Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: mbangsoe efter Nov 25, 2012, 17:35
-
I dag er det et frygteligt blæsevejr her i Sønderjylland, og temperaturen er omkring 8 grader.
Mit fyr har kørt på mellen 10 og 14 kW ydelse i dag. Når det er mere normalt vejr ligger den omkring 6-8 kW.
Så bliver jeg nervørs for, om fyret kan følge med, når vi har -10 grader og blæsevejr. Jeg kunne have min tvivl, men jeg er på den anden side også uerfaren hvad angår pillefyr og vinterdrift.
Men for at være forberedt på eventuelle problemer, vil jeg gerne lege med at sætte fyret op til 24 kW ydelse, som jeg har ladet mig fortælle skulle være muligt.
Jeg gætter på, at det blot er et spørgsmål om at sætte ydelsen op fra 20 til 24 i styringen, veje piller af og så justere luften igen.
Har jeg ret i det, og kan jeg prøve med at gange mine blæsertal med faktor 1,2 (24 kW er 20% mere end 20 kW), eller er det ikke helt så lineært?
Mvh. Martin
-
Du har styr på det chief. Sæt i værk.
-
Tænkte det nok ;)
Er der nogen der har prøvet at gøre det på deres 20 kW? Er der problemer med det? Tænker på, at der må være en grund til at NBE ikke markedsfører deres 24 kW længere.
-
Tænkte det nok ;)
Er der nogen der har prøvet at gøre det på deres 20 kW? Er der problemer med det? Tænker på, at der må være en grund til at NBE ikke markedsfører deres 24 kW længere.
Jeg har ikke prøvet det, men virkningsgraden falder jo nok lidt når du kommer derop, men kontra at fryse, og de få dage du har behovet, så går det jo nok. Måske den skal justeres lidt mager for at kunne nå at brænde pillerne færdigt ved 24 kW... Det får du se.
-
Hej.
Vi har jo været en smule inde på emnet http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=3251.0
For 3år siden blev brænderen solgt som 16/24kw men de 24kw er nok lidt optimistisk, og det kan jo være derfor den er ratet ned til 20kw
Du kan fint hælde piller og luft i så du får højere ydelse, men som skrevet i den anden tråd, så er min vurdering at brænderen 16/20kw er lige lille nok til huse i jeres kaliber.
De 8-9t jeg brænder af på en sæson passer med min 16kw brænder.
Jeg tror faktisk også at dit estimerede forbrug er lidt for optimistisk, dit hus er dobbelt op af mit, både personer og m2, og så vil man ramme rimelig rigtig når man dobler pillemængden op. Dog er forbruget mindre hvis huset er i 2 plan, eller der hældes andre energier ind, som f.eks. en tændt brændeovn.
-
Hmm... jeg håber du tager fejl, for jeg ville egentlig have købt en 30 kW brænder, men sælger blev nærmest fornærmet over, at jeg blev ved med at spørge, om 20 kW virkelig var nok. Da jeg købte, vidste jeg jo stort set intet om pillefyr, og stolede derfor på eksperten.
Mit hus er i to plan, så jeg håber da at det lige går. Nu har du 276 m2, og jeg 400 m2. Det er jo ikke helt dobbelt så meget. Håber godt nok ikke at jeg har gjort et fejlkøb :(
-
Jeg tror ikke du får problemer. Det er meget sjældent det blæser så meget om vinteren. Jeg tror du tager sorgerne på forskud. I øvrigtsker der ikke noget ved at den kører 100% i lange pperioder i løbet af dagen, og sælger skal nok hjælpe dig hvis duryger i pproblemer
-
Jeg håber du har ret, Martin.
Grunden til min angst hænger sammen med, at vi købte dette hus som vores første (og forhåbentligt sidste!) hus, og var alt for naive i forhold til sådan noget som opvarmning og prisen på det. Vi har siddet med 16 grader i stuen om vinteren, og ikke anet vores levende råd om hvordan vi kom ud af den situation indenfor vores budget. Hvis det var for uudholdeligt brugte vi lidt lommepenge på at hælde olie på tanken, så oliefyret kunne hjælpe jordvarmen osv.
Så i mit angstfyldte sind, så er det lidt angstprovokerende med udsigt til at fryse endnu en vinter. Men du har nok ret, det er slet ikke sikkert det går så galt. :-[
-
276m2.... det er vist bare blær ::)
Nej, den er nu god nok. Men det er kun de 200m2 der er 22-24° opvarmet bolig, resten er fyrrum og værksted som kun er 17° til dagligt. Det er også først i år at der er kommet varme i værkstedet efter renovering og isolering, så forbruget kan blive mere end 8t i år.
Samtidig så er jeg jo en tosset trikker og har halogenlamper der ville imponere i et hvert udstillingsvindue, så jeg føder også lige huset med små 8000kw/t fra elværket til 2kr stk. :'(
Men mit hus er i 1 plan og det er jo noget dyrere at holde varmt.
-
Tror ikke du får problemer Brøns.
Som Martin skriver pyt med virkningsgrad bare du kan holde varmen og det tror jeg sagtens du kan. Det er sjælent at min ligger og kører 100 % i en længere periode og selvom mit er en 30kw så har jeg jo også næsten 200 kvm mere end dig så fryse nix det tror jeg ikke.
Blæser tal tror jeg ikke ligger så liniært at du bare kan gange med 1,2 men det er måske en god rettesnor. Mine tal for 30 kw ligger på 18-27-42 så kan du jo se om det passer nogenlunde hvis du skulle regne dine egne tal om til 30kw . Men det afhænger så lidt af trækket i skorstenen.
Med hensyn til forbrug så tror jeg nu dit forventede passer meget godt . Jeg ligger på 13 megakilo og du har jo set mine forhold så det..
MVH
Claus
-
Hej Claus,
Årsforbrug på 13 megakilo, føj for pokker ;)
...forhåbentlig er det en fejl, eller har du startet et lokalt varmeværk ;D
Deka = 10
Hekto = 100
Kilo = 1.000
Mega = 1.000.000
Altså 13 megakilo = 13.000.000 eller 13.000 ton :-\
Så forhåbentlig drejer det sig om 13 kilokilo (helt korrekt 13 kilokilogram ;) ) :D
...eller hva'
Hilsen
Michael
Tror ikke du får problemer Brøns.
Som Martin skriver pyt med virkningsgrad bare du kan holde varmen og det tror jeg sagtens du kan. Det er sjælent at min ligger og kører 100 % i en længere periode og selvom mit er en 30kw så har jeg jo også næsten 200 kvm mere end dig så fryse nix det tror jeg ikke.
Blæser tal tror jeg ikke ligger så liniært at du bare kan gange med 1,2 men det er måske en god rettesnor. Mine tal for 30 kw ligger på 18-27-42 så kan du jo se om det passer nogenlunde hvis du skulle regne dine egne tal om til 30kw . Men det afhænger så lidt af trækket i skorstenen.
Med hensyn til forbrug så tror jeg nu dit forventede passer meget godt . Jeg ligger på 13 megakilo og du har jo set mine forhold så det..
MVH
Claus
-
Hæ hæ hæ.
Du er sgu skarp her til morgen michael.... Har du ikke fået din morgen bitter. :-)
Tror du vi sjat fyrer her på Lamborghus..
Og selvfølgelig er mega =1.000.000 som gammel kabelbisse burde jeg jo vide det....
Men kilokilo er sgu da et fedt ord. Impotere jeg straks... :-)
Ps. Arbejder i København på et tenisk døgncenter men gider ikke mere . Er der nogen som har et fedt job (vicevært og opefter) her på tysklands odde til en gammel data stodder.
MVH
Claus
-
Så i mit angstfyldte sind, så er det lidt angstprovokerende med udsigt til at fryse endnu en vinter. Men du har nok ret, det er slet ikke sikkert det går så galt. :-[
Forstår udmærket hvorfor du er ved at få panikangst... men, så vidt jeg lige kan forstå har du købt den på råd fra Søren, og så har du ikke noget at frygte... så skal han nok hjælpe dig uden at blinke. Jeg fik selv min brænder byttet ved ham da den var for stor.
I øvrigt fyrer MHES vist 250 kvm op med en 10 kW'er... så klap du bare hesten :) En kraftig efterårs blæsevejr svarer til en iskold vinterdag, så du har rigelig af overskud i det fyr ;)
-
Har du ikke stokerkontrol endnu?
