Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: generalen efter Feb 22, 2011, 07:33
-
Hejsa,
Jeg har lidt svært ved at styre min regulering. Jeg er af den opfattelse, at når temp. kommer under 60gr. på kedlen, sender den ikke varmt vand ud i systemet p.g.a. espe ventilen - og for at undgå at kedlen ruster?? NU har jeg prøvet at sætte set punkt op til 68 gr. for at undgå at den hele tiden kommer under de 60gr. Min PID er lige nu: P: 6.5 - I: 0.04 - D: 8.5. Men den kører noget op og ned...
Jan
-
Prøv at rette
P : 1
i : 0.1
D : 0
-
Hej
Hvis du kører med en 60gr esbe, skal du jo, som du har fundet ud af, ligge noget højere i fremløb nok ca 65-68gr, så det må du nok affinde dig med indtil videre. Måske du kan få en anden indsats, hvis du gerne vil ha den længere ned i returtemp f.eks en 50gr, så vil du uden problemer kunne køre med 60 gr. frem.
Pid vil jeg overlade til dem der har forstand på det. :D
-
Har reguleret min PID ned og nu blev den mere rolig. Med hensyn til espeventilen, SKAL man ikke have en 60gr. for at undgå rust i kedlen???
-
Hej
Nej mener NBE foreskriver mindst 45- 50gr på returen. En mere generel retningslinje er vist, at kører man med en temp forskel på højest ca 15 gr, så går man ikke galt i byen.
Du skal selvfølgelig holde øje med at din kedel ikke kondencerer indeni, men det er normalt ikke noget problem.
-
Bare der ikke er fugtigt i kedlen, så ruster den ikke på kedelflader.
Har du utæt anlæg, og der er luft i vandet kan kedlen ruste indefra.
Din retur er meget kold, mener at anbefalingen er 45 grader.
Jeg er ikke helt med på hvad den ESBE ventil gør, det mest normale er vel bare at smide den temperatur man har brug for, ud i anlægget, og så ellers holde returen med en shunt. Det er simpelt og det virker.
MVH. Kenneth
-
retur på 45 gr.? Hvordan får man sin retur helt der op? Jeg troede at man havde god udnyttelse af varmen hvis returvandet var omkring 30 gr. Jeg har gulvvarme i underetagen og radiatorer oven på. Skal også lige siges, at mit fyr står ovre i min garage, så der er jo nok lidt tab "på vejen"
-
Det er det man bruget shunt ventilen til at regulere.
Den leder lidt af fremløbet over i returen.
Derved holdes bunden af kedlen fri for kondensvand.
-
Nu er jeg vist ikke den skarpeste kniv i skuffen til det her, men er shuntventilen og espeventilen det samme?? Den "espeventil" jeg fik sammen med fyret er en 60 gr. og den kan jeg ikke stille på. Var det en ide at købe en man selv kan justere på?
-
Hej
Ja en justerbar er udemærket, men også lidt dyr. Kan være du kan skifte indsatsen, som jeg skrev længere oppe.
-
Tak for hjælpen alle mand.... Nu er jeg meget klogere :D
-
Hej
En shunt og esbe gør næsten det samme. En esbe lukker helt for returen fra huset, indtil den rigtige temp er nået, en shunt "blander bare" og lukker ikke af fra huset.
-
Måske sidder min føler forkert? Den sidder på den streng der kommer retur inde fra huset - altså FØR esbe ventilen. Skulle den måske sidde lige efter esbe ventilen, hvor den har blandet returen med vandet fra kedlen??
-
For mig ville den sidde forkert, min kigger på den temperatur der går ind i kedlen.
men hvis du laver energi beregning med flow, frem og retur, kan det da godt være at den skal sidde som den gør. Så får du målt hvor meget energi dit hus aftager.
MVH. Kenneth
-
Jeg laver ikke nogen beregninger, så jeg tror lige jeg går ud og flytter den... :)
-
Måske sidder min føler forkert? Den sidder på den streng der kommer retur inde fra huset - altså FØR esbe ventilen. Skulle den måske sidde lige efter esbe ventilen, hvor den har blandet returen med vandet fra kedlen??
Hej
Øhh har en esbe fjernføler, mener den sidder inde i ventilen. ???
-
Hej Ole
jeg tror du har misforstået det, der er returføler der snakkes om, ikke den formøse esbe.
MVH. Kenneth
-
Hej
Nåe ok, ja det forstår jeg så bedre.
-
Hej jan
Jeg har en bange anelse om at det er esbe ventilen der driver dig til vanvid, hvis den holder returen oppe ved skiftevis smide al vandet i huset og fyret, er det jo nærmest umuligt at få en jævn kurve.
Bedst som fyret kører smides der pludselig en masse koldt vand ind, vubti er det kolde vand væk igen, det har man ikke en kinamands chance for at regulere.
Du må kunne få en forklaring fra ham der har lavet/ dimentioneret anlægget, om hvorfor det ikke bare er lavet med en billig danfoss termostat med fjernføler. En sådan regulerer med en rimelig jævn kurve.
Så kan du også få skruet ned for krudtuglen, der er alt for stort tab i kedel og rør når temperaturen er så høj.
Hvordan er vvb tilsluttet? det ser ikke ud til at der er vvb prioritet tilsluttet.
Du kunne måske bare lukke for esbe ventilen og se hvordan det hele artede sig?
MVH. Kenneth
-
Hej
Man kan mig bekendt ikke lukke for en ikke regulerbar esbe ventil.
-
Tak for de mange indlæg. Jeg er enig i, at det er svært at styre. Det svinger mellem 56gr. og 80gr. Og jeg kan bare ikke få det til at køre jævnt. Jeg havde et lignende problem da jeg startede op med fyret, og da skiftede jeg chippen- kan det være det igen?
Jeg har ikke VVB prioritet da mit fyr står ovre i min garage og vvb er inde i huset... Og esbeventilen er "bare" en ventil uden mulighed for at stille på noget. (se vedhæftet billede)
-
Hej General,
Når du har en ESBE er der ingen fjernføler for føleren er "indbygget" i ESBE-ventilen.
Kører man med en termostatventil med fjernføler, direkte mellem fremløb og retur, skal føleren måle på det vand der går retur til kedlen, altså efter blandingen ;)
En løsning med en termostatventil direkte mellem fremløb og retur, er både meget virksom og velfungerende, og så er den billig ;)
Set hos Dansk VVS-center http://www.dvcenter.dk/index/shunt-ventiler-1780#403280004 (http://www.dvcenter.dk/index/shunt-ventiler-1780#403280004)
Set på www.scotte.dk som punkt 12 her http://www.scotte.dk/group.asp?group=143 (http://www.scotte.dk/group.asp?group=143)
Hilsen
Michael
Jeg laver ikke nogen beregninger, så jeg tror lige jeg går ud og flytter den... :)
-
Hej
Var det mig ville jeg skifte indsatsen i den esbe til en 50 gr. Fåes f.eks her:
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1805
-
Jeg ville ikke skifte indsatsen, jeg ville få ham der har indsat den ESPE til at æde citronen, og så få sat en termostat som MHES linker til, på.
Det kan jo være at man vil finde "sin helt egen temperatur" i stedet for at være fastlåst.
Når der skal pangles alligevel, så få lige sat en ventil i, det er ikke sikkert at termostaten kan blokere helt.
MVH. Kenneth
-
Puha - man bli'r helt rundtosset :D
Men tak for alle de gode bud. Nu tager jeg lige fat i smeden - og så retter vi "fejlen" :-\
Jan
-
Nu er det jo ikke en "fejl" at montere en Esbe ventil med fast temperatur,
men en termostat med variabel temperatur en bare bedre egnet ;)
-
Okay - Hvis jeg monterer en termostat med fjernføler i stedet for esbe, er det så for at få højere retur temp. end de ca. 48 gr. den har nu?? så den ikke får det "kolde gys" ind i kedlen?
-
Hej
En shunt og esbe gør næsten det samme. En esbe lukker helt for returen fra huset, indtil den rigtige temp er nået, en shunt "blander bare" og lukker ikke af fra huset.
Her er problemet med ESBE, det er enten eller. Termostaten blander fra shunt og retur, så der ikke kommer pludselige chok. Altså er det meget nemmere for styringen.
MVH. Kenneth
-
Okay - Hvis jeg monterer en termostat med fjernføler i stedet for esbe, er det så for at få højere retur temp. end de ca. 48 gr. den har nu?? så den ikke får det "kolde gys" ind i kedlen?
Med en termostat med fjernføler er det dig der bestemmer,
hvilken temperatur der skal ind i bunden af kedlen,
afhængig af hvilken temperatur du vælger som sætpunkt i kedlen.
Altså, hvis du vælger 60 gr. i kedlen, kan du vælge 15 gr. i forskel på
frem og retur, og så skal shunten stå på 45 gr.
Vælger du nu en højere kedeltemperatur, så skal du også vælge en
højere shunt temperatur.
Og det er det du ikke kan med en fast Esbe shunt.
Den er indstillet til en fast temp.
-
Hej
Vil du hermed påstå at en Esbe KUN kan stå enten åben eller lukket, altså den kan kun køre rundt i kredsen eller tage vand ind fra huset. Det lyder helt ulogisk i mine ører, hvis den ikke kan blande, når der kommer koldt vand fra huset ville den så skulle lukke nærmest hele tiden. Men kan godt være du har ret. ??? ??? ???
