Forfatter Emne: Indstilling af Blæser - ubrændte piller  (Læst 3073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GitteHansen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Dato: Mar 24, 2023, 06:27 »
Halløjsa!

Er der en venlig sjæl der vil hjælpe mig?

Jeg har nu problemer med ubrændte piller - og normalt har jeg aldrig pillet ved blæserindstillinger siden fyret blev sat til i 2015 - men nu har jeg mange ubrændte piller.

jeg har kigget videoen på youtube - og prøvet at stille på blæser - men jeg kan simpelhen ikke finde ud af at gøre det ordenligt og ellers må det være min tålmodighed der ikke rækker til det.

Hvem gider tjekke mit fyr på Cloud - Skotvej.

Michael F - mener jeg det var - har tidligere stillet på mine indstillinger - mon der findes en anden der kunne prøve det?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #1 Dato: Mar 24, 2023, 08:14 »
Hejsa Gitte...
Du må kun lade nogen der er ved fyret indstille det, jeg kan hjælpe til hvad du evt skal skrue på, men det kræver dine øjne på stedet.
Det er lidt skuffende at du har haft hjælp på, og ikke engang sikkerheden er i orden..

Så straks ændrer skakt temperatur alarmen, den står til 70° og bør sænkes til minimum som er 50°

Hvis jeg skal hjælpe kræver det du bruger messenger, det er den vej jeg kan hjælpe, for i stedet for telefon, kan du spole tilbage.

Vi vil ikke have sorte piller.
Det drejer sig kun om pille kvaliteten og forholdet mellem piller og luft.

Så gode piller A1
Rent fyr, fra blæser, brænder, herd, kedel, røgvender, røgrør, skorsten... gennemgå alt, og vær sikker på at du ikke har overset et sted.
Efter rens, skal du sikre dig at herden ligge korrekt, og at alt er spændt tæt sammen.

Så er det tid... det køres piller 15min i en pose, når det har kørt en tid, tømmer du posen, kører en 6min afvejning og indtaster resultatet i autoberegneren.

Nu passer pillemængden, det er modulerende, du har ikke styr på hvor mange piller den giver, men pyt, det passer, det sørger den selv for, du må ikke tænke at der er for mange eller for få piller... igen... det passer.  ;)

Den sidste ting vi så har udestående er luften...
Fyret startes, og når det er i gang og oppe på 15% låser du det til 10%...du lader det køre 5-10min, herefter kontrollerer du ilden, giv masser af luft når du justerer, det skal være magert og ved at brænde ud.. og så langsomt skruer du ned for blæseren.
Når du mener 10% er i orden, lukker du låget, og går ind og tager en kop kaffe, vent mindst ½ time, så tjekker du igen ilden, det skal kunne brænde evigt på 10%, det må ikke blive magert, ellerr pillerne begynder at hobe sig op i brænderen, det skal kunne køre stabilt evigt på 10%

Når du har ramt 10%, så er det tid til 50% og 100%, her er der mere fart på, og 5-10min kontrol tider plejer at være nok.

Hvis du ønsker hjælp mens du stiller fyret finder du mig bare på messenger.. Kenneth Freund Christiansen
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Gitte Hansen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 156
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #2 Dato: Mar 24, 2023, 08:34 »
hvad hedder du på messenger? - kan jeg evt kontakte dig senere i dag? - Det er egenligt Michael F der i tidernes morgen hjalp - da han kan gå af bagvejen ind og tjekke mit fyr - mens jeg står og kigger på og svare ham.

Nu her har jeg prøvet via en youtube video - men jeg er simpelhen for "bange" for de høje flammer der kommer når jeg prøver at gøre som i videoen.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #3 Dato: Mar 24, 2023, 09:01 »
Jeg har skrevet navnet i første indlæg, hvis du bruger det så tror jeg du rammer.  :D

I 10% bør der ikke komme kæmpe flammer, så er der noget galt, og du har ikke fulgt de punkter jeg har skrevet.

Det ser ud til at du bor i Vandrup, eller deromkring.

Jeg bor i Tobøl, 6683, mit fyr er mindre, men teknikken er den samme, man må gerne komme forbi og lære teknikken i fyret, det koster ikke noget, men afsæt lidt tid, vi skal mindst bruge 1 time.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Gitte Hansen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 156
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #4 Dato: Mar 24, 2023, 09:45 »
jeg har stilt til bage på hvad blæser stod før - og sat skakt temp på 50 - det prøver jeg lige

Jeg har fundet dig og skrevet en pb til dig.

Jeg bor ved Jels og har tidligere været ved mekanikeren i Tobøl - jeg giver det lige en chance med de ændringer jeg har ændret tilbage - så ser jeg lige.

Tænker jeg skal en tur til Tobøl med bilen - så kigger jeg nok forbi - men holder dig lige opdateret via messenger :-) mange tak

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #5 Dato: Mar 24, 2023, 15:55 »
Hvis problemer er kommet uden du har ændret noget, så er det sikkert kondensator til blæser der er slidt, eller lejer i samme. Især hvis problemet med ubrændte piller er værst ved lav ydelse, da blæser ved lav ydelse sikkert ikke kører de omdrejninger den er sat til, da slidte lejer giver modstand. Det kunne også være vingerne på blæser bare er beskidte, eller der er ændrede trækforhold i fyrrum, så fyret ikke får luft nok til forbrændingen.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline GitteHansen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #6 Dato: Mar 24, 2023, 18:37 »
Kondensator?? er vi enige om at det er blæseren??

Hvis ja - så er der kommet ny på - for nogle uger siden - da den gamle larmede som en Ford Ferguson ;-) men jeg har kun skiftet blæseren på fyret uden at pille ved noget andet

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #7 Dato: Mar 25, 2023, 06:19 »
hej
Der er en opdatering til din styring, din log skriver 01-01 2030

Hilsen Anders

Offline GitteHansen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #8 Dato: Mar 29, 2023, 11:42 »
Scotten!

Tak - men jeg kan ikke opdatere den - da selve skærmen ved fyret er i stykker :-)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #9 Dato: Mar 30, 2023, 20:42 »
Scotten!

Tak - men jeg kan ikke opdatere den - da selve skærmen ved fyret er i stykker :-)

Det er dumt ikke at få fikset skærmen, du kan nemt komme i en situation hvor du har brug for den.. og ikke får varme på før du kan se skærmen
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Gitte Hansen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 156
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Indstilling af Blæser - ubrændte piller
« Svar #10 Dato: Apr 13, 2023, 08:59 »
jeg kan styre det hele fra pc ;-)