-
Så i mit angstfyldte sind, så er det lidt angstprovokerende med udsigt til at fryse endnu en vinter. Men du har nok ret, det er slet ikke sikkert det går så galt. :-[
Forstår udmærket hvorfor du er ved at få panikangst... men, så vidt jeg lige kan forstå har du købt den på råd fra Søren, og så har du ikke noget at frygte... så skal han nok hjælpe dig uden at blinke. Jeg fik selv min brænder byttet ved ham da den var for stor.
I øvrigt fyrer MHES vist 250 kvm op med en 10 kW'er... så klap du bare hesten :) En kraftig efterårs blæsevejr svarer til en iskold vinterdag, så du har rigelig af overskud i det fyr ;)
Jo, den er købt på råd fra Søren, og ham kender jeg, ligesom mange andre, også som en fair forretningsmand, og jeg tror også, at vi kan finde ud af noget, hvis det viser sig at være helt hen i hegnet.
Det er rigtigt, ja, hvis vi tager udgangspunkt i MHES, så burde en 20 kW varme 500 m2 op :) Meeen, han har så vidt jeg husker også gulvvarme over det meste af huset, og det sænker vel også forbruget noget, da han kan køre frem med lavere temperatur end jeg.
Mht. StokerKontrol, så har jeg det ikke endnu. Jeg har jo været lidt i tvivl om jeg skulle over på V10, men nu har jeg i dag besluttet at blive på V6 og bestilt dobb. overkogssikring og kompressorrens. Så regner jeg med at konen giver mig et interface i julegave ;)
-
Tror ikke du får problemer Brøns.
Som Martin skriver pyt med virkningsgrad bare du kan holde varmen og det tror jeg sagtens du kan. Det er sjælent at min ligger og kører 100 % i en længere periode og selvom mit er en 30kw så har jeg jo også næsten 200 kvm mere end dig så fryse nix det tror jeg ikke.
Blæser tal tror jeg ikke ligger så liniært at du bare kan gange med 1,2 men det er måske en god rettesnor. Mine tal for 30 kw ligger på 18-27-42 så kan du jo se om det passer nogenlunde hvis du skulle regne dine egne tal om til 30kw . Men det afhænger så lidt af trækket i skorstenen.
Med hensyn til forbrug så tror jeg nu dit forventede passer meget godt . Jeg ligger på 13 megakilo og du har jo set mine forhold så det..
MVH
Claus
Det er betryggende at vide! Meeeeen, som djævelens advokat fristes jeg til at spørge, hvor varmt I har det i huset? Som jeg husker det, så føltes det ikke som 23-24 grader? Jeg var naturligvis heller ikke i jeres stuer, men alligevel.
Mht. job, så er der faktisk en ledig stilling som vicevært og alt-mulig-mand på min ejendom. Der er nok at tage fat på. Løn: 100,- kr. om ugen 8) :P ;D
Nej, jeg forstår godt du er træt at det københavneri. Da vi flyttede herover, havde jeg stadig job i København. Jeg pendlede frem og tilbage mellem Sønderjylland og Indre By. Afsted tirsdag morgen og hjem torsdag aften. I det tidsrum havde jeg så mine 37 timer plus det løse. Det holdt et år, så fandt jeg noget andet :)
-
Hej,
Jeps, jeg varmer 250 m2 op med en 10 kW, men det skyldes ikke at jeg har gulvvarme i de 45 m2 ;)
...men derimod at mine 250 m2 er stablet oven på hinanden ;)
Der er tale om kælder, stueetage og 1. sal, og da det absolut største varmetab sker opad har je den fordel at varmetabet fra kælderen kommer op i stueetagen og varmetabet herfra kommer op på 1. salen.
I realiteten har jeg kun rigtigt varmetab fra mine 89 m2 på 1. salen, og så den smule der fiser vandret ud gennem væggene og vinduerne.
At gulvvarme skulle minimere forbruget kan jeg ikke tilslutte mig.
Jeg har samme forbrug efter at jeg har fået gulvvarme, som jeg havde før da det udelukkende var radiatorer.
Forskellen ligger i komforten.
Effektforbruget er bestemt at varmetabet til omgivelserne og derfor er det kun ændring i temperaturforskellen mellem inde og ude eller bedre isolering der kan påvirke det.
Hilsen
Michael
Jo, den er købt på råd fra Søren, og ham kender jeg, ligesom mange andre, også som en fair forretningsmand, og jeg tror også, at vi kan finde ud af noget, hvis det viser sig at være helt hen i hegnet.
