Forfatter Emne: Tillæg til VVB/Kedeltemperatur ved VVB drift??  (Læst 1545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Tillæg til VVB/Kedeltemperatur ved VVB drift??
« Dato: Feb 03, 2019, 22:11 »
Jeg undrede mig noget idag. Det skal siges jeg ikke har fyret til at køre VVB drift, den styres af en ekstern termostat af andre årsager.

Idag så jeg ås på et andet fyr. Det er ikke første gang og første gang vi så på det husker jeg det klart som: Kedeltemp. setpunkt tillæg °C Var det tillæg der blev lagt til kedeltamperaturen under VVB drift.

Altså med kedeltemp. på 70 og et tillæg på 10 blev ønsket kedeltemperatur 80 grader.
Da mit eget fyr kørte med VVB drift husker jeg det også som sådan.

Nu kommer det undrende punkt så. Vi har et fyr med kedeltemperatur på 70 grader. VVB på 55 grader og et Kedeltemp. setpunkt tillæg på de 10 grader.

Da fyret gik på VVB drift blev kedeltemperaturen lige pludselig 65 grader? Altså blev de 10 grader lagt til de 55 som er VVBèns temperatur i stedet for de 70 der var kedeltemt.

Samtidigt er teksten på styringen at tillæget lægges til den ønskede VVB temperatur.
Men punktet hedder (stadigt) Kedeltemp. setpunk tillæg.


Så i stedet for at stige i kedeltemperatur faldt den lige pludeseligt 5 grader.

Er der noget jeg har misforstået, husker forkert, er der en ændring, noget jeg husker forkert, en fejl eller er der en anden mening jeg ikke lige fanger når kedeltemperaturen sænkes for VVB drift i det tilfælde`?

Jeg husker det som den steg og umiddelbart er det også det der giver mest mening.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Tillæg til VVB/Kedeltemperatur ved VVB drift??
« Svar #1 Dato: Feb 04, 2019, 00:33 »
Nu ved jeg ikke hvor længe vi taler om? - Men fra min version 6.77 og til nu, så husker du forkert!

I den periode har det været VVB setpkt + tillæg
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Tillæg til VVB/Kedeltemperatur ved VVB drift??
« Svar #2 Dato: Feb 04, 2019, 05:04 »
Nu ved jeg ikke hvor længe vi taler om? - Men fra min version 6.77 og til nu, så husker du forkert!

I den periode har det været VVB setpkt + tillæg


Du har ret, men dummert. Det er ikke mit fyr men en V13.

Det er som du beskriver den køre (nu) VVB setpunkt plus tillæg og jeg lød mærke til det søndag. Foregående uge havde fyret, igen som jeg husker det, lagt tillægget til de 70 og dermed kom på 80

Det kommer sig af den havde tillæg på 20, til de 70 og derfor lige pludeselig gik efter 90 og faktisk ramte "stop" i toppen med den drift.
Jeg husker det som det, som nævnt, som den lægger tilkedeltamperatur og det giver også mest mening at vi ikke, med kedeset på 70 VVB på 55 og tillæg på 10 kommer i en situation hvor kedlen falder i temperatur.

Men igen, jeg kan huske forkert men det giver ingenmening at den skød over og næst efter at dæmpe kedlen under VVB drift som jo er "nemt" at komme til.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.