Forfatter Emne: Udgang røgsuger - hvad er der af strøm? (til iltstyring og shunt lukke ventil)  (Læst 3813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Jeg har fra en anden tråd fået ideen at bruge røgsuger-udgang til at styre opvarmning af iltsonde og en 2-vejs ventil på kedelshunt.

Men inden jeg køber ind, vil jeg høre om der er nogen der ved hvordan udgangen styres. Den kan jo stilles til mindre end 100% og hvad indebærer det? er det tænd/sluk eller kan den justere spændingen og hvis jeg stiller den til 100% har jeg så de nødvendige 230V og ca. 10W til rådighed?

Jeg vil lave det for at ikke iltsonden skal bruge strøm når ikke den bruges.
Kedelshunten vil jeg kunne lukke ved sommerdrift så jeg hurtig kan tømme kedlen ud i håndklædetørrer. Hvis shunten står åben tager det ca. en time at komme ned på 40grader. Her vil jeg enten finde en ventil med konstant spænding og som så åbner og lukker når strømmen aktiveres (bruger ikke strøm, kun når den åbner og lukker) eller en som kan låses i åben. Da den jo ikke skal bruges hele vinteren, kan den bare låse i åben tilstand, samt afbrydes mellem styring og ventil. Så bruger den kun strøm i åben tilstand i sommerhalvåret.
« Senest Redigeret: Nov 22, 2014, 18:41 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udgang røgsuger - hvad er der af strøm?
« Svar #1 Dato: Nov 18, 2014, 18:58 »
Hej Sophus,

Udgangen er en solid-state udgang logesom de andre, det vil sige at den bare kobler de 230 VAC.
Måden røgsugerfunktionen "regulerer" hastigheden på er den samme som til blæseren, altså den pulser de 230 VAC ud på udgangen ved at tænde og slukke for udgangen.
Når du sætter den til 100% burde den altså være tændt hele tiden og så bør det fungere helt uden problemer.

Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer med det, for det er en kanon ide  ;)

Hilsen
Michael


Jeg har fra en anden tråd fået ideen at bruge røgsuger-udgang til at styre opvarmning af iltsonde og en 2-vejs ventil på kedelshunt.

Men inden jeg køber ind, vil jeg høre om der er nogen der ved hvordan udgangen styres. Den kan jo stilles til mindre end 100% og hvad indebærer det? er det tænd/sluk eller kan den justere spændingen og hvis jeg stiller den til 100% har jeg så de nødvendige 230V og ca. 10W til rådighed?

Jeg vil lave det for at ikke iltsonden skal bruge strøm når ikke den bruges.
Kedelshunten vil jeg kunne lukke ved sommerdrift så jeg hurtig kan tømme kedlen ud i håndklædetørrer. Hvis shunten står åben tager det ca. en time at komme ned på 40grader. Her vil jeg enten finde en ventil med konstant spænding og som så åbner og lukker når strømmen aktiveres (bruger ikke strøm, kun når den åbner og lukker) eller en som kan låses i åben. Da den jo ikke skal bruges hele vinteren, kan den bare låse i åben tilstand, samt afbrydes mellem styring og ventil. Så bruger den kun strøm i åben tilstand i sommerhalvåret.
« Senest Redigeret: Nov 23, 2014, 15:01 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Udgang røgsuger - hvad er der af strøm?
« Svar #2 Dato: Nov 19, 2014, 11:36 »
Ventil bestilt. Det blev en billig type med spring return, men med mulighed for at låse den i åben tilstand.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Så er strømmen til Iltstyringen (og 2-vejs ventil) lavet.

Til iltstyringen valgte jeg at trække konstant fase samt fra L8 (som sættes som røgsuger) fra styringen over en korrespondancekontakt, så jeg kan vælge enten konstant strøm eller strøm fra røgsuger. Eneste mulighed for at slukke iltsyringen hvis fyret kører, er så at slå røgsuger fra, men frem for en afbryder mere valgte at stoppe her, ellers bliver det nok uoverskueligt for en anden fyrbøder. Det gjorde jeg for at sikre en nem mulighed for kalibrering. Så kan man vel bar sætte konstant strøm på iltstyring, vente de nødvendige minutter, starte blæser i manuelle udgange og efter kort tid køre en kalibrering. Så skal man ikke skille noget ad, da blæseren levere "fri luft"


Har også trukket ledning fra L8 til en 2-vejs ventil. Jeg har også købt en spring return ventil, men synes lysningen er for lille, så den skal byttes.
Er der nogen der kender strømforbruget på NBE ventilerne, jeg opdagede lige at det jo ikke er spring return (hvilket jeg troede), så de burde vel ikke bruge strøm, når de er åbne/lukkede, Vel?
« Senest Redigeret: Nov 22, 2014, 18:42 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Jeg fandt svaret i et datablad, som kunne downloades hos Hedestoker.
5W, mens den åbner og lukker
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Jeg har lavet dette til min iltstyring og det fungere (næsten) fint.

Jeg har nemlig opdaget at selvom jeg lige havde kalibreret, viste styringen 22,9% ved opstart (mens den lufter ud).
Det har jeg så fundet fejlen på i dag. Under eltænding skal røgsugeren også stilles. Den står default til 50% (godt ilstyringen ikke brændte af).

Så nu glæder jeg mig til at se om det virker bedre næste gang, jeg renser og kalibrerer.


Så røgsuger skal stilles på 100% ved 10-50-100% ydelse samt under eltænding, hvis man vil bruge denne metode.



Så er strømmen til Iltstyringen (og 2-vejs ventil) lavet.

Til iltstyringen valgte jeg at trække konstant fase samt fra L8 (som sættes som røgsuger) fra styringen over en korrespondancekontakt, så jeg kan vælge enten konstant strøm eller strøm fra røgsuger. Eneste mulighed for at slukke iltsyringen hvis fyret kører, er så at slå røgsuger fra, men frem for en afbryder mere valgte at stoppe her, ellers bliver det nok uoverskueligt for en anden fyrbøder. Det gjorde jeg for at sikre en nem mulighed for kalibrering. Så kan man vel bar sætte konstant strøm på iltstyring, vente de nødvendige minutter, starte blæser i manuelle udgange og efter kort tid køre en kalibrering. Så skal man ikke skille noget ad, da blæseren levere "fri luft"


Har også trukket ledning fra L8 til en 2-vejs ventil. Jeg har også købt en spring return ventil, men synes lysningen er for lille, så den skal byttes.
Er der nogen der kender strømforbruget på NBE ventilerne, jeg opdagede lige at det jo ikke er spring return (hvilket jeg troede), så de burde vel ikke bruge strøm, når de er åbne/lukkede, Vel?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt