Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: hasan1924 efter Jun 28, 2022, 10:57
-
Hej
jeg har en woody 16 kw V4.99 monteret på en gammel støbjerns kedel Salamande. Der er lidt rust ved flangen til fremløb, derfor vil jeg lige høre om jeg kan bruge en brugt opop black star 20, som er ca 10 år gammel med min woody 16 kw? kan de lege sammen? ;)
-
Hej
jeg har en woody 16 kw V4.99 monteret på en gammel støbjerns kedel Salamande. Der er lidt rust ved flangen til fremløb, derfor vil jeg lige høre om jeg kan bruge en brugt opop black star 20, som er ca 10 år gammel med min woody 16 kw? kan de lege sammen? ;)
Ja, de passer sammen.
Men før du går i gang med ombygningen, så spørg din fejer om han vil godkende opstillingen :)
-
mange tak for svar :)
-
Med de pillepriser der er lige nu er en gammel Salamanderkedel en rigtig dårlig ide, virkningsgraden på den er alt for dårlig, så en lille ny kedel der passer er vejen frem.
Også styringen, 4.99 kan være 2 forskellige, er det 4.99. Woody, kan den godt bruges, men er det 4.99 Scotte med 4 røde LED så er det også tid til at få den skiftet, det er med at bruge alle de smarte tricks de nye styringer kan, urstyring og VVB prioritering kan virkelig spare mange piller og meget strøm.
-
Det var nu også den anden vej - fra salamander til opop blackstar 20.
Og såvidt jeg husker er dan faktisk godkendt i klasse 5, så længe det er med en 16kW. Så er man flittig med børsten er der kun få procent at hente på en nyere kedel.
Med de pillepriser der er lige nu er en gammel Salamanderkedel en rigtig dårlig ide, virkningsgraden på den er alt for dårlig, så en lille ny kedel der passer er vejen frem.
Også styringen, 4.99 kan være 2 forskellige, er det 4.99. Woody, kan den godt bruges, men er det 4.99 Scotte med 4 røde LED så er det også tid til at få den skiftet, det er med at bruge alle de smarte tricks de nye styringer kan, urstyring og VVB prioritering kan virkelig spare mange piller og meget strøm.
-
prøvningsattesten ligger her:
https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/BS20-16kW-Attest-II-300-ELAB-19961.pdf
Så tænker ikke skorstenfejer kan/bør sige nej til den opstilling.
-
Nu kan jeg se at der er mange gode grunde til at jeg burde skifte min gammel kedel ud med en nyere modet. Den styring jeg pt har er en woody v4.99
Jeg har snakket med min skorstensfejer og han mener at jeg skal have stål skorsten Ø130 ind i den muredeskorsten og det vil koste omkring 15-18000 kr. inkl montering :-\
Burde jeg så ændre på den eksisterende skorsten inden jeg monter en ny kedel eller kan jeg bare nøjes med at skifte kedlen? Eller findes der andre billigere/smarter måder og gøre det på?
Jeg har kigget på et 3½ år gammelt BS+ med V13 til 10000 kr. og har planer om at selv monter det. ???
På den gamle har jeg ikke brugt shuntventil. Er det vigtigt at montere sådan en? Og hvad er formålet med det?
Kan jeg genbruge min kedelføler som sidder i salamanderkedlen? Jeg kan måske genbrug ekspansionsbeholderen, sikkerhedsventil og cirkulationspumpen?? skal cirkulationspumpen tilsluttes styringsprint? pumpen kører pt uden tilslutning til min nuværende styrsystem.
Jeg vil bare gøre det så simpelt som muligt. Jeg vil elske at få nogle guldkorn.
-
Nu kan jeg se at der er mange gode grunde til at jeg burde skifte min gammel kedel ud med en nyere modet. Den styring jeg pt har er en woody v4.99
Jeg har snakket med min skorstensfejer og han mener at jeg skal have stål skorsten Ø130 ind i den muredeskorsten og det vil koste omkring 15-18000 kr. inkl montering :-\
Burde jeg så ændre på den eksisterende skorsten inden jeg monter en ny kedel eller kan jeg bare nøjes med at skifte kedlen? Eller findes der andre billigere/smarter måder og gøre det på?
