Stokerforum

Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: stoto efter Jan 11, 2010, 20:45

Titel: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: stoto efter Jan 11, 2010, 20:45
Hej

Er i færd med at optimere mit scotte/opop pillefyr. Er der nogen der kan fortælle hvad røg temperaturen er (ca.) på en opop 418 når det lille håndtag bagi er trukket ud?

Håber i kan hjælpe.

MVH

Tommy
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: xkfc efter Jan 12, 2010, 11:01
Hej Tommy

Jeg tror ikke der er regler, så man kan sige at sådan skal det være.

Prøv at juster fyret efter www.mhes.dk anbefaling.

Afgørende faktorer for røgtemperaturen kan f.eks. være forbrændingen, samt kedel temp. jo køligere din retur er, jo lavere kan røgtemperaturen blive, men aldrig for lav temperatur, det giver kondens.

Jeg har nogenlunde samme udstyr som dig, jeg kunne få røg helt ned på 80-90 grader, men det var ikke praktisk, der kom ganske lidt røg, pillerne hobede sig lidt op på hærden, og jeg fik løbesod.

Jeg har nu justeret luften lidt op, når kedlen lige er renset har jeg det lille håndtag sat halvt åbent, efter en uge er kedlen blevet lidt beskidt, og vi lukker spjældet, når temperaturen kommer op på 150grader så er det tid til at rense igen, en 3 uger vil jeg tro.

MVH. Kenneth
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: MHES efter Jan 12, 2010, 19:56
Hej Tommy,

Som Kenneth skriver, er det normalt muligt at komme ned på 80-90 C når du kører 50-60% last (8-9,6 KW).

Hvis din skorsten kan klare det uden løbesod, er det helt fint.
Min skorsten er fra 1944, men jeg har fået monteret en Isokern foring i den, og har ingen problemer med 80-90 C.

Hilsen
Michael

Hej

Er i færd med at optimere mit scotte/opop pillefyr. Er der nogen der kan fortælle hvad røg temperaturen er (ca.) på en opop 418 når det lille håndtag bagi er trukket ud?

Håber i kan hjælpe.

MVH

Tommy
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: TonniT efter Jan 12, 2010, 21:06
den der med løbesod...

Er det ikke tæt på at skorstenen holdes tør når vi mont. trækstabilisator???

Min er ihvertfald aldrig lukket/der er altid så meget træk at den står mere eller mere helt åben.

Og hvordan inspicere vi lettest for dette???
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: xkfc efter Jan 12, 2010, 21:54
Hej TonniT

Som med så meget andet er der mange faktorer der spiller ind, skorstenens højde og størrelse, kedlens virkningsgrad, justering, og måske også trækstabilisator.
Jeg har haft stoker uden trækstabilisator i mange år, og den var installeret 10 år inden jeg købte huset så det var en ældre svend jeg skiftede ud, og der har aldrig været løbesod.
Min stoker var dog ikke noget vi rørte ved, den har bare kørt i 14 dage inden vi fyldte tanken, en gang til, så renses røgrør, ingen justeringer, bare 2 trins styrring, høj/lav, ret simpelt... og kedeligt :( for en tekniker, så er dette sjovere.

En genbo har en Roca P30 med en pillebrænder af et eller andet fabrikat, hans røg ligger typisk på 200grader.

Jeg har en renselem på loftet, lidt over midt på skorstenen, der åbner jeg og checker om der skulle være løbesod.

Jeg fik løbesod med trækstabilisator installeret, så det er ingen garanti.

Kenneth
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: TonniT efter Jan 12, 2010, 22:05
Nå der må jeg vist hellere op så :)

Så kan jeg også ved samme lejlihed glæde mig over at jeg ikke har fået loftet om isoleret endnu så jeg ikke bliver overfaldet af frysene pingviner ;)
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: Paw efter Jan 12, 2010, 22:40
Hej Kenneth, bare nysgerrig, hvor stor er din lysning i skorsten ?
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: xkfc efter Jan 13, 2010, 08:21
Jeg har ikke lige mulighed for at måle, men et kvalificeret gæt må være 25x25, mit hus har tidligere været skole, og der har været et kæmpe koksfyr engang for rigtig mange år siden.

Kenneth
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: Paw efter Jan 13, 2010, 15:08
Hej Kenneth, så er det sikkert grunden til dit løbesod. Skorstenen er for stor til en effektiv pillebrænder. Røgen bliver kølet ned inden den når ud af skorstenen, den får ikke fart nok på fordi den er for stor.
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: stoto efter Jan 16, 2010, 13:26
Hej alle

Tak for det. Grunden til jeg spørger, er at min temp ligger på 95-105 når jeg tvinger ydelsen til at være på 50% i lang tid. Samtidig med at luftmængden burde være optimal (næsten røg i skorstenen). Jeg syntes 95-105 er noget under det man kan se på tilsvarende anlæg fx. "trollefar". Kunne evt. ligge i hvor ofte der renses. Men som jeg lige husker det var røgtemperaturen også højere DTI testede fyret.

Jeg har monteret en energimåler, så nu skal det blive spændende at beregne fyrets virkningsgrad. De første forsøg gik ikke så godt fordi jeg brugte snegletiden til at bestemme pillemængden, og det er vist lidt svingende. Istedet for vil jeg efterfylde pille til et bestemt niveau i tanken. Det er vist et bedre mål for forbruget.


Hilsen

Tommy
 
Titel: Sv: scotte / opop røgtemp
Indlæg af: MHES efter Jan 16, 2010, 14:46
Hej Tommy,

Du skal også lige passe på med at sammenligne 50% og 50%....
Hvis du f.eks har fyret til at indfyre 16 KW ved 100% og den du sammenligner med har fyret til at indfyre 10 KW ved 100%, så sammenligner du altså hhv. 8 KW og 5 KW, og det giver selvfølgelig, alt andet lige, en højere røggastemperatur.

Så det er ikke kun rensningsgrad og forbrændingsindstilling der kan gøre forskellen.

Hilsen
Michael

Hej alle

Tak for det. Grunden til jeg spørger, er at min temp ligger på 95-105 når jeg tvinger ydelsen til at være på 50% i lang tid. Samtidig med at luftmængden burde være optimal (næsten røg i skorstenen). Jeg syntes 95-105 er noget under det man kan se på tilsvarende anlæg fx. "trollefar". Kunne evt. ligge i hvor ofte der renses. Men som jeg lige husker det var røgtemperaturen også højere DTI testede fyret.

Jeg har monteret en energimåler, så nu skal det blive spændende at beregne fyrets virkningsgrad. De første forsøg gik ikke så godt fordi jeg brugte snegletiden til at bestemme pillemængden, og det er vist lidt svingende. Istedet for vil jeg efterfylde pille til et bestemt niveau i tanken. Det er vist et bedre mål for forbruget.


Hilsen

Tommy