Forfatter Emne: Smuld i snegl  (Læst 3341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Af13

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 40
  • Respekt optjent: +1/-0
Smuld i snegl
« Dato: Okt 30, 2015, 19:41 »
Hejsa lige et spørgsmål om smuld i snegl.
Nu har jeg fyret godt et år med pillefyret og egentlig kørt uden problemer, extern snegl har en hældning på 45 grader og der fyres med barlinek. Jeg gør, jo nok som de fleste scotte ejere, bruger lidt olie for så kører det bare. Hvis ikke jeg bruger olie ca en gang om ugen så knaser og brager det fra sneglen,og der er synlig smuld i sneglerøret, syntes hvertfald ikke det lyder godt. Jeg har hørt, man kan bore ca 20 stk 5 mm huller nederst på sneglerøret for at få smuld væk, ved godt at det smuld som sorteres fra får jeg ingen varme ud af, men skulle jeg smide 25 kg smuld væk om året ud af 5 tons piller, så fint med mig hvis ikke jeg skal sjaske med olie 50 gange om året. Så er lidt interesseret i at høre fra nogle som har erfaring med huller i sneglerøret,
Syntes også når fyret kører og sneglen kører piller frem så hører man jo pillerne rasler ned til brænder, men så kan den godt køre frem efterfølgende 2 gange hvor sneglen kører ca et par sekunder, men der falder der ikke piller til brænderen så kan Lux måleren stå på 0 længe. Nu har jeg selv lavet pillesilo og lavet flere af slaksen alle med 45 graders hældning på sneglen og de kører fint, ( med lidt olie ).
Har tænk at prøve lave en tank hvor sneglen ligger vandret, selvfølgelig stadig med smelteslange. Er der nogen som tror det vil gi en mere stabil fremførring af piller, det med at sætte elektriker rør i sneglen er der åbenbart lidt delte meninger om hvor godt det er.
 Men når alt kommer til alt så er jeg rigtig godt tilfreds med fyret jeg har haft 13 måneder. Den er kun stoppet en gang med fejl, tror det var med ingen lys i 2 min, brugt piller for 8200 kr kontra 18000 kr i naturgas og samtidig fået varme i værkstedet, det kan man da ikke andet være tilfreds med.
Hus ca. 130 m2  2 plan
Scotte 10 kw Blackstar m. semirens V10
Kompressorrens , trækstabilisator , 160 l vvb
Stokercloud ( Herborg )

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Smuld i snegl
« Svar #1 Dato: Okt 30, 2015, 22:07 »
Ja,  løsningen med at bore huller på undersiden af sneglen tæt mod siloen virker! Jeg har såmænd nok boret 40-45 huller af 6 mm (fyrer med 8 mm) for flere år tilbage. Det med at fedte rundt med madolie i fyrrummet har jeg ikke brugt siden - ...det er jo heller ikke et oliefyr du har købt  ;D

Prøv dette til at starte med. Mange har benyttet denne løsning. Du vil også uden tvivl opleve, at  sneglen doserer mere ensartet, når pillerne ikke kører rundt i smulden.

Og så er det altid en god ide at købe piller med minimal mængde smuld i poserne. Selv handler jeg kun lokalt, så jeg lige kan tjekke et par poser, inden pallerne leveres.

Offline Af13

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 40
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Smuld i snegl
« Svar #2 Dato: Okt 31, 2015, 07:54 »
Super. jeg prøver med 40-45 huller når tanken er ved at være tom. Hullet i sneglerør hvor piller indføres kan også blive en del større så det må vel også være bedre. Og tak for hurtig svar.
Hus ca. 130 m2  2 plan
Scotte 10 kw Blackstar m. semirens V10
Kompressorrens , trækstabilisator , 160 l vvb
Stokercloud ( Herborg )

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Smuld i snegl
« Svar #3 Dato: Okt 31, 2015, 08:30 »
Jeg tilsætter næsten ingen olie mere, hullerne er også det der virker hos mig.
Smuldet glæder en kammerat der har en Baxi stoker, han smider bare 5 sække smuld i, "Så kan den lære det" ;D

Jeg er sikker på at en konstruktion med fast vandret snegl vil være lykken, altså doserings/ smuld problemet. Der bliver lidt problemer med at få fyldt tanken da den jo bliver lidt høj, og man kan jo sige at det virker fint som det er.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Smuld i snegl
« Svar #4 Dato: Okt 31, 2015, 09:57 »
Måske interessant for dig at læse:

http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=137&t=25446

Offline DennisRN

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1000
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: Smuld i snegl
« Svar #5 Dato: Okt 31, 2015, 10:34 »
Og for at lette tilførelsen af olie kan man med få midler lave en oliedispenser.
Du kan se min løsning ved at følge linket:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2097.msg14858#msg14858

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022