Der kan være mange forklaringer, men én af dem er:
Hvis forbrændingen ikke får tilført tilstrækkelig med ilt (luft), kan der afsættes brændbare belægninger på kedelflader og i røgrør/skorsten.
Det kan i værste tilfælde føre til skorstensbrand, men kan i "milde tilfælde" fører det blot til små "lokale" afbrændinger i f.eks. røgrøret, når der senere tilføres luft.
Fænomenet kan nogle gange ses i røgrøret, hvis man åbner renseklappen mens fyret er i god drift.
Det ses som en rødglødende tynd belægning på indersiden af røgrøret, som hurtigt brænder ud.
Hvis din trækstabilisator har stået fuldt åben i en situation hvor den skulle have lukket, vil kedlen ikke have det træk den har behov for, og det vil igen føre til en for fed forbrænding.
Det kan opleves som sur røglugt i fyrrummet og vil sandsynligvis føre til belægning i røgrøret.
Hilsen
Michael
Hej og glædelig jul til alle her
Er der nogen her som har en forklaring på hvorfor skorstenstemperatur pludselig gik op på 175 grader, dette var igår ca. Kl 19.45. Det lugtede ikke så godt i fyrrummet, det eneste jeg kunne se var galt, var at trækstabilisator sad fast helt åbent, da det blæste meget, dette skulle være ordnet nu, så den ikke kan gå fast mere, men det burde da ikke få temperaturen til at stige, eller hvad. Det er fyret, (birger01) hvis der er nogen som har en forklaring.