Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Uthsen efter Jan 26, 2010, 22:35
-
Hvilken røgtemp. skal der gerne være ved ca. 50% drift... Ny renset ligger min woody på 115 grader... Er det okay...???
-
Hej Uthsen.
Hvis 50% betyder ca 8Kw, så plejer røgtemperaturen lige efter min kedel at være godt 80C ved helt nyrenset kedel. Woodybrænder på OPOP H418, kedeltemp små 70C.
Ligger rensepladen i bunden af kedlen rigtigt?
Er spjældet bagpå/i toppen af kedlen helt lukket?
-
50% er = 12kw......
Spjæld bag på kedel står som det skal og pladen i bunden burde ligge som den skal....
-
Okay det er hvad jeg bruger som 100% ydelse i øjeblikket:-)
Jeg har lige lavet et lille forsøg. Trak min røgtempføler 3-4cm ud af røgrøret, så den ikke længere nåede til modsatte side af røret. Dét har hævet den målte værdi med ca 15C, så måske din røg temp er meget lig min...
Er det i spidsen af min 15cm lange røgtempføler den måler fra, eller et bredt stykke midtpå?
-
Okay... ;)
Jeg har fået af vide af min fejer, at spidsen af føleren skal sidde i midten af røgrøret for at måle den korrekte røgtemp.
-
Det må være svaret på min hidtil ellers så flotte røgtemperatur:-)
Så er det bare om jeg kan vende mig til at se nye højere tal...
-
Ja det er aldrig rart når det går den vej op til fuglene.... :(
-
Såvidt jeg forstår, så kan man ikke justere anlægget efter røgtemperaturen.
Se i stedet http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf (http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf)
-
Fuldstændig korrekt :)
Røggastemperaturen kan være en indikator for hvornår kedlen trænger til en rensning, og en indikator for kedlens varmeoptagelses evne, men den kan ikke bruges til at indstille forbrændingen med.
115 grader ved 12 KW er acceptabelt, men ikke i top, du burde kunne komme ned på ca. 100 grader.
Du har en trækstabilisator monteret, ik' ?
Hilsen
Michael
Såvidt jeg forstår, så kan man ikke justere anlægget efter røgtemperaturen.
Se i stedet http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf (http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf)
-
Det var nu også kun for at vide om min røgtemp. passer eller er for høj...
Trækstabilisator er installeret og står på 10, men der er også en Atmos fastbrændselskedel sat på samme skorsten.... Kan den ødelægge det for mig således at min røgtemp. vil ligge for højt...???
-
Fuldstændig korrekt :)
Røggastemperaturen kan være en indikator for hvornår kedlen trænger til en rensning, og en indikator for kedlens varmeoptagelses evne, men den kan ikke bruges til at indstille forbrændingen med.
115 grader ved 12 KW er acceptabelt, men ikke i top, du burde kunne komme ned på ca. 100 grader.
Du har en trækstabilisator monteret, ik' ?
Hilsen
Michael
Hej Michael har lige kigget din stokerkontrol fra den 12. 34% 5.9 kw røg 98 gr øøhh er det en kedel der trænger til en rensning eller
-
Jo jeg har forstået at man ikke kan indstille efter røgtemp., men har jeg væsentlig højere røgtemp. end andre brugere med tilsvarende anlæg, så vil jeg fluks gå igang med at finde ud af hvorfor (global opvarmning og 100kr sedler med vinger...).
Når man på sådan en OPOP-kedel har 115gr ved 12Kw med nyrenset kedel, og længst mulig vej for røggassen, så er der vel ikke mere at gøre?
Er det tilrådeligt at begynde og lege med musetrapper og hvad man ellers kan læse om her på forummet?
Fuldstændig korrekt :)
Røggastemperaturen kan være en indikator for hvornår kedlen trænger til en rensning, og en indikator for kedlens varmeoptagelses evne, men den kan ikke bruges til at indstille forbrændingen med.
115 grader ved 12 KW er acceptabelt, men ikke i top, du burde kunne komme ned på ca. 100 grader.
Du har en trækstabilisator monteret, ik' ?
Hilsen
Michael
Såvidt jeg forstår, så kan man ikke justere anlægget efter røgtemperaturen.
Se i stedet http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf (http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf)
-
Hej Paw,
Man kan da heller ikke skjule noget for dig :D :D
Jeg renser kedel 1 gang om måneden, hvad enten den trænger eller ej ;D
...eller når den kommer op omkring 110 grader i røgtemp.
Forskellen i virkningsgrad mellem røgtemp. på 80 og 100 grader er ca. 1,6%, så jeg gider ikke rense så tit.
En Opop kedel har den finurlighed at den bliver sodet til indtil en vis grad, så bliver det ligesom ikke værre.
Efter rensning ligger min røgtemp. på ca 80 grader, så stiger den efter 1-1,5 uge til mellem 95 og 100 grader, og så ligger den ellers stabilt der indtil jeg renser igen.
Hilsen
Michael
Fuldstændig korrekt :)
Røggastemperaturen kan være en indikator for hvornår kedlen trænger til en rensning, og en indikator for kedlens varmeoptagelses evne, men den kan ikke bruges til at indstille forbrændingen med.
115 grader ved 12 KW er acceptabelt, men ikke i top, du burde kunne komme ned på ca. 100 grader.
Du har en trækstabilisator monteret, ik' ?
Hilsen
Michael
Hej Michael har lige kigget din stokerkontrol fra den 12. 34% 5.9 kw røg 98 gr øøhh er det en kedel der trænger til en rensning eller
-
Hej Paw,
Man kan da heller ikke skjule noget for dig :D :D
Jeg renser kedel 1 gang om måneden, hvad enten den trænger eller ej ;D
...eller når den kommer op omkring 110 grader i røgtemp.
Forskellen i virkningsgrad mellem røgtemp. på 80 og 100 grader er ca. 1,6%, så jeg gider ikke rense så tit.
En Opop kedel har den finurlighed at den bliver sodet til indtil en vis grad, så bliver det ligesom ikke værre.
Efter rensning ligger min røgtemp. på ca 80 grader, så stiger den efter 1-1,5 uge til mellem 95 og 100 grader, og så ligger den ellers stabilt der indtil jeg renser igen.
Hilsen
Michael
Helt ærligt... Din flotte røgtemp., den forstår jeg ikke.... Er du sikker på, at ikke en af de her to punkter netop er grunden til den flotte røgtemp:
1. At din røg føler ikke sidder i røgrøret helt op mod kedlen, men der i mod et stykke fra kedlen...????
2. At din røgføler ikke sidder med spidsen i midten af røgrøret, men der i mod er stukket helt ned så den sidder med spidsen op mod den modsatte side af røgrøret....???
Jeg kan i hvert fald ikke få min røgtemp. der ned, selv om kedlen er helt ny renset.
Hvad ydelse i % er røgtempen målt ved, jævnfør de temp. du her har oplyst...???
-
[Jeg kan i hvert fald ikke få min røgtemp. der ned, selv om kedlen er helt ny renset.
Måske din røgføler er lidt uden af kalibrering ?
Det er der kun en løsning på, nemlig en ny røgføler :(
Men prøv at måle med et andet termometer der er egnet til formålet.
/Hans
-
Hej drenge, fortvivl nu ikke, men MHES har jo med div tiltag optimeret hans anlæg. Ville ønske MHES var min nabo, så ville min røgtemp nok også være lavere.
-
Hej Uthsen og Hans,
Næ nej, der er ikke noget galt med temperaturmålingen i mit røgrør :)
Føleren, eller rettere sagt følerene, sidder umiddelbart efter kedlen (10-15 cm), og de måler i midten af røgrøret.
Den ene føler (PT1000) går til Woody styringen, den anden (Ni-CrNi) går til min egen overvågning.
Forskellen mellem de to følere er mindre end 2 grader.
Ydelse i % i forbindelse med røgtemp måling er egentlig ikke så interessant, men derimod KW ydelsen, og min brænder går mellem 1,6 og 16 KW.
Min røgtemperatur på 80 grader ved nyrenset kedel eller 95-100 grader ved beskidt kedel er ved en indfyret effekt på 4-6 KW.
Hilsen
Michael
Hej Paw,
Man kan da heller ikke skjule noget for dig :D :D
Jeg renser kedel 1 gang om måneden, hvad enten den trænger eller ej ;D
...eller når den kommer op omkring 110 grader i røgtemp.
Forskellen i virkningsgrad mellem røgtemp. på 80 og 100 grader er ca. 1,6%, så jeg gider ikke rense så tit.
En Opop kedel har den finurlighed at den bliver sodet til indtil en vis grad, så bliver det ligesom ikke værre.
Efter rensning ligger min røgtemp. på ca 80 grader, så stiger den efter 1-1,5 uge til mellem 95 og 100 grader, og så ligger den ellers stabilt der indtil jeg renser igen.
Hilsen
Michael
Helt ærligt... Din flotte røgtemp., den forstår jeg ikke.... Er du sikker på, at ikke en af de her to punkter netop er grunden til den flotte røgtemp:
1. At din røg føler ikke sidder i røgrøret helt op mod kedlen, men der i mod et stykke fra kedlen...????
2. At din røgføler ikke sidder med spidsen i midten af røgrøret, men der i mod er stukket helt ned så den sidder med spidsen op mod den modsatte side af røgrøret....???
Jeg kan i hvert fald ikke få min røgtemp. der ned, selv om kedlen er helt ny renset.
Hvad ydelse i % er røgtempen målt ved, jævnfør de temp. du her har oplyst...???
-
Hej Paw,
Jamen min nabo's hus er til salg, så der er da mulighed :D :D
Hilsen
Michael
Hej drenge, fortvivl nu ikke, men MHES har jo med div tiltag optimeret hans anlæg. Ville ønske MHES var min nabo, så ville min røgtemp nok også være lavere.
-
[Jeg kan i hvert fald ikke få min røgtemp. der ned, selv om kedlen er helt ny renset.
Måske din røgføler er lidt uden af kalibrering ?
Det er der kun en løsning på, nemlig en ny røgføler :(
Men prøv at måle med et andet termometer der er egnet til formålet.
/Hans
Min røgføler er nærmest ny.... Max 3 måneder gammel... 8)
-
Hej Uthsen,
Du kunne også checke din røgtemp føler som du kan læse i dette link http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1118.0 (http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1118.0)
Som Kenneth skriver:
Har du et ohmmeter?
Ledninger demonteres, og der ohmes mellem ledningerne på PT1000 føleren
ved 0grader skal der være 1000ohm
ved 20 ca. 1077
ved100 ca. 1385
Man kan lege med isvand og elkedel, da du nok ikke har en varme/køle kalibrator.
Hilsen
Michael
[Jeg kan i hvert fald ikke få min røgtemp. der ned, selv om kedlen er helt ny renset.
Måske din røgføler er lidt uden af kalibrering ?
Det er der kun en løsning på, nemlig en ny røgføler :(
Men prøv at måle med et andet termometer der er egnet til formålet.
/Hans
Min røgføler er nærmest ny.... Max 3 måneder gammel... 8)
-
Når i snakker røgtemp er det noget andet der skal fokuseres på først og fremmest. Nemlig keddel temperatur, der er nemlig stor forskel på om man kører 60 grader eller 70. min svinger mindst 30 grader når jeg kører i de parametrer som jeg nævnte. Så start med at tage udgangspunkt i en keddel med 60 grader som standard :)
-
Hva' så med forskellen om kedlen står i 5graders værksted, eller 25graders bryggers, jeg tror ikke sådan lige at tallene kan sammenlignes.
Kenneth
-
Og det har du også ret i Kenneth :) og isoleringsgrad osv. Men som udgangspunkt er det relevant hvordan kedel temp er sat. Er der blande sløfje og den er sat højt er der også en faktor. Man udnytter forbrændingen bedre hvis den kan overføres til noget. Jo koldere vand jo mere varme blir i kedlen i stedet for skorstenen. Groft sagt self.
-
Min kedeltemp. er sat til 70 grader og shunten er en 60 graders....
Hjælper det mig i sammenligning med MHES røgtemp....???
Min woody er en 24 kw og røgtemp. er ved ca. 40-50% ydelse målt til 115 grader i nyrenset stand....
Spørgsmålet er så ud fra disse oplysninger, om jeg burde ligge lavere i røgtemp. eller om det er fint nok og ikke mindst næsten økonomisk bedst muligt...
Hvad siger i???
-
Min røgføler er nærmest ny.... Max 3 måneder gammel... 8)
Om den så var helt ny og lige havde forladt fabrikken, så er der stadig den mulighed at den måske er defekt.
Jeg ville da prøve at kontrollerer den på en eller anden måde, måske en kan fortælle os hvad ohm værdi den skal have ved den kedeltemperatur du måler med styringen ?
/Hans
-
hej
Her er en tabel til pt 1000
http://www.celxia.no/Produktblader/Motstandtabell_Pt1000.pdf
Ved ikke en hujende fis om rigtigheden af ovennævnte.
-
For mig at se har du en høj kedel temp det vil unægteligt medføre en højere røggastemp. Da min kedel lige var monteret og jeg havde den på 60 grader var røgtemp omkring de 70. Nu er min 66grader (indstillede) og den ligger omkring de 100 grader i røg temp. Jeg ved godt at det er for billigt svaret men der er så mange parametre som er nævnt mange gange. Samtidigt er din en 24kw hvor min er 16.
-
Hej Uthsen,
Ja, selvfølgelig har kedel temperatur og retur temperatur indflydelse på røggastemperaturen.
Hvis du hæver kedel temperaturen 10 grader, stiger røggastemperaturen også ca. 10 grader.
Når EF skriver at hans røgtemperatur stiger 30 grader ved 10 graders stigning i kedeltemperaturen, er det nok fordi brænderen skal "knokle" noget mere for at holde temperaturen oppe, og fordi retur temperaturen bliver forholdsmæssigt højere.
Retur temperaturen bliver forholdsmæssig højere fordi hver liter vand i anlægget indeholder mere energi, og derfor "aftager" hver radiator mindre varme pr. liter vand.
Fænomenet kan reduceres når man har en "intelligent pumpe" a´la Grundfos Alpha Pro, som så vil reducere flowet i systemet.
Med en Opop kedel (Woody kedel) passerer røggassen til sidst i forløbet, det sted hvor returen kommer ind, derfor har retur temperaturen stor indflydelse på den aktuelle røggastemperatur.
Og ja, mit anlæg kører med en kedeltemperatur på 60 grader, og returen er typisk omkring 50 grader, så derfor kan jeg holde en lav røgtemperatur.
Hilsen
Michael
Min kedeltemp. er sat til 70 grader og shunten er en 60 graders....
Hjælper det mig i sammenligning med MHES røgtemp....???
Min woody er en 24 kw og røgtemp. er ved ca. 40-50% ydelse målt til 115 grader i nyrenset stand....
Spørgsmålet er så ud fra disse oplysninger, om jeg burde ligge lavere i røgtemp. eller om det er fint nok og ikke mindst næsten økonomisk bedst muligt...
Hvad siger i???
-
aha....Så forstår jeg lidt bedre.. :)
Hvad med din kedel... Tager den ikke skade af at returen til kedlen kun er 50 grader... Har hørt eller set et sted, at den skal være på de 60 grader....???
