Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: kim0449 efter Feb 01, 2024, 20:55
-
Nu har vores BS1016 snart kørt i 10 år og siden i går, har jeg observeret en brummende lød fra øverste venstre side af kedlen, det kan vel næsten kun være motoren til semirens eller forkert placering af røgvenderjuletræet? Hvis der er andre gode forslag så modtages de med glæde. Hvor meget skal skilles ad for at komme ind til motoren? Fyret står klemt godt og grundigt ind i et lille bryggers :-)
-
Nu har vores BS1016 snart kørt i 10 år og siden i går, har jeg observeret en brummende lød fra øverste venstre side af kedlen, det kan vel næsten kun være motoren til semirens eller forkert placering af røgvenderjuletræet? Hvis der er andre gode forslag så modtages de med glæde. Hvor meget skal skilles ad for at komme ind til motoren? Fyret står klemt godt og grundigt ind i et lille bryggers :-)
Du kan tage fronten af, så er der adgang til motoren + kondensatoren :)
-
Tak for svar Michael, jeg har haft frontpladen af nu, og det er motoren der brummer, det ser ud til at være samme problem som jeg i sin tid havde med motoren til den interne snegl, kan se at der er kommet en ny type motor.
Kan man normalt få hjulet til trækstangen af motorakslen, eller skal den skæres af? bare så jeg ved om jeg skal bestille et nyt hjul også.
Mvh Kim
-
Tak for svar Michael, jeg har haft frontpladen af nu, og det er motoren der brummer, det ser ud til at være samme problem som jeg i sin tid havde med motoren til den interne snegl, kan se at der er kommet en ny type motor.
Kan man normalt få hjulet til trækstangen af motorakslen, eller skal den skæres af? bare så jeg ved om jeg skal bestille et nyt hjul også.
Mvh Kim
Løsen pinol skruen, så kan det genbruges :)
-
Tak for svar Michael, jeg har haft frontpladen af nu, og det er motoren der brummer, det ser ud til at være samme problem som jeg i sin tid havde med motoren til den interne snegl, kan se at der er kommet en ny type motor.
Kan man normalt få hjulet til trækstangen af motorakslen, eller skal den skæres af? bare så jeg ved om jeg skal bestille et nyt hjul også.
Mvh Kim
Det kan også være kondensatoren der er (ved at blive) svag. Det er et kendt "problem" og den er en slidgenstand.
-
Hjulet sidder desværre uhjælpeligt fast, selv når pinolskruen er pillet helt ud :-(
Ang brummelyden, vil den være der periodisk fra kondensatoren? jeg har en 1 mf kodensator liggende kan den bruges? den der sidder på nu er en 0,68 mf
-
Hjulet sidder desværre uhjælpeligt fast, selv når pinolskruen er pillet helt ud :-(
Ang brummelyden, vil den være der periodisk fra kondensatoren? jeg har en 1 mf kodensator liggende kan den bruges? den der sidder på nu er en 0,68 mf
Der skel ikke meget til at jern mod jern sætter sig, det har næppe fået lidt fedt ved samling.... bad det godt i WD40 eller ligende rustløser, gør det flere dage, og så er det tid til at slå let på det, eller hvis man kan komme til at varme på det med en lille gas brænder, så skal du nok få det fra hinanden.
Sørg for at alt er slebet fint ved samling, alt rustløser gøjet skal være væk, ellers skader det mere end det gavner og giv det lidt kobberfedt... så kan det skilles ad nemt og easy næste gang. :D
-
Tak for Jeres svar og gode tips!
Der blev først forsøgt med en ny kondensator, det gav liv i den gamle motor i lige præcis 1 minut, så gik den fast igen. De sidste par dage har jeg sprøjtet lidt WD40 ind hvor pinolskruen normalt sidder, og så fik jeg med forsigtige slag og et par skruetrækkeres hjælp skubbet hjulet af akslen. Ny motor med tilhørende skruer blev indkøbt, men der skulle så lige lidt tilpasningsarbejde til: hullerne i vinkelstykket på kedlen skulle bores op da skruerne på den nye motor var mindre dimension, den gamle motor var tilsluttet med fire ledninger, den nye har kun tre, men heldigvis var der monteringsvejledning med. Og da så motoren skulle monteres så måtte den lille printplade spændes fast lidt længere ude på blikpladen. Men nu ser det ud til at virke som det skal :-)
-
Rigtig godt at det lykkedes.
Jeg ved ikke hvilken type motor der er brugt. Hvis det er den lille sorte med indvendig gear, så er det ud med den.
Men er det typen hvor gear og motor kan skilles, så er det ofte lejerne inde i motor delen der driller. De kan skiftes, det er ikke let, men det kan gøres. Man skal have fat i den lille krave, så et godt skruestik kan få fat, ikke for meget eller for lidt. Så kan underdel og underdel bankes fra hinanden. 2nye lejer og det ruller elegant igen.