Forfatter Emne: Vil ikke stige i °C  (Læst 5237 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkejacobsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Vil ikke stige i °C
« Dato: Dec 17, 2017, 18:56 »
Tidligere havde jeg et problem med fyret skrev 'min. Kedel' - det er så ordnet. Men nu vil det ikke over 30,5°C i kedeltemp.
Det er woody v4.20. Hvad gør jeg?

Offline hschack

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 189
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #1 Dato: Dec 17, 2017, 19:13 »
Hvis der er shunt på burde det ikke kunne ske
Sluk pumpe til kedet er 60 grader (monter termostat der tænder pumpe ved ca 55 grader)
Lav afvejning og grundjustering
Eller få din udkejet til at gøre det
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #2 Dato: Dec 17, 2017, 19:41 »
Mit svar er som i den første tråd, find hellere årsagen til at kedlen ikke kommer op i temperatur, frem for at ændre tallene der giver alarm.

Årsagen til at den ikke vil op i temperatur er sandsynligvis at den ikke får piller nok.

Det er nemmere at hjælpe hvis man har lidt at arbejde ud fra.

Er det noget der lige er sket?
Har der været foretaget ændringer?
Hvor stort er fyret?
Hvor stort er huset og hvad er isoleringsgraden?
Hvor mange kg spiser den om dagen? Ægte, altså ikke hvad styringen siger!
Hvad mener styringen i har brugt?

Det er godt nok en del spørgsmål, der kommer sikkert flere, og hvis i kan supplere med noget i mener der kan have relevans så hjælper det ualmindelig meget for de blinde muldvarper der prøver at hjælpe  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lykkejacobsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #3 Dato: Dec 17, 2017, 19:52 »
Mit svar er som i den første tråd, find hellere årsagen til at kedlen ikke kommer op i temperatur, frem for at ændre tallene der giver alarm.

Årsagen til at den ikke vil op i temperatur er sandsynligvis at den ikke får piller nok.

Det er nemmere at hjælpe hvis man har lidt at arbejde ud fra.

Er det noget der lige er sket?
Har der været foretaget ændringer?
Hvor stort er fyret?
Hvor stort er huset og hvad er isoleringsgraden?
Hvor mange kg spiser den om dagen? Ægte, altså ikke hvad styringen siger!
Hvad mener styringen i har brugt?

Det er godt nok en del spørgsmål, der kommer sikkert flere, og hvis i kan supplere med noget i mener der kan have relevans så hjælper det ualmindelig meget for de blinde muldvarper der prøver at hjælpe  ;)

Jeg må faktisk være dig svar skyldigt i alt, men jeg forsøger lige at finde ud af det til imorgen! Problemet er min rigtige udlejer er endt som grøntsag pga. Hjertestop, så det er hans værge (far) der står for det, og han aner intet. Men hjælper det jeg nu har gjort ikke (luftet radiatorer ud i hele huset) så ringer jeg efter hjælp fra en der kan komme og se på det for mig. Kommer fra et hus med pilleovn - det var nemt i forhold til det her!
« Senest Redigeret: Dec 17, 2017, 19:55 af Lykkejacobsen »

Offline Lykkejacobsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #4 Dato: Dec 17, 2017, 20:10 »
Nu spørger jeg ekstra dumt! Men skal der være vand til fyret? Kan se der går en slange fra alt andet der har med vand at gøre, men den hane som sidder over slangen til fyret er lukket

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #5 Dato: Dec 17, 2017, 20:18 »
Som med så meget andet nyt er der jo noget der skal læres, men går man til opgaven med åben sind og hjælp herfra, så er det ganske nemt, og en god og billig varmekilde, som jeg personligt vil foretrække frem for en pilleovn i stuen.

Den rigtige fremgangsmåde er at starte med at læse hele manualen, og så gå til fyret og starte fra en ende af, og få lavet en god grundjustering. Man skal også sørge for gode piller der opbevares forsvarligt.

Man er også nød til at sætte sig ind i installationen, grundlæggende er NBE fyret ganske nemt, men der findes mange muligheder for ekstraudstyr. Alt efter hvad den tidligere ejer har valgt, må man lige sætte sig ind i tingene.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lykkejacobsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #6 Dato: Dec 17, 2017, 20:23 »
Som med så meget andet nyt er der jo noget der skal læres, men går man til opgaven med åben sind og hjælp herfra, så er det ganske nemt, og en god og billig varmekilde, som jeg personligt vil foretrække frem for en pilleovn i stuen.

