Forfatter Emne: Hjælp til fejloptænding fejl.  (Læst 1831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JED

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp til fejloptænding fejl.
« Dato: Feb 02, 2021, 07:14 »
Hej,

Har et 16 kw woody pillerfyr på trettende år og det har kørt fantastisk, nu jeg jeg desværre løbet ind i en fejl der bliver ved at komme sådan lidt on/off, jeg skal prøve at beskrive så godt jeg kan.

1. Efter fejl tænder fyret op uden problemer.
2. Der er ingen piller i herde når fyret er gået ud, og den er ren som den skal være.
3. Blæser køre, og har aldrig pillet ved disse indstillinger sin fyret er installeret.
4. Det virker som om når den når sin drift temp, at så lukker fyret ned.
5. Mængden af piller er afvejet efter de 6min som NBE foreskriver.

Styringen er en 4.99

Håber på jeres hjælp,

Jacob

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Hjælp til fejloptænding fejl.
« Svar #1 Dato: Feb 02, 2021, 13:37 »
Hej,

Har et 16 kw woody pillerfyr på trettende år og det har kørt fantastisk, nu jeg jeg desværre løbet ind i en fejl der bliver ved at komme sådan lidt on/off, jeg skal prøve at beskrive så godt jeg kan.

1. Efter fejl tænder fyret op uden problemer.
2. Der er ingen piller i herde når fyret er gået ud, og den er ren som den skal være.
3. Blæser køre, og har aldrig pillet ved disse indstillinger sin fyret er installeret.
4. Det virker som om når den når sin drift temp, at så lukker fyret ned.
5. Mængden af piller er afvejet efter de 6min som NBE foreskriver.

Styringen er en 4.99

Håber på jeres hjælp,

Jacob

Træt kondensator på ekstern snegl er et oplagt bud. Det passer med der kommer for få piller i herden til optænding, og hvis du så prøver igen er der nok anden gang.

Det passer også med at fyret brænder ud når der har nået drift temperaturen og bare skal holde ved lige. Så kommer der igen for lidt piller til blæser indstillingen der så blæser bålet ud.

Hvis de er 10 år gammelt og du ikke har serviceret er det endnu mere sandsynligt problemet er kondensatoren. Det er en slidgenstand, så skift den som service.

De koster nok fra 10kr hos elektroforhandlere, til +40 hos anderkendte forhandlere af NBE fyr. (og 1kr. i Kina, derfor på "servicelager")
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline JED

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til fejloptænding fejl.
« Svar #2 Dato: Feb 02, 2021, 14:04 »
Tak for svar:-)

Kan du hjælpe med hvor den sidder på ekstren snegl?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Hjælp til fejloptænding fejl.
« Svar #3 Dato: Feb 02, 2021, 15:01 »
Tak for svar:-)

Kan du hjælpe med hvor den sidder på ekstren snegl?

Den sidder i umiddelbar nærhed at selve motoren. Den er sandsynligvis sort og ligner lidt et viskelæder, men 2 ledninger.

Ledningerne skal monteres helt som på den gamle, ellers risikerer du sneglen køre den gale vej og så kommer der aldrig gang i fyret.

Der står en værdi på den i µF Den skal helst have samme størrelse/værdi. Lidt over gør ikke noget, lidt under dur ikke rat godt.


Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Hjælp til fejloptænding fejl.
« Svar #4 Dato: Feb 02, 2021, 16:54 »
Ja jeg mener også jeg har læst man fint kan bruge en kondensator større end en på 0,8 uF  - f.eks. en på 1 uF så får man et stærkere startmoment.
Tips, det er nemmest blot at klippe ledningerne til den gl. kondensator, og så bare muffe den nye på.

Offline JED

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til fejloptænding fejl.
« Svar #5 Dato: Feb 02, 2021, 17:10 »
Nu har jeg lige gravet lidt mere i det, og haft fyret slukket helt ned, når det så starter op får jeg disse meldinger. fra 1-3 uden jeg har gjort noget.

Er det styringen der er ved at være død?

Kan jeg i så fald skifte styringen til en V.7 og stadig beholde mit 8 polet stik?

Jacob