Det er rigtigt, ja, hvis vi tager udgangspunkt i MHES, så burde en 20 kW varme 500 m2 op :) Meeen, han har så vidt jeg husker også gulvvarme over det meste af huset, og det sænker vel også forbruget noget, da han kan køre frem med lavere temperatur end jeg.
Mht. StokerKontrol, så har jeg det ikke endnu. Jeg har jo været lidt i tvivl om jeg skulle over på V10, men nu har jeg i dag besluttet at blive på V6 og bestilt dobb. overkogssikring og kompressorrens. Så regner jeg med at konen giver mig et interface i julegave ;)
-
Som du selv lidt er inde på.
Det er komplet umuligt at sammenligne forbrug.
Der er så mange ting der spiller ind, og jeg sammenligner blot med de fakta jeg kender. Men jeg kender jo ikke jeres energi mønster. Her må jeg læse hvad du skriver, også mellem linjerne ;D
Min nabo udvidede sit boligareal ved at udnytte 1. salen, Det blev isoleret med 250-300mm og det øgede faktisk ikke energiforbruget i huset.
På 1. salen har ungerne værrelser, og soveværelse, men da ungerne leger i stuen, er der nærmest ikke behov for ekstra energi, varmen fra trappen er næsten nok.
Havde han udbygget i stueplan og bygget ekstra stue i stedet, tror jeg at regnskabet havde været noget anderledes.
Du må gøre egne erfaringer, men kan du klare dig med så lidt energi som MHES pr. m2 så er der jo slet ingen grund til at tune brænderen.
Vi må jo bare håbe jeg tager fejl mht. jeres forbrug, og jeg kan oplyse at det nok ikke er første gang jeg tager fejl. ???
-
Jep, den er vist efterhånden ikke længere end at jeg må vente og se, hvordan det går når det bliver rigtig koldt.
MHES: jeg troede, at en lavere temperatur i gulvvarmeslangerne var lig lavere energiforbrug.
-
MHES: jeg troede, at en lavere temperatur i gulvvarmeslangerne var lig lavere energiforbrug.
Sandt for Varmepumper... det gør din COP højere at kunne køre en lavere temperatur.. men det er næsten ligegyldigt med pillefyr. Tæt på i hvert fald.
-
Ah . jeg har ikke 23-24 gr i stuen . Det er sgu for varmt . 21-22 er rigeligt til os.
Når det hele kører og jeg tænder lamborgsalen kan jeg fyre den op til 19 gr ,ikke mere så bliver det for varmt når salen er fyldt med gæster,på under 5 timer. Og jeg mangler aldrig VV í opvasken (varmepumpen hjælper her med 150 l) under en fest selvom der er varme på alle 550 kvm .
Det klare den scotten med ug og slange.
Ok den æder sig så i øjeblikket igennem fra 64 til 72 kg når det hele kører men det er vel også fair.
Da det var rigtigt koldt sidste vinter og det hele kørte åd den 1/4 t på tre dage. Men du har set den store sal og der er tre lag mursten`s masiv væg uden nogen isolereing for der er jo ingen hulmur. :-)
-
Hej,
Som Martin skriver kan det være korrekt energiforbruget er lavere hvis man har en varmepumpe og kører med lavere fremløbstemperatur (gulvvarme).
Men det er altså den el-energi der bruges af varmepumpen der er mindre, derimod er den varmeenergi som varmepumpen afgiver det samme.
Jo mindre temperaturforskel der er på det medie varmen tages fra og det medie varmen skal afgives til, jo mindre el-energi er der behov for, når man taler varmepumpe.
Når vi taler direkte opvarmning (pillefyr, oliefyr, gasfyr, el-varme osv.) så er der til gængæld ingen forskel.
Hilsen
Michael
MHES: jeg troede, at en lavere temperatur i gulvvarmeslangerne var lig lavere energiforbrug.
-
Forklaring modtaget ;)
-
Lige en update på historien.
Status er, at fyret begynder at skulle bruge nogle kræfter for at følge med. Efter endt opvarmning af VVB, så er temperaturen i radiatoranlægget faldet fra 60 grader til omkring 54 grader. Det tager også 1,5 time at varme VVB op for tiden.
