Forfatter Emne: El eller piller????  (Læst 4986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
El eller piller????
« Dato: Maj 18, 2010, 20:19 »
Som overskriften siger: El eller piller????

Det store spørgsmål er om jeg skal bruge piller til min VVBer.
De lokale forhold hos mig er: Scotte i fyrrum ( gl staldbygning ) ca. 20 meter fra VVB i huset. Pt er VVB IKKE monteret med 3-vejsventil eller anden anordning til kun at cirkulere igennem VVB. Dvs at pt når der skal varmes vand i VVB ( uden at der skal varmes i huset ) bliver alle radiatorrør "opvarmet". Dette er jo ikke særligt hensigtmæssigt kan jeg godt se.
Så kommer det store spørgsmål så: Selv med en 3-vejsventil monteret, vil der så være for stort et varmespild fra fyrrum ( igennem 7-8m jord mellem bygningerne ), at det vil være mere rentabelt med el i VVB?

Nb: På sigt vil der blive monteret en VVB tæt på, eller i fyrrum til beboelse i bygningen.
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: El eller piller????
« Svar #1 Dato: Maj 18, 2010, 21:43 »
Hej Kenneth

Jeg er selv tilhænger af at vvb opvarmes af el, med el har du jo ikke noget spild, men det er meget afgørende hvor meget varmt vand du bruger, tages der kun et enkelt eller to bade i døgnet, eller varmes spa'en op dagligt?

Jeg har endnu ikke lukket for gulvvarmen og håndklædetører, så jeg ved ikke hvor mange piller jeg bruger på varmt vand, når der laves varmt vand, varmer jeg også hytten op ;D men jeg har brugt 5kg piller den ene gang fyret har kørt de sidste 24 timer, og jeg kan se at det lige er startet igen.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: El eller piller????
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2010, 18:20 »
Hej Kenneth,

Som el-mand har jeg selvfølgelig sværget til el-patronen i vvb'en i sommerperioden, det var helt sikkert det mest økonomiske  :)

...altså lige indtil jeg lod pillebrænderen klare ærterne en hel sommer og kunne konstatere at det hos mig er 800-1.000 kr billigere med piller end med el-patron  :D :D

Så nu er det pillerne der giver varmt vand om sommeren, og efter at NBE styringen i v6.x også kan klare vvb-styring, så er det simpelt at få til at fungere.

Hos mig er sommerperioden startet  :D :D
...og fyret kører kun når vvb'en har behov for det samt i perioden 05:00 til 08:00 og 14:00 til 22:00 hvis udetemperaturen er under 15 grader.

Hilsen
Michael

Som overskriften siger: El eller piller????

Det store spørgsmål er om jeg skal bruge piller til min VVBer.
De lokale forhold hos mig er: Scotte i fyrrum ( gl staldbygning ) ca. 20 meter fra VVB i huset. Pt er VVB IKKE monteret med 3-vejsventil eller anden anordning til kun at cirkulere igennem VVB. Dvs at pt når der skal varmes vand i VVB ( uden at der skal varmes i huset ) bliver alle radiatorrør "opvarmet". Dette er jo ikke særligt hensigtmæssigt kan jeg godt se.
Så kommer det store spørgsmål så: Selv med en 3-vejsventil monteret, vil der så være for stort et varmespild fra fyrrum ( igennem 7-8m jord mellem bygningerne ), at det vil være mere rentabelt med el i VVB?

Nb: På sigt vil der blive monteret en VVB tæt på, eller i fyrrum til beboelse i bygningen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Allan1010

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 29
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: El eller piller????
« Svar #3 Dato: Maj 20, 2010, 21:20 »
Hej MHES

Har selv regnet på, med strøm bruge jeg  for 2500,00 så skal jeg spare 1000,00 skal kun bruge 5 kg af 2 kr pr kg og det synes jeg er meget lidt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: El eller piller????
« Svar #4 Dato: Maj 21, 2010, 07:35 »
Hej Allan,

Måske synes du at 5 kg. pr. dag er meget lidt, men det er lidt mere end jeg bruger pr. dag om sommeren, med 2 voksne og 2 teenagere  ;)

5 kg. træpiller giver teoretisk 24 KWh energi, så selv med en lav virkningsgrad er det stadig fornuftigt.

Hilsen
Michael

Hej MHES

Har selv regnet på, med strøm bruge jeg  for 2500,00 så skal jeg spare 1000,00 skal kun bruge 5 kg af 2 kr pr kg og det synes jeg er meget lidt
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: El eller piller????
« Svar #5 Dato: Maj 21, 2010, 09:09 »
Allerede i 2008 interesserede dette emne mig, jeg skrev dengang til metro for at få data, svar fra metro er indsat.

De 1,3kw er jo kun et par hundrede gram der må bruges om dagen, for at energi regnestykker holder, men en 6-700g når vi taler økonomi, det er jo billigere at fyre med piller ;D

Vi skal huske at der bruges strøm til styrring, pumper, og optænding.

Så kommer det jo an på hvor meget der bades. Selv om jeg har 2 teenage tøser, bader de kun ca. hver anden dag, de orker ikke at vaske det lange hår dagligt.

Man kan tydligt se på kurverne i stokerkontrol at der er badet der trækker kurven ned, i tab snakker vi ca. ½grad i timen, men da jeg har 2 beholdere er det jo 1 grad i timenjeg smider ud.

Sidste år kørte jeg med elpatron, i år med piller. Jeg vil løbende indsætte mit elforbrug.
Jeg kan desværre ikke huske hvilke dato jeg startede med el sidste år.



From: Flemming Andersen [mailto:fa@metrotherm.dk]
Sent: 25. januar 2008 10:20
To: Kenneth Freund Christiansen - Danbor Service AS
Subject: Forespørgsel vedr. 160 l. kombi beholder.

 Att.: Kenneth Freund Christiansen,

 Jeg kan oplyse følgende værdier for varmetabet fra type 605C, 160 l. kombi beholder med ¾" spiral og udlufter:

 Ved beholder temperatur 55 °C. er varmetabet opgjort til 1,31 kWh/døgn.
Ved beholder temperatur 65 °C. er varmetabet opgjort til 1,69 kWh/døgn.
 
Jeg håber, at dette er tilfredsstillende.

Med venlig hilsen / Best regards
 
Flemming Andersen

 
METRO THERM A/S
Rundinsvej 55
3200 Helsinge

Tlf.: 
 +45 48 77 00 00
 
Dir.:
 +45 48 77 00 40
 
Mobil:
 +45 40 30 77 17
 
Fax:
 +45 48 79 73 33
 
e-mail: fa@metrotherm.dk

MVH. Kenneth
 
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html