Forfatter Emne: Virkningen af semirens  (Læst 1248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Virkningen af semirens
« Dato: Nov 28, 2013, 10:07 »
Jeg gjorde en interessant iagttagelse i dag, at semirens rent faktisk gør en forskel, når den bruges.
Normalt kører semirens i 10 min en gang i døgnet. Det  er styret af et Harald Skrald elektronisk tænd-og-sluk ur
For godt en uge siden var min skakttemperatur begyndt at stige langsomt men stabilt.
Jeg lavede en rens med det hele, incl afblæsning af persiennerne.
Herved faldt skakttemperaturen til 39 grader.
I aftes og her til morgen var skakttemperaturen så steget til 49 grader og på vej mod crash (55 grader).
Forbrændingen så alt for fed ud og asken var blevet sort. Der var begyndende opbygning af askekage på herden og belægninger i forbrændingsrummet.
Det viste sig at semirens ikke har været i drift siden den store rens (fejl 40).

Semirens blev sat i drift, forbrændingsrummet skrabet ned og askekagen fjernet, uden at fyret blev slukket.
Her - 3 timer senere er skakttemperaturen igen faldet til 39 grader.
Jeg har ikke set forbrændingen, da jeg er på arbejde men den er formentlig korrekt.

Konklusion: Semirens har en god virkning, når den bruges. Den medvirker til at holde flammen korrekt idet luftmodstanden igennem kedlen holdes konstant. Desuden fungerer alm. rense-blæs udmærket til at holde herden ren, når fyret kan trække vejret.
I mit tilfælde er der ingen sammenhæng mellem røgtemperatur og kedlens tilstand.

Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html