-
Hej uthsen
Tror ikke du skal være så ked af din temp kender en hvis røggas ligger på over 300, og vandet ind er kun 40. Skal det op på 60 skal der fyres med træ og så stiger røggassen til over 400 grader. Og han har haft et optima besøg de kunne ikke gøre noget. Det er en herkules kedel skal siges, så må i gætte hvor det er fra :)
-
Ja, okay... ;D
Men man vil jo alligevel gerne have det så rentabelt som muligt, og specielt da i disse kolde tider.... ::)
-
Hvis det er der, du vil hen skal du jo fortælle hvor megt du bruger og til hvor stort hus.
-
Da jeg ikke har interface.... Endnu... ;D...... Så er forbruget på slump, men det ligger nok omkring de 50 kg pr dag vil jeg tro... Huset/husene er i alt 220 m2, men det er nærmest 2 fritstående huse der støder op mod hinanden i en 90 graders vinkel og der er der så fri forbindelse til hinanden.. Tagene er ikke bygget sammen og hvert hus har beboet første sal.
45m2 værksted og garage, hvor værstedet er det eneste der er isoleret og kun nogenlunde... Væggene er ikke for gode rent isoleringsmæssigt.
Garragen er ej isoleret. Fyrene står i værkstedet og der er en lille radiator. I garragen er der en lidt større radiator, men begge holdes kun nærmest frostfrie.
Det er naturligvis meningen at alt skal isoleres, men efter 6 års ombygning af det hele, har jeg altså ikke nået så langt som til dette endnu... MEN det kommer en skønne dag... ;D
Jeg ved godt jeg fyre lidt for fuglene på værksted og garrage lige nu, men det bliver bedre....
-
Kører rørerne i jorden nogen steder eller har du kunnet gå igennem væggene rundt. Det plejer at være lidt kostbart når man går i jorden, især når man snyder med dybden. Jeg bruger omkring de 40 kg pt. i døgnet til små 300m2, dit hus er spredt lidt så tror ikke det er helt skævt. du vil self kunne optimere lidt, men tror aliså det kan blive svært.
-
Hej Uthsen,
Næ, den har ikke taget skade indtil nu :)
Det man skal passe på med er hvis der kommer kondens i kedlen, da kondens (vand) blandet med soden i kedlen giver svovlsyre, og det kan tære kedlen.
Men altså jeg har ikke problemer med kondens.
Hilsen
Michael
aha....Så forstår jeg lidt bedre.. :)
Hvad med din kedel... Tager den ikke skade af at returen til kedlen kun er 50 grader... Har hørt eller set et sted, at den skal være på de 60 grader....???
-
Kører rørerne i jorden nogen steder eller har du kunnet gå igennem væggene rundt. Det plejer at være lidt kostbart når man går i jorden, især når man snyder med dybden. Jeg bruger omkring de 40 kg pt. i døgnet til små 300m2, dit hus er spredt lidt så tror ikke det er helt skævt. du vil self kunne optimere lidt, men tror aliså det kan blive svært.
Husene deler væg ind mod hinanden i ca 5 meters længde og i det er der gennemgang, hvor rørene også går. Så rørene er altså inde i huset(gulvet) hele tiden og ikke ude i det fri. Det er nærmest et vinkelhus hvor blot taget ikke er bygget sammen...
-
Hej Uthsen,
Næ, den har ikke taget skade indtil nu :)
Det man skal passe på med er hvis der kommer kondens i kedlen, da kondens (vand) blandet med soden i kedlen giver svovlsyre, og det kan tære kedlen.
Men altså jeg har ikke problemer med kondens.
Hilsen
Michael
Okay, så blev jeg så klog... ;D Troede tærringen skete indvendigt i kedlen på vandsiden...
-
Hej Uthsen,
Ja, det er måske nærliggende at tro, men tæring kræver ilt, og det er der ikke så meget af på på vandsiden, heldigvis ;).
Hilsen
Michael
Hej Uthsen,
Næ, den har ikke taget skade indtil nu :)
Det man skal passe på med er hvis der kommer kondens i kedlen, da kondens (vand) blandet med soden i kedlen giver svovlsyre, og det kan tære kedlen.
Men altså jeg har ikke problemer med kondens.
Hilsen
Michael
Okay, så blev jeg så klog... ;D Troede tærringen skete indvendigt i kedlen på vandsiden...
-
Ja du har fuldstændig ret.... Det kunne måske hjælpe mig, hvis jeg blot tænkte mig lidt om en gang i mellem.... ;D
-
Hej Michael
Tæring i rør og andre metal dele kan vel forekomme hvis den åbne ekspansion er lavet forkert. Jeg lærte engang at man skulle være varsom med hordan man lavede cirk. op til den åbne ekspansionsbeholder.
Man måtte aldrig lade det cirkulere op i beholderen, da der kunne komme flimmer i vandspejlet, hvilket kunne resultere i at man iltede vandet. Man skal altid lave cirkulationen lige under beholder for at undgå dette. ::)
Erik
-
Hej Erik,
Fuldstændig korrekt ;)
Hvis man har åben ekspansion, og cirkulerer vandet gennem ekspansionsbeholderen (hvilket en rigtid smed aldrig gør), risikerer man at få iltet vandet i beholderen og dermed vandet i anlægget.
Til gængælr er det vigtigt at cirkulere vandet lige under beholderen, især ved denne tid på året, simpelthen for at undgå at vandet fryser i beholderen, som jo typisk sidder oppe på et uopvarmet loft (øverst i anlægget).
Nu er det sådan at man taler om "dødt vand" i centralvarme anlæg, og dermed mener man vand der ikke er mere ilt i.
Måden at ilten forsvinder er faktisk ved at den indgår i kemiske processer i rørsystemet, bl.a. tæring, så når vandet har været i anlægget i nogen tid, er ilten opbrugt og de kemiske processer stopper.
Hvis man så påfylder nyt vand, tilfører man igen ilt og processen kan genoptages, og altså hvis man cirkulerer vandet gennem en åben ekspansionsbeholder, vil man konstant ilte vandet.
Nu er det ikke nogen katastrofe med den iltningsgrad der vil kunne opstå i en ekspansionsbeholder, og tærings risikoen begrænser sig typisk til selve beholderen og de nærmeste rør, men alligevel...
Alt det er man dejlig fri for at tænke på når man har lukket trykekspansion ;)
Hilsen
Michael
Hej Michael
Tæring i rør og andre metal dele kan vel forekomme hvis den åbne ekspansion er lavet forkert. Jeg lærte engang at man skulle være varsom med hordan man lavede cirk. op til den åbne ekspansionsbeholder.
Man måtte aldrig lade det cirkulere op i beholderen, da der kunne komme flimmer i vandspejlet, hvilket kunne resultere i at man iltede vandet. Man skal altid lave cirkulationen lige under beholder for at undgå dette. ::)
Erik
-
Hej Uthsen,
Nu ikke så hård ved dig selv :D
Det er trods alt tilladt at tage fejl, for det viser at man har tænkt over det.
Kloge mennesker påstår at man lærer af sine fejl, så hvis man ved meget kan det jo forvente at man har gjort mange fejl ;)
Hilsen
Michael
Ja du har fuldstændig ret.... Det kunne måske hjælpe mig, hvis jeg blot tænkte mig lidt om en gang i mellem.... ;D
-
Hej Uthsen,
Nu ikke så hård ved dig selv :D
Det er trods alt tilladt at tage fejl, for det viser at man har tænkt over det.
Kloge mennesker påstår at man lærer af sine fejl, så hvis man ved meget kan det jo forvente at man har gjort mange fejl ;)
Hilsen
Michael
Ja du har fuldstændig ret.... Det kunne måske hjælpe mig, hvis jeg blot tænkte mig lidt om en gang i mellem.... ;D
Jeg er allerede i gang med, at tælle mine fejl i livet.... ;)
-
Var lige nede og måle hvor langt tilbage fra kedlen min røgtemp. føler sidder.
Den sidder 13 cm bag kedlen....
