Forfatter Emne: viser forkert forbrug af piller i styringen  (Læst 13472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #30 Dato: Dec 31, 2016, 10:02 »
Min erfaring er også at når siloen er fuld, (har en 500 liters rød silo med ca. 40 cm overbygning) , så docerer sneglen mindre, og iltstyring regulere flere piller, omvendt når siloen er ved at være tømt, men bortset fra det, synes jeg iltstyringen gør at forbrændingen er konstant god. Men når iltstyring regulerer på pillerne, regnede jeg med den også talte det med i forbruget.mvh.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #31 Dato: Dec 31, 2016, 10:53 »
Så tror jeg at jeg er med  :) een gang til for prins knud  ;D
Som jeg forstår det så regner styringen alt med, også hvis iltstyringen ændrer på sneglydelsen (autoberegneren). Men hvis du tilsætter olie eller ligende så får man balleden.
For mig og se, kan det dog give noget rod med pillefyrets ydelse, når iltstyringen bare kan ændre tallet i autoberegneren.

Ja, nemli ja.. En forudsætning for at man kan få silo indholdet og forbrugsgraferne til at passe, er at man har en helt ensartet pilledosering. Netop derfor er jeg for længst stoppet med at hælde olie ved pillerne, det ændrer nemlig ufattelig meget på sneglydelsen.

Hvis jeg her vælger din metode med at veje siloen i stedet for 6 min, skal hæve afvejningen med 20% til 1200g. Det resultere i at forbrændingen bliver mere mager og derfor begynder iltstyringen at justere luft og pillemængde og det er her jeg skriver man har balladen.
Jeg har dog den holdning at der må være noget galt med din grundjustering hvis du har en mere mager forbrænding med 1200g, i stedet for 1000g, det er jo netop dette iltstyringen skulle korrigere for!
Og uden iltstyring, skruer jeg jo bare selv luften ned eller op så den passer til pillemængden.

Jeg har ingen problemer med at justere uanset hvilket tal jeg putter i autoberegneren (her kunne den useriøse naturligvis komme med "en million", så min udtalelse tager forbehold til realistiske tal  :) )
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #32 Dato: Dec 31, 2016, 11:22 »
Så tror jeg at jeg er med  :) een gang til for prins knud  ;D
Som jeg forstår det så regner styringen alt med, også hvis iltstyringen ændrer på sneglydelsen (autoberegneren). Men hvis du tilsætter olie eller ligende så får man balleden.
For mig og se, kan det dog give noget rod med pillefyrets ydelse, når iltstyringen bare kan ændre tallet i autoberegneren.

Ja, nemli ja.. En forudsætning for at man kan få silo indholdet og forbrugsgraferne til at passe, er at man har en helt ensartet pilledosering. Netop derfor er jeg for længst stoppet med at hælde olie ved pillerne, det ændrer nemlig ufattelig meget på sneglydelsen.

Hvis jeg her vælger din metode med at veje siloen i stedet for 6 min, skal hæve afvejningen med 20% til 1200g. Det resultere i at forbrændingen bliver mere mager og derfor begynder iltstyringen at justere luft og pillemængde og det er her jeg skriver man har balladen.
Jeg har dog den holdning at der må være noget galt med din grundjustering hvis du har en mere mager forbrænding med 1200g, i stedet for 1000g, det er jo netop dette iltstyringen skulle korrigere for!
Og uden iltstyring, skruer jeg jo bare selv luften ned eller op så den passer til pillemængden.

Jeg har ingen problemer med at justere uanset hvilket tal jeg putter i autoberegneren (her kunne den useriøse naturligvis komme med "en million", så min udtalelse tager forbehold til realistiske tal  :) )

Når du ændre på autoberegnings tallet, op eller ned i forhold til det faktiske tal,
så ændre du også på kW beregningen.
Brug derfor mit tidligere forslag, og sæt autoberegningen helt ud af kraft, og stil fyret ind efter instrument.
Rent sikkerhedsmæssigt er dit forslag ret vildledende for den uøvede pillefyrs bruger,
og dem er der jo nogle stykker af der læser med her på forum.
Snyd ikke med afvejningen, tilpas luften som vist i manualen, og lev med den unøjagtighed der kan være i pillebeholdningen  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #33 Dato: Dec 31, 2016, 12:10 »
lev med den unøjagtighed der kan være i pillebeholdningen Ja det bliver man jo nød til men det er da træls så

her på årets sidste dag kan man jo fint lave status over pilleforbruget

jeg kan leve med unøjagtighed det bliver jeg jo nød til men det er pisse træls

år 2016 er der fysik puttet 4268 kg piller i siloen stokercloud mener der er brugt 4533 = 265 i overforbrug
år 2015 er der fysik puttet 4400 kg piller i siloen stokercloud mener der er brugt 4829 = 429 i overforbrug
år 2014 er der fysik puttet 3916 kg piller i siloen stokercloud mener der er brugt 4392 = 476 i overforbrug

Men bortset nu fra det GODT NYTÅR til alle på forumet
og må talene passe beder i 2017


 

 


V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #34 Dato: Dec 31, 2016, 12:18 »
Så tror jeg at jeg er med  :) een gang til for prins knud  ;D
Som jeg forstår det så regner styringen alt med, også hvis iltstyringen ændrer på sneglydelsen (autoberegneren). Men hvis du tilsætter olie eller ligende så får man balleden.
For mig og se, kan det dog give noget rod med pillefyrets ydelse, når iltstyringen bare kan ændre tallet i autoberegneren.
Jeg tror ikke den ændrer tallet (det kan man ihvertfald ikke se, men justerer derimod køretiden af sneglen)

Ja, nemli ja.. En forudsætning for at man kan få silo indholdet og forbrugsgraferne til at passe, er at man har en helt ensartet pilledosering. Netop derfor er jeg for længst stoppet med at hælde olie ved pillerne, det ændrer nemlig ufattelig meget på sneglydelsen.
Her hjælper iltstyringen så. Jeg har tidligere forsøgt med begge dele og opnået en ligevægt af smuld, men så også oplevet at den pludselig sander til i smuld. Begge dele kan iltstyringen hjælpe med

Hvis jeg her vælger din metode med at veje siloen i stedet for 6 min, skal hæve afvejningen med 20% til 1200g. Det resultere i at forbrændingen bliver mere mager og derfor begynder iltstyringen at justere luft og pillemængde og det er her jeg skriver man har balladen.
Jeg har dog den holdning at der må være noget galt med din grundjustering hvis du har en mere mager forbrænding med 1200g, i stedet for 1000g, det er jo netop dette iltstyringen skulle korrigere for!
Den tror jeg lige du skal læse en gang til, for tror ikke du har forstået det og så skriver jeg også at iltstyringen korrigerer. (det er det som kan give silo afvigelsen hvis iltstyringen bare justerer køretiden)
Og uden iltstyring, skruer jeg jo bare selv luften ned eller op så den passer til pillemængden.
Det er så her jeg med iltstyring monteret kan fortælle at du skal justere luften 2-3 gange pr silofuld hvis du vil fluekneppe på virkningsgraden.
Og med strømforbrug og indkøbspris og utætte kedler har jeg flere gange tidligere, læst andre skrive, at det ikke er rentabelt på små kedler, men godt kan være det på større (fra 30kW)
For mig har det givet noget komfort efter en svær indkøring og nu vil jeg helst ikke undvære, da det her gør fyret mere altædende.


Jeg har ingen problemer med at justere uanset hvilket tal jeg putter i autoberegneren (her kunne den useriøse naturligvis komme med "en million", så min udtalelse tager forbehold til realistiske tal  :) )
« Senest Redigeret: Dec 31, 2016, 12:20 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #35 Dato: Dec 31, 2016, 15:30 »
Jeg kan sku ikke finde hoved og hale i  iltstyringen, og synets dælme det er underligt at den ændrer på pille doseringen uden at ændre på tallet til autoberegneren og medregne det i forbrugsgraferne.. Så er kampen for at få faktisk forbrug og styringen overens, totalt tabt på forhånd, det er jo ikke engang vejledene.
Med iltstyring burde det jo sådan set være plyk ligegyldigt hvilket tal man putter i autoberegneren, når den selv retter det til.

@michael f
Jeg syntes godt nok ikke din tone er helt i orden, jeg har det bedst med saglighed.
De fleste gange anbefaler jeg folk at følge jeres vejledning, for den kan fint anvendes, men når der er nogen der er vokset og fået forståelse for systemet, og gerne vil lidt ud over manualen, så er det min holdning at der også skal være plads til det. I den tid jeg har været med, er det lige netop det der har fået NBE til at gro, selv skøre indfald kan måske danne grobund for en genial løsning.

Jeg mener selv at jeg er god til at beklage når jeg har taget fejl, og gør alt for at vende tilbage med en undskyldning.

Og ang. hvad man læser på forum, ja så er det desværre modtageren der skal sortere i skidt og kanel, har man det svært med det, må man jo ty til manualen.

Der var f.eks. engang en der påstod at et enstrengs-system virkede ved lagdeling, fremløbet øverst i røret og returen nederst i røret, det virkede fint da varme jo stiger op, og kulde falder ned.  ::)  JovJov man kan læse mange spændende i et forum  ;)

Uanset om jeres afvejninger passer, i er tilfredse med det som det er, eller i er bedøvende ligeglade.. kan i så ikke have et rigtig godt nytår, og slappe lidt af, der er jo kun få timer til palaveret starter i det nye år  ;D

N.B.
Naturligvis er der også en kæmpe NytÅrs hilsen til vor store fader NBE, der har skænket os disse fantastiske skabninger.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #36 Dato: Dec 31, 2016, 16:15 »
Jeg kan sku ikke finde hoved og hale i  iltstyringen, og synets dælme det er underligt at den ændrer på pille doseringen uden at ændre på tallet til autoberegneren og medregne det i forbrugsgraferne.. Så er kampen for at få faktisk forbrug og styringen overens, totalt tabt på forhånd, det er jo ikke engang vejledene.
Med iltstyring burde det jo sådan set være plyk ligegyldigt hvilket tal man putter i autoberegneren, når den selv retter det til.

