Hej,
En TVM-H vil ikke hjælpe på problemet, da den også vil være lukket mod returen når returtemperaturen er høj nok.
Det der kan hjælpe er et tværløb mellem fremløb og retur i radiatorkredsen, f.eks. gennem en kuglehane så den kan lukkes om vinteren.
For at undgå misforståelser oplister jeg lige de tryk der tales om og hvad de reelt er:
Fortryk = det tryk der er i ekspansionsbeholderen når der
ikke er vand på anlægget
Fyldetryk = det tryk der er i ekspansionsbeholderen når der er fyldt vand på anlægget og det er
koldtSluttryk = det tryk der er i ekspansionsbehoderen når anlægget kører med maksimal fremløbstemperatur
Fortryk kan
kun måles på selve ekspansionsbeholderen ("bil ventilen") når der ikke er vand på anlægget eller ekspansionsbeholderen er trykmæssige adskildt og trykløs mod anlægget.
Fyldetryk og Sluttryk kan aflæses på manometeret på anlægget.
Med en anlægshøjde på 3,4 m vil 0,34 bar fortryk teoretisk være tilstrækkeligt, målt ved det laveste punkt i anlægget.
Man plejer dog at lægge 0,1-0,2 bar til for at langtidskompensere for tryktab ved udluftning mm, så det i dit tilfælde vil komme op på 0,44-0,54 bar.
Det betyder at din ekspansionsbeholder ikke er valgt korrekt, men burde være en 0,5 bar fortryk (du kan jo selv sænke fortrykket i beholderen til 0,5 bar.
Fyldetrykket (koldt fyldt anlæg) bør ligge 0,3 bar over fortrykket, altså i dit tilfælde 0,8 bar.
Sluttrykket må ikke kommer over sikkerhedsventilens trykindstilling-0,5 bar, altså 2 bar ved en 2,5 bar sikkerhedsventil.
Sluttrykket bestemmes af mængden af vand i anlægget, anlægstemperaturen og ekspansionsbeholderens størrelse.
Det er
ikke et problem hvis ekspansionsbeholderen er for stor, men det er et problem hvis den er for lille.
Ovenstående tryk er alle målt ved det laveste punkt i anlægget, og skal reduceres med 0,1 bar for hver meter det måles højere oppe.
Hilsen
Michael
Når jeg hiver huset af er der fint flow i kedlen.
Jeg hælder til din forklaring, at der ved skift fra vvb til radiator opstår et tryk, der ikke kan slippe væk, da der er “lukket” i radiatorkredsen og shunten er lukket grundet tilstrækkelig returtemp.
Så hvis jeg har fuld åben shunt i sommerdrift er det vel fint nok.
Tror du det vil hjælpe at erstatte shunten med en TVM-H, så elliminerer jeg også de problemer jeg har med for kold retur. Jeg havde meget kondens på returrøret i vinters, så røret er noget rustent nu.
Jeg har målt fra returrør til øverste rør på systemet, og der er 3,4 meter.
Fortrykket på eks. beholder er 0,75 bar, og manometeret er i 1,5 meters højde. Hvad bør mit tryk så være på koldt anlæg?