Forfatter Emne: Slat fyring, når ikke Set temperatur.  (Læst 4734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Friborg

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Slat fyring, når ikke Set temperatur.
« Dato: Maj 24, 2009, 08:35 »
Hej Alle
Der er lykkedes mig endnu engang at overtale en ven til at købe scotte pillefyr!! Herligt  ;)

Vi har monteret det hele og sat fyret igang, men det er som om at det har svært ved at nå set temperatur.
last procenten køre op og ned. eks. ved en set temp. på 67 grader kan den ved 54 grader køre ned på 15%(jeg har sat den til 15) for så lidt senere at køre lidt op igen. Sådan køre den op og ned og mest på lav last, så det tager en krig at lave varme :'(
Jeg vil mene fyret skal køre med højlast til den når set og så lnagsomt drosle ned og ved en temp på 10 grader over set temp. stopper fyret så, har jeg misforstået noget eller har vi bare en dårlig styring??

Håber nogen kan hjælpe, fyret er med en version 4.99.

Jan

2041 1925 hvis du har mod på det over tlf.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Slat fyring, når ikke Set temperatur.
« Svar #1 Dato: Maj 24, 2009, 09:31 »
Hej Jan,

Jeps, der er noget du har misforstået...  :D :D

Fyret kører med en PID-regulator der regulerer effekten, og det er ikke bare "fuld skrald" indtil setpunkt, og så langsomt ned (se evt. her http://www.mhes.dk/PID.pdf ).

Det lyder til at der er flere indstillinger der er forkerte, men det er svært at afgøre med de oplysninger du giver.
Prøv at nedskrive alle parametre fra styringen og udgiv dem her, så skal vi se på det  :)

Nu får du lige 1000 kr-spørgsmålene:
 - Du har monteret en trækstabilisator ikke ?
 - ...og temperaturføleren, den sidder direkte på fremløbsrøret lige efter kedlen, pakket ind i isoleringsmateriale ik' ?

Hilsen
Michael

Hej Alle
Der er lykkedes mig endnu engang at overtale en ven til at købe scotte pillefyr!! Herligt  ;)

Vi har monteret det hele og sat fyret igang, men det er som om at det har svært ved at nå set temperatur.
last procenten køre op og ned. eks. ved en set temp. på 67 grader kan den ved 54 grader køre ned på 15%(jeg har sat den til 15) for så lidt senere at køre lidt op igen. Sådan køre den op og ned og mest på lav last, så det tager en krig at lave varme :'(
Jeg vil mene fyret skal køre med højlast til den når set og så lnagsomt drosle ned og ved en temp på 10 grader over set temp. stopper fyret så, har jeg misforstået noget eller har vi bare en dårlig styring??

Håber nogen kan hjælpe, fyret er med en version 4.99.

Jan

2041 1925 hvis du har mod på det over tlf.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Friborg

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Slat fyring, når ikke Set temperatur.
« Svar #2 Dato: Maj 24, 2009, 11:40 »
der er skam træk stabilisator på ...........og føler sidder som den skal.

Problemet lige nu er at jeg har sat lavlast til 30% ..........set til 64 og hvis jeg slukker fyret og starter det igen ved eks. 54 grader så fyrer det kun med de 30% , det køre aldrig op i effekt , det kommer til at tage lang tid til vinter !!! jeg er med på at den langsomt ryger ned i effekt når jeg er OVER set punkt , men den skal vel ikke regulere inden den når set. !!
ej heller bare køre lavlast.

