Forfatter Emne: Pillerne hober sig op på herden  (Læst 4191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KennethStricker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Mit fyr online:
Pillerne hober sig op på herden
« Dato: Dec 29, 2018, 11:07 »
Hej med jer - og god bag-jul til alle.. :)

Mit pillefyr har egentlig kørt fint i en lang periode, men her de sidste 3-4 uger, så er der begyndt at ligge store mængder træpiller på herden.. Jeg har lavet en ny afvejning (3 x 360 sekunder) og har taget gennemsnittet af dem og indsat det - og efterfølgende kørt en kontrolvejning, som stemte fint overens... Fyret bliver renset ugentligt.. Jeg har ikke skiftet træpiller, men er dog begyndt at bruge lidt madolie til pillerne, når magasinet er ved at være tomt, for at fjerne smuld, da der var samlet rigtig meget smuld i sneglen.. Den eneste umiddelbare ændring jeg ved jeg har lavet, er at jeg har ændret på urstyringen, så den nu kun er slukket nogen timer om natten, resten af dagen kører det - hvor det tidligere var slukket mellem 10-14.

Har I et bud på, om man kan justere i indsillingerne eller gøre andet, for at få den på rette spor igen? Jeg har de sidste par dage forsøgt at korrigere nogen indstillinger, ud fra forskellige vejledninger herinde fra, men uden noget held... Forbruget her i december har også været en del højere end det plejer at være i december - så noget er ihvertfald ændret...

Håber I har et bud.. :)

/Kenneth
« Senest Redigeret: Dec 29, 2018, 11:15 af KennethStricker »
Pillefyr siden 1. januar 2015
Opvarmer 98 kvm + 60 kvm kælder.
Gulvvarme i 40 kvm. af kælder siden slut 2018

OPOP Black Star 20 - NBE v.7 Styring.

Forbrug 2015: 3.750 kg - fordelt på 36 uger.
Forbrug 2016: 3.820 kg - fordelt på 33 uger.
Forbrug 2017: 3.328 kg - fordelt på 35 uger.
Forbrug 2018: 3.953 kg - fordelt på 34 uger.
Forbrug 2019: 4.384 kg - fordelt på 37 uger
Forbrug 2020: 4.447 kg - fordelt på 38 uger

Mit fyr online: http://stokercloud.dk/dev/kennethstricker.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #1 Dato: Dec 29, 2018, 12:26 »
Hej med jer - og god bag-jul til alle.. :)

Mit pillefyr har egentlig kørt fint i en lang periode, men her de sidste 3-4 uger, så er der begyndt at ligge store mængder træpiller på herden.. Jeg har lavet en ny afvejning (3 x 360 sekunder) og har taget gennemsnittet af dem og indsat det - og efterfølgende kørt en kontrolvejning, som stemte fint overens... Fyret bliver renset ugentligt.. Jeg har ikke skiftet træpiller, men er dog begyndt at bruge lidt madolie til pillerne, når magasinet er ved at være tomt, for at fjerne smuld, da der var samlet rigtig meget smuld i sneglen.. Den eneste umiddelbare ændring jeg ved jeg har lavet, er at jeg har ændret på urstyringen, så den nu kun er slukket nogen timer om natten, resten af dagen kører det - hvor det tidligere var slukket mellem 10-14.

Har I et bud på, om man kan justere i indsillingerne eller gøre andet, for at få den på rette spor igen? Jeg har de sidste par dage forsøgt at korrigere nogen indstillinger, ud fra forskellige vejledninger herinde fra, men uden noget held... Forbruget her i december har også været en del højere end det plejer at være i december - så noget er ihvertfald ændret...

Håber I har et bud.. :)

/Kenneth

Olie skal på toppen efter at magasinet er fyldt op.
Tilsættes det i den sidste rest piller, bør resten køres ud i en spand og bortskaffes da det vil give en dårlig forbrænding.
Den klump du ser vil forringe forbrændingen indtil næste rens.
Tilsættes olie på toppen, fordeles olie til pillerne og smuld vil klistre til pillerne, og det hele kan køre op til forbrænding.
Dermed har du en jævn pille fødning, og en god forbrænding  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #2 Dato: Dec 29, 2018, 12:28 »
Umiddelbart er din O2 styring slået fra/slukket?

og din vejrkompensering aktiv uden der er nogle udgange der lukker op og i for "noget"

Er der et specifikt formål med dette, ellers ville jeg slå O2 reguleringen til og stoppe vejrkompenseringen.

Hvordan ser de piller ud der ophobes?

Afbrændte men ikke forbrændte?

Hvornår opstår ophobningen set i forhold til din urstyring der afbryder fyret?
Herden vil jo rengøres hver gang det stopper på ur, så den burde starte med ren herd hver gang.