Jeg har kigget på et 3½ år gammelt BS+ med V13 til 10000 kr. og har planer om at selv monter det. ???
På den gamle har jeg ikke brugt shuntventil. Er det vigtigt at montere sådan en? Og hvad er formålet med det?
Kan jeg genbruge min kedelføler som sidder i salamanderkedlen? Jeg kan måske genbrug ekspansionsbeholderen, sikkerhedsventil og cirkulationspumpen?? skal cirkulationspumpen tilsluttes styringsprint? pumpen kører pt uden tilslutning til min nuværende styrsystem.
Jeg vil bare gøre det så simpelt som muligt. Jeg vil elske at få nogle guldkorn.
Der er et bypass bagerst i kedlen som kan justeres til højere røg temperatur.
Shunten holder kedel bunden varm, sådan at der ikke opstår kondens.
Kondens så tærer kedlen.
Kedel føler burde følge med den nye styring.
Du kan ikke genbruge en ptc føler fra gammel styring
Den nye styring bruger ntc føler.
-
tak michael f :-)
betyder det så at jeg kan vente med at montere stålskorsten og se hvordan fyret kører med den nuværende skorsten?
-
tak michael f :-)
betyder det så at jeg kan vente med montere stålskorsten og se hvordan fyret køre med den nuværende skorsten?
Ja prøv, men vær forberedt på at der kan komme kondens.
Så hav det under observation :)
-
hvor vil den evt kondens dannes/opstår? så jeg bedre kan holde øje med.
det er måske en fordel at jeg bor ud på landet hvor der blæser meget ofte og skorstene er over 8/9 meter høj ??
-
Kondensering af røggassen opstår der hvor røggassen afkøles til under dens dugpunkt.
Det sker typisk på kølige metalflader i kedlen eller i skorstenen.
Kedelfladerne tæt ved returforbindelsen på kedlen er et typisk sted, ligesom fladerne på røgrør og skorsten er det.
Dugpunktet for røggas siges typisk at være ca. 47oC, men reelt er det en dynamisk størrelse der afhænger af brændslets vandindhold og CO2/O2 indholdet i røggassen.
Ved en forbrænding af træpiller med et vandindhold på 8% og en CO2% på 13 (det modsvarer en O2% på 8) vil dugpunktet være 47oC.
Højere vandindhold eller højere CO2% (lavere O2%) vil resultere i lavere dugpunkt.
Hilsen
Michael
hvor vil den evt kondens dannes?
det er måske en fordel at jeg bor ud på landet hvor der meget ofte blæser og skorstene er over 8/9 meter
-
eftersom temperaturen i omgivelserne her i min kælder/skorsten vil altid være under røgets dugpunktstemperatur på 47 c, så vil rust være uundgåeligt, eller misforstår jeg det?
-
Ja, der er noget du har misforstået ;)
Der er jo ikke røggas i din kælder (forhåbentlig ikke) den skulle gerne være inde i din kedel, røgrør og skorsten.
Når du starter en kold kedel med et koldt røgrør og en kold skorsten får du faktisk kondensering straks, men heldigvis bliver temperaturen hurtig over de magiske 47oC og så tørrer det ud igen.
Når du stopper fyret komme temperaturen igen under de 47oC, men her er der ingen røggas da du jo har stoppet forbrændingen.
Det er altså kun røggassen (røgen) fra forbrændingen der er problematisk og ikke luften i din kælder ;)
Hilsen
Michael
eftersom temperaturen i omgivelserne her i min kælder/skorsten vil altid være under røgets dugpunktstemperatur på 47 c, så vil rust være uundgåeligt, eller misforstår jeg det?
-
puha, nu forstår jeg det, mange tak :) :)
-
Kære alle
nu har jeg med tår og sved fået en BS+ ned i min kælder. Den vejer 4 gange mere end mig selv. jeg skal flytte fyret hen mod skorsten. jeg har anbragt 3 stykke rør 3/4" under fyret så jeg bedre kan rulle det mod skorstenen, men der 4 ben på som støder imod hjælperør, jeg ved ikke om disse ben kan skrues op eller ned og hvor meget kan de justeres?? fordi min kældergulv hælder mod gulvafløb og der ca 4 cm niveauforskel på ca 100 cm afstand.
hvordan løser jeg opgaven?