Forfatter Emne: PI tal  (Læst 51124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mellerup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 238
  • Respekt optjent: +3/-0
PI tal
« Dato: Nov 14, 2013, 19:10 »
Forstår noget af de tal, at de styrer hvor hurtig temperaturen stiger. Min er sådan: P 2.0  I 0.10.
Hvad sker der hvis jeg ændre I led.?
Har læst vejledninger og fatter det ikke rigtig, derfor spørger jeg på denne måde. :-\
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?
Brænder 10 KW, med skamolplade.
Black star kedel BS 20c og solvarme fra viessmann. 300l varmtvandsbeholder.
130kvm gammelt hus (år 1900)
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/melleruphenrik

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1013
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: PI tal
« Svar #1 Dato: Nov 14, 2013, 19:19 »
Hvis dit i led er for stort vil din temperatur svinge over og under setpunkt hele tiden
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PI tal
« Svar #2 Dato: Nov 14, 2013, 21:26 »
Hej,

Jeg skal prøve at forklare det på en anden måde end i min vejledning  :)
P-leddet og I-leddet er to selvstændige regulatorer der hver især kan angive en ønsker drift% til fyret.

Det kan betragtes som to personer der hver vil opnå og holde en fastlagt hastigheden på en bil (og jeg tænker ikke på at min kone sidder ved siden af  :D )
P-leddet (den ene person) kan maksimalt give 100% (fuld gas) og minimum -100% (altså bremse for fuldt skrald).
I-leddet (den anden person) kan maksimalt give 100% (fuld gas) og minimum 0% (altså speed sluppet).
P har altså både speeder og bremse mens I kun har en speeder.
Speeder og brems er lige kraftige, så hvis den ene siger 100% speeder og den anden 100% brems, bliver resultatet at bilen holder stille.
Ligeledes kan hastigheden af bilen maks blive 100% og mindst 0%, altså ikke noget med at bakke eller køre dobbelt hastighed.

Kravet til hastigheden fra de to personer lægges sammen og deles med to, altså det endelige resultat bliver gennemsnittet af de to og så begrænset til max 100% og min 0%.

Personen P vil træde på speederen når hastigheden er under det den skal være og træde på bremsen når hastigheden er over det den skal være.
Jo mere hastigheden er under det den skal være jo mere vil P træde på speederen og jo mere hastigheden er over det den skal være jo mere vil P træde på bremsen.
Når hastigheden er nøjagtig det den skal være vil P hverken træde på speederen eller bremsen.

Personen I vil trykke mere og mere på speederen så længe hastigheden er under det den skal være og lette trykket på speederen så længe hastigheden er over det den skal være.
Når hastigheden er nøjagtig det den skal være vil I fastholde positionen af speederen.

Personen P kikker konstant på hastigheden og justerer sin speeder/brems, mens I kun kikker på hastigheden hvert 20. sekund og så justerer sit tryk på speederen.

Hvor kraftigt P skal reagere på hastighedsafvigelsen afgøres af P-faktoren, sådan at jo større P-faktoren er jo kraftigere reagerer P på en afvigelse.

Hvor kraftigt I skal reagere på hastighedsafvigelsen afgøres af I-faktoren, sådan at jo større I-faktoren er jo kraftigere reagerer I på en afvigelse.

Hvis man kikker lidt på ovenstående forklaring vil man kunne konkludere at P kun bidrager med enten speeder eller brems når hastigheden ikke er det den skal være, mens I husker hvor vi er kommet til, altså fastholder hastigheden når den er det den skal være.

Man kan også sige at P er den der reagerer med det samme med enten speeder eller brems når hastigheden skal justeres, mens ellers intet laver, mens I halter lidt bagefter men holder maskinen igang når alt er som det skal være.

Hvis hastigheden skal op, vil P træde på speederen, mens I stille og roligt også vil øge sit tryk på speederen.
I takt med at hastigheden nærmer sig det den skal være, slipper P mere og mere sin speeder, mens I stille og roligt lader sin speeder falde til ro i den nye position.

Hvis hastigheden skal ned, vil P træde på bremsen, mens I stille og roligt også vil reducere sit tryk på speederen.
I takt med at hastigheden nærmer sig det den skal være, slipper P mere og mere sin bremse, mens I stille og roligt lader sin speeder falde til ro i den nye position.
Man har altså en situation hvor P bremser mens I stadig har tryk på speederen.

Selvfølgelig skal man ikke køre bil på denne måde, men det er altså sådan en PI-regulator arbejder.

Hilsen
Michael

Forstår noget af de tal, at de styrer hvor hurtig temperaturen stiger. Min er sådan: P 2.0  I 0.10.
Hvad sker der hvis jeg ændre I led.?
Har læst vejledninger og fatter det ikke rigtig, derfor spørger jeg på denne måde. :-\
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: PI tal
« Svar #3 Dato: Nov 14, 2013, 22:06 »
Hej,

Jeg skal prøve at forklare det på en anden måde end i min vejledning  :)
P-leddet og I-leddet er to selvstændige regulatorer der hver især kan angive en ønsker drift% til fyret.

Det kan betragtes som to personer der hver vil opnå og holde en fastlagt hastigheden på en bil (og jeg tænker ikke på at min kone sidder ved siden af  :D )
P-leddet (den ene person) kan maksimalt give 100% (fuld gas) og minimum -100% (altså bremse for fuldt skrald).
I-leddet (den anden person) kan maksimalt give 100% (fuld gas) og minimum 0% (altså speed sluppet).
P har altså både speeder og bremse mens I kun har en speeder.
Speeder og brems er lige kraftige, så hvis den ene siger 100% speeder og den anden 100% brems, bliver resultatet at bilen holder stille.
Ligeledes kan hastigheden af bilen maks blive 100% og mindst 0%, altså ikke noget med at bakke eller køre dobbelt hastighed.

Kravet til hastigheden fra de to personer lægges sammen og deles med to, altså det endelige resultat bliver gennemsnittet af de to og så begrænset til max 100% og min 0%.

Personen P vil træde på speederen når hastigheden er under det den skal være og træde på bremsen når hastigheden er over det den skal være.
Jo mere hastigheden er under det den skal være jo mere vil P træde på speederen og jo mere hastigheden er over det den skal være jo mere vil P træde på bremsen.
Når hastigheden er nøjagtig det den skal være vil P hverken træde på speederen eller bremsen.

Personen I vil trykke mere og mere på speederen så længe hastigheden er under det den skal være og lette trykket på speederen så længe hastigheden er over det den skal være.
Når hastigheden er nøjagtig det den skal være vil I fastholde positionen af speederen.

Personen P kikker konstant på hastigheden og justerer sin speeder/brems, mens I kun kikker på hastigheden hvert 20. sekund og så justerer sit tryk på speederen.

Hvor kraftigt P skal reagere på hastighedsafvigelsen afgøres af P-faktoren, sådan at jo større P-faktoren er jo kraftigere reagerer P på en afvigelse.

Hvor kraftigt I skal reagere på hastighedsafvigelsen afgøres af I-faktoren, sådan at jo større I-faktoren er jo kraftigere reagerer I på en afvigelse.

Hvis man kikker lidt på ovenstående forklaring vil man kunne konkludere at P kun bidrager med enten speeder eller brems når hastigheden ikke er det den skal være, mens I husker hvor vi er kommet til, altså fastholder hastigheden når den er det den skal være.

Man kan også sige at P er den der reagerer med det samme med enten speeder eller brems når hastigheden skal justeres, mens ellers intet laver, mens I halter lidt bagefter men holder maskinen igang når alt er som det skal være.

Hvis hastigheden skal op, vil P træde på speederen, mens I stille og roligt også vil øge sit tryk på speederen.
I takt med at hastigheden nærmer sig det den skal være, slipper P mere og mere sin speeder, mens I stille og roligt lader sin speeder falde til ro i den nye position.

Hvis hastigheden skal ned, vil P træde på bremsen, mens I stille og roligt også vil reducere sit tryk på speederen.
I takt med at hastigheden nærmer sig det den skal være, slipper P mere og mere sin bremse, mens I stille og roligt lader sin speeder falde til ro i den nye position.
Man har altså en situation hvor P bremser mens I stadig har tryk på speederen.

Selvfølgelig skal man ikke køre bil på denne måde, men det er altså sådan en PI-regulator arbejder.

Hilsen
Michael


Virkelig godt forklaret!!    :)
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline Rude

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI tal
« Svar #4 Dato: Nov 14, 2013, 23:21 »
Super forklaring den er vi vist mange der kan have glæde af, tak for det ;D
MVH. Jan
10 kw Scotte / Black Star Mini
V 6.83 Styring
60L metro combi med 3 v. VVB-styring

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: PI tal
« Svar #5 Dato: Nov 15, 2013, 07:41 »
Hej Michael
Virkelig god forklaring på en alternativ måde  :)
Du kan overveje om den kan finde en plads på din hjemmeside. - Det bliver nok ikke sidste gang der er behov for den.
Venlig hilsen Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline brian.andersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 110
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI tal
« Svar #6 Dato: Nov 15, 2013, 12:28 »
SUPER.

Der er vist skjult en god skolelærer her  ;)

/Brian
30kw med v.10, 450m2, 300L VVB
http://stokercloud.dk/dev/brian.andersen.html

Offline Bækkelund

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI tal
« Svar #7 Dato: Nov 15, 2013, 15:10 »
Halløj da!

En rigtig god forklaring, som giver mig en bedre forståelse af funktionerne.
Jeg tror, at jeg tager en anelse mere af min P-værdi.