@michael f
Jeg syntes godt nok ikke din tone er helt i orden, jeg har det bedst med saglighed.
De fleste gange anbefaler jeg folk at følge jeres vejledning, for den kan fint anvendes, men når der er nogen der er vokset og fået forståelse for systemet, og gerne vil lidt ud over manualen, så er det min holdning at der også skal være plads til det. I den tid jeg har været med, er det lige netop det der har fået NBE til at gro, selv skøre indfald kan måske danne grobund for en genial løsning.

Jeg mener selv at jeg er god til at beklage når jeg har taget fejl, og gør alt for at vende tilbage med en undskyldning.

Og ang. hvad man læser på forum, ja så er det desværre modtageren der skal sortere i skidt og kanel, har man det svært med det, må man jo ty til manualen.

Der var f.eks. engang en der påstod at et enstrengs-system virkede ved lagdeling, fremløbet øverst i røret og returen nederst i røret, det virkede fint da varme jo stiger op, og kulde falder ned.  ::)  JovJov man kan læse mange spændende i et forum  ;)

Uanset om jeres afvejninger passer, i er tilfredse med det som det er, eller i er bedøvende ligeglade.. kan i så ikke have et rigtig godt nytår, og slappe lidt af, der er jo kun få timer til palaveret starter i det nye år  ;D

N.B.
Naturligvis er der også en kæmpe NytÅrs hilsen til vor store fader NBE, der har skænket os disse fantastiske skabninger.

Du vil helst saglighed skriver du, og det er det jeg giver.
At du så ikke er enig er en helt anden ting.
Som du kan se står alle indlæg endnu, og det bliver de nok ved med  :)
Ja, der er plads til videre udvikling, og det gerne med saglig og faglig vid.

Ja, jeg har serviceret et etstrengs system, med kun 1 ( et ) rør rundt.
Det var så tilpasset forholdet, og i dagens terminologi pænt overdimensioneret.
Jeg ved ikke hvor mange tommer røret var, men en pænt fed dame kunne fint få lår i samme dimension  8)
Det er der jo ikke noget mærkeligt i, det er bare ikke sådan det ofte ses.

Herfra ønskes også godt Fyrår til alle   :)

 
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #37 Dato: Dec 31, 2016, 17:08 »
Hej Kenneth

Det er fordi du tror iltstyringen virker som jeg også en gang troede. At den styrede forbrændingen, men det gør den ikke.

NBE's iltstyring er en finjustering af forbrændingen. Den kan kun justere luft og piller en hvis mængde derudover må den kaste håndklædet.

Så derfor skal indsatte værdier i brændsel og luft ikke være helt skæve og faktisk er det bedst hvis de er rimeligt tæt på.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: viser forkert forbrug af piller i styringen
« Svar #38 Dato: Dec 31, 2016, 18:34 »
Jeg kan sku ikke finde hoved og hale i  iltstyringen, og synets dælme det er underligt at den ændrer på pille doseringen uden at ændre på tallet til autoberegneren og medregne det i forbrugsgraferne.. Så er kampen for at få faktisk forbrug og styringen overens, totalt tabt på forhånd, det er jo ikke engang vejledene.
Med iltstyring burde det jo sådan set være plyk ligegyldigt hvilket tal man putter i autoberegneren, når den selv retter det til.

Jeg prøvede at forklare problemet i et tidligere indlæg, men det fik du måske ikke med

Lad os lave nogle antagelser, afvejning på 1000g, fyret kører og iltstyringen konstaterer at ilten er for høj og justere 10% op på pillerne så ilten kommer til at passe.
Så nu skal vi regne ud til forbrugsgraferne!
1 - Sneglen yder 10% for lidt, så med den forlængede køretid giver det nu 1000g
2 - Sneglen yder korrekt, men ilt er sat 10% for lavt, eller iltsonden er ikke kalibret korrekt, så med den forlængede køretid giver det 1100g.
3 - Blæsevejr, giver ekstra træk i kedlen og ilten bliver derfor for høj og så havner vi igen på 1100g
4 - Grundjustering er ikke i orden så blæsertal er for høje, igen havner vi på 1100g

Så hvis det er så let må du fortælle NBE om de skal regne med at sneglen yder for lidt eller om der er for meget luft der giver problemet. Så kan de nok kode for det.

Og jeg ved ikke hvilken metode NBE bruger, jeg har som tidligere beskrevet bare observeret en silo fuld hvor ilt(justeringen) har været på overarbejde og hvor forbrugsgraferne ikke passede.

Så af ovenstående kan det også uddrages at fejljusteringen kan være i et bestemt område og derfor kun viser sig her. Feks i høj ydelse, hvis ilttal eller blæser tal for 100% er forkerte/ikke passer sammen.
« Senest Redigeret: Dec 31, 2016, 18:39 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt