Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: bjarkeorama efter Dec 13, 2024, 12:52
-
Jeg fik installeret et black star mini med woodybrænder i 2013.
I 2017 fik jeg skiftet kedlen fordi den var blevet utæt. Kedlen blev reklameret og jeg betalte kun for arbejdslønnen.
I dag har skorstensfejeren været forbi og siger at den (nye) kedel ikke ser for god ud og jeg nok skal regne med snart at skifte den.
Er jeg bare uheldig eller er 7 år forventeligt for sådan en kedel? Kan jeg overhovedet lave en reklamation eller er jeg bare dømt til at betale for en ny kedel.
-
Det ser ikke ud til at det vvs firma der satte kedlen op og lavede reklamationen eksisterer mere så jeg er nok bare f....
-
Hvilke kedel har du ?
Hvilken ønsket kedel temperatur har du ?
Fungere din shunt, og hvilke temperatur er den indstillet på ?
Er cirkulations pumpen monteret som vist i manualen, inde i shunt reguleringen ?
Hvis de tre ting er opfyldt, burde kedlen holde næsten evigt.
-
Hej Michael,
Tak fordi du svarer. Det er super.
Kedlen er en blackstar 1016.
Kedeltemperatur står til 65 grader.
Shunten er sat til 55 grader.
Jeg har ikke testet den. Er der en nem måde at gøre det på?
Det er en autoriseret vvs der har sat det op og så vidt jeg kan se ifølge https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2022/06/Pumpe-og-shunt-montering-DK-02-06-2022.pdf så er det korrekt sat op.
Hvilke kedel har du ?
Hvilken ønsket kedel temperatur har du ?
Fungere din shunt, og hvilke temperatur er den indstillet på ?
Er cirkulations pumpen monteret som vist i manualen, inde i shunt reguleringen ?
Hvis de tre ting er opfyldt, burde kedlen holde næsten evigt.
-
Hej Michael,
Tak fordi du svarer. Det er super.
Kedlen er en blackstar 1016.
Kedeltemperatur står til 65 grader.
Shunten er sat til 55 grader.
Jeg har ikke testet den. Er der en nem måde at gøre det på?
Det er en autoriseret vvs der har sat det op og så vidt jeg kan se ifølge https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2022/06/Pumpe-og-shunt-montering-DK-02-06-2022.pdf så er det korrekt sat op.
Hvilke kedel har du ?
Hvilken ønsket kedel temperatur har du ?
Fungere din shunt, og hvilke temperatur er den indstillet på ?
Er cirkulations pumpen monteret som vist i manualen, inde i shunt reguleringen ?
Hvis de tre ting er opfyldt, burde kedlen holde næsten evigt.
Måske kan du tage hovedet af ventilen.
Hvis du kan det, mærk så om stiften arbejder, let kan trykkes ind og så kører den selv ud igen.
Er stiften groet fast, så den ikke vandre let ud og ind er shunten kaput.
-
Jeg har pillet termostaten af og stifte kan bevæge sig op og ned. Så det er umiddelbart også ok.
Hej Michael,
Tak fordi du svarer. Det er super.
Kedlen er en blackstar 1016.
Kedeltemperatur står til 65 grader.
Shunten er sat til 55 grader.
Jeg har ikke testet den. Er der en nem måde at gøre det på?
Det er en autoriseret vvs der har sat det op og så vidt jeg kan se ifølge https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2022/06/Pumpe-og-shunt-montering-DK-02-06-2022.pdf så er det korrekt sat op.
Hvilke kedel har du ?
Hvilken ønsket kedel temperatur har du ?
Fungere din shunt, og hvilke temperatur er den indstillet på ?
Er cirkulations pumpen monteret som vist i manualen, inde i shunt reguleringen ?
Hvis de tre ting er opfyldt, burde kedlen holde næsten evigt.
Måske kan du tage hovedet af ventilen.
Hvis du kan det, mærk så om stiften arbejder, let kan trykkes ind og så kører den selv ud igen.
Er stiften groet fast, så den ikke vandre let ud og ind er shunten kaput.
-
Så er vi der hvor du skal se i manualen hvilke kedeltemperatur der foreskrives.
Og måle on den foreskrevne shunt temperatur opnås.
-
kedlerne kan blive flere hundrede år gamle, der er dog noget der kan ødelægge dem.
Det værste er utæt anlæg, man må ikke gå og efterfylde vand, vandet er iltet og fyldt med mineraler der er salte, så et tæt anlæg så vandet dør, alt ilt fortrænges, og den invendige side er i orden.
Så har du den udvendige side, altså hvor ild og røg suser ud af skorstenen, her er det væsentligt at forbrændingen er perfekt, for ellers dannes der en masse syre og fugt, som sammen med ilt får jern til at korrodere.
Utætte pladejernskedler er næsten altid selvforskyldt, dog ved jeg at de blå Baxi multi er meget følsomme for misligehold, min smed har sat måske 50 baxier op hvor mange er sprunget læk, men over 800 NBE anlæg hvor ingen er sprunget læk.
Mit eget anlæg er tæt, jeg efterfylder ganske lidt hvert 2.-3. år og kedlen fra 2009 ser stadig frisk ud, jeg har monteret iltsyring, så ved jeg at forbrændingen altid er perfekt, hvilket kan være lidt svært at opnå i et manuelt system.
-
Hej Michael,
Tak fordi du tager dig tiden.
Hvordan måler jeg om temperaturen i shunten er korrekt, vandlet løber jo inden i røret :P.
Er vi ude i at jeg skal have fat i en fagmand :)
Så er vi der hvor du skal se i manualen hvilke kedeltemperatur der foreskrives.
Og måle on den foreskrevne shunt temperatur opnås.
-
Hej Michael,
Tak fordi du tager dig tiden.
Hvordan måler jeg om temperaturen i shunten er korrekt, vandlet løber jo inden i røret :P.
Er vi ude i at jeg skal have fat i en fagmand :)
Så er vi der hvor du skal se i manualen hvilke kedeltemperatur der foreskrives.
Og måle on den foreskrevne shunt temperatur opnås.
Du kan jo måle i dykrøret hvor temperatur føleren er monteret.
Man kan tilnærme sig til en måling ved at måle på ydersiden af røret og så lægge et par grader til.
-
Hej Michael,
Tak fordi du tager dig tiden.
Hvordan måler jeg om temperaturen i shunten er korrekt, vandlet løber jo inden i røret :P.
Er vi ude i at jeg skal have fat i en fagmand :)
Så er vi der hvor du skal se i manualen hvilke kedeltemperatur der foreskrives.
Og måle on den foreskrevne shunt temperatur opnås.
Du behøver ikke måle, den korrotion der forekommer ved forkerte drifts temperaturer er ganske synlig og vil blive konstateret ved rens af kedlen, værst i røgvenderen.
Men det er en god ide med en retur føler, den kan ligge uden på røret og så masser at isolering, og som Michael skriver, læg et par grader til, for at få det mere nøjagtigt skal der monteres en følerlomme.. fordelen ved at have føleren er at man altid har grafer i Stokercloud.
-
Hej Michael,
Endnu en gang tak fordi du lige svarer.
Har jeg forstået det korrekt at shuntens formål er at åbne så der kan komme varmt vand over i retur så det ikke er alt for koldt når det kommer tilbage til kedlen.
Så hvis retur er for kold så burde jeg kunne mærke varmt vandt gå gennem shunten, fx retur er under 55 grader
Jeg prøver lige at måle temperaturen uden på røret der hvor temperaturmåleren til shunten er placeret.
Jeg har taget et billede af shunten og dens placering.
Hej Michael,
Tak fordi du tager dig tiden.
Hvordan måler jeg om temperaturen i shunten er korrekt, vandlet løber jo inden i røret :P.
Er vi ude i at jeg skal have fat i en fagmand :)
Så er vi der hvor du skal se i manualen hvilke kedeltemperatur der foreskrives.
Og måle on den foreskrevne shunt temperatur opnås.
Du kan jo måle i dykrøret hvor temperatur føleren er monteret.
Man kan tilnærme sig til en måling ved at måle på ydersiden af røret og så lægge et par grader til.
-
Hej Michael,
Endnu en gang tak fordi du lige svarer.
Har jeg forstået det korrekt at shuntens formål er at åbne så der kan komme varmt vand over i retur så det ikke er alt for koldt når det kommer tilbage til kedlen.
Så hvis retur er for kold så burde jeg kunne mærke varmt vandt gå gennem shunten, fx retur er under 55 grader
Jeg prøver lige at måle temperaturen uden på røret der hvor temperaturmåleren til shunten er placeret.
Jeg har taget et billede af shunten og dens placering.
Hej Michael,
Tak fordi du tager dig tiden.
Hvordan måler jeg om temperaturen i shunten er korrekt, vandlet løber jo inden i røret :P.
Er vi ude i at jeg skal have fat i en fagmand :)
Så er vi der hvor du skal se i manualen hvilke kedeltemperatur der foreskrives.