Så efter skift fra VVB til radiator (3-vejs ventil), så kører fyret 100% ydelse i ca. 20-30 minutter, før kedeltemperaturen er oppe på setpunkt. Herefter skruer den ned til omkring 70-80% ydelse for at holde temperaturen i kedlen.
Er det normalt her i vintertiden?
-
Det er vist kun dig der kan sige hvad der er normalt for dit hus... :)
Umiddelbart, hvis i ikke fryser, så er alt vel godt?
-
Det betyder vel bare at det ikke er for stort? Du er allerede tilbage på 70-80% efter 20-30 minutter.
Husk på at ved at hæve max. effekt hæver du også min. effekt. Så hvis du vender spørgsmålet på hovedet, kan huset så aftage minimum 2,4kW eller er 2,0kW passende? Selvfølgelig kan man gå og skrue frem og tilbage mellem sommer og vinterindstillinger. Men det er nu lettere når det passer sig selv.
Mvh
Emil Mølgaard
-
I aftes var der -12 grader her i haven. Efter skift fra VVB til alm. drift, var anlægstemperatur på 52 grader. Den var noget længe om at komme op ved 20 kW, så jeg tunede den til 24 kW, stillede luft og afvejede. Så kom kedeltemperaturen ellers hurtigt op! Men så droslede den ned til 17 kW, og holdt fint temperaturen hele aftenenm og til morgen kørte den 15 kW ydelse.
Det ser indtil videre ud til at det godt kan følge med. Jeg kan fint holde mine 23-24 grader i hele hytten med mit 20 Kw Scotte. Der var heller ikke helt plads på herden til alle pillerne ved 24 kW; de faldt simpelt hen ned lidt i skuffen lidt ad gangen.
-
fedt du kan holde varmen Brøns.
Er det ikke som at komme i himmelen efter at have frosset røven af efter en del kolde vintre med varmepumpen.
Vi ses torsdag.
-
I aftes var der -12 grader her i haven. Efter skift fra VVB til alm. drift, var anlægstemperatur på 52 grader. Den var noget længe om at komme op ved 20 kW, så jeg tunede den til 24 kW, stillede luft og afvejede. Så kom kedeltemperaturen ellers hurtigt op! Men så droslede den ned til 17 kW, og holdt fint temperaturen hele aftenenm og til morgen kørte den 15 kW ydelse.
Det ser indtil videre ud til at det godt kan følge med. Jeg kan fint holde mine 23-24 grader i hele hytten med mit 20 Kw Scotte. Der var heller ikke helt plads på herden til alle pillerne ved 24 kW; de faldt simpelt hen ned lidt i skuffen lidt ad gangen.
Halløj chief. Godt at høre i kan holde varmen ;)
Lige et spørgsmål, hvad ydelse kører fyret mens den lader VVB'en? Går ud fra det er en 3 vejs prioritering du har?
Hvis pillerne falder i skuffen skal du nok give den lidt mere ilt i høj last så den kan nå at brænde dem af inden de ryger ud over kanten. Det kan godt være den bliver lidt mere mager, men så får du brændt det hele af i stedet.
-
fedt du kan holde varmen Brøns.
Er det ikke som at komme i himmelen efter at have frosset røven af efter en del kolde vintre med varmepumpen.
Vi ses torsdag.
Jo, er du gal, mand! Vi taler sammen hver dag - stadig væk - om hvor fedt det er bare at have et dejligt lunt hus. Varme er så basalt, at når man ikke har det, så er det meget let at blive i dårligt humør. Konen og jeg er som nyforelskede igen efter al den varme 8) :D ;)
-
I aftes var der -12 grader her i haven. Efter skift fra VVB til alm. drift, var anlægstemperatur på 52 grader. Den var noget længe om at komme op ved 20 kW, så jeg tunede den til 24 kW, stillede luft og afvejede. Så kom kedeltemperaturen ellers hurtigt op! Men så droslede den ned til 17 kW, og holdt fint temperaturen hele aftenenm og til morgen kørte den 15 kW ydelse.
Det ser indtil videre ud til at det godt kan følge med. Jeg kan fint holde mine 23-24 grader i hele hytten med mit 20 Kw Scotte. Der var heller ikke helt plads på herden til alle pillerne ved 24 kW; de faldt simpelt hen ned lidt i skuffen lidt ad gangen.
