Forfatter Emne: Forskel på RTB og den "almindelige" scotte/Blackstar.  (Læst 2708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej folkens.

Jeg er, i en anden tråd, nået frem til at jeg skal være ejer at et pillefyr på 16kW.
Valget er nu mellem et RTB-sæt og det alm. scotte/Blackstar-sæt (Begge med den største originale silo jeg kan købe).
Jeg synes det er svært at sammenligne de to modeller. Jeg hører meget godt om dem begge, og at den alm. kan lige så godt som RTB, og at RTB er nærmest automatisk... men men men...

Tekniknørd som man jo er, kunne det være lækkert med en oversigt, sat op i to kolonner, der viser forskellen på de to modeller. Findes det nogen steder på nettet?
...og lidt ekstra spørgsmål: Hvorfor benævnes modellerne nogen steder med et plus bagefter? Er der en model jeg mangler at sammenligne med?

På forhånd tak!  :)

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Forskel på RTB og den "almindelige" scotte/Blackstar.
« Svar #1 Dato: Sep 24, 2015, 19:17 »
Sådan lidt i grove træk , et Scotte skal du rense en gang om måneden og tømme aske skuffen , og et RTB skal renses en gang om året og askeskuffen skal tømmes 3-4 gange om året ,  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline TT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Forskel på RTB og den "almindelige" scotte/Blackstar.
« Svar #2 Dato: Sep 24, 2015, 19:30 »
Hej Bjarne.

Tak for svar! Jeg er med på den del af forskellen...  Jeg tænkte mere sådan punkt for punkt, som når man sammenligner biler med forskelligt udstyrsniveau!

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Forskel på RTB og den "almindelige" scotte/Blackstar.
« Svar #3 Dato: Sep 24, 2015, 21:32 »
Brænderen og styringen er ens , forskelen er kedlen , RTB har trykluft rens af kedlen ,og komprimere asken i skuffen ,og det en mere effektiv kedel , jeg tror ikke du finder nogle steder hvor der er et sammenligning skema , du skal nok bare vælge ud fra pengepung og hvor meget tid du vil bruge på det  ^-^ , de kan det samme , give varme i huset  ^-^ og du kan tilkøbe extra udstyr til begge modeller  ^-^
« Senest Redigeret: Sep 24, 2015, 21:34 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline TT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Forskel på RTB og den "almindelige" scotte/Blackstar.
« Svar #4 Dato: Sep 24, 2015, 22:08 »
Endnu engang tak for svar Bjarne! Det er gode detaljer du kommer med!
Det undrer mig dog at NBE ikke yder den service at sammenligne deres egne produkter. Det gør man da inden for stort set alle andre brancher. Prisen er ikke så afgørende for mig da det jo er noget man skal bruge/have glæde af en del år. Men når det så er sagt, vil jeg ikke bruge penge på "overflødigt gejl"!
Kort fortalt så skal jeg have fundet pillefyrenes "Toyota"!  ;)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Forskel på RTB og den "almindelige" scotte/Blackstar.
« Svar #5 Dato: Sep 25, 2015, 05:44 »
Bjarne har egentlig beskrevet forskellen ganske fint, så derfor blot denne lille tilføjelse  ;)

RTB er at betragte på linje med et olie- eller gasfyr, altså noget hvor man bare skal sørge for at der er brændsel og så have et service besøg en gang om året, så kører det.
Sagt på en anden måde - det er til hr. og fru Jensen som ikke vil bekymre sig om varmeanlægget.
Scotte/Black er til de mennesker der ikke vil investere lige så mange penge og ikke har noget imod at skulle arbejde lidt selv med anlægget.

Øvrige forhold, brænder, styring, virkningsgrad, driftsikkerhed osv. er helt ens.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html