Og måle on den foreskrevne shunt temperatur opnås.
Du kan jo måle i dykrøret hvor temperatur føleren er monteret.
Man kan tilnærme sig til en måling ved at måle på ydersiden af røret og så lægge et par grader til.
Ja, shunt ventilens formål er at tage lidt af det varme vand der kommer ud af kedlen,
og blande med det kolde returvand fra huset.
Sådan at hvis det kolde returvand er koldere end det shunten er indstillet på,
så åbner den og tilpasser temperaturen ind i bunden af kedlen.
Det er derfor ikke sikkert at man ALTID kan føle eller måle en høj temperatur på shunten.
Den temperatur shunten skal stå på, afhænger af kedlens temperatur krav.
Der er forskel på de gamle kedler og de ny kedler.
Det er derfor det er vigtigt at se i manualen hvilken temperaturkrav der skal overholdes.
I din manual er vist er rørdiagram, hvor kedlen - shunt og pumpe er indtegnet.
Er pumpen uden for shunt kredsen vil du ikke kunne sikre en korrekt returtemperatur i bunden af kedlen.
Det er derfor igen vigtigt at se i manualen hvad og hvordan, man sikre lang levetid på udstyret.
-
Det lyder virkelig frustrerende! En levetid på 7 år for en kedel er ikke nødvendigvis ualmindeligt, men det afhænger meget af vedligeholdelse og kvaliteten af kedlen. Du kan prøve at tjekke garantien eller reklamationsretten fra installationstidspunktet.
-
Du vælger begidst at lytte til hvad der passer dig...
Og det er fint nok, men et faktum er at shunten betyder mindre, min kedele er fra 2010, og den er uden shunt...
Det shunten kan redde er det synlige, altså det på de kedelflader du kan se indvendig.... med god justering er det ganske sjældent her der er problemer, men egepiller med meget syre og dårlig forbrænding samt dårlig forhold mellem frem og retur... disse ting ødelægger kedlen, men det er noget man vil se hver gang man renser kedlen...
Det skjulde og det værste problem er det indvendige, og her er det utæt anlæg der er synderen, og det at man går og efterfylder vand, vandet er iltet, og fyldt med kalk og salte mineraler, disse ting blandet med råt jern er virkelig noget der sætter fut i korrotion og kan hurtigt lave ballade og give utæt kedel..
Da din kedel er 7år gammel er reklamationsretten for længst væk, selv med service kontrakt der veksler reklamationeret til garanti længst væk, så ja.. du står med aben selv, desværre.
Heldigt er det at der er mange der skifter til varmepumpe og fjernvarme, for et par år siden gav vi 4500kr for en 4år gammel 1016kedel, V7 styring, silo, snegl, ekspantionsbeholder og en A pumpe... Med sådan et sæt har du en ny kedel, styring, blæser og et hav at reservedele... så er du godt kørende igen. ;)
-
Jeg ved ikke om jeg bevist lytter efter hvad der passer mig. Jeg prøver jo at gennemskue hvad der foregår, vi kan jo ikke alle være eksperter.
Jeg går ikke og efterfylder vand på anlægget, det er ikke nødvendigt. Værdierne ift til tur / retur der kører jeg efter hvad der står i anbefalingerne, det samme ift forbrændingen.
Det er en god ide med at holde øje med om nogen sætter deres gamle anlæg til salg. Om jeg bare må sætte en brugt kedel op skal dog lige undersøges.
Du vælger begidst at lytte til hvad der passer dig...
Og det er fint nok, men et faktum er at shunten betyder mindre, min kedele er fra 2010, og den er uden shunt...
Det shunten kan redde er det synlige, altså det på de kedelflader du kan se indvendig.... med god justering er det ganske sjældent her der er problemer, men egepiller med meget syre og dårlig forbrænding samt dårlig forhold mellem frem og retur... disse ting ødelægger kedlen, men det er noget man vil se hver gang man renser kedlen...
Det skjulde og det værste problem er det indvendige, og her er det utæt anlæg der er synderen, og det at man går og efterfylder vand, vandet er iltet, og fyldt med kalk og salte mineraler, disse ting blandet med råt jern er virkelig noget der sætter fut i korrotion og kan hurtigt lave ballade og give utæt kedel..
Da din kedel er 7år gammel er reklamationsretten for længst væk, selv med service kontrakt der veksler reklamationeret til garanti længst væk, så ja.. du står med aben selv, desværre.
Heldigt er det at der er mange der skifter til varmepumpe og fjernvarme, for et par år siden gav vi 4500kr for en 4år gammel 1016kedel, V7 styring, silo, snegl, ekspantionsbeholder og en A pumpe... Med sådan et sæt har du en ny kedel, styring, blæser og et hav at reservedele... så er du godt kørende igen. ;)
-
Man må gerne sætte en brugt kedel op, hvis den opfylder kravene.
Spørg din fejer først, om den du har kig på kan godkendes.
Attest kan hentes i linket
https://www.nbe.dk/skorstensfejerpaategninger/
-
Godt ord igen... der er bare rigtig mange der går og efterfylder vand og dermed selv ødelægger deres kedel og installation, nu har du jo svaret at du ikke efterfylder vand, jamen så er det jo ikke problemet.
Det næste er differens, altså forskel på frem og retur, det har været drøftet til hudløshed i tråden, så det gider vi heller ikke mere..
Så er vi ved at du simpelthen er uheldig, skidt i jernet eller dårlig svejsning, en meget sjælden "mandagsbil" da kedlerne generelt holder rigtig lang tid når man passer dem korrekt, men er der fejl så er du jo chanceløs.
Du må gerne sætte en anden kedel ind, 1016 som du har er den der stadig sælges som ny, så den må du gerne stille op uden at spørge nogen som helst, din fejer vil næppe opdage det, og gør han, jamen så er alt i skønneste orden.
Og de kan fåes billig, måske der skal forhandles lidt, men vi gav 4500kr for et komplet anlæg, 1016 kedel, V7, kompressorrens (uden kompressor) Grundfoss A-pumpe og en (defekt) ekspantionsbeholder...det var 4år gammelt
Det kører i bedste velgående nu på 3. sæson i familiens eje.
-
Jeg har set billeder af Blackstar kedler der er så ringe svejset det er direkte pinligt. Direkte.
Ligeledes findes der billeder og dokumentation for visse BS kedler er konstrueret i pladetykkelser der er under DS`s "krav" til kedelopbygning.
At de kedler er godkendt efter DS siger mere om DS end det gør om kedlerne, meget desværre, men faktum er at visse af de kedler der er svejset i ØstPerkistan har den kvalitet man kan forvente derfra. Faktum er også NBE ikke anderkender det, den er ikke meget længere.
Jeg tænker ikke billederne er på nettet (mere) men det er ikke utænkeligt jeg kan skaffe dem for dokumentation, men det betyder intet for NBE siger at kan "man" ikke holde ud at se på svejsningerne skal kabinettet blive på og igen, det ændre intet, men kvaliteten på visse kedler er så ringe en levetid på 7 år ikke er urealistisk.
-
Jeg har set billeder af Blackstar kedler der er så ringe svejset det er direkte pinligt. Direkte.
Ligeledes findes der billeder og dokumentation for visse BS kedler er konstrueret i pladetykkelser der er under DS`s "krav" til kedelopbygning.
At de kedler er godkendt efter DS siger mere om DS end det gør om kedlerne, meget desværre, men faktum er at visse af de kedler der er svejset i ØstPerkistan har den kvalitet man kan forvente derfra. Faktum er også NBE ikke anderkender det, den er ikke meget længere.
Jeg tænker ikke billederne er på nettet (mere) men det er ikke utænkeligt jeg kan skaffe dem for dokumentation, men det betyder intet for NBE siger at kan "man" ikke holde ud at se på svejsningerne skal kabinettet blive på og igen, det ændre intet, men kvaliteten på visse kedler er så ringe en levetid på 7 år ikke er urealistisk.
Kom endelig med dokumentation, og så bevis for at folk ikke selv har ødelagt kedlen i samme omgang..
Det ser jeg meget frem til. :)
Vores lokale smed har installaret omkring 800 NBE anlæg, ingen er sprunget læk, nuvel, der kan selvfølgelig være en eller flere kunder som bare har fået udskiftet anlægget uden at sige det til ham, men han er meget vellidt og har super service så det er en man gerne vil have i huset.
Før NBE monterede han Blå BAXi multi, og der er han tæt på at langt de fleste har været læk, svejset eller udskiftet... Hæderkronet DANSKE Baxi...
Så endelig, kom med dokumentation... Hvilket ikke er muligt, da du ikke taler sandt..
-
Kom endelig med dokumentation, og så bevis for at folk ikke selv har ødelagt kedlen i samme omgang..
Det ser jeg meget frem til. :)
Den kommer her, og bemærk at kedlen er "ny" og ubrugt, således den ikke kan være ødelagt af "folk selv"
https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?p=331077#p331077
Vores lokale smed har installaret omkring 800 NBE anlæg, ingen er sprunget læk, nuvel, der kan selvfølgelig være en eller flere kunder som bare har fået udskiftet anlægget uden at sige det til ham, men han er meget vellidt og har super service så det er en man gerne vil have i huset.
Før NBE monterede han Blå BAXi multi, og der er han tæt på at langt de fleste har været læk, svejset eller udskiftet... Hæderkronet DANSKE Baxi...
Jeg laver ingen sammenligninger med noget som helst, og hvad kvaliteten på en BAXI har med ringe svejsninger på en NBE kedel at gøre kan jeg ikke se. Jeg kan bare forholde mig til billederne og udtalelser fra teknologisk, også om hvordan svejsningerne bør være, og hvilket materiale kedlen skal være lavet af.
https://www.teknologisk.dk/ydelser/ds-en303-5/eu-norm-daekker-nu-30-lande/2258
https://www.teknologisk.dk/ydelser/ds-en303-5/krav-til-konstruktion/2258,3
Og lad nu være med en tåbelig augmentation om at det kunne være hvilken som helst plade og hvilken som helst svejsning. Ja det kunne det, men det er det ikke, din smeds påstand om ingen NBE kedler er læk kunne også være løgn, så igen. Den slags vrøvl giver ingen mening, det er en NBE kedel og jeg kender manden og har set den og det.
Så endelig, kom med dokumentation... Hvilket ikke er muligt, da du ikke taler sandt..
Den kom her, og nej jeg taler ikke, jeg skriver og den her er ikke så nem at komme udenom. NBE`S kommentar var iøvrigt kunne "man" Ikke lide at se på svejsningerne skulle "man" bare lade være med at tage kappen af!
-
1 kedel ud af 70000 er ikke noget der får mig til at ryste i bukserne....som i slet ikke.
Og er omtalte kedel overhovet læk, er det ikke bare et vrøvlehovet som er utilfreds med svejsningerne, jeg magter ikke engang læser det..
Var der her, på FB, Stokerpro og andre steder 100vis af sager, så er det straks noget andet, f.eks som Baxi med perfekte svejsninger lavet i DK... det uperfekte er åbenbart bedre ;D
Fejl sker alle steder, og selvfølgelig tænker jeg der vil være flere end den ene, men i forhold til prisen og den generelle holdbarhed ganske tilfredsstillende.
Når man læser alle de tråde om folks utætte anlæg hvor de går og efterfylder vand, så er det klart at der skal komme ødelagte kedler, men det er altså ganske selvforskyldt.
-
1 kedel ud af 70000 er ikke noget der får mig til at ryste i bukserne....som i slet ikke.
Og er omtalte kedel overhovet læk, er det ikke bare et vrøvlehovet som er utilfreds med svejsningerne, jeg magter ikke engang læser det..
Var der her, på FB, Stokerpro og andre steder 100vis af sager, så er det straks noget andet, f.eks som Baxi med perfekte svejsninger lavet i DK... det uperfekte er åbenbart bedre ;D
Fejl sker alle steder, og selvfølgelig tænker jeg der vil være flere end den ene, men i forhold til prisen og den generelle holdbarhed ganske tilfredsstillende.
Når man læser alle de tråde om folks utætte anlæg hvor de går og efterfylder vand, så er det klart at der skal komme ødelagte kedler, men det er altså ganske selvforskyldt.
Skal vi lige få på det rene om jeg "talte sandt" eller ej?????
Om det er en af 70000 kedler kan "man" kun gisne om, jeg vil ikke umiddelbart tro at tilfældigheder kan gøre at netop den ene kedel med dårlige svejsninger, og for tynde plader, ender hos en mand der rent faktisk ved hvad han snakker om. Og modsat dig, rent faktisk gider sætte sig ind i krav, normer og standarder.
Når du ikke engang gider læse det er det sgu svært, her er rent faktisk klokkeklar dokumentation for kedlerne (eller i hvert fald den ene) ikke opfylder kravene, hverken til svejsninger eller pladetykkelse.
I forhold til de standarder de er godkendt efter her i Danmark. Dog forstår jeg det godt, det passer jo ikke med de genneralle jubelopfattelser her, at der rent faktisk er en der har dokumentationen (modsat dig, NBE og en tilfældig landsmed) iorden.
Igen, der er tale om en helt ny kedel, ikke en der er efterfyldt eller andet, og hvad andre gør og ikke gør kommer jo absolut ikke det her ved.