Jan ...............stadig på 2041 1925 ;)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Slat fyring, når ikke Set temperatur.
« Svar #3 Dato: Maj 24, 2009, 17:15 »
Hej Jan,

Først og fremmest - jo det kan godt være rigtigt at effekten aftager før den når setpunktet.
Det er netop en af fordelene ved en PID-regulering, fremfor en on/off (op/ned) regulering, PID-regulatoren tager nemlig hensyn til dødtiden (eftervarmen ved opvarmning).
Forstil dig at det er speederen i din bil der er effekten, og du skal op på 80 km/t fra 0 km/t.
Du træder spedderen i bund, indtil du nærer dig de 70-75 km/t, så løfter du langsomt foden fra speederen, så hastigheden "flader ud" ved de 80 km/t, du kører jo ikke med speederen i bund indtil 80 km/t, for så at træde på bremsen for at stabilisere accelerationen.

Men det er nok ikke det du skal koncentrere dig om lige nu  :)
Noget tyder på at du har slået sommerdrift til (parameter E6 i den skjulte menu), som bl.a. sætter max ydelse til 30%

Jeg mangler stadig lidt mere info for at kunne hjælpe dig.
Prøv engang at skrive dine indstillinger for følgende parametre
Menu punkt 1 - Temperatur setpunkt
Menu punkt 2 - Snegltid lavlast
Menu punkt 3 - Snegltid højlast
I den skjulte menu:
Menu punkt B3 - Pause differens
Menu punkt E4 - Minimum ydelse
Menu punkt E5 - Maximum ydelse
Menupunkt E6 - Sommerdrift
samt evt. punkt punkt A og B i fabriks setup.

Hilsen
Michael

der er skam træk stabilisator på ...........og føler sidder som den skal.

Problemet lige nu er at jeg har sat lavlast til 30% ..........set til 64 og hvis jeg slukker fyret og starter det igen ved eks. 54 grader så fyrer det kun med de 30% , det køre aldrig op i effekt , det kommer til at tage lang tid til vinter !!! jeg er med på at den langsomt ryger ned i effekt når jeg er OVER set punkt , men den skal vel ikke regulere inden den når set. !!
ej heller bare køre lavlast.

Jan ...............stadig på 2041 1925 ;)

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Friborg

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Slat fyring, når ikke Set temperatur.
« Svar #4 Dato: Maj 24, 2009, 20:48 »
Hej igen ............

jeg vil meget gerne vide hvordan styringe SKAL virke .....................med hensyn til til de andre menu punkter

set 64
lav last 5.6
høj last 40
i den skjulte
differens 0
minimum 30
max   70
ingen sommerdrift...........har kigget flere gange

Idag har jeg set at alle de gange fyret køre , er det kum med minimumlast(30%) mit eget fyr (+ alle de andre jeg har indstillet har alle kørt op mod maks. når de er under SET og drosler så ned .........)
For lige at opsumere så kan jeg IKKE få fyret til at køre over minimumslast , lige nu 30% ,er sikker på jannick sender ny prom eller styring

Jan



Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Slat fyring, når ikke Set temperatur.
« Svar #5 Dato: Maj 25, 2009, 16:14 »
Hej Jan,

Jamen når parametrene står som du skriver, så må der være en fejl i styringen, helt enig.
Det burde ikke være noget problem at få en ny chip eller styring fra leverandøren, altså ham/hende udstyret er købt hos.
Henvend dig hvor det er købt og reklamer, det er din ret, og det er jo faktisk dem der skal udbedre fejlen.

Hilsen
Michael

Hej igen ............

jeg vil meget gerne vide hvordan styringe SKAL virke .....................med hensyn til til de andre menu punkter

set 64
lav last 5.6
høj last 40
i den skjulte
differens 0
minimum 30
max   70
ingen sommerdrift...........har kigget flere gange

Idag har jeg set at alle de gange fyret køre , er det kum med minimumlast(30%) mit eget fyr (+ alle de andre jeg har indstillet har alle kørt op mod maks. når de er under SET og drosler så ned .........)
For lige at opsumere så kan jeg IKKE få fyret til at køre over minimumslast , lige nu 30% ,er sikker på jannick sender ny prom eller styring

Jan



« Senest Redigeret: Maj 25, 2009, 16:17 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html