Forfatter Emne: Udsugning..  (Læst 5099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Udsugning..
« Dato: Sep 19, 2016, 16:05 »
En nabo har fået installeret Woody Black Star brænder og fyr med V10-styring (sort box) , som jeg har lovet og hjælpe med at fintune når det bliver noget køligere. Spørgsmål: I menuen skimte jeg (synes jeg at huske) en funktion der hed noget med "udsugning" (da jeg lige skulle se fyret) hvad er den til? Der er den sædvanlige blæser , men udsugning? 

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Udsugning..
« Svar #1 Dato: Sep 19, 2016, 16:10 »
En nabo har fået installeret Woody Black Star brænder og fyr med V10-styring (sort box) , som jeg har lovet og hjælpe med at fintune når det bliver noget køligere. Spørgsmål: I menuen skimte jeg (synes jeg at huske) en funktion der hed noget med "udsugning" (da jeg lige skulle se fyret) hvad er den til? Der er den sædvanlige blæser , men udsugning?

Mener du røgsuger ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Udsugning..
« Svar #2 Dato: Sep 19, 2016, 16:13 »
Hmm.. ja nu kommer jeg i tvivl, synes nu der stod udsugning, men jeg vil ikke ligge hovedet på blokken.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Udsugning..
« Svar #3 Dato: Sep 19, 2016, 17:14 »
røgsuger findes i hvertfald både under blæser og eltænding og benyttes kun hvis en sådan er installeret som ekstraudstyr.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Udsugning..
« Svar #4 Dato: Sep 19, 2016, 18:27 »
Ok, så må det være røgsuger  :)

Men hvorfor hulen har man den funktion i styringen til NBE-brænder, når der i forvejen er blæser? Og i forhold til trækstabilisator giver det da ingen mening, for pillefyrsejere bøvler vel ikke ligefrem med manglende træk (og røg) i deres skorstene.

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Udsugning..
« Svar #5 Dato: Sep 19, 2016, 19:12 »
Fordi man kan montere en røgsuger på NBE fyr ;)

Mindes det er tiltænkt lidt større kedler / effekt
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline hschack

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 189
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: Udsugning..
« Svar #6 Dato: Sep 19, 2016, 21:01 »
Hej
I en kedel skal der være undertryk (vakuum) og hvis eks. Skorstenstrækket ikke er stabilt / manglende kan man montere en suger der sørger for at der er træk fra kedel til skorsten :-)
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Udsugning..
« Svar #7 Dato: Sep 19, 2016, 21:34 »
Hej
I en kedel skal der være undertryk (vakuum) og hvis eks. Skorstenstrækket ikke er stabilt / manglende kan man montere en suger der sørger for at der er træk fra kedel til skorsten :-)

Burde blæseren ikke kunne klare den udfordring, hvis ellers kedlen er tæt.  :)

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Udsugning..
« Svar #8 Dato: Okt 20, 2016, 09:01 »
Ok, det var der vist ingen der kunne svare på..  :) I mellemtiden har jeg set denne her på nettet, mon jeg forstår det korrekt at røgsugeren ligefrem er trykregulerende? http://bluechimney.dk/
« Senest Redigeret: Okt 20, 2016, 09:03 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Udsugning..
« Svar #9 Dato: Okt 20, 2016, 09:46 »
Hej
I en kedel skal der være undertryk (vakuum) og hvis eks. Skorstenstrækket ikke er stabilt / manglende kan man montere en suger der sørger for at der er træk fra kedel til skorsten :-)

Burde blæseren ikke kunne klare den udfordring, hvis ellers kedlen er tæt.  :)

Nej, ligegyldigt hvor tæt kedlen er, kan skorstenen være fejl konstrueret/fejl dimensioneret, så blæseren kan skabe overtryk i kedlen.
Man kan så lave en ny skorsten, som i visse tilfælde er alt for dyrt, og derfor vælge at klare det med en røgsuger i stedet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Udsugning..
« Svar #10 Dato: Okt 20, 2016, 09:53 »
Ok så er jeg med (den berømte 10 øre faldt vist på plads) Tak  ^-^

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Udsugning..
« Svar #11 Dato: Okt 20, 2016, 10:01 »
Om kedlen er tæt eller ej, så er røgrøret normalt "kun" rimelig tæt. Mit røgrør feks. er overhovet ikke tætnet med hverken snor eller kit, da det aldig vil blive helt tæt og da det er ligegyldigt, da der er sug fra skorstenen, så det suger bare falsk luft, og så skal trækstabilisatoren lave lidt mindre. Samtidigt anbefales det jo at have trækstabilisator og den er i hvert fald ikke tæt. Så er der intet sug i skorstenen vil der i hvert fald komme røg ud af træskstabilisatoren. Så derfor en røgsuger hvis ens skorsten ikke har nok naturligt træk. Det skal dog stadig kombineres med med en trækstabilisator.

Til sidst er mit røgrør faktisk tætnet med snor i samlingen mellem kedel og røgrø, da jeg har en lambdasonde siddene lige efter kedlen og denne vil måle skævt hvis den får falsk luft.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Udsugning..
« Svar #12 Dato: Okt 20, 2016, 10:16 »
Sådan en lambdasonde informerer den kun om der er noget galt, eller styrer den også selv forbrændingen f.eks. lige som i min Nissan ?

Fandt selv svaret "Lambdasonden registerer mængden af ilt i røggassen og sender signal til pillefyrets styresystem, som sørger for at tilpasse lufttilførslen eller tilførslen af træpiller herefter". Smart.  :)
« Senest Redigeret: Okt 20, 2016, 10:34 af Frank Chr. »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Udsugning..
« Svar #13 Dato: Okt 20, 2016, 15:01 »
Ja iltstyring lyder smart og når det virker er det også smart.

Men der kan godt være lidt langt derhen. Men jeg har ikke afvejet piller i 1½år og fyret kører fint af den grund. Jeg har så kalibreret iltsonden nogle gange.
Fyret er heller ikke så følsomt over for olie i siloen, der kan give en noget ændret afvejning. Men jeg kan aflæse det i clouden, at der leveres for mange eller for få piller og at ilstyringen derfor har ændret mængden der fødes.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt