Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: mbangsoe efter Sep 22, 2012, 07:37
-
Jeg har en 3-vejs-ventil på min Scotte 20 KW og bruger varmtvandsprioritering.
Problemet er, at hver gang VVB kalder på varme, så er der ingen varme på mine radiatorer. Det vidste jeg naturligvis godt, da jeg købte ventilen. Men eftersom det tager ca. 30 min at varme min 200 liters gamle kappebeholder op, så har det også indflydelse på komforten i vores stue. Radiatorerne når at blive næsten helt kolde.
Hvis jeg kan mærke det nu, så frygter jeg lidt for vinteren. Den stue, vi opholder os mest i, er en 80'er tilbygning til vores gaaaaaaaamle hus, og der er 100 mm hulmursisolering og 500 mm(!) på loftet. Der er dog 4 store vinduer og en glas havedør, så varmetabet er pænt stort.
Er løsningen for mig at droppe min 3-vejs-ventil og skifte til en 2-vejs, så der er varme på radiatorer mens der bliver lavet varmt vand? Og kan man det, uden en helt masse bøvl, når installationen er lavet til 3-vejs? Og kunne man være så heldig, at man kan gøre et eller ande fiks-fakseri med 3-vejs-ventilen, så den ikke lukker helt af for varmen til huset?
Martin
-
Der er 3 rør på en trevejs ventil og 2 på en tovejs ventil.
Derfor skal du have ordnet noget rørarbejde når du skifter.
-
hejsa,
inden du ændrer på fysiske installationer, så prøv at ændre på variablerne for VVB prio...
du siger det tager 30 min nu, ændre evt temperatur tolerancen således det kommer ned på 10-15 min (5-8 graders temp. fald) eller sæt urstyring til og lad VVB blive varmet op til 65-70 grader inden man kommer hjem fra arbejde og igen inden man står op = VVB er varmest når behovet er der samt I bør undgå de uønskede kolde radiatorer mens I er hjemme...
men en anden ting, der er da noget galt med al den isolering og så hurtigt varmetab... er de PIV utætte de vinduer?!
-
Vinduerne er tætte nok. Men det er gamle termoruder fra 1980, som ikke isolerer så godt. Og så kan det godt være der er blevet ventileret lige godt nok i forbindelse med nyt tag på samme udestue. Skal have loftet pillet ned indefra og lavet det ordentligt med vindspærre. Det gamle halv-flade paptag var SLET ikke ventileret.
Min VVB kan ikke aftage nok varme til at jeg kan varme den op hurtigere, og hvis jeg ændrer tolerancen så kører den alt for ofte på VVB, som har konstant cirkulation. Der er et par meter af brugsvandsrør der ikke er isoleret, ellers er de isoleret. VVB max effekt står på 50% - hvis jeg skruer højere op, går fyret i temperaturstop, fordi beholderen, som er en gammel kappebeholder, ikke kan aftage nok varme.
Er bange for løsningen er at skifte trevejsventil til tovejs...
-
Hej
Hjælper det dig noget, kører en tovejs ikke også enten hus eller vvb?
Der måske også den mulighed at i vinter perioden, kører du uden ventil, altså vvb er blot tilsluttet som radiator. Men det er selvfølgelig lidt gammeldags, og vil også kræve rørarbejde.
Ps: Kan nu heller ikke forstå at du kan mærke en halv time uden varme, på nuværende tidspunkt, huset må være pivutæt.
-
Det kan da godt være huset er mere utæt end jeg regnede med. Jeg oplever ikke noget træk indendøre, og kan heller ikke føle det med min hånd, selv i hård blæst. Det skal naturligvis undersøges. Jeg kan ikke måle nogen forskel på en halv time uden varme, men jeg oplever en forskel.
Som jeg har forstået det, så virker en 2-vejs ved at den kobler VVB til og fra samtidig med at der laves varme til radiator. En 3-vejs laver enten KUN varme til VVB eller KUN varme til radiator - altså ikke begge dele samtidig.
-
Hej Martin,
Du har helt ret, en 2-vejs ventil er en ON/OFF ventil, mens en 3-vejs er en "vælger-ventil" (man kunne kalde den for et "styret TEE).
Jeg har selv en 3-vejs ventil der bruges som 2-vejs, simpelthen ved at der er monteret en prop i den tredie port.
3-vejs ventilen "fødes" fra et TEE på fremløbsrøret og der er forbindelse videre gennem en alm. kuglehane til radiatorer/gulvvarme.
Derved kører ventilen ikke "enten hus eller VVB" men derimod "enten hus med VVB eller hus uden VVB".
Hilsen
Michael
Det kan da godt være huset er mere utæt end jeg regnede med. Jeg oplever ikke noget træk indendøre, og kan heller ikke føle det med min hånd, selv i hård blæst. Det skal naturligvis undersøges. Jeg kan ikke måle nogen forskel på en halv time uden varme, men jeg oplever en forskel.
Som jeg har forstået det, så virker en 2-vejs ved at den kobler VVB til og fra samtidig med at der laves varme til radiator. En 3-vejs laver enten KUN varme til VVB eller KUN varme til radiator - altså ikke begge dele samtidig.
-
Yes! Tak for den ide Michael! Godt jeg har haner på mit anlæg, så det ikke er en større manøvre at ordne det. Men nu havde jeg ellers endelig fået al luften ud 8)
Må jeg spørge, hvorfor du har valgt at bruge din 3-vejs som 2-vejs? Af samme grund som mig?
edit: i øvrigt - jeg kommer til at tænke på, om ikke jeg skulle skrue min varmtvandscirkulationspumpe op på fuld hastighed, i stedet for den langsomste (øko-setting). Det må vel give mindst mulig afkøling af vandet? Eller hvad?
-
Hej Martin
Jep, samme årsag som hos dig ;)
Jeg har også en gammel kappebeholder, der jo er konstrueret til stille og roligt, og iøvrigt konstant, at varme der varme forbrugsvand op.
Jeg har så ønsket at kunne køre VVB-styring om sommeren, og har monteret 2-vejs ventilen (proppet 3-vejs ventil), for at kunne hindre afkøling af VVB'en når fyret standser, men den har faktisk også en "boost funktion" i fyrings sæsonen ;)
Jeg har nemlig to 2 fremløb til min VVB, ét gennem 2-vejs ventilen og ét gennem en termostatventil med fjernføler, altså den traditionelle montering af en kappe VVB, blot med en termostatregulering så fremløbet ikke bare tonser igennem den.
Det betyder at om vinteren står termostaten stille og roligt og regulerer gennemløbet i VVB'en i henhold til temperaturen i den, så min smarte selvregulerende pumpe ikke kommer på tåbeligt overarbejde.
Hvis vi så får den syge ide at bruge en masse varmt vand til f.eks.badekaret, så reagerer VVB'syringen på det pludselige fald i VVB'temperaturen og åbner for det store gennemløb, samtidig med at kedeltemperaturen, og dermed fremløbet, øges.
Altså, der produceres varmt vand i en helv.... fart ;)
Det synes fruen og teenagerene er fedt, og selv jeg synes jo at et dejligt varmt karbad er rart :D :D
Summa sumarum, om sommeren tjener 2-vejs ventilen som styring af VVB'en og om vinteren kan den være "booster" når der er behov for det, og jeg oplever aldrig at varmen forsvinder i huset bare fordi der skal produceret varmt vand :)
Men det er jo bare mig og mine sære ideer ;)
Mht. din varmtvands cirkulationspumpe, så får du ikke mindre afkøling af dit varme vand ved at sætte hastigheden op, tværtimod, men du vil ikke føle afkølingen (altså du vil få varmest muligt vand, hurtigst muligt).
Afkølingen af dit varme vand afhænger kun af to ting:
- Temperaturforskellen mellem det varme vand og omgivelserne
- Isoleringsgraden af dine rør
Sætter du hastigheden op, sørger du for at vandet er varmest muligt = størst mulig temperaturforskel mellem varmt vand og omgivelserne, og da det jo ikke ændre noget på isoleringen af rørerne, stiger afkølingen bare, hvilket iken kræver mere opvarmning (og øget strømforbrug på pumpen).
Men det giver størst mulig komfort :)
Hilsen
Michael
Yes! Tak for den ide Michael! Godt jeg har haner på mit anlæg, så det ikke er en større manøvre at ordne det. Men nu havde jeg ellers endelig fået al luften ud 8)
Må jeg spørge, hvorfor du har valgt at bruge din 3-vejs som 2-vejs? Af samme grund som mig?
edit: i øvrigt - jeg kommer til at tænke på, om ikke jeg skulle skrue min varmtvandscirkulationspumpe op på fuld hastighed, i stedet for den langsomste (øko-setting). Det må vel give mindst mulig afkøling af vandet? Eller hvad?