Forfatter Emne: Et par kyndige øjne  (Læst 1679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vol10

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Et par kyndige øjne
« Dato: Jan 03, 2019, 20:29 »
Go aften og godt nytår.. er der en der har tid og lyst til at tage  et kik på min graf.. har en del store udsving.. og kunne være nogle have en idé til hvorfor?.. mvh. Martin. Blæser og afvejning er gjort og justeret.
« Senest Redigeret: Jan 03, 2019, 20:35 af Vol10 »
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=xstatic10

Woody 10kw. Blackstar. V. 7.
180 M2 bolig i 2 plan.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: Et par kyndige øjne
« Svar #1 Dato: Jan 03, 2019, 20:36 »
Hvis du tænker på temperatur udsving skal der justeres på P & I

Betragt det som en vægtskål, hvis reguleringen skal være rolig skal P & I være i balance på hver sin siden.

P er "NU" effekten, eller rettere, vægten af denne. Din faktor er på 3 i min verden er det rigeligt.

I er "HarVæret/DrivAnker" altså en hukommelse om hvor vi kommer fra. Din vægt er 0,1 lige lidt nok igen i min verden.

Jeg ville justere til 2,3 & 0,12 og se hvad der sker. Husk de skal, overordnet, være i balance uden der er noget direkte forhold mellem faktorene.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Vol10

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Et par kyndige øjne
« Svar #2 Dato: Jan 03, 2019, 20:47 »
Ganske go forklaring.. Tak for det.. hade godt en fornemmelse af det var der den lå.. men og forstå p og i kan sku være lidt indviklet sys jeg.. p og i er nu ændret
« Senest Redigeret: Jan 03, 2019, 20:48 af Vol10 »
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=xstatic10

Woody 10kw. Blackstar. V. 7.
180 M2 bolig i 2 plan.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-290
Sv: Et par kyndige øjne
« Svar #3 Dato: Jan 04, 2019, 14:15 »
men og forstå p og i kan sku være lidt indviklet sys jeg.. p og i er nu ændret

"Folk" bruger årevis på at læse om, og forstå det, og alligevel er det ikke nemt. Slet ikke. Kommer der så et D på også, så det bliver PiD regulering bliver det rigtigt sjovt.
Faktisk kunne jeg godt "bruge" det D og/eller art kunne definere det udfra forskelige parametre, men så er det jo igen bare mere lort der kan gå galt.

Som jeg skrev, P(bidrag) er defineret som forskellen mellem "setpunkt" (Her kedeltemperatur) og det aktuelle temperatur gange den faktor der er defineret som P. Det giver så et effektbidrag. P(bidrag)
Det effekt bidrag bliver jo mere aggressivt jo større P faktor du har. F. eks. setpunkt 70 grader aktuel temperatur 54 vil så give et P(bidrag) på (70-54)*P  16*P=P(bidrag)


I(bidrag) er en summering af forskellen fra den ønskede kedeltemperatur (setpunkt) opsummeret hvert xènde sekund. ganget med I faktoren. Hvis vi starter med en forskel på 60 grader, render det tal jo hurtigt op.
Det trækker så fra ingen når temperaturen når OVER setpunkt.


Fyrets samlede effekt bliver så P(e)=P(bidrag)+I(bidrag)

D(bidrag) holder vi udenfor for den kan vi ikke gøre noget ved, det kan være en del af beregningen på baggrund af en algoritme, eller for den sags en udregning på et bidrag fra en f.eks. ude termostat så vi kan få mere drøn på fyret hvis ude temperaturen er lav, eller mindre hvis den er høj.¨¨

Se hvad der sker når du piller i EN ting af gangen og lader det stå som sådan noget tid. Fyret har en meget langsom regulering så i min verden skal det foretages over dage.

Du kan se hvordan din samlede effekt, på baggrund af overstående, er fremkommet under

Setup>Avanceret og selv vurdere hvad der er for stort og hvad der er for lille i sammenligning med hvad ud gerne vil opnå regulringsmæssigt.

Hvis din effekt bliver for stor i forhold til varmeaftaget vil kedeltemperaturen "skyde" uhensigtsmæssigt meget over "setpunkt" omvent når du ikke rigtigt derop er dit P sikkert lidt for lille

Selv ligger jeg med så "magre" værdier at jeg ligger lidt under, som overordnet, setpunkt som udgangspunkt for at få en så rolig regulering som muligt og undgå store overskud der evt. vil slukke fyret.
« Senest Redigeret: Jan 04, 2019, 14:42 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Et par kyndige øjne
« Svar #4 Dato: Jan 04, 2019, 16:05 »
Du mangler en røgtemperatur føler..

Og hvorfor er den så vigtig..

Det kan være at justering af regulatoren (PI) kan hjælpe lidt, men det kan også være uens pilledosering, det vil nemlig også give nogenlunde samme udsving, men røgføleren sladrer om det er regulatoren eller pilledoseringen den er gal med.  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html