Hilsen
JESPER
Vindomsust husmandssted fra 1922 - 245m2 - 5-6 personer.
Ca. 10 tons træpiller årligt, Scotten forhåbentlig mindre!
Scotte 20kWh - BS1016 - Kompr. rens - Trækstabilsator - http://stokercloud.dk/dev/baekkelund.html

Offline Mellerup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 238
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: PI tal
« Svar #8 Dato: Nov 16, 2013, 17:02 »
Nå sådan!!

Det bare dejligt, det skal du have mange tak for Michael. :) ;D ^-^
Jeg havde lige et job, en tørretumbler, en opvakemaskine og en kone der skulle have noget opmærksomhed først.
« Senest Redigeret: Nov 16, 2013, 17:13 af Mellerup »
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?
Brænder 10 KW, med skamolplade.
Black star kedel BS 20c og solvarme fra viessmann. 300l varmtvandsbeholder.
130kvm gammelt hus (år 1900)
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/melleruphenrik

Offline jeppe158

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI tal
« Svar #9 Dato: Nov 17, 2013, 21:01 »
Nu er i andre ved at falde i svime over MHES's forklaring på problemet, så når i andre ikke vil må jeg vel spørge :). Mit fyr er netop opdateret idag, og efter opdateringen er det begyndt at springe meget op og ned i temp. Samtidig med det springer den så naturligt nok også en del i ydelse. Sådan som jeg forstår det er "I" ledet vedligeholdelsesfaktoren, mens "P" er den faktor som reagerer når der reelt bliver forbrugt varme fra huset? Da jeg opdaterede fyr stod min "P" på 2.00 og "I" på 0.10. Mener helt bestemt ikke det var sådan de stod før, men det skal man åbenbart skrive ned :).
I min verden skal jo så gøre "I" faktoren større, således at den den normale varmeproduktion blot bliver vedligeholdt, men ikke skrue så meget ned for "P" at den skal slås for lang tid med at komme op i temp når jeg har reelt varmeforbrug (varm vand eller radiator der går amok).

Er jeg helt skævt på den eller hvordan?

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: PI tal
« Svar #10 Dato: Nov 17, 2013, 22:06 »
Det kan godt være den stod på det samme før , prøv og give det en dags tid , så kan det være den retter sig , styringen skal lige have lidt tid til at finde sig selv , det kan være den starter forfra når man opdatere styringen  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline jeppe158

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI tal
« Svar #11 Dato: Nov 17, 2013, 22:23 »
Jeg holder mig for næsen og lukker munden i halvandet minut og prøver så at trække frisk luft i håb om et reboot af penthouselejligheden. Jeg var kommet til at skrive , i stedet for . i Stokercloud under tilretningen efter opdatering, så den havde sat "I" faktor på 0.00.
Er rettet nu og det kører...
Nu går jeg i seng!!!  O0

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: PI tal
« Svar #12 Dato: Nov 17, 2013, 22:27 »
Så må du sove godt  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PI tal
« Svar #13 Dato: Nov 18, 2013, 05:45 »
Hej Jeppe,

Du har forstået det helt rigtigt, altså hvis man gør PI-regulering til noget "sort/hvidt"  ;)
...helt så simpelt er det ikke, men du har forstået den overliggende funktion  ;)

Mht. dit reguleringsproblem, ja så vil den netop kunne opføre sig som du beskriver hvis I-faktoren er sat til 0,0.
I øvrigt indikerer dit anlægs opførsel at din P-faktor er for høj  ;)
...altså hvis ellers du har et nogenlunde stabilt varmebehov.
En traditionel metode til indregulering af PID-regulatorer (glem D'et i denne sammenhæng), er at sætte I- og D-faktorer til 0,0 og så stille og roligt øge P-faktoren til anlægget går i selvsving.
Herefter halveres P-faktoren og I-faktoren øges stille og roligt til jævn regulering opnås  ;)

Det er ikke normalt at parametre "forsvinder" under en opdatering, men det kan i enkelte tilfælde hænde, derfor er det altid en god ide at have en back-up ved en opdatering.
Jeg plejer at lave screen-shots af de enkelte sider i StokerCloud  ;)

Hilsen
Michael

Jeg holder mig for næsen og lukker munden i halvandet minut og prøver så at trække frisk luft i håb om et reboot af penthouselejligheden. Jeg var kommet til at skrive , i stedet for . i Stokercloud under tilretningen efter opdatering, så den havde sat "I" faktor på 0.00.
Er rettet nu og det kører...
Nu går jeg i seng!!!  O0
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline jeppe158

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PI tal
« Svar #14 Dato: Nov 18, 2013, 19:05 »
Tak for det Michael. Kan godt se det og mit forbrug er også unormalt højt i dag, så der er nok noget om snakken. Har sat P til 0.5 nu og I til 0.00. Så prøver jeg lige din fremgangsmåde..
Der må da snart komme en autoberegner på det PI. Det er godt nok indviklet...  ???