Det lyder umiddelbart til at fyret ikke får pillerne brændt ordentligt af under almindelig drift.
Du er ikke den eneste der har oplevet pludeselige problemer omkring det.
« Senest Redigeret: Dec 29, 2018, 12:29 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline KennethStricker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Mit fyr online:
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #3 Dato: Dec 29, 2018, 12:56 »
Olie skal på toppen efter at magasinet er fyldt op.
Tilsættes det i den sidste rest piller, bør resten køres ud i en spand og bortskaffes da det vil give en dårlig forbrænding.
Den klump du ser vil forringe forbrændingen indtil næste rens.
Tilsættes olie på toppen, fordeles olie til pillerne og smuld vil klistre til pillerne, og det hele kan køre op til forbrænding.
Dermed har du en jævn pille fødning, og en god forbrænding  :)

Perfekt - tak for det Michael, jeg ændrer procedure her... :)

Umiddelbart er din O2 styring slået fra/slukket?

og din vejrkompensering aktiv uden der er nogle udgange der lukker op og i for "noget"

Er der et specifikt formål med dette, ellers ville jeg slå O2 reguleringen til og stoppe vejrkompenseringen.

Hvordan ser de piller ud der ophobes?

Afbrændte men ikke forbrændte?

Hvornår opstår ophobningen set i forhold til din urstyring der afbryder fyret?
Herden vil jo rengøres hver gang det stopper på ur, så den burde starte med ren herd hver gang.

Det lyder umiddelbart til at fyret ikke får pillerne brændt ordentligt af under almindelig drift.
Du er ikke den eneste der har oplevet pludeselige problemer omkring det.

Hej 383CI

Der er ikke nogen umiddelbar bevidst grund til, at O2 og Vejrkompensering står som de gør, så det er nok en fejl.. Det må jeg få justeret på plads..!

Ophobningen opstår løbende hen over døgnet, men til så store mængder, at det ikke bliver blæst rent, når fyret genstarter kl. 02.00.. De ligger og er sorte, men klart ikke færdige - men tænker du, at hvis jeg ændrer de to ting du foreslår, samt ændrer på olierækkefølge, at det vil løse problemet? Eller er det simpelthen fordi der tilføres for mange piller, ift hvad den kan nå af brænde af?
Pillefyr siden 1. januar 2015
Opvarmer 98 kvm + 60 kvm kælder.
Gulvvarme i 40 kvm. af kælder siden slut 2018

OPOP Black Star 20 - NBE v.7 Styring.

Forbrug 2015: 3.750 kg - fordelt på 36 uger.
Forbrug 2016: 3.820 kg - fordelt på 33 uger.
Forbrug 2017: 3.328 kg - fordelt på 35 uger.
Forbrug 2018: 3.953 kg - fordelt på 34 uger.
Forbrug 2019: 4.384 kg - fordelt på 37 uger
Forbrug 2020: 4.447 kg - fordelt på 38 uger

Mit fyr online: http://stokercloud.dk/dev/kennethstricker.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #4 Dato: Dec 29, 2018, 13:18 »

Hej 383CI

Der er ikke nogen umiddelbar bevidst grund til, at O2 og Vejrkompensering står som de gør, så det er nok en fejl.. Det må jeg få justeret på plads..!

Ophobningen opstår løbende hen over døgnet, men til så store mængder, at det ikke bliver blæst rent, når fyret genstarter kl. 02.00.. De ligger og er sorte, men klart ikke færdige - men tænker du, at hvis jeg ændrer de to ting du foreslår, samt ændrer på olierækkefølge, at det vil løse problemet? Eller er det simpelthen fordi der tilføres for mange piller, ift hvad den kan nå af brænde af?

Så ville jeg få sat den O2 styring aktiv igen og slå vejrkompenseringen fra.
Så er det ikke det der forstyrre.

Umiddelbart ville jeg nøjes med det i første omgang ud over at ændre på olieproceduren og se hvad der så sker, hvis fyret har kørt som det burde? og det lyder det jo til.

Det er jo mit mantra kun at pille ved en ting af gangen, så lad det køre et par dage med O2 slået til og tjek om der stadigt er ophobning.
Umiddelbart får forbrandingen jo ALT for lidt luft hvis der ophobes så meget som du beskriver. Du er ikke den eneste der har oplevet det men jeg ville ikke pille i de andre ting endnu til du ved om det gør en forskel med O2 regeringen aktiv. Så kan du tune den til sidst, men udgangspunktet skal være bedre end bunker i herden for det giver mening.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #5 Dato: Dec 29, 2018, 13:45 »
Olie skal på toppen efter at magasinet er fyldt op.
Tilsættes det i den sidste rest piller, bør resten køres ud i en spand og bortskaffes da det vil give en dårlig forbrænding.
Den klump du ser vil forringe forbrændingen indtil næste rens.
Tilsættes olie på toppen, fordeles olie til pillerne og smuld vil klistre til pillerne, og det hele kan køre op til forbrænding.
Dermed har du en jævn pille fødning, og en god forbrænding  :)

Perfekt - tak for det Michael, jeg ændrer procedure her... :)

Umiddelbart er din O2 styring slået fra/slukket?

og din vejrkompensering aktiv uden der er nogle udgange der lukker op og i for "noget"

Er der et specifikt formål med dette, ellers ville jeg slå O2 reguleringen til og stoppe vejrkompenseringen.

Hvordan ser de piller ud der ophobes?

Afbrændte men ikke forbrændte?

Hvornår opstår ophobningen set i forhold til din urstyring der afbryder fyret?
Herden vil jo rengøres hver gang det stopper på ur, så den burde starte med ren herd hver gang.

Det lyder umiddelbart til at fyret ikke får pillerne brændt ordentligt af under almindelig drift.
Du er ikke den eneste der har oplevet pludeselige problemer omkring det.

Hej 383CI

Der er ikke nogen umiddelbar bevidst grund til, at O2 og Vejrkompensering står som de gør, så det er nok en fejl.. Det må jeg få justeret på plads..!

Ophobningen opstår løbende hen over døgnet, men til så store mængder, at det ikke bliver blæst rent, når fyret genstarter kl. 02.00.. De ligger og er sorte, men klart ikke færdige - men tænker du, at hvis jeg ændrer de to ting du foreslår, samt ændrer på olierækkefølge, at det vil løse problemet? Eller er det simpelthen fordi der tilføres for mange piller, ift hvad den kan nå af brænde af?


Har du lambdasonde til iltstyring monteret ?
Har du kompressor rens monteret ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline KennethStricker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Mit fyr online:
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #6 Dato: Dec 29, 2018, 18:16 »
Har du lambdasonde til iltstyring monteret ?
Har du kompressor rens monteret ?

Nej ikke sådan lige umiddelbart, hvad jeg kan se/kender til fyret.. Og hvis jeg prøver at slå O2 styring til On, så slår den selv fra med det samme (se evt log)..
« Senest Redigeret: Dec 29, 2018, 18:17 af KennethStricker »
Pillefyr siden 1. januar 2015
Opvarmer 98 kvm + 60 kvm kælder.
Gulvvarme i 40 kvm. af kælder siden slut 2018

OPOP Black Star 20 - NBE v.7 Styring.

Forbrug 2015: 3.750 kg - fordelt på 36 uger.
Forbrug 2016: 3.820 kg - fordelt på 33 uger.
Forbrug 2017: 3.328 kg - fordelt på 35 uger.
Forbrug 2018: 3.953 kg - fordelt på 34 uger.
Forbrug 2019: 4.384 kg - fordelt på 37 uger
Forbrug 2020: 4.447 kg - fordelt på 38 uger

Mit fyr online: http://stokercloud.dk/dev/kennethstricker.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #7 Dato: Dec 29, 2018, 18:20 »
Har du lambdasonde til iltstyring monteret ?
Har du kompressor rens monteret ?

Nej ikke sådan lige umiddelbart, hvad jeg kan se/kender til fyret.. Og hvis jeg prøver at slå O2 styring til On, så slår den selv fra med det samme (se evt log)..

Kompressor rens kan være løsningen på ophobningen på herden.
Så renses der ved stop eller efter forbrug  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #8 Dato: Dec 29, 2018, 19:02 »


Kompressor rens kan være løsningen på ophobningen på herden.
Så renses der ved stop eller efter forbrug  :)

Jamen ja det kan det da, men det pussige er jo problemet er kommet til efter fyret har kørt fint som beskrevet.
Det skulle være mærkeligt, i min optik, hvis der lige pludeseligt opstår behov for kompressor rens hvis der intet er forandret siden fyret kørte fint uden.

Personligt har jeg kun slagger og en lille bitte smule uforbrandte piller efter kompressorrens. Altså forstået på den måde at der ikke ophobes det mindste under normaldrift, det kommer først, og kun, når fyret slukker ned for rens så af den grund harjeg sat intervallet meget op.

Hvis man "bare" klasker kompressorrens på for at få den til at blæse den ophobning væk der kommer over tid forbliver forbrandingen jo så ringe ophobningerne kommer.
Jeg ville hellere have en forbrænding der ikke lavede ophobningerne, men nu er jeg heller ikke meget for symptom behandling.

MHT O2 reguleringen og den går tilbage når du slår den til.

