Forfatter Emne: Nyt stokerfyr.......  (Læst 20157 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michaelv1972

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Nyt stokerfyr.......
« Dato: Jul 17, 2010, 09:17 »
Hej alle. Står overfor at skulle udskifte mit gamle stokerfyr. Men hvad pokker skal man vælge ?? Er lidt lun på en Woody pga prisen, men er lidt usikker mht holdbarheden. Synes nemlig både snegl og gear virker lidt spinkelt. Men der er måske ingen problemer med dette ?? Har også set på en KL stoker men ifølge min skorstensfejer er det ikke en specielt holdbar model. Og vist også uøkonomisk mht pilleforbrug.. Glæder mig til at høre fra jer...
140 m2 med en brændeovn midt i huset. Har fået sat en woody 16 kw op i august måned. Så nu kan vinteren bare komme an... ;-))

Offline DennisRN

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1000
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #1 Dato: Jul 17, 2010, 11:45 »
Hej

Jeg tror at du kan få svar på det du spørg om ved at følge denne tråd:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1400.0

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #2 Dato: Jul 17, 2010, 20:49 »
Hej Michael,

Du behøver ikke være nervøs for holdbarheden  :)

Min snegl, motor og gear har kørt upåklageligt siden marts 2004, og transporteret ca. 5 tons træpiller hvert år.
Så nu har den klaret godt 30 tons og ligner ikke en der skal på pension  ;)

Hilsen
Michael

Hej alle. Står overfor at skulle udskifte mit gamle stokerfyr. Men hvad pokker skal man vælge ?? Er lidt lun på en Woody pga prisen, men er lidt usikker mht holdbarheden. Synes nemlig både snegl og gear virker lidt spinkelt. Men der er måske ingen problemer med dette ?? Har også set på en KL stoker men ifølge min skorstensfejer er det ikke en specielt holdbar model. Og vist også uøkonomisk mht pilleforbrug.. Glæder mig til at høre fra jer...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline michaelv1972

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #3 Dato: Aug 07, 2010, 06:37 »
Så har jeg bestemt mig for en woody... Er der noget man skal være opmærksom på ved installeringen ? Montøren har lovet at hjælpe med opstarten.. Har bestilt den med trækstabilisator... Så nu må det gerne blive den 27-8  ;D ;D ;D
140 m2 med en brændeovn midt i huset. Har fået sat en woody 16 kw op i august måned. Så nu kan vinteren bare komme an... ;-))

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #4 Dato: Aug 07, 2010, 07:31 »
Hej Michael,

Du ser ud til at være på rigtig god kurs  ;)
...du har husket trækstabilisatoren - super  ;)
...hvis såbare montøren kan lave en fornuftig grundindstilling, så er den i vinkel.

Får du, mod forventning, problemer så kender du adressen her, bare spørg, så får du hjælp  ;)

Hilsen
Michael

Så har jeg bestemt mig for en woody... Er der noget man skal være opmærksom på ved installeringen ? Montøren har lovet at hjælpe med opstarten.. Har bestilt den med trækstabilisator... Så nu må det gerne blive den 27-8  ;D ;D ;D
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline michaelv1972

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #5 Dato: Aug 08, 2010, 11:42 »
Det bliver Andresens bioenergi der stiller den op, og de virker som om de ved hvad de har med at gøre.. Men ellers skal jeg nok give lyd fra mig hvis der skal laves nogle ændringer. Kan godt se at der er nogen som går meget op i at finjustere anlægget...
140 m2 med en brændeovn midt i huset. Har fået sat en woody 16 kw op i august måned. Så nu kan vinteren bare komme an... ;-))

Offline Vildstrup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #6 Dato: Aug 22, 2010, 00:11 »
Ohøj
Er der folk her der har god og længere tids erfaring med enten scotte eller woody pillefyr monteret på opop-kedel?
Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvordan selve kedlen er at rense, og hvor tit man skal rense den.
Er en opop-kedel det rigtige valg ?
Og hvad med  Scotte eller woody ?
Hvad er et godt valg?
Faktisk ved jeg ikke mere om pillefyr, end den information jeg har fra sælgere af pillefyr, og det er blevet til en del forvirring.

Mvh
Vildstrup

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #7 Dato: Aug 22, 2010, 07:22 »
Hej Vildstrup.

Min scotte nærmer sig et år.

Før scotten havde jeg stokerfyr, stoker er fint hvis man vil eksperimentere med alverdens brændsel. jeg har prøvet ubeskrivelig mange forskellige brændsler, men konklutionen var hurtigt tilbage til træpillerne.

Min stoker var en ældre herre, utrolig stabil, men det bunder jo også i meget begrænsede muligheder(bortset fra brændsel).

Der har været lidt at sætte sig ind i, de advancerede indstillings muligheder giver en god virkningsgrad, samt mulighed for sommerkørsel. (varmt vand)

Min scotte har desværre ikke kørt 100% perfekt.

Første nedbrud var kondensatoren til fødesneglen, så kommer der ikke piller til forbrændingen.

