Forfatter Emne: Sjov styring, sådan en gl. 4,99´er..  (Læst 1292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sjov styring, sådan en gl. 4,99´er..
« Dato: Sep 19, 2018, 11:44 »
Forleden var jeg et hurtig smut forbi et ægtepar der havde akut brug for hjælp til at få gang i pillefyret som var gået i stå (mand og kone var på ferie og teenager-børnene havde ingen varme, og kunne ikke få gang i pillefyret). Det viste sig at være en ældre 16 kw brænder på en støbejernskedel med 4,99 styring. Jeg fik fint gang i pillefyret selv om jeg absolut ingen erfaring har med så gammel en styring. Men en ting undrede mig, for uanset hvor meget eller hvor lidt jeg satte ekstern snegl til at køre (give piller), fulgte blæseren ligesom automatisk med, der var perfekt forbrænding over hele spekteret (sikke et bål jeg kunne lave). Mit spørgsmål er - er det fordi styringen er blevet modificeret (fikset) eller er det normalt at man ikke selv kan justerer blæsetal i en 4,99 styring? For umiddelbart kunne jeg ikke lige finde blæsermenuen - tiden var osse knap.     

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sjov styring, sådan en gl. 4,99´er..
« Svar #1 Dato: Sep 19, 2018, 12:03 »
Man kan styre blæseren i alle versioner.

Du finder manualerne på NBE.dk

Der er stor forskel på om du har rodet med Scotte 4.99 eller Woody 4.99   det er i og for sig 2 vidt forskellige styringer. I de første styringer var blæserhastighed ikke noget man stillede på under drift, de blev fastlåst under installationen, og så justerede man piller.

Jeg ved ikke om Woody 4.99 havde korrektionstal for blæseren, men jeg ved at de var der i de første versioner da styringen kom til at hedde Scotte V6, og derfra fik Woody styringerne lidt grafik i displayet, mens Scotte beholdt informationerne i ren tekst.

Summe er at det er lidt rodet, NBE hyar lavet mange styringer, og fra V6 masser af chip, til nu hvor styringen skal opdateres mere end en Windows installation  :D De må være nogle fjumremikkeler siden de ikke kan få det til at virke første gang  ;D

Nej, vi skal vist bare være glade for at de udvikler konstant. Et eller andet sted er det jo nok en fordel  ;)
« Senest Redigeret: Sep 19, 2018, 12:05 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Sjov styring, sådan en gl. 4,99´er..
« Svar #2 Dato: Sep 19, 2018, 12:24 »
Det må være en Scotte styring når jeg ser manualen på NBE´s side som du henviser til. Den skal da lige granskes nøje til evt. en anden gang.  ^-^

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sjov styring, sådan en gl. 4,99´er..
« Svar #3 Dato: Sep 19, 2018, 12:44 »
Det må være en Scotte styring når jeg ser manualen på NBE´s side som du henviser til. Den skal da lige granskes nøje til evt. en anden gang.  ^-^

Få hellere folk til at udskifte den. Den var vildt smart da den kom frem, der lå den jo og blærede sig over for os stoker folk  >:(

I dag har teknologien pløjet forbi den, selve forbrændingen kan de nye styringer faktisk ikke gøre bedre, så det er ikke her at den skal tjene sig hjem, men bruger man urstyring og mosler en føler i VVB, så tager det altså ikke lang tid at hente de 2800kr på en V7 hjem  ;)

Samtidig kan du jo sidde hjemme ved dig selv og fejlsøge via Stokercloud, når man først er inde i det og har fået forståelsen, så er det altså et vidunder værktøj.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html