Forfatter Emne: Justeringsmuligheder på gulvvarme  (Læst 5216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Justeringsmuligheder på gulvvarme
« Dato: Mar 28, 2014, 07:22 »



Jeg har sådan en børge her til at styre blandekredsen på mit gulvvarmeanlæg. Det er en helt ny boks som VVS'en har sat op da den gamle var afgået ved døden.

Men den nye her har samme 'fejl' som den gamle - der er alt for stort spring mellem åbne og luk. Den lukker for tilførsel af varmt vand ved ca. 30 grader nu men den kører helt ned på ca. 20 før den lukker op igen. Det ville jeg gerne justere så der kun var 3-4 grader forskel.
Den store forskel gør at der pludselig bliver lukket meget koldt vand retur i mit anlæg og returen på fyret dykker og så starter bålet op. Det giver nogle ret store udsving på mit fyr (som dog er blevet indskrænket meget da MHES aktiverede vejrkompensering - tak endnu en gang)
Nogen der har erfaringer med denne dims eller skal jeg have fat på Roth og høre dem?
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Justeringsmuligheder på gulvvarme
« Svar #1 Dato: Mar 29, 2014, 12:28 »
Hej
Ingen erfaring overhovedet. Men kan du ikke skille skidtet ad, og se om der er en lille stilleskrue til differencen.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Justeringsmuligheder på gulvvarme
« Svar #2 Dato: Mar 29, 2014, 21:01 »
Hej,

Se nu er det jo en returvandsregulering du har der, og det giver så mening i relation til de problemer du har.
Hvis vi tager udgangspunkt i hvordan reguleringen foregår, så recirkuleres vandet i din gulvvarmekreds indtil temperaturen i returen fra gulvvarmekredsene er nede på setpunktet.
Så åbnes der for tilførsel af fremløbsvand til gulvvarmekredsene bed at det kolde returvand returneres til fyret, men der går et stykke tid før det varme vand når frem til returen, i praksis sker det ikke før hele gulvvarmeslangen er fyldt ned varmt fremløbsvand.
Herefter lukkes der for returnering af koldt vand til fyret og vandet recirkuleres igen indtil det er kølet af.
Denne reguleringsmetode kan bruges i gulvvarme kredse i betongulve, hvor varmeakkumuleringen er stor, men giver altså nogle kedelige store returneringer af koldt vand til fyret.

Andre reguleringsformer er shuntkredse, hvor man i stedet lukker varmt fremløbsvand i gulvvarmekredsen afhængig af fremløbstemperaturen i kredsen, altså man holder en konstant fremløbstemperatur i gulvvarmeslangen.
Denne reguleringsform er velegnet til både gulvvarme i betongulve og i lette trægulve og sender ikke pludselige store kolde vandmængder retur til fyret.
Denne slags regulering foregår med shuntkredse som ses her http://www.hedestoker.dk/3437_komplet_traadloes_gulvvarmesystem_med_energisparepumpe_flowregulering_og_seitron_styring_comina.html

Grundtanken her er termostatventilen med fjernføler i fremløbes tilgangen til gulvvarmekredsen.
Jeg ville nok råde dig til at ombygge din gulvvarmekreds til dette princip.

Uanset hvordan du vender eller drejer det, er din nuværende returvands regulering ikke i stand til at ændre problematikken i dit anlæg.
Du skal enten ændre det til fremløbstemperatur styring eller analog returvandstemperatur styring (det du har i dag er "digital returvandstemperatur styring".

Hilsen
Michael






Jeg har sådan en børge her til at styre blandekredsen på mit gulvvarmeanlæg. Det er en helt ny boks som VVS'en har sat op da den gamle var afgået ved døden.

Men den nye her har samme 'fejl' som den gamle - der er alt for stort spring mellem åbne og luk. Den lukker for tilførsel af varmt vand ved ca. 30 grader nu men den kører helt ned på ca. 20 før den lukker op igen. Det ville jeg gerne justere så der kun var 3-4 grader forskel.
Den store forskel gør at der pludselig bliver lukket meget koldt vand retur i mit anlæg og returen på fyret dykker og så starter bålet op. Det giver nogle ret store udsving på mit fyr (som dog er blevet indskrænket meget da MHES aktiverede vejrkompensering - tak endnu en gang)
Nogen der har erfaringer med denne dims eller skal jeg have fat på Roth og høre dem?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html