Forfatter Emne: Indstillinger af mætninger  (Læst 4873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline schmidt

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 29
  • Respekt optjent: +0/-1
Indstillinger af mætninger
« Dato: Sep 23, 2008, 16:09 »
Hej Allesammen  ???
(måske mest Michael, da han vist er en af dem, der kan indstille i søvne )

Der kommer en tid i enhver mands liv, hvor han går bort fra autoberegning og det er altså nu!
Nu har jeg stillet mætning "høj" op så det næsten ryger, men jeg synes at der er et mægtigt bål på
i den gamle Salamander. Jeg har sat ydelsen ned til 10 kw. fordi den gik meget hurtigt op i temperatur.
Så har jeg prøvet at sætte blæser til 10 i høj. Den var 15. Jeg synes stadig der er meget knald på.
Jeg har fået nogle nye piller som er lidt hårdere end de andre jeg har prøvet. Det virker som om de har
en noget højere effekt, men jeg synes det er svært at styre. Jeg har haft tændt for gulvvarme i badeværelse i en uge. I sommer har jeg brugt ca. 4 kg/dag  til varmt vand. Nu ca. 12 kg/dag. Der må
kunne gøres noget. HJÆLP :-\

Schmidt 








Woody 16 kw. på gl. Salamander 1,6 m2
170 m2 på 2 etager + 45 m2 kælder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Indstillinger af mætninger
« Svar #1 Dato: Sep 24, 2008, 13:08 »
Hej Allesammen  ???
(måske mest Michael, da han vist er en af dem, der kan indstille i søvne )

Der kommer en tid i enhver mands liv, hvor han går bort fra autoberegning og det er altså nu!
Nu har jeg stillet mætning "høj" op så det næsten ryger, men jeg synes at der er et mægtigt bål på
i den gamle Salamander. Jeg har sat ydelsen ned til 10 kw. fordi den gik meget hurtigt op i temperatur.
Så har jeg prøvet at sætte blæser til 10 i høj. Den var 15. Jeg synes stadig der er meget knald på.
Jeg har fået nogle nye piller som er lidt hårdere end de andre jeg har prøvet. Det virker som om de har
en noget højere effekt, men jeg synes det er svært at styre. Jeg har haft tændt for gulvvarme i badeværelse i en uge. I sommer har jeg brugt ca. 4 kg/dag  til varmt vand. Nu ca. 12 kg/dag. Der må
kunne gøres noget. HJÆLP :-\

Schmidt 

Hej Schmidt,

Jeg har lidt svært ved at finde ud af om dit større forbrug er en følge af skift fra autoberegning til manuel indstilling eller det skyldes at du har tændt for gulvvarmen, men det er helt sikkert at gulvvarme koster en hel del i opstarten.

Vi har på nuværende tidspunkt ikke brug for særligt meget varme, og med en støbejernskedel som en Salamander kan det på nuværende tidspunkt være svært at opnå en fornuftig styring.

Har du prøvet at begrænse max. effekt under "Rens/effekt" ?
Det er ikke det samme som at neddrosle blæser og mætning høj, men er simpelthen en begrænsning af hvor mange % styringen må regulere op til (ligesom at sætte en klods under speederen i bilen).
Jeg kører med samme indstilling af blæser høj og mætning høj hele året, og så begrænser jeg max. effekt til 50% om sommeren, 70% i efteråret og lader dyret køre op til 100% om vinteren.

Hilsen
Michael

PS. ligger under dynen med lungebetændelse - konen mener at det skyldes at jeg sparer på varmen  :D :D
« Senest Redigeret: Sep 24, 2008, 13:09 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline schmidt

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 29
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Indstillinger af mætninger
« Svar #2 Dato: Sep 24, 2008, 15:52 »
Hej Michael.
Det vil jeg lige prøve. Jeg er godt klar over at opstarten af gulvvarme koster.
Det der undrer mig lidt er at jeg synes bålet/flammerne er blevet meget større efter jeg har sat mætning  "høj" op. Så var jeg tænkte på hvor langt man kan gå ned i blæser effekt i højlast. Er det bare at prøve?
Schmidt
PS. God bedring
Woody 16 kw. på gl. Salamander 1,6 m2
170 m2 på 2 etager + 45 m2 kælder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Indstillinger af mætninger
« Svar #3 Dato: Sep 26, 2008, 08:15 »
Hej Michael.
Det vil jeg lige prøve. Jeg er godt klar over at opstarten af gulvvarme koster.
Det der undrer mig lidt er at jeg synes bålet/flammerne er blevet meget større efter jeg har sat mætning  "høj" op. Så var jeg tænkte på hvor langt man kan gå ned i blæser effekt i højlast. Er det bare at prøve?
Schmidt
PS. God bedring

Hej Schmidt,

Indledningsvis får du bare lige et dumt spørgsmål - du har en velfungerende trækstabilisator i din skorsten, ik' ?

