Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: mikmak22dk efter Mar 02, 2024, 09:20
-
Vi har et SCOTTE BLACK STAR PILLEFYR - 16KW ( BS1016 ). Vi har lige haft en VVS-montør til at installere en røgsuger. Han sluttede jobbet af med at justere indstillingerne som han mente de bør stå (dygtig mand, i øvrigt).
VVB står til en sluttemperatur på 65 grader, mens sluttemperatur kedel står til 60 grader. Betyder dette at fyret vil blive ved med at køre, da VVB aldrig kan opnå slut-temperatur? Eller er der noget jeg har misforstået?
Jeg kan desuden se at Setup--> App står til RTB og ikke Blackstar. Har dette nogen betydning?
På forhånd tak for svar.
-
Vi har et SCOTTE BLACK STAR PILLEFYR - 16KW ( BS1016 ). Vi har lige haft en VVS-montør til at installere en røgsuger. Han sluttede jobbet af med at justere indstillingerne som han mente de bør stå (dygtig mand, i øvrigt).
VVB står til en sluttemperatur på 65 grader, mens sluttemperatur kedel står til 60 grader. Betyder dette at fyret vil blive ved med at køre, da VVB aldrig kan opnå slut-temperatur? Eller er der noget jeg har misforstået?
Jeg kan desuden se at Setup--> App står til RTB og ikke Blackstar. Har dette nogen betydning?
På forhånd tak for svar.
Hvis din kedel ikke har bevægelige retarder i bagerste kammer, kan du køre med kedeltemperatur 60 grader
og shunt temperatur 45 grader.
Din vvb temperatur er ca 3 grader varmere end kedeltemperaturen, hvorfor det ?
Normalt er ønsket vvb temperatur 55 grader.
https://www.bolius.dk/saenk-temperaturen-i-varmtvandsbeholderen-saa-meget-sparer-du-22681
Der er ikke en udgang sat til at styre vvb temperatur, så hvad styrer temperaturen i vvben ?
Du kan rette i appen sådan at du får vist den kedel du har.
Det ændre ikke nogen indstillinger.
-
Tusind tak for svaret.
Jeg har sænket VVB temperatur til 55 grader.
Retardere er en form for tavler med persienner efter hvad jeg kan se på nettet. Dem er der 4 af. Du skriver at uden dem kan jeg køre med en kedeltemperatur på 60. Nu da jeg har dem, kan jeg så stadig køre med 60 grader? (jeg har vedhæftet et skærmbillede der viser hvad jeg mener er Retardere).
Jeg kan se at VVB temperatur styres af en shunt (se skærmbillede). Jeg kan ikke helt forstå hvordan indstillingen i styringen (55 grader) kan arbejde sammen med en shunt.
-
Tusind tak for svaret.
Jeg har sænket VVB temperatur til 55 grader.
Retardere er en form for tavler med persienner efter hvad jeg kan se på nettet. Dem er der 4 af. Du skriver at uden dem kan jeg køre med en kedeltemperatur på 60. Nu da jeg har dem, kan jeg så stadig køre med 60 grader? (jeg har vedhæftet et skærmbillede der viser hvad jeg mener er Retardere).
Jeg kan se at VVB temperatur styres af en shunt (se skærmbillede). Jeg kan ikke helt forstå hvordan indstillingen i styringen (55 grader) kan arbejde sammen med en shunt.
Når der er retarder / røg bremser, så skal du op på mindst 70 grader i kedeltemperatur og 55 grader på shunten.
Dette for at undgå kondens i røgrør og bagerst i kedlen.
Brug et termometer til at indstille hvad tal shunten skal stå på,
for at du kan opnå de 55 grader på shunten :)
Nederste foto er vist den ventil der styrer temperaturen i vvb.
-
Om manden er dygtig eller ej, skal jeg lade være usagt, men en VVB temperatur på 65 grader er der ikke mange der ville vælge.
Tvært imod vil jeg næsten sige, det er meget svært at se nogen fornuft i det.
Det vil give en hel***** masse kalk aflejringer, både i beholderen og efterfølgende, det vil koste "ekstra" at holde beholderen over den nødvendigt temperatur, så langt de fleste ville vælge så lav en beholder temperatur som muligt, med Legionella taget i betragtning.
Hvis VVBen står højere end kedlen, ja så vil telestaten eller hvad du åbner og lukker med altid stå åben, det er der heller ikke umiddelbart meget fornuft I.
Så enten er han ikke så dygtig som du regner med, ellers er han helt genial og andre der køre med anderledes indstillinger så kanp så kloge.
-
Han var den eneste VVS-montør der forstod hvorfor jeg ville have en røgsuger på, og som kunne få forbrændingen til at stå korrekt. Men jeg kan godt se at indstillingerne stod forkert.
Tak for indlægget.
-
Hvad mener du med at jeg skal bruge et termometer til indstille shunten? Dermed kan det jo ikke være temperaturen i VVB jeg skal måle, det tal kan jeg jo se på panelet. (Jeg er sikker på svaret er simpelt, men jeg har ikke en anelse om hvor jeg skal måle :D )
-
55 grader VVB er også lige i over kanten i forhold til kalk, med det.
Shunten skal måles lige der hvor røret går ind i bunden af kedlen, forstået på den måde at det "man" skal sikre er at forskellen mellem top og bund af kedlen ikke er for stor.
Så giver det nemlig den kondens der gør at kedlen ruster. Shuntens funktion er at lukke varmt vand fra toppen af kedlen ind i returvandet fra huset og dermed sikre denne forskel ikke bliver for stor.
70 grader på kedlen, 50-55 på shunten, og 50-55 på VVBen, så burde der være en rimelig balance i tingene.
Jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle være "nødvendigt" med røgsuger hvis ikke der er specielle forhold der taler for det, og eftersom fyret ikke er nyt tænker jeg det har kørt uden, men måske ikke så godt.
I min verden er det "bare" endnu en ting der kan gå i stykker, eller indstilles uhensigtsmæssigt, og bringe ubalance i forbrændingen, som udgangspunkt.
-
Hvad mener du med at jeg skal bruge et termometer til indstille shunten? Dermed kan det jo ikke være temperaturen i VVB jeg skal måle, det tal kan jeg jo se på panelet. (Jeg er sikker på svaret er simpelt, men jeg har ikke en anelse om hvor jeg skal måle :D )
Kig i manualen.
Der er vist et diagram for rørføring.
Den ventil du tog et foto af er sikkert til at styre temperaturen i vvb.
Der skal være en anden ventil der styrer retur temperaturen ind i bunden af kedlen.
Har den ventil, ligesom den til vvb, ikke en temperatur visning, må du bruge et termometer, sådan at du får den korrekte temperatur
-
Tak for indlæggene, gode forklaringer.
Fyret har aldrig kørt optimalt. Min kæreste fik det installeret sidste år, men det har aldrig rigtig kørt uden problemer før nu. Hun nedgraderede fra 60 kW til 25kW. Den store brænder havde ikke problem med at røgen gik den forkerte vej, mens den lille gjorde ofte. Det virker som om skorstenen ikke trækker nogle gange, og den lille brænder har ikke nok effekt til at blæse en eventuel prop ud af skorstenen (temperatur lomme)? I hvert fald kører det fint nu.