Stokerforum

Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: lastbear efter Feb 28, 2012, 11:06

Titel: Scotte kompressorrens??
Indlæg af: lastbear efter Feb 28, 2012, 11:06
Har købt kompressorrens og ser til min rædsel at den skal monteres i stedet for Cirkulationspumpen i styringen.
Jeg troede det var en enkelt sag, men nu syntes den mere kompliceret end jeg lige nu har lyst til at bikse med.
Nogen må da have fået samme overraskelse?
Titel: Sv: Scotte kompressorrens??
Indlæg af: DennisRN efter Feb 28, 2012, 11:13
Den er skam ikke så vanskelig...  :)

Cirkulationspumpen kobles på en drifts termostat (http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3693)
 som du monterer i en dyklomme på fremløbet.
Derefter har du en ledig indgang til kompressorrensen.

Mvh.
Dennis
Titel: Sv: Scotte kompressorrens??
Indlæg af: Kenneth efter Feb 28, 2012, 11:43
Mener da godt nok at jeg løste det på en anden måde - så der var plads til alt i biksen ::)
Titel: Sv: Scotte kompressorrens??
Indlæg af: xkfc efter Feb 28, 2012, 12:14
Der er kun 2 udgange, men 3 ting der slåsser om dem.

* cirkulationspumpe
* Kompressorrens
* VVB prioritering

Eneste måde at køre med alle tre er at lytte til Dennis, eller undvære en af mulighederne.

MVH. Kenneth
Titel: Sv: Scotte kompressorrens??
Indlæg af: MartinPedersen efter Feb 28, 2012, 12:42
Det lyder som om han ikke bruger VVB prioritering, så mon ikke han bare har sat den på L6? ;)
Titel: Sv: Scotte kompressorrens??
Indlæg af: lastbear efter Feb 29, 2012, 15:50
Jeg gætter på at styringen blev designet før man tænkte på at opfinde kompressorrens, Hvad med version 10 har den mulighed for at styre 3 ekstra? (Kinderæg)
I øvrigt finder jeg det mærkeligt at kalde  VVB og Cirkulationspumpe for "Extra", det svarer til en bil hvor døre, sæder m.v. er ekstraudstyr ;D.

Nå men tak for svarene, men det fører til et nyt spørgsmål, hvorfor styre pumpen, kan den ikke bare køre når fyret kører?

Jeg har efterfølgende set på mine pumpeparametre, der står pumpestop ved 60 grader? Jeg har dog aldrig observeret at pumpen stoppede, heldigvis, måske har den gjort det da jeg har haft problemer at kedeltemperaturen steg op til 80 grader efter VVB.

Jeg lægger kompressorrens på hylden indtil videre, sjælen skal med først.
Titel: Sv: Scotte kompressorrens??
Indlæg af: DennisRN efter Feb 29, 2012, 16:38
V.10 styringen har ...tror det var...har glemt at tælle... 10 udgange/ingange til
diverse tilbehør. VVB, pumpe, motorventil, kompressorrens, iltstyring, flowmåler, osv.

Grunden til at du kan/bør køre pumpen over styringen er at du så har muligheden
for at bestemme start og stop temperaturen.

Feks. Fyret starter og er kold.
         Her der så ingen grund til at pumpe koldt vand rundt i systemet.
         Fyret stopper.
         Her er der heller ingen grund til at pumpe vand igennem systemet
         som ikke har en varmende effekt.

Mvh.
Dennis
Titel: Sv: Scotte kompressorrens??
Indlæg af: Lamborg efter Mar 01, 2012, 06:47
Det vil være lidt dumt at lægge komprossorens på hylden.
Jeg kører med et eller to rensestop på ½ time om dagen (alt efter kulde ) og mit fyr har aldrig haft en bedre forbrænding fordi herden er ren og der ikke opstår nogen som helst former for askekager eller ophopning af piller .
Når først man har det så er sjælen helt med skal jeg love for.
Hvis man ikke har VVB priotering men bare en 2vejs styring af VVB kan man jo også bruge en shuntventil til at styre med. Derved kan man opnå en lille sidegevinst, eller det kom selvfølgelig an på hvordan man ser det,men hvis man lige drejer termostaten op på fuld drøn når man lave rensestop så virker VVB som en lille akutank som hjælper med at holde anlægstemp oppe under stoppet.
MVH
Claus