Forfatter Emne: Pumpeproblematik.  (Læst 5491 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Pumpeproblematik.
« Dato: Feb 22, 2012, 09:11 »
Hej alle.
Søger gode ideer !
Min chip er en 6.35 og kedeltemp på 70 gr og pumpestop på 65 gr da jeg ikke vil have cirkulation i anlægget når den stopper for kompressorrens 1 x ½ time i døgnet. Dette for ikke at trække varme ud af radiatorer og VVB som jo ellers vil virke som en akutank.Når fyret/pumpe starter efter rens vil jeg gerne have at pumpen ikke starter straks fordi temp falder ca 10 gr når pumpen starter . Derfor tænkte jeg på at opgradere til 6.70 fordi jeg her også kan styre pumpestart således at jeg kan få kedeltemp op inden pumpen starter og måske undgå temp dyk.
Ok med det ikke noget her men så kommer problematikken.
Når jeg starter den store festsal op kommer der 1000l lunket vand drønenede ind fra højre. Kedeltemp falder til 50 gr og pumpen stopper. Så stiger temp men der er jo kun naturlig cirkulation så pumpen starter og stopper hele tiden fordi temp svinger indtil de 1000 l har nåes anlægs temp.
Jeg klare det nu ved inden at jeg tænder for festsalen stiller pumpestop ned til 40 gr. Men hvis jeg glemmer at stille det op igen så trækker jeg varmen ud af VVB og anlæg alt for hurtigt når fyret er i stop.
Nogen som har en løsning så jeg ikke behøver at gøre det manuelt.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #1 Dato: Feb 22, 2012, 10:09 »
Hej Claus

Motorventil på VVB sløjfen så der kun er flow gennem VVB når den skal varmes op. Så kan radiatorerne ikke hugge varme derfra  8)

Mvh
Emil
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #2 Dato: Feb 22, 2012, 12:58 »
Ja det skal jeg også have lavet men det bliver nok ikke med motor med med en shunt termostat for jeg har brug for både l5 og l6 i styringen. Men det er jo også fløjtende ligegyldigt. Har ellers været en af dem som mente at det var uden betydning men jeg kom på bedre tanker da det slog ned i mig at jeg faktisk suger varme ud af VVB på visse tidspunkter.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline jpa

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-1
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #3 Dato: Feb 22, 2012, 15:47 »

Hej Claus.

Jeg ville nok gøre det at jeg skruede stille op for varmen i salen. Det vil også bevirke at fyret ikke fare op på 100% hvor det store pilleforbrug er.
Ved ikke om du har helt lukket i salen, så det er helt fra bunden du skal varme op.
Jeg gør sådan, at de lejeligheder som er tomme, står til 10 g og hvis der så kommer nogen til weekenden så åbner jeg lidt af gangen fra torsdag aften.
En langsom opvarmning som slet ikke ses på fyres drift.

Mvh. Jan

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #4 Dato: Feb 22, 2012, 16:25 »
Hej jan.
det kan jeg desværre ikke det er 490 m3 luft der skal fyres op. Det svare ca et etplanshus på 220 kvm  :) .Den ligger normalt på omkring 8-10 gr men jeg har to meget store radiatorer og jeg er nødt til at sætte fuld drøn på dem når jeg fyrer op.Ellres skal jeg kører med en højere bund og det er dyrt når den ikke er i brug. Selv med fuld drøn så tager det alligevel ca 4 dage med en blæser stående på for at løfte den til ca 18-19 gr . I weekenden her sætter jeg to loftvifter op som kan kører vinter cirkulation og det hjælper forhåbentligt lidt på det. Og du har ret i forbruget for det koster ca 30 -50 kg i døgnet alt efter ude temp når jeg kører den op i temp.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline jpa

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-1
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #5 Dato: Feb 22, 2012, 17:29 »

Ved godt det er en stor sal, højt til loftet osv. Men,men vil nu stadig mene at det vil være billigere for dig at holde en højre temp. hver dag, hvis du siger 30-50 kg i døgnet, 4 dage, så er det 120-200 kg. Og hvis du fordeler de kg over en uge, vil jeg næste tro at du kan holde ca 5 G mere.
Ved ikke hvor lang du skal op i temp. for at gæsterne kan holde ud at være der, men vil selv synes at 18 G ville være nok, når 20-30, eller flere  mennesker har været sammen en times tid vil temp. jo være steget et par grader mere.
Vi har selv 3,5 meter til loft, stue alrum er ca 220 m2 så ved godt hvad der skal bruges for at flytte temp. et par grader op.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #6 Dato: Feb 22, 2012, 18:44 »
Heldigvis er der ikke så meget i den store sal her i januar og febuar så derfor fyrer jeg den ikke op andet end holder den på de der 8 gr. Men når jeg skubber til så koster det en silofuld på 324 kg på tre dage. Den skal ikke over 19 gr for så bliver det for varmt. Nu håber jeg på at de to loftvifter kan hjælpe noget for temp er ca 3-4 gr højere ved loftet.
Men jeg hopper på den der 6.70 som vi snakkede om engang selvom min kører som en drøm efter jeg skiftet min kompressor ud med en som rent faktisk blæste og ikke bare lod som om er jeg en glad mand.
Men jeg kan godt se at den er svær den der pumpeproblematik så jeg må hvis bare leve med at stille om når jeg fyre op.
Men jeg vil have de ekstra styre muligheder som er i 6.70 for at se om jeg ikke kan snige et par kilo ned om dagen.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #7 Dato: Feb 22, 2012, 20:14 »
Nu har du jo et lidt specielt rør system, men har du en shunt på fyret ?
Er den stor nok i dimensionen ?
Den burde sikre at temperaturen ikke faldt helt så markant  i kedlen at pumpen stoppede.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #8 Dato: Feb 22, 2012, 20:33 »
Hej michael.
ja jeg har en shunt på . Det er en 3/4" mellem frem og retur som er på 5/4" det hele går så over i 3" som kører ud under huset.
Jeg tror den er ok i dimensionen men når fremløb falder ca 20 gr lynhurtigt så er der ikke nok varme i shunten til at hæve returen mere end et kort øjeblik . Men den følger fremløb med sådan ca 10-15 gr under hele tiden.
Jeg tænkte lidt i at sætte pumpe start til 45 gr og stop til 60 så ville de to jo ophæve hinanden men så vil jeg jo netop trække varme ud af anlægget meget hurtigt under stop ,fordi pumpen først ville gå ud når den er under de 45 gr start . men det er lidt hmmmm og modsat det jeg ville opnå ved at opgradere til 6.70 så jeg kunne sætte min pumpe til at vente lidt med at starte efter fyret starter.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #9 Dato: Feb 22, 2012, 23:27 »
Du kunne sætte en timer på pumpen, eller et gammelt columbus tryk.

Når du ved hvor lang tid det tager at varme salen op, så stiller du timeren på den tid, så falder timeren og fyret klarer sig selv derfra, en lidt kompliceret løsning men brugbar.

Jeg har for en del år siden bygget ligninde ind i en hjemmebygget stokerstyring, for at starte op så havde de lavet det med en mekanisk kontakt, men så kunne fyret jo ikke stoppe... ganske uheldigt når man glemte at afbryde kontakten.
De havde 5000l accumulering der var isoleret med "flis" der røg så lige halvdelen af en lade :(
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #10 Dato: Feb 23, 2012, 07:23 »
Hej Kenneth
Lige for at være sikker på jeg tænker rigtigt.
En timer som tvangskører pumpen på 220v i x antal timer og når anlæg så er oppe i temp så falder den og kører over på styringen igen.
Intet mindre end en genial ide.
Prolemet er jo ikke at gøre noget manuelt så som at stille pumpestop ned i temp. men at huske at sætte det tilbage igen.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline from

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 75
  • Respekt optjent: +5/-0
    • Mit woody fyr
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #11 Dato: Feb 23, 2012, 15:56 »
Når jeg starter den store festsal op kommer der 1000l lunket vand drønenede ind fra højre. Kedeltemp falder til 50 gr og pumpen stopper. Så stiger temp men der er jo kun naturlig cirkulation så pumpen starter og stopper hele tiden fordi temp svinger indtil de 1000 l har nåes anlægs temp.
Jeg klare det nu ved inden at jeg tænder for festsalen stiller pumpestop ned til 40 gr. Men hvis jeg glemmer at stille det op igen så trækker jeg varmen ud af VVB og anlæg alt for hurtigt når fyret er i stop.

Hvis man læser manualen, så kører pumpen altid når fyret kører i de gamle udgaver, og i de ny bliver pumpen ved med at køre når først kedeltemperaturen har været over pumpe-start og indtil fyret er stoppet og temperaturen er under pumpe-stop.

Måske der er en fejl i 6.35 der gør at den ikke opfører sig som manualen prædiker ?
Mvh
Morten

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #12 Dato: Feb 23, 2012, 16:08 »
Ok from.
det havde jeg også læst men første gang jeg prøvede at fyre salen op stod pumpen og tændte og slukkede så jeg gik ud fra at der var nok noget jeg havde misforstået. Men jeg har ikke kikket efter de sidste gange der har jeg bare stillet pumpestop ned på 40gr. Jeg prøver lige igen om lidt
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Pumpeproblematik.
« Svar #13 Dato: Feb 23, 2012, 16:32 »
FROM du har reddet min dag....  ;D
Kom til at tænke på at den første styrring jeg fik med fyret havde en periodisk bug som gav fejl på motorudgang og eltænderrelæ. Det var jo den ssom var på da pumpen stoppede og startede hele tiden. Så det sgu da den bug som lavede balladen. men det havde jeg jo lykkelig glemt alt om ...
Den har jeg fået skiftet ud og nu virker det som det skal . 10 min efter at jeg har tændt for de to kæmpe radiatorer i salen er temp nu 45 gr og pumpen ......... den stopper ikke.... :D
Slap for at bøvle med en ellers geninal løsning som kenneth havde fundet på.
Du får lige en respekt pind for at sparke min tænker igang...
Forresten i 6.35 er pumpestart = start af fyret du kan ikke stille det. Jeg opgradere til 6.70 i marts så jeg kan styrer det også.

MVH
Claus
« Senest Redigeret: Feb 23, 2012, 16:38 af Lamborg »
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html