Forfatter Emne: Varmt vand går på radiatorerne  (Læst 1930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MEK

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Varmt vand går på radiatorerne
« Dato: Aug 17, 2012, 17:41 »
Hej

Vi har en Woody v 6.5 i kombination med solvarme og en VVB fra Djurs. I øjeblikket går vi og drejer hanerne så det varme vand fra VVB kun kan løbe på radiatorerne om morgenen. Hvis ikke vi drejer på hanerne løber alt det varme vand rundt i anlægget og forsvinder alt for hurtigt. PÅ den anden side er det jo vigtigt at VVB kan komme af med varmen hvis der pludselig kommer for meget, og det med at dreje på hanerne er under alle omstændigheder en træls løsning.
Findes der en indstilling som gør at det varme vand kun løber på anlægget når det kommer over fx 80 grader?
Er der nogen der ved noget om det ???

MVH Marianne

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Varmt vand går på radiatorerne
« Svar #1 Dato: Aug 17, 2012, 23:39 »
Hej Marianne.
Øh det er lidt svært sådan lige at forstå hvad du mener ?
Men i en VVB til både fyr og sol er der to varme spiraler. En i top som går til centralanlægget og en i bund som kører gennem solfanger. På fremløb og retur til anlægget skal der var en motorventil som virker på to måder.
Den åbner mod anlægget når VVB kalder på varme men solen ikke giver nok.
Den åbner mod anlægget når VVB er over setpunkt og varmer på anlægget samtidig med at den søreger for at VVB ikke koger.
Men om det er den tovejs ventil du ikke har eller ikke virker ved jeg ikke.Eller om det overhovedet er det du mener ?
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Varmt vand går på radiatorerne
« Svar #2 Dato: Aug 18, 2012, 08:43 »
Hej

Vi har en Woody v 6.5 i kombination med solvarme og en VVB fra Djurs. I øjeblikket går vi og drejer hanerne så det varme vand fra VVB kun kan løbe på radiatorerne om morgenen. Hvis ikke vi drejer på hanerne løber alt det varme vand rundt i anlægget og forsvinder alt for hurtigt. PÅ den anden side er det jo vigtigt at VVB kan komme af med varmen hvis der pludselig kommer for meget, og det med at dreje på hanerne er under alle omstændigheder en træls løsning.
Findes der en indstilling som gør at det varme vand kun løber på anlægget når det kommer over fx 80 grader?
Er der nogen der ved noget om det ???

MVH Marianne

Hej Marianne,

jeg skulle også lige læse det af et par omgange før jeg fik overblikket over hvad du mener, eller indtil videre tror jeg fik overblikket:-)

skal lige have verificeret noget, med haner, mener du da radiator termostaterne, eller haner/balofixer som sidder ved varmespiralen når VVB?!

såfremt du mener balofixer/haner som manuelt åbnes/lukkes af dig/din mand, så er det en uhensigtsmæssig løsning da 1. afkøles udnødvendigt når hanerne er åbne og fyret ikke kører, 2. PIV svært/umuligt at styre når solfangerene laver for varmt vand og VVB skal køles via centralvarmestrengen (kræver man er hjemme til at åbne/lukke)

mit foreslag til dig/jer:

på dvcenter.dk under restmarked, er der 2-/3-vejs ventiler til ca 350 kr, og alt efter hvilken solfangerstyringer I har (f.eks. suncomfort) så kan den tilsluttes direkte i styringen og sættes til at åbne ved f.eks. 80 grader og lukke igen når den er nede på 75 grader.. det vil den så stå og gøre som temperaturen skifter alt efter solfanger ydelsen og VVB afkøles ikke unødvendigt.

det er sådan mit setup er laves og det fungerer prima:-D

den gamles solfanger er sat op med en magnet ventil med fjernføler som åbner/lukker når føleren (monteret i top af VVB) kan mærke den er for varm. den er mekanisk og er ikke tilsluttet i styringen, da hans ikke er advanceret nok. men den gør nøjagtig det samme og fungerer upåklageligt.

jeg syntes, alt efter hvor du bor, at du/I skal ringe til Søren fra dvcenter.dk eller Allan fra Hedestoker for at få den af de løsninger som matcher jeres system.


håber mit svar kan bruges
god weekend
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)