Anden gang gik der en sikring, det var eltænderen det var galt med, men det er jo en slid del, selv om det ikke er noget man skifter ret tit. Efter udskift af tænder fandt jeg nok årsagen til at tænderen gik, der kom nemlig næsten ingen luft, udskift af kondensator til blæser løste det problem.

Dog vil jeg ikke være bleg for at anbefale, en scotte eller en woody. Udskiftningen af reservedele beløber sig til 190kr. men besparelsen ved ikke at køre med elpatronen i varmtvandsbeholderne, vil jeg anslå til på nuværende tidspunkt at være ca. 1500,-

Det ser også ud til at jeg sparer et par ton piller i forhold til den gamle stoker, som på papiret skulle have samme virkningsgrad. (ved 100%)

Det er dog en god ide at afsætte tiden til at sætte sig ind i pillebrænderen når man har fået den installeret, hvis man vil spare penge.

Vil man have varme 24/7 og rene fingre konstant, er det en god ide at fyre med gas/olie eller jordvarme.

Men vær ikke bange, med en skotte eller woody samt dette forum er du i sikre hænder. ;-)

HVH Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #8 Dato: Aug 22, 2010, 07:41 »
Hej Vildstrup,

Jamen det er der da  :D

Jeg har haft en Woody siden foråret 2004, i begyndelsen monteret på en Buderus støbejernskedel, men siden december 2005 har kedlen været en Opop 418.

Før Woody'en havde jeg en TB-mini, på samme Buderus kedel og totalt har jeg kørt med pillebrænder siden 2001.

Mine erfaringer med Woody/Opop er udelukkende gode  :)
I forhold til min tidligere Buderus kedel (en moderne salamander) er der næsten ingen vedligehold.
Jeg renser kedel ca. 1 gang pr. måned i fyringssæssonen, og rører den slet ikke om sommeren, hvor den bare kører VVB opvarmning.

Selve rensningen er også en leg, da den foregår fra toppen, og når de 2 toplåger er åbne er der adgang til alle flader.
Rensning kan faktisk foretages under drift, men hvis man er lidt uheldig kan det svine lidt i rummet.
Jeg slukker brænderen ca. 1/2 time, hvorefter jeg åbner forreste låg og børster fladerne med en blød auto-børste.
Derefter lukker jeg forreste låge og åbner den bageste og børster igen alle flader med min auto-børste.
Så er det tid til at vippe det lille spjæld i bunden af bageste kammer, så asken herfra falder ned i askeskuffen.
Derefter er det bare at rengøre herden på selve brænderen og tømme askeskuffen.
Samlet en operation der godt kan løbe helt op i 15 min  :D

Så du kan nok forstå at jeg mener at Scotte/Woody og Opop er et rigtig godt valg  ;)

Hvis det kan være til nogen hjælp, så har jeg engang lavet en lille vejledning i overvejelser før køb af pillebrænder http://www.mhes.dk/Valg_af_biobraender.pdf

Hilsen
Michael

Ohøj
Er der folk her der har god og længere tids erfaring med enten scotte eller woody pillefyr monteret på opop-kedel?
Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvordan selve kedlen er at rense, og hvor tit man skal rense den.
Er en opop-kedel det rigtige valg ?
Og hvad med  Scotte eller woody ?
Hvad er et godt valg?
Faktisk ved jeg ikke mere om pillefyr, end den information jeg har fra sælgere af pillefyr, og det er blevet til en del forvirring.

Mvh
Vildstrup
« Senest Redigeret: Aug 22, 2010, 07:44 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Vildstrup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #9 Dato: Aug 22, 2010, 15:17 »
Tak for svarene MHES og XKFC.

Det lyder jo rigtigt positivt.
Så vidt jeg kan se på Hede Stoker, ligger prisen omkring 22.500 kr. incl moms.
Det er for Scotte pillebrændersæt 16 KW med magasin.
Er der mon noget man skal være opmærksom på her ?
Og er der steder man ikke skal handle ?
Er der en mærkbar forskel på at bruge iltstyring eller ikke ?
Jeg har hørt at der er stor forskel på træpillerne. Hvordan finder man gode træpiller ?
Ja, jeg ved godt at det er mange spørgsmål, men det er en ganske ny verden for mig, så hellere spørge bedrevidende end at dumme sig  :)

MVH

Vildstrup



Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #10 Dato: Aug 22, 2010, 17:53 »
Hej Vildstrup,

Man skal passe på med at anbefale den ene forhandler fremfor den anden, og der er helt sikkert nogle steder man ikke skal handle, men Hedestoker er ikke en af dem, tværtimod  ;)

Et Scottesæt med magasin er helt OK.

Iltstyring eller ej ? - Tja det er et evigt tilbagevendende spørgsmål.
Nogle vil sværge til det, andre har ikke fidus til det og andre igen har ikke den store gevinst fra det (heribland mig).

Hvis fyret er korrekt indstillet og man ikke skifter piller hele tiden, så tror jeg ikke at en iltstyring tjener sig hjem.

