Forfatter Emne: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35  (Læst 2407 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PalleK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Dato: Jan 04, 2022, 18:42 »
Jeg har skiftet 3 vejesventil fra den gamle orange til den grå V-4016
Monteret ledninger sådan fra vetil brun/blå 240V og sort fra kommer fra pillefyret
Jeg har dog ikke udskiftet den gamle føler på varmtvandsbeholder , det stadig den gamle
Problemet er den priotere ikke varmtvand
Nogen som har en ide om det føleren eller instilling på fyret ?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Svar #1 Dato: Jan 04, 2022, 18:55 »
3 vejs ventilen er (næsten sikkert) monteret forkert, forudsat det virkede, eller har virket før?


Føleren i VVBèn leverer bare signalet om temperaturen i beholderen, det er styringen der vælger hvad der skal ske.

Alt efter hvilken ventil du har skiftet med/til kan det være den er forkert koblet, hvis styringen virker, eller virkede, som jeg har spurt om.

Normalt er blå nul, brun fase, og sort en tænd/signal ledning af en art. Det er "normalt" men ikke en regl.

På mine 3 vejs Danfoss ventiler skal der fase på sort som jeg husker det, og om der er spænding på brun eller ej afgør retningen på ventilen.

Som gammel tekniker "i faget" er det et helt sort farvevalg, men sådan er det.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline PalleK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Svar #2 Dato: Jan 04, 2022, 20:51 »
Flow på ventilen er rigtigt mont
medhensyn til ledninger siger mont vejledning brun er L og blå N , sort fra L12-L16

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Svar #3 Dato: Jan 05, 2022, 07:43 »
Jeg har skiftet 3 vejesventil fra den gamle orange til den grå V-4016
Monteret ledninger sådan fra vetil brun/blå 240V og sort fra kommer fra pillefyret
Jeg har dog ikke udskiftet den gamle føler på varmtvandsbeholder , det stadig den gamle
Problemet er den priotere ikke varmtvand
Nogen som har en ide om det føleren eller instilling på fyret ?

Siger styringen at VVB ventil er "tændt" ? Dvs er det styringen der ikke lukker op for VVB, eller VVB der ikke reagerer på styringen ?

/Weebyx
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Svar #4 Dato: Jan 05, 2022, 08:31 »
Jeg har skiftet 3 vejesventil fra den gamle orange til den grå V-4016
Monteret ledninger sådan fra vetil brun/blå 240V og sort fra kommer fra pillefyret
Jeg har dog ikke udskiftet den gamle føler på varmtvandsbeholder , det stadig den gamle
Problemet er den priotere ikke varmtvand
Nogen som har en ide om det føleren eller instilling på fyret ?

Orange boks https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Motorventil-drift-og-montering-V7-og-V13-3-vejs-ventil-DK.pdf
Grå boks https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2021/05/DHW-valve-GREY-UK_DK-1.pdf

Bemærk at to farver bytter.
Måske er din nul ikke forbundet til den rigtige ledning.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Svar #5 Dato: Jan 05, 2022, 10:08 »
Flow på ventilen er rigtigt mont
medhensyn til ledninger siger mont vejledning brun er L og blå N , sort fra L12-L16

Der er noget der tyder på KineserBørnene har byttet om på den blå og sorte ledning på et eller andet tidspunkt i produktionen. Så nul skal på blå i den ene version, nul på den sorte i den anden version.
Så som der er gættet på kunne det være nærliggende du har "nul" på den forkerte ledning.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline PalleK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Svar #6 Dato: Jan 05, 2022, 20:45 »
Når jeg måler på blå og brun er der 240V
Men i jeg skal prøve at bytte så de to sidder omvendt ?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Svar #7 Dato: Jan 06, 2022, 04:13 »
Når jeg måler på blå og brun er der 240V
Men i jeg skal prøve at bytte så de to sidder omvendt ?

Vi kan ikke snakke om at bytte rundt. Ledningerne på ventilen skal monteres elektrisk korrekt uanset farver.

Den farve der er kaldet "L" skal på fase (altså fast strøm og den del af de 2 der giver stød)

Den farve der er kaldet "N" skal på nul lederen i 230/400v vekselspændings anlæg. (almindelig strøm i stikkontakten)

Den farve der er kaldet "Signal" eller andet skal på styringens udgang.


Det forudsætter fase og nul sidder korrekt i styringen, ellers vil det ikke virke. Styringen er ikke som en almindelig boremaskine eller andet hvor det er "lige meget" hvordan strømmen/stikket vender.

Nogle vil mene det er ligemeget hvordan de er sat til, og det virker muligtvist også hvis det vender om/forkert, men det er el teknisk forkert og giver problemer hvis der så komme en der ved noget om tingene, og monterer fagligt korrekt.

Så det korte af det lange er det ikke er ligemeget om fase og nul vender korrekt hele vejen igennem, uanset hvem der måtte sige det, og hvor meget forstand de måtte have, og ikke have på, fyr og strøm. 

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline PalleK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: varmtvands prioriterings 3-vejs scotte v 6.35
« Svar #8 Dato: Jan 09, 2022, 22:06 »
Prøvede at bytte på L/N - brun/blå
Så blev der kun prioteret varmt vand
Nu har jeg så skiftet føler ud på VVB med den som fulgte med og håber det løser bøvlet