Det er en naturlig følge at bålet bliver større når du sætter mætning høj op, du tilfører jo flere piller og så bliver bålet (indfyret effekt) større.
Det lyder som om du har øget mætning høj uden at justere på blæser høj. Hvis det er korrekt, og du har kunnet øge mætning høj en del før der kom røg fra skorstenen, tyder det på at du har kørt med for stort luftoverskud tidligere.

Et øget forbrug kan generelt komme af to årsager, større varmebehov eller større tab (eller en kombination af begge).
Hvis dit større forbrug skyldes større varmebehov, ja så er der ikke meget at gøre ved det på fyret, men hvis det skyldes (eller delvis skyldes) større tab, så er der noget at gøre.
Tabet kan generelt opdeles i 3 kategorier:
1. dårlig forbrænding
2. røggastab (kedlens virkningsgrad)
3. varmetab til omgivelser
Alle 3 kategorier øges med øget indfyret effekt, hvis der ikke gøres noget.

For nu at starte omvendt, så starter vi med varmetab til omgivelser:
Hvis varmetabet fra kedlen (det fænomen at kedlen virker som en radiator i det rum hvor den står) indgår som en naturlig del af opvarmningen, kan man se bort fra den. Men hvis varmetabet betyder at rumtemperaturen kommer op over det ønskede eller kedlen sår placeret så varmen "fiser" lige ud til gråspurvene, så kan det betale sig at efterisolere kedlen.

Røggastab:
Røggastabet kommer som en funktion af kedlens evne til at optage den indfyrede effekt og brænderens evne til at forbrænde brændslet. Man kan populært sige, at den del af den indfyrede effekt som kedlen ikke kan overføre til vandet bliver til røggastab i form af varm røg i skorstenen.
En Salamander kedel (støbejernskedel) som din, har ikke den bedste virkningsgrad.
Du kan forbedre virkningsgraden ved at tvinge røgen ud til kedelfladerne med "røgvenderplader", men generelt er det vigtigt at holde den indfyrede effekt så lavt som muligt.
En anden mulighed er selvfølgelig at skifte kedlen til en moderne pladejernskedel, som har en langt bedre virkningsgrad, og som også typisk er meget lettere at rengøre.
Røggastabet kontrolleres nemmest med et røggastermometer i røgrøret, og hvis din røggastemperatur kommer over 200 C ved højlast, så bør du gøre noget ved det.
MEN PAS PÅ !! det er en almindelig misforståelse at en lavere røggastemperatur altid er lig med lavere røggastab. Hvis den lavere røggastemperatur skyldes at blæseren giver alt for meget luft, sender der bare mere opvarmet røg (luft) ud i skorstene med en lavere temperatur, og det er ikke bedre.

Til sidst dårlig forbrænding:
Det virker som om du har styr på den del, det er jo et spørgsmål om at tilpasse mængden af piller og luft, så forbrændingen bliver optimal. Den lette "husmandsløsning" er den med at øge pillemængden indtil det er lige før fyret ryger, og det tyder det på at du har gjort.

Hvor langt ned med blæs høj du kan gå, afhænger af din skorsten, din kedel og din brænder, men der bør være en rimelig forskel mellem blæs lav og blæs høj, ellers har styringen ikke noget at regulere med.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline schmidt

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 29
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Indstillinger af mætninger
« Svar #4 Dato: Sep 28, 2008, 08:05 »
Hej Michael.
Jo, jeg har trækstabilisator. Tak for svaret, nu tror jeg nok jeg er ved at fatte noget af det.
Jeg prøver lige et år mere med Salamanderen, så må vi se :-\
Hilsen Schmidt
Woody 16 kw. på gl. Salamander 1,6 m2
170 m2 på 2 etager + 45 m2 kælder