hej alle
jeg har nu været kørende i 8-10 mdr med en 10 kw blackstar bandit.
jeg monterede (pga manglende viden) en esbe 511 3-vejs shunt som altid køre 60 grader retur. derfor købte jeg en justerbar esbe vrg 131: http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1804
mit problem er dog at jeg ikke bare lige kan montere denne nye esbe, uden at skal ændre rør etc. Jeg opdagede idag at man kan skifte indmaden i min nuværende monterede shunt, noget Esbe indsats til termisk shuntventil 50° (også via hedestoker)
Mit spørgsmål er derfor om jeg kan nøjes med, at bestille en ny indsats med 50 grader retur, eller om jeg kan komme længere ned mod 35-40 grader retur?
Dette vil selvfølgelig kræve at jeg tager tyren ved hornene, og montere den justerbare esbe vrg 131 shunt.
Ser frem til at høre fra en af jer :)
/Mark
Der er frit valg på alle hylder.
Forskellen på frem og retur bør holdes inden for max. 15 grader.
Så er Esben på 60 gr skal kedeltemperaturen være ca.70 gr.
Det giver jo lidt højere varme tab i rørene.
Skifter du den til en på 50 gr, så er kedeltemperatur på 60 gr super.
Den du linker til er en tre vejs ventil uden automatik,
dvs. at du selv skal ud og regulere hver gang du ændre noget i forbrug :P
Få en shunt som vist øverst i guiden http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf (http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf)
Så er det bare at indstille temperaturen og lade automatikken styre resten.
Hej michael
Tak for hurtig repons!
Den 60 graders shunt jeg har monteret, er denne:
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1805
Hvis du ser under billedet og tekst, så er der nogle relaterede produkter, blandt andet en anden indsats til 50 grader.
For mig at se er denne type shunt ok, da den altid sikre samme retur løb?
Hej Michael,
Jeg er bare nysgerrig...
...hvorfor bør forskellen mellem fremløb og retur højest være 15
oC ?
Det der er vigtigt er vel at der ikke skabes kondens i kedlen, typisk der hvor returen kommer ind.
Hos mig holdes returen på 45
oC uanset hvad fremløbstemperatur er (altså selvfølgelig over 45
oC ), og det giver en naturlig forskel på 10-12
oC men den kunne sagtens være højere uden at det ville få nogen konsekvens.
Hilsen
Michael
Citat fra: michael f Dato Mar 26, 2012, 17:01
Der er frit valg på alle hylder.
Forskellen på frem og retur bør holdes inden for max. 15 grader.
Så er Esben på 60 gr skal kedeltemperaturen være ca.70 gr.
Det giver jo lidt højere varme tab i rørene.
Skifter du den til en på 50 gr, så er kedeltemperatur på 60 gr super.
Den du linker til er en tre vejs ventil uden automatik,
dvs. at du selv skal ud og regulere hver gang du ændre noget i forbrug :P
Få en shunt som vist øverst i guiden http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf (http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf)
Så er det bare at indstille temperaturen og lade automatikken styre resten.
Citat fra: markpetersen Dato Mar 26, 2012, 17:06
Hej michael
Tak for hurtig repons!
Den 60 graders shunt jeg har monteret, er denne:
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1805
Hvis du ser under billedet og tekst, så er der nogle relaterede produkter, blandt andet en anden indsats til 50 grader.
For mig at se er denne type shunt ok, da den altid sikre samme retur løb?
Ja, den er ok, hvis kedeltemperaturen er mindst 10 grader højere.
Ellers vil shuntfunktionen ikke virke tilstrækkeligt.
(der kommer ikke tilstrækkeligt varmt vand ind til huset)
Hejsa.
Det er vel ikke så meget om det "bør", "skal" være en forskel på 15 grader. Af hensyn til kedlens holdbarhed "skal" returtemp. være over 45 grader af hensyn til kondens.
Man kan så sige, hvor ligger grænsen for hvor dyr det er at varme vandet op, der må være mest økonomi i at holde så lav en kedeltemp. som muligt, men samtidig skal det også udnyttes, varmen. Derfor har man vel valgt at sige at en god kedeltemp. ligger på 60-65 grader, og derved kommer forskellen på 15 grader.
Jeg kan for eks. ikke kører med et temp. på 60 grader, så dannes der kondens i kedlen, kører på 65 grader. Så hvis der ikke er varmetab, aftagning af fremløbsvand, vil min retur ligge på 20 grader. ^-^
Citat fra: MHES Dato Mar 26, 2012, 17:24
Hej Michael,
Jeg er bare nysgerrig...
...hvorfor bør forskellen mellem fremløb og retur højest være 15oC ?
Det der er vigtigt er vel at der ikke skabes kondens i kedlen, typisk der hvor returen kommer ind.
Hos mig holdes returen på 45oC uanset hvad fremløbstemperatur er (altså selvfølgelig over 45oC ), og det giver en naturlig forskel på 10-12oC men den kunne sagtens være højere uden at det ville få nogen konsekvens.
Hilsen
Michael
Citat fra: michael f Dato Mar 26, 2012, 17:01
Der er frit valg på alle hylder.
Forskellen på frem og retur bør holdes inden for max. 15 grader.
Så er Esben på 60 gr skal kedeltemperaturen være ca.70 gr.
Det giver jo lidt højere varme tab i rørene.
Skifter du den til en på 50 gr, så er kedeltemperatur på 60 gr super.
Den du linker til er en tre vejs ventil uden automatik,
dvs. at du selv skal ud og regulere hver gang du ændre noget i forbrug :P
Få en shunt som vist øverst i guiden http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf (http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf)
Så er det bare at indstille temperaturen og lade automatikken styre resten.
Rigtigt, bare der ikke kommer kondens er der kontrol over tingene.
Forskellen på 15 gr. er for at kedeltemperaturen ikke behøver at hæves unødig for at få de 45 gr. på returen.
De fleste bruger jo 60 gr. som kedeltemperatur.
Er den valgt på 60 gr. giver en Esbe shunt på 60 gr. problemer.
Den lukker ikke.
Derved bliver der ikke flow nok til huset.
Den hage glemmer mange smede.
Okay det giver god mening.. Jeg startede ud med frem på 60 gr og så fik jeg ikke nok varmt vand ind, da min nuværende shunt sender 60 gr retur.
Forestiller mig at jeg tager tyren ved hornene og montere den "ekstra" shunt jeg købt, den hvor jeg selv kan regulerer. Jeg har temperatur målere på begge sider af shunten, så både retur fra hus og retur fra shunt kan aflæses.
Takker.
Citat fra: markpetersen Dato Mar 27, 2012, 08:02
Okay det giver god mening.. Jeg startede ud med frem på 60 gr og så fik jeg ikke nok varmt vand ind, da min nuværende shunt sender 60 gr retur.
Forestiller mig at jeg tager tyren ved hornene og montere den "ekstra" shunt jeg købt, den hvor jeg selv kan regulerer. Jeg har temperatur målere på begge sider af shunten, så både retur fra hus og retur fra shunt kan aflæses.
Takker.
En manuel shunt er ok, men den er manuel.
Derfor skal du altid være obs på temperaturen.
Hver gang du laver en forbrugs ændring.
Skal du i gang med at lave om så vælg en termostat styret som vist i guiden.
Så er det kun at indstille en gang, og så er det på plads uden daglige indstillinger.
Hej Michael,
10-4, så er vi enige ;)
Det med de 15
oC er ikke noget mål, det er en almindelig konsekvens.
Målet er at holde returen varm nok til at der ikke dannes kondens ;)
Hilsen
Michael
Citat fra: michael f Dato Mar 26, 2012, 18:38
Rigtigt, bare der ikke kommer kondens er der kontrol over tingene.
Forskellen på 15 gr. er for at kedeltemperaturen ikke behøver at hæves unødig for at få de 45 gr. på returen.
De fleste bruger jo 60 gr. som kedeltemperatur.
Er den valgt på 60 gr. giver en Esbe shunt på 60 gr. problemer.
Den lukker ikke.
Derved bliver der ikke flow nok til huset.
Den hage glemmer mange smede.
Citat fra: michael f Dato Mar 27, 2012, 08:13
En manuel shunt er ok, men den er manuel.
Derfor skal du altid være obs på temperaturen.
Hver gang du laver en forbrugs ændring.
Skal du i gang med at lave om så vælg en termostat styret som vist i guiden.
Så er det kun at indstille en gang, og så er det på plads uden daglige indstillinger.
Hvorfor hulen sværger det firma som har installeret mit anlæg så til den manuelle Esbe? Sådan en har jeg nemlig på grundet deres anbefaling. ???
Mvh
Emil Mølgaard
Citat fra: MrMoelgaard Dato Mar 27, 2012, 10:55
Citat fra: michael f Dato Mar 27, 2012, 08:13
En manuel shunt er ok, men den er manuel.
Derfor skal du altid være obs på temperaturen.
Hver gang du laver en forbrugs ændring.
Skal du i gang med at lave om så vælg en termostat styret som vist i guiden.
Så er det kun at indstille en gang, og så er det på plads uden daglige indstillinger.
Hvorfor hulen sværger det firma som har installeret mit anlæg så til den manuelle Esbe? Sådan en har jeg nemlig på grundet deres anbefaling. ???
Mvh
Emil Mølgaard
Fordi de sparer et par kroner.
Syntes lige jeg vil fortælle om min erfaring på området.
Smeden installerede fyret og satte shunttermostaten på 35 grader, der skulle den stå sagde han, kedlen står på 60.
Så fik jeg Optimabesøg og det første der blev gjort var at sætte termostaten på 45, hvilket jeg også havde hørt var korrekt.
Men så monterede jeg et digitalt termometer (og senere yderligere en føler koblet gennem styringen til min pc), begge nye målinger er samstemmende og viste at når termostaten står på 35 da er returen 45 grader, smeden havde ret.
Moralen er at du skal måle før du ved noget som helst.
Hilsen
ole
firmaet der har sat mit woddy pillefyr op har også brugt en esbe shunt hos mig men det der med at spare penge må du lige uddybe for en esbe er da dyrere end den anden shunt.... hvordan kan de så spare penge....... min esbe har jeg så den står de der ca ti grader lavere i returen .... når kedel temp er lidt over er min retur lidt over og når min kedel temp er under så er min retur os lidt under de følges meget godt ad hvor en temostatstyret holder sig på det indstilledet....
Citat fra: Niklasmurer Dato Mar 29, 2012, 12:17
firmaet der har sat mit woddy pillefyr op har også brugt en esbe shunt hos mig men det der med at spare penge må du lige uddybe for en esbe er da dyrere end den anden shunt.... hvordan kan de så spare penge....... min esbe har jeg så den står de der ca ti grader lavere i returen .... når kedel temp er lidt over er min retur lidt over og når min kedel temp er under så er min retur os lidt under de følges meget godt ad hvor en temostatstyret holder sig på det indstilledet....
Esben er hurtigere at montere.
Der er ikke noget i vejen med en Esbe ventil.
Man skal bare bruge den rigtigt.
Den med fast temperatur kræver en højere kedeltemperatur, og den manuelle, ja den er manuel.
Min erfaring
I tilslutning til shunt har jeg monteret en føler lomme, som med et grill termometer viser returvands temperatur.
Ventil er sat til 35 grader C. Og retur vand ind i kedel er 45 grader C. Har kontroller
et med et digitalt, som også viser 45 grader. Så et akustisk termometer til 20 kr. i en føler lomme. Er fint her:-)
Hilsen
Carsten
Citat fra: Carsten RD Dato Mar 29, 2012, 14:21 Så et akustisk termometer til 20 kr. i en føler lomme. Er fint her:-)
Hvad er det?
Et viser et ;)
Carsten
Citat fra: Carsten RD Dato Mar 29, 2012, 16:33
Et viser et ;)
Carsten
Sådan et til en tyver i Tiger, eller hvad de der billige bikse hedder :)
Carsten
Hej
Jeg håber, at der er eksperter her, som kan kaste lys over noget, som måske er gamle myter.
Spørgsmålet om shunt ventilen.
Mange oplever jo, at den ikke rigtigt virker efter hensigten.
Forskellen med frem og tilbageløb (også kaldet delta T) er jo et udtryk for, hvor meget effekt der er afleveret i hustet, når man ganger det med flow parameter.
Delta T kan man blandt andet regulere ved at skrue op og ned for cirkulationspumpen.
Min erfaring er, at delta T gerne må være 15-20 grader.
Hvis fremløb er 65 grader og delta T f.eks. 20 grader, så bliver returløbet 45 grader.
Man hører hele tiden en nervøsitet for at tilbageløbet bliver lavere end 45 grader på grund af kondens i kedlen.
Hvor reelt er denne frygt? Er det virkeligt et problem?
Eller er det en gammel myte, som ikke vil forsvinde?
Nope, det er ikke en gammel myte, snarer tværtimod.
I gamle dage var kedlerne typisk lavet af støbejern og det er langt mere modstandsdygtigt mod tæring end moderne pladejerns kedler.
I 70'erne var det ikke ualmindeligt at nye pladejernskedler til oliefyr tærede op på 3-5 år.
Årsagen var typisk for kold retur og dårligt konstrueret fyrboks hvor der kunne være "kolde lommer".
Ved fyring med svovlholdige brændsler (heriblandt træpiller) skal man undgå kondens kedlen, netop for at undgå denne tæring.
Kondens i kedler hvor der afbrændes svovlholdige brændsler, indeholder bl.a. svolvsyre som j er stærkt ætsende.
Moderne pladejernskedler er konstrueret så der ikke opstår "kolde lommer", men en kold retur der sænker røggastemperaturen til under dugpunktet for røggassen er stadig et problem.
Derfor er det en nødvendighed at sørge for at returen ikke bliver så kold at der dannes kondens, og en simpel og billig løsning er en termostatstyret shunt.
Hilsen
Michael
Citat fra: ew Dato Nov 20, 2013, 20:53
Hej
Jeg håber, at der er eksperter her, som kan kaste lys over noget, som måske er gamle myter.
Spørgsmålet om shunt ventilen.
Mange oplever jo, at den ikke rigtigt virker efter hensigten.
Forskellen med frem og tilbageløb (også kaldet delta T) er jo et udtryk for, hvor meget effekt der er afleveret i hustet, når man ganger det med flow parameter.
Delta T kan man blandt andet regulere ved at skrue op og ned for cirkulationspumpen.
Min erfaring er, at delta T gerne må være 15-20 grader.
Hvis fremløb er 65 grader og delta T f.eks. 20 grader, så bliver returløbet 45 grader.
Man hører hele tiden en nervøsitet for at tilbageløbet bliver lavere end 45 grader på grund af kondens i kedlen.
Hvor reelt er denne frygt? Er det virkeligt et problem?
Eller er det en gammel myte, som ikke vil forsvinde?
Nu er jeg altså en smule forvirret. Hvor kommer de 45 grader fra?
I vejledningen til min BS1016 står der at returen aldrig (med streg under aldrig) må komme under 55 grader.
Er de 45 grader ex. moms? ;D
55
oC for kedler med semirens, 45
oC for kedler uden semirens ;)
Hilsen
Michael
Citat fra: nilkumi Dato Nov 20, 2013, 21:16
Nu er jeg altså en smule forvirret. Hvor kommer de 45 grader fra?
I vejledningen til min BS1016 står der at returen aldrig (med streg under aldrig) må komme under 55 grader.
Er de 45 grader ex. moms? ;D
Tak for info Michael. Så er der orden i sagerne igen ;D