Hej
En shunt og esbe gør næsten det samme. En esbe lukker helt for returen fra huset, indtil den rigtige temp er nået, en shunt "blander bare" og lukker ikke af fra huset.
Her er problemet med ESBE, det er enten eller. Termostaten blander fra shunt og retur, så der ikke kommer pludselige chok. Altså er det meget nemmere for styringen.
MVH. Kenneth
-
Hej Ole S
Er det mig du spørger? Jeg aner der ikke, men var det ikke dig selv der skrev at der var lukket helt af til huset, indtil den rigtige temperatur?
Jeg kan bare se at et eller andet driller kurverne, jeg kan ikke garantere at det er den ESPE.
MVH. Kenneth
-
Hej Kenneth
Jo det var godt nok til dig, du lød til at du vidste noget om det. :) :) :)
Kan se at den esbe kan virke på forskellige måder, alt efter hvordan den monteres.
-
Min PID er lige nu: P: 6.5 - I: 0.04 - D: 8.5. Men den kører noget op og ned...
Din log på http://www.jankan.dk/pillefyr/ tyder på, at du lige nu kører:
P=2,5 I=0.02 D=2,9
Det er et meget lille I-led i forhold til P-leddet i en version 6.17-styring for mig at se. Jeg synes ikke, at det er overraskende, hvis ydelseskurven svinger meget op og ned, og det evt. er svært at opnå den ønskede kedeltemperatur...
Jeg synes, at du skulle prøve N_Oldgaard's forslag først i dit emne. Lad gerne indstillingen stå i en halv dag eller mere.
Hvis du derefter ønsker mere ro på ydelseskurven og du stadigvæk opnår din ønskede kedeltemperatur, så kan du f.eks. forsigtig sænke I-leddet i steps på 0,01 ad gangen.
Måske kan du spare udskiftningen af shunt-ventilen...
(D-leddet er næsten uden betydning, så det kan du bare lade stå i al fremtid)
-
Jeg vil til enhver tid få skifter den ESPE ventil, for enten er den åben den ene vej eller den anden vej = uroligt kedeltemperatur, i stedet for at få en rimelig fornuftig retur temperatur med den rigtige shunt
som MHES så rigtigt linkede til http://www.dvcenter.dk/index/shunt-ventiler-1780#403280004
men du kan jo også prøve som jeg tidligere forslog ;)
P : 1
I : 0.1
D : 0
og se hvad der så sker
-
men du kan jo også prøve som jeg tidligere forslog ;)
..
I : 1
og se hvad der så sker
Du mener vel I=0,1 ?
-
men du kan jo også prøve som jeg tidligere forslog ;)
..
I : 1
og se hvad der så sker
Du mener vel I=0,1 ?
opps ::) ja rettet ;)
-
Nu har jeg siddet og rodet lidt med Reguleringen, og på mine grafer ser det okay ud lige nu med diss tal:
p: 2.5
I: 0.02
D: 2.8
Mit setpunkt er 68 gr. Så lige nu ser det da meget godt ud??? eller ;D
Men i morgen er det sikkert gået galt igen - hvis temp. eller vinden har ændret sig.... ;)
-
Jeg synes, at kedeltemperaturen er meget langt tid, om at komme op på den ønskede værdi.
Et højere I-led vil i princippet afhjælpe det..
Ja, i morgen er atter en dag :)
-
ja - men så fyrer den videre selvom den har nået set punkt. Så bliver kedlen 80 grader inden den stopper og går nedad igen. Jeg har virkelig kæmpet længe med det her L... ??? Og når den så går ned i temp. så falder den så hurtigt at den rammer 55 gr. inden den går op igen... fedt at have pillefyr... Og være maler ;D
-
Prøv lige som jeg foreslog ;)
den burde ikke komme så højt op med de tal, men stoppe omkring 71-72 grader
-
Prøver i morgen - vil lige være sikker på der er varmt vand i morgen tidlig :D Ellers er jeg en død mand :-\
-
Hej General,
Det er ikke første gang vi ser at anlæg med en ESBE ventil kan give store sving i drift% og kedeltemperatur.
De fleste steder er problemet løst ved at fjerne ESBE-ventilen.
Det store problem med ESBE-ventilen er at den reagerer langsomt og kan lukke helt af for huset.
I et anlæg hvor forbruget er meget konstant virker ESBE-ventilen fint, men i anlæg hvor der er større forskelle i forbruget, giver den ofte problemer.
Løsningen med termostatventilen med fjernføler, virker hver gang ;)
Hilsen
Michael
Prøver i morgen - vil lige være sikker på der er varmt vand i morgen tidlig :D Ellers er jeg en død mand :-\
-
I dag bestiller jeg en termostatventil med fjernføler. Så ser vi hvad der sker... :D