Gode træpiller hvad er det ?
Hvis du mener god kvalitet der ikke giver problemer, så er det mærkevarer du skal gå efter.
Brug en forhandler der gerne giver dokumentation på kvaliteten.

Selv har jeg brugt meget forskelligt og jævnligt blevet skuffet  >:(

De bedste piller jeg har brugt er Neova, men også Barlinek er godt.

Hilsen
Michael

Tak for svarene MHES og XKFC.

Det lyder jo rigtigt positivt.
Så vidt jeg kan se på Hede Stoker, ligger prisen omkring 22.500 kr. incl moms.
Det er for Scotte pillebrændersæt 16 KW med magasin.
Er der mon noget man skal være opmærksom på her ?
Og er der steder man ikke skal handle ?
Er der en mærkbar forskel på at bruge iltstyring eller ikke ?
Jeg har hørt at der er stor forskel på træpillerne. Hvordan finder man gode træpiller ?
Ja, jeg ved godt at det er mange spørgsmål, men det er en ganske ny verden for mig, så hellere spørge bedrevidende end at dumme sig  :)

MVH

Vildstrup



Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #11 Dato: Aug 24, 2010, 20:26 »
ligger prisen omkring 22.500 kr. incl moms.
Det er for Scotte pillebrændersæt 16 KW med magasin

Den er for tiden et par tusinde billigere her http://www.andresens-bioenergi.dk/scotte.html. Forhandler omtales positivt af mange.

Hvis andre (forum)-brugere siger god for en pille, så kan det vel ikke gå helt galt...

« Senest Redigeret: Aug 24, 2010, 20:27 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #12 Dato: Aug 24, 2010, 21:35 »
Når man skal købe anlæg, - så skal man som regel bruge en masse stumper ved siden af.

Det bedste råd jeg kan give er at lave en liste over komponenter man skal bruge ved monteringen, - på denne måde kan vi forhandlere nemmere spidse blyanten og finde den helt rigtige pris på en komplet pakke :)

Det er sjældent at der ikke kan opnåes lidt rabat ved samlet ordre :)

Få altid flere tilbud.

De 3 største forhandlere af scotte produkter er.

www.hedestoker.dk
www.andresens-bioenergi.dk
www.dvcenter.dk



« Senest Redigeret: Aug 24, 2010, 21:40 af levi »

Offline Vildstrup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #13 Dato: Aug 25, 2010, 15:49 »
Hej Igen, og tak for de gode svar.

Jeg har et spørgsmål der angår valg af kedel, til hvem der nu måtte vide noget om det.

En 16 KW Scotte pillebrænder monteret på en OPOP-Kedel har en virkningsgrad på 89,7%,
og koster hos Hede Stoker kr.  22.500

En 16 KW Woody pillebrænder monteret på en OPOP-kedel har en virkningsgrad på 89.7 %,
og koster hos Hede Stoker kr. 24.990,-

En 16 KW Woody pillebrænder monteret på en Woody Comfort Kedel har en virkningsgrad på 94%,

og koster hos Hede Stoker kr. 30.500,-

Pillefyret skal stå i et uopvarmet fyrrum, som ikke ligger i forbindelse med huset der skal opvarmes, så
evt. varmeafgivelse fra kedlen/anlæg er spildt.
 
Mon det på sigt betaler sig at købe den dyre løsning?
Er det et spørgsmål om isolering af OPOP-Kedlen?
Afgiver en OPOP-Kedel meget varme ?

Mvh
Vildstrup


Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Nyt stokerfyr.......
« Svar #14 Dato: Aug 25, 2010, 19:42 »
Hej Igen, og tak for de gode svar.

Jeg har et spørgsmål der angår valg af kedel, til hvem der nu måtte vide noget om det.

En 16 KW Scotte pillebrænder monteret på en OPOP-Kedel har en virkningsgrad på 89,7%,
og koster hos Hede Stoker kr.  22.500

En 16 KW Woody pillebrænder monteret på en OPOP-kedel har en virkningsgrad på 89.7 %,
og koster hos Hede Stoker kr. 24.990,-

En 16 KW Woody pillebrænder monteret på en Woody Comfort Kedel har en virkningsgrad på 94%,

og koster hos Hede Stoker kr. 30.500,-

Pillefyret skal stå i et uopvarmet fyrrum, som ikke ligger i forbindelse med huset der skal opvarmes, så
evt. varmeafgivelse fra kedlen/anlæg er spildt.
 
Mon det på sigt betaler sig at købe den dyre løsning?
Er det et spørgsmål om isolering af OPOP-Kedlen?
Afgiver en OPOP-Kedel meget varme ?

Mvh
Vildstrup



Hej
Det er vel bare et spørgsmål om lidt regning. I runde tal er den forskel i virkningsgraden på 4%. Bruger du 5 tons træpiller om året til 10000kr, 4% deraf er 400kr. Merprisen på Woodykedlen i.f.t. Opop på 5500kr vil således være næsten 14 år om at være tilbagebetalt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted