Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: THomas H efter Jan 22, 2011, 14:11
-
Hej
Jeg har et problem som jeg håber nogen kan løse,
Jeg for konstante driftsstop ved at en pille rent fysisk sætter sig fast mellem sneglen og brænder væggen ( ikke samme, forskellige steder). Sneglen stopper med at dreje pille og derved et driftstop. Såsnart man med en spisgenstand har trykket pillen væk fungere alt igen.
Jeg har lige fået nye piller hjem, men fra samme leverandør som før - Jeg har desuden skiftet elmotoren, da den var brandt sammen.
Hvad kan dette skyldes ?
-
Hej THomas
Hvilket grej ønsker du hjælp til?
MVH. Kenneth
-
Skiftede du kondensatoren samtidig med at du skiftede motoren ?
Ellers kunne det være kondensatoren der er ved at være i udu.
-
Nej jeg skiftede ikke kondensator.
-
Til Kenneth
Det er en Scotte 24kw.
-
Nej jeg skiftede ikke kondensator.
Kondensatoren laver et start moment i motoren, og derfor er det
vigtigt at den er ok.
Prøv at få en ny, og så er dit problem sikkert løst.
Der er to store kondensatorer på printet.
Den store dåseformede (blanke) er til blæseren,
og den store sorte lakrids er til sneglemotoren.
-
Kondensatoren er et godt bud.
Det er ikke sikkert at den gamle motor fejler noget.
Kan det holdes i gang, ellers må du ud med hvor du bor, rigtige Scotte ejere har kondensator, lyssensor og eltænder på lager ;)
MVH. Kenneth
-
Hej THomas H
Jeg har haft de samme problemer med piller der sætter sig fast , jeg har prøvet at ændre den måde pillerne faldt ned i brænderen på ved at dreje røret hvor slangen fra sneglen sidder på så pillerne falder i på en anden måde .
Det har hjulpet for mig , der går måneder uden nogen former for stop .
God Flamme , Henrik
-
Jeg har haft driftsstop her for nyligt på min 10kW, lyssensor var smeltet ned og kondensator formentlig også.
Ind imellem har snegl motoren givet nogle underlige lyde fra sig, og efter udskiftning af ovenstående rystede jeg brænderen for at få alt skidtet ud, pludselig faldt sneglen ud, så den har ikke været spændt godt nok og har måske været årsagen til drift stoppet. Jeg kan ikke afvise at der har været en pille eller to i klemme som har gjort at sneglen har løsnet sig fra motor akslen. Men det vil nok være en god ide at sikre sig unbraco skruen der holder sneglen er spændt ordentlig fast.
-
Kondensatoren er et godt bud.
Det er ikke sikkert at den gamle motor fejler noget.
Kan det holdes i gang, ellers må du ud med hvor du bor, rigtige Scotte ejere har kondensator, lyssensor og eltænder på lager ;)
og glas sikring
-
Den snegl du har i din brænder er helt sikkert 60mm bred, og derved er der ikke meget plads mellem snegl og brændervæg, en ny snegl man køber idag er 50mm og så er det problem væk. Man kan være uheldig at få nogen piller som er meget lange og hårde så sneglen ikke kan knække dem. Men prøv med kondensatoren først.
-
Eneste effektive måde at undgå dette problem, er at indsætte et - på langs - gennem savet rør med en diameter på 55 mm under den interne snegl og enten skrue dette fast eller fastgøre med et par svejseklatter. Røret skal helst være rustfri og tyndvægget. Kan man ikke lave det selv, så tag brænderen med hen til den lokale smed og få ham til at lave det. Jeg har selv lavet et sådant, og det fungere uden problemer på 2. år. Kan ikke forstå hvorfor førings røret til interne snegl ikke er lavet sådan fra fabrikken. ;)
-
Har en opop med 16 kw Woddy. Et 2,5" udstødningsrør savet væk der hvor pillerne falder ned, men med en 15mm ring tilbage ved gearkassen. Ringen saves over i "toppen" og bøjes til så enderne passer ud for de øverste møtrikker i gearkassen, der bores et par huller og røret monteres. det er nu holdt fast ind imod gearkassen, men kan bevæge sig lidt sammen med sneglen. De før så hyppige "bonk" når en pille kom i klemme er nu næsten væk.
Eltænderen er med hvid ledning (200W). hullet ind til brændekammeret er filet en smule op så elpatronen kun hviler på tre "spidser" og samtidigt er kommet et par mm tættere på optændingsområdet (glat med fronten).
Askerummet er blevet "foret" i bund og sider med tilsavede brændeovnsplader. Over askeskuffen er der anbragt en stump (ca. 8cm) på tvers imellem de nye sider helt ude over askelågen. Nu er der kun aske i skuffen, det vælter ikke ud når man åbner til skuffen og det er blevet koldere i fyrrummet (bedre isolering af bund og nederste sider i brændkammeret).
:D
-
Askerummet er blevet "foret" i bund og sider med tilsavede brændeovnsplader. Over askeskuffen er der anbragt en stump (ca. 8cm) på tvers imellem de nye sider helt ude over askelågen. Nu er der kun aske i skuffen, det vælter ikke ud når man åbner til skuffen og det er blevet koldere i fyrrummet (bedre isolering af bund og nederste sider i brændkammeret).
:D
Det med aske på gulvet har irriteret mig vanvittigt, men din løsning lyder rigtig smart. Det skal prøves ;D
Mik
-
Ovnplader er "lidt sarte" når man rammer overlæggeren ved rensning af siderne. En forstærket udgave med to plader med et lag alu- eller stålnet imellem, limet sammen af 1100C lim virker fint.
-
Her haft samme problem med både intern og ekstern snegl, skiftede kondensator og den kørte med det samme.
Købte nye hos en Elgrosist i bedre kvalitet.
-
Til Jorn og Sven Po
I har vel ikke mulighed for at for at uploade nogle billeder af jeres opfindelser, så man kan se hvordan det skal laves?
Hilsen
Casper