Det har jeg aldrig hørt om men bemærker det er en NKT Lampdasonde du har sat op. Uden at vide de tvil jeg tro de fleste er DENSO, (med ledningerne i en gul flex slange og et firkandtet stik, helt den samme sonde som i mange biler iøvrigt)

Jeg tjekkede lige din styring, der er jo en udlæsning af O2 værdien, (16x) da jeg tjekkede, det er også bemærkelsesværdigt når den er slukket men jeg ved ikke hvordan den så skal opføre sig.
Men i min verdne har du et luftproblem, om det så skyltes lampdasonde, indstillinger eller sonde kan jeg ikke sige.

Som du kan se i den her tråd er der også snadre der døjer.
Her er nævnt at det også kan være et problem hvis ikke fyrrummet er utæt nok, så der ikke kan komme nok luft ind og igennem, det er også en mulighed, omend det jo så igen er mærkeligt at det har kørt rimeligt.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=9120.15
« Senest Redigeret: Dec 29, 2018, 19:20 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline KennethStricker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Mit fyr online:
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #9 Dato: Dec 29, 2018, 20:22 »
Det må næsten være denne der er lambdasonden, men kan ikke se noget om mærke på den..?


Pillefyr siden 1. januar 2015
Opvarmer 98 kvm + 60 kvm kælder.
Gulvvarme i 40 kvm. af kælder siden slut 2018

OPOP Black Star 20 - NBE v.7 Styring.

Forbrug 2015: 3.750 kg - fordelt på 36 uger.
Forbrug 2016: 3.820 kg - fordelt på 33 uger.
Forbrug 2017: 3.328 kg - fordelt på 35 uger.
Forbrug 2018: 3.953 kg - fordelt på 34 uger.
Forbrug 2019: 4.384 kg - fordelt på 37 uger
Forbrug 2020: 4.447 kg - fordelt på 38 uger

Mit fyr online: http://stokercloud.dk/dev/kennethstricker.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #10 Dato: Dec 29, 2018, 20:28 »
Hvis ikke det er din røgføler?
Lampdasonden sidder (formentligt) lige før overgangen til røgrøret altså I selve fyret.

Fyret udlæser jo også røgtemperatur og den passer meget godt med forventeligt.

Men kiggede lige dune kurver, enten har jeg ikke kigget før, ellers har jeg kigget forkert og på mine egne i stedet, for de ser da helt vilde ud de sidste 3 timer.

Lyset svinger helt vildt hvilket passer meget godt med der ophobes lort i herden.

Ydelse og kedeltamperatur svinger også langt mere end der er hensigtsmæssigt, så jeg vil sige det hele køre temmeligt skummelt.


Din O2 regulering er også lidt uheldig indstillet i forhold til vejledningen her om ren P og ren I del men så længe den er slået fra burde det jo ikke have noget at sige

Jeg ville sætte kedel P ned til 1,9/2 for at få en roligere regulering.
« Senest Redigeret: Dec 29, 2018, 20:32 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline KennethStricker

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Mit fyr online:
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #11 Dato: Dec 29, 2018, 20:38 »
Det eneste andet der sidder bag på fyret er denne



Pillefyr siden 1. januar 2015
Opvarmer 98 kvm + 60 kvm kælder.
Gulvvarme i 40 kvm. af kælder siden slut 2018

OPOP Black Star 20 - NBE v.7 Styring.

Forbrug 2015: 3.750 kg - fordelt på 36 uger.
Forbrug 2016: 3.820 kg - fordelt på 33 uger.
Forbrug 2017: 3.328 kg - fordelt på 35 uger.
Forbrug 2018: 3.953 kg - fordelt på 34 uger.
Forbrug 2019: 4.384 kg - fordelt på 37 uger
Forbrug 2020: 4.447 kg - fordelt på 38 uger

Mit fyr online: http://stokercloud.dk/dev/kennethstricker.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: Pillerne hober sig op på herden
« Svar #12 Dato: Dec 29, 2018, 20:45 »
Grundlæggende tror jeg faktisk du burde starte med at få styr på reguleringen så det kommer til at køre roligere, eller omvendt gå tilbage til det der virkede engang og justere til det maks mulige derfra.

Fyret kommer næppe til at køre bedre at at skrive videre.
Jeg brugte nok 14 dage på at trimme til maks, så det er ikke kun "bare lige"

Hvis du får har haft behov for at rense ugentligt har det, efter min mening og forventning, aldrig kørt noget der ligner ordentligt, så det er formentlig installeret af en uduelig "installatør" helt lige som min naboes f.eks.

Eller få en af NBS`s teknikere ud og trimme det. Her gav det ikke meget min min naboes holdt op med at opbygge kager i herden efter justering.

Det stod helt dybt godnat efter opsætning af en "installatør" Det var justeret fra brugbare std, indstillinger til katastrofale tal der sodede og røg men han troede jo det skulle køre sådan og tænkte ikke over det.
« Senest Redigeret: Dec 29, 2018, 20:51 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.