Den rigtige fremgangsmåde er at starte med at læse hele manualen, og så gå til fyret og starte fra en ende af, og få lavet en god grundjustering. Man skal også sørge for gode piller der opbevares forsvarligt.

Man er også nød til at sætte sig ind i installationen, grundlæggende er NBE fyret ganske nemt, men der findes mange muligheder for ekstraudstyr. Alt efter hvad den tidligere ejer har valgt, må man lige sætte sig ind i tingene.

Jeg har forsøgt at finde en manual til det, men den der ligger i huset er til v7 og v10 - og den jeg kan finde på nettet hedder 4.99 (min skriver woody 4.20 på displayet når jeg har slukket helt og tændt igen). Kan du evt give et link til den rigtige manual? Så vil jeg gå igennem det hele på ny! Pillerne er de samme som altid er blevet brugt og opbevaret som de altid har gjort, ingen ændringer der.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #7 Dato: Dec 17, 2017, 20:23 »
Nu spørger jeg ekstra dumt! Men skal der være vand til fyret? Kan se der går en slange fra alt andet der har med vand at gøre, men den hane som sidder over slangen til fyret er lukket
Der findes slet ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar  ;)

Jeps, det er vandet der transporterer energien rundt mellem fyr og radiatorer. Der skal være tryk på, men sikkert slet ikke vandværkstrykket, og igen kommer det an på installationen. Det findes åbne og lukkede anlæg.
Det åbne anlæg har en lille beholder øverst et sted i installationen. Et pillefyr er dog godkendt til lukket og da der er flere fordele ved et lukket anlæg, så er det muligvis sådan et der er.
På et lukket anlæg skal der være en ekspantionsbeholder og en overtryksventil, og for det meste er der sammen med de to ting, et lille ur der viser hvad trykket er i anlægget.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #8 Dato: Dec 17, 2017, 20:25 »
Er det nyindkøbte piller?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #9 Dato: Dec 17, 2017, 20:30 »
Jeg kan ikke finde en manual der hedder 4.2.
Manualer og hjælp findes på NBE.dk

http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/4.99-woody.pdf
linket er til en 4.99 men ud fra det billede du uploadede i den anden tråd, er jeg rimelig sikker på at den kan bruges.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lykkejacobsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #10 Dato: Dec 17, 2017, 20:31 »
Er det nyindkøbte piller?

Ja, det er det. De kom for ca. 2 uger siden.

Offline Lykkejacobsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #11 Dato: Dec 17, 2017, 20:37 »
Jeg lader det stå som nu til imorgen tidlig og så starter jeg alt op på ny med grundjustering osv. Tak for din enorme hjælp! Jeg kalder på dig imorgen hvis det går helt galt xkfc :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #12 Dato: Dec 17, 2017, 20:39 »
Jeps, det er et lukket system.
Hvor højt er der til øverste radiator?

Umiddelbart kan du godt fylde mere vand på, op til 1bar bør ikke være noget problem, men husk at vandværksvandet er iltet så det kan sagtens tænkes at der skal luftes ud efter påfyldning
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lykkejacobsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #13 Dato: Dec 17, 2017, 20:42 »
Jeps, det er et lukket system.
Hvor højt er der til øverste radiator?

Umiddelbart kan du godt fylde mere vand på, op til 1bar bør ikke være noget problem, men husk at vandværksvandet er iltet så det kan sagtens tænkes at der skal luftes ud efter påfyldning

Øverste radiator er på 1. Salen. Men jeg forsøger mig med en grundjustering på ny imorgen efter manualen :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vil ikke stige i °C
« Svar #14 Dato: Dec 17, 2017, 22:25 »

Øverste radiator er på 1. Salen. Men jeg forsøger mig med en grundjustering på ny imorgen efter manualen :)
God ide.

OBS.
Billedet er lidt slørret, men det ser grangiveligt ud som om der sidder strips på sikkerhedsventilen  --- det går slet ikke hvis den ikke virker, man kan skade hele anlægget, og er man uheldig har man måske også en personskade. Ved det mindste tvivl på sikkerhedsudstyret bør en fagmand se på tingene.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html