Mener at der var en der skrev at hans sad 25 cm bag kedlen og det gør vel en forskel på røgtemp.
Spørgsmålet er blot hvor meget...?
Og kan vi ikke lave en norm afstand således, at sammenligning var nemmere...???
-
Hej Uthsen,
Det er ikke meget røgen taber i temperatur på 20-30 cm, højst 1 - 2 grader, så det kan du se bort fra.
Hilsen
Michael
Var lige nede og måle hvor langt tilbage fra kedlen min røgtemp. føler sidder.
Den sidder 13 cm bag kedlen....
Mener at der var en der skrev at hans sad 25 cm bag kedlen og det gør vel en forskel på røgtemp.
Spørgsmålet er blot hvor meget...?
Og kan vi ikke lave en norm afstand således, at sammenligning var nemmere...???
-
Okay... Troede egentligt det var mere... Eller var det det jeg håbede... ;D
-
Hej Uthsen,
Prøv at flytte din føler f.eks. 25 cm, og se hvad det giver.
Men prøv også at regne lidt på hvad resultatet ville blive hvis tabet var større.
Hvis du nu tabte f.eks 5 grader pr. 25 cm, ville det give 20 grader pr. meter, og så ville det være noget rigtig skidt med min 12-14 m skorsten ;)
Skorstensfejeren regner nogle gange med et tab på 10 grader pr. m i uopvarmede rum, så selv der giver ikke mere end 2,5 grad på de 25 cm.
Hilsen
Michael
Okay... Troede egentligt det var mere... Eller var det det jeg håbede... ;D
-
Du har helt ret... :P
-
Ja, her kommer så min kommentar som lovet
Min opfattelse af retningslinierne på nurværende tidspunkt, er at sådan set fungere fint nok. Men du har dog ret i at nogle punkter nok burde optimeres lidt. Så hvis det kan forbedres, ja... så ser jeg ingen grun til ikke at lave en ny udgave af retningslinierne.
For det første vil jeg lige høre dig om du havde tænkt dig at smide intro teksten væk fra retningslinierne? Personligt syntes jeg selv den er meget god at have med, da den giver et indblik i forummets funktion som helhed.
Dit punkt med ting man bør overveje inden man poster i forummet ser rigtig godt ud. Jeg ville dog lige tilføje, at man udover guides- og søgefunktionen og skal tjekke FAQen, som er øvers i nogle dele af forummet.
Jeg syntes ikke at retningslinierne bør poppe op de første fem gange. Det kan bøde virke lige som en provokation, og samtidigt er det vel tiltænkt at man skal læse den første gang. Der er efter min mening også alt for få nye brugere der fejler med hensyn til retningslinierne, til at jeg syntes det er nødvendigt. Men at den gjorde det første gang ville måske være på sin plads
I generelle retningslinier har jeg indsat linket til definationen på deeplinks. Men jeg er lidt usikker på hvordan du vil have teksten, så det kan du jo lige rette til.
Jeg er også link usikker omkring afsnittet med alle de paragraffer. Man det er helt sikker, at 99,5 ikke giver sig til at læse dem. Og i nogen tilfælde vil de jo nok betyde at de egentlig ikke ved hvad de har sagt ja til. Så måske det på en eller anden måde skulle ændres til noget mere forståeligt?
Der hvor mod/admins nævnes ville det måske også være en god idé med en link, så brugerne ved hvem de evt. skal kontakte?
Men forslaget ser fra mit synspunkt meget fornuftigt ud.
-
Hej Uthsen,
OK, hvad blev forskellen ?
...jeg er bare nysgerrig ;)
Hilsen
Michael
Du har helt ret... :P
-
Da jeg ikke har haft tid, så er det ikke afprøvet. Men jeg stoler nu også fuldt ud på det du skriver, det virker fornuftigt.... 8)
Få cm burde jo heller ikke kunne køle noget nævneværdigt, når man da ellers lige får tænkt sig lidt om... ;)