Forfatter Emne: Ros, samt mængde vs. opvarmingstid  (Læst 4256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Ros, samt mængde vs. opvarmingstid
« Dato: Nov 24, 2010, 13:51 »
Først vil jeg lige sige stor tak til alle folk her i forummet.
Da jeg er nybegynder og søgte råd fandt jeg to forums på nettet www.stokerforum.dk og www.stokerpro.dk
Mit første valg faldt på Stokerpro, men der var ikke den mindste hjælp at hente. Min besked blev vist 70gange uden et svar.
Så valgte jeg at oprette en bruger her og er blevet positivt overrasket. Super med så stor vilje til at hjælpe andre.
Bare lidt ros, da gør at folk føler sig værdsat for deres hjælp herinde.

Så til Mængde vs. opvarminingtid.

Har tænkt lidt over en ting.
Min indføringsmængde er sat til lavest muligt. Nu tager det så et x antal min at varme kedlen op.
(20min. Fiktivt tal)

Hvad nu hvis jeg sætter min mængde op til max. Så tager det måske kun.
(10min fiktivt tal)

Tiden mellem kedelen har nået sin temp, til den skal starte igen, bør være den samme.
Men vil det så ikke kunne betale sig at varme kedlen op hurtigt, med stor mængde piller, i forhold til lang tid og lille mængde.
Dette er bare en tanke, men der må gerne komme lidt respons :)

Skal lige siges at min brænder slukker helt ned, og tænder op igen på ny ved hver start. Er jeg blevet fortalt.
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Ros, samt mængde vs. opvarmingstid
« Svar #1 Dato: Nov 24, 2010, 16:23 »
Det vil give højere røgtemp.dermed større
forbrug,det er ligesom med en bil hvis du kører
fuldt gas tomgang fuld gas tomgang.
Det er bedst at den lige kan følge med
også justere lidt op efterhånden som det bliver
koldere i vejret.

mvh john
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ros, samt mængde vs. opvarmingstid
« Svar #2 Dato: Nov 24, 2010, 16:35 »
Men, er det i virkeligheden ikke en myte? Hvis man læser diverse godkendelses attester på nye fyr, så har de højere virkningsgrad ved høj belastning?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ros, samt mængde vs. opvarmingstid
« Svar #3 Dato: Nov 24, 2010, 16:55 »
Hej Kristoffer,

Både John og Martin har gode pointer i deres svar  ;)

Stor indfyringsmængde (=effekt) giver et større effekttab i skorstenen, da røggastemperaturen bliver højere.
Lille effekt i forhold til en brænders max. effekt giver en dårlig virkningsgrad i selve forbrændingen, fordi man ikke kan holde en tilstrækkelig høj båltemperatur til at afbrænde alle gasser.

Den ideelle brænder tilpasser sin herd til den afbrændte mængde træpiller, sådan at herden er stor når der ønskes stor effekt og lille når der ønskes lille effekt.
Med størrelsen menes alle målene, højde, bredde og længde.

Det er bare ikke så let at lave en brænder med justerbar herd, til en pris som vi forbrugere vil betale  :D

Din brænder er en 10-22 kW brænder, og den fungerer sandsynligvis med rimelig ens effektivitet i hele området, så hos dig er det sikkert korrekt at du vil have mindst tab ved at holde effekten nede på det mindst mulige.

Hos os andre med en modulerende brænder, er det vigtigere at passe på ikke at køre for meget i lavlast (her taler vi om 1-1,5 kW), så er det bedre at køre i nogle perioder med en lidt højere effekt (typisk ur styring).

Hilsen
Michael

Først vil jeg lige sige stor tak til alle folk her i forummet.
Da jeg er nybegynder og søgte råd fandt jeg to forums på nettet www.stokerforum.dk og www.stokerpro.dk
Mit første valg faldt på Stokerpro, men der var ikke den mindste hjælp at hente. Min besked blev vist 70gange uden et svar.
Så valgte jeg at oprette en bruger her og er blevet positivt overrasket. Super med så stor vilje til at hjælpe andre.
Bare lidt ros, da gør at folk føler sig værdsat for deres hjælp herinde.

Så til Mængde vs. opvarminingtid.

Har tænkt lidt over en ting.
Min indføringsmængde er sat til lavest muligt. Nu tager det så et x antal min at varme kedlen op.
(20min. Fiktivt tal)

Hvad nu hvis jeg sætter min mængde op til max. Så tager det måske kun.
(10min fiktivt tal)

Tiden mellem kedelen har nået sin temp, til den skal starte igen, bør være den samme.
Men vil det så ikke kunne betale sig at varme kedlen op hurtigt, med stor mængde piller, i forhold til lang tid og lille mængde.
Dette er bare en tanke, men der må gerne komme lidt respons :)

Skal lige siges at min brænder slukker helt ned, og tænder op igen på ny ved hver start. Er jeg blevet fortalt.

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ros, samt mængde vs. opvarmingstid
« Svar #4 Dato: Nov 24, 2010, 18:31 »
Det vil sige at kedlen i princippet ikke kan nå at optage varmen og der ved smider en masse varme ud i skorstenen.
Forstået rigtigt?
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ros, samt mængde vs. opvarmingstid
« Svar #5 Dato: Nov 24, 2010, 20:28 »
Det er rigtigt. Jo mere du blæser gennem kedlen, jo kortere tid opholder det sig i den, og jo sværer har den ved at nå at optage varmen. MEN, det er et spørgsmål om balance, for du kan jo også køre med en lille mængde piller i en stor hærd, hvor halvdelen af det indblæste luft bare fiser forbi forbrændingen og bare køler dine kedelflader... så det er helt klart et spørgsmål om balance... og jeg tror der skal nogle velplanlagte forsøgsopstillinger til, før det spørgsmål du stiller overhovedet kan besvares.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html