Halløj chief. Godt at høre i kan holde varmen ;)
Lige et spørgsmål, hvad ydelse kører fyret mens den lader VVB'en? Går ud fra det er en 3 vejs prioritering du har?
Hvis pillerne falder i skuffen skal du nok give den lidt mere ilt i høj last så den kan nå at brænde dem af inden de ryger ud over kanten. Det kan godt være den bliver lidt mere mager, men så får du brændt det hele af i stedet.
Om sommeren kører fyret max 60% ydelse ved VVB for ikke at gå i overtemperatur. Men her om vinteren, hvor afkølingen i den cirkulerende VVB-installation er større, har jeg den på 80%, altså 18 kW. Så når den ikke at gå i overtemperatur. Lige, når den er ved at nå VVB-setpunkt, så er den typisk på 14 kW ydelse.
Kan da godt være jeg skal stille luft igen ved 24 kW. Jeg havde stillet den ret højt op, fra lidt for lavt. Helt op på stjernekasterniveau, men jeg kunne ikke rigtigt ramme nogen indstilling, hvor alle piller blev brændt af.
-
Hm, hvis jeg var dig ville jeg snedke en lille bypass på 3 vejs ventilen med en hane på, så du lade vandet sive til huset imens den varmer på VVB'en... så kan du tilpasse flow'et på hanen så du kan holde fyret på 100% ydelse hele vejen, og derved undgå at skulle køre 24 kW. Det gør i øvrigt ikke noget at fyret kører 20 kW i 3-4 timer hvis i ikke bemærker det indenfor.
I virkeligheden kunne du gøre rigtig god brug af den løsning MHES har lavet på hans, hvor VVB'en også har en thermostat styret ventil der hele tiden holder VVB'en toppet op med varme, så fyret ikke får det efterslæb som der kommer når man kører med VVB prio. På den måde kunne du fordele byrden lidt ud over dagen.
En anden ting er at vi f.eks. i vores vvb kun kan afsætte 4 kW ca, og det har aldrig været et problem at gå i bad 2 efter hinanden... så måske du kunne nøjes med 2 vejs prioritering. Der er mange muligheder ;)
-
Ja, jeg er også varm på MHES' løsning. Min lille svoger, der er i lære som vvs'er, kommer forbi i næste uge og øver sig lidt på mit anlæg. I første omgang ændrer han 3-vejs til 2-vejs, og så ser vi om det ku' være nok.
-
Ja, jeg er også varm på MHES' løsning. Min lille svoger, der er i lære som vvs'er, kommer forbi i næste uge og øver sig lidt på mit anlæg. I første omgang ændrer han 3-vejs til 2-vejs, og så ser vi om det ku' være nok.
Okay, godt at høre :) Du fik i øvrigt aldrig svaret på om i har haft problemer med at holde varmen? På mig lyder det faktisk som om anlægget er dimensioneret fuldstændig perfekt, og egentlig godt kan klare opgaven ved 20 kW.
-
Når kedeltemperaturen ellers er på 60 grader, så er det nok til at vi kan holde vores høje indendørstemperatur. Altså 23-24 grader, som vi så godt kan lide.
Men om aftenen, efter ungerne har været i badekar og evt. konen også er blevet vasket, så kan vi mærke det på komforten, når den dels går til VVB-drift, og dels tilbage til normal drift. Når anlægstemperaturen kun er på lidt over 50 grader, så synes vi det er koldt i stuen, dvs. 20-21 grader ;)
Med andre ord: kan jeg få løst problemet med manglende varme på huset i forbindelse med VVB-drift, så kan vi fint holde varmen :)
-
Hej,
Skulle du være interesseret, så har jeg på opfordring smidt en lille pdf-fil på min web-side med lidt forklaring på de forskellige muligheder med VVB'en http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf (http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf)
Hilsen
Michael
Ja, jeg er også varm på MHES' løsning. Min lille svoger, der er i lære som vvs'er, kommer forbi i næste uge og øver sig lidt på mit anlæg. I første omgang ændrer han 3-vejs til 2-vejs, og så ser vi om det ku' være nok.
-
Ja, jeg vil have det lavet som du har det på side 8 i dit meget fine dokument.
Men et spørgsmål: har du to temperaturfølere i din VVB? Altså en til termostatventilen og en til styringen?
-
Jeps, der er to følere, en NTC-føler (altså en elektrisk føler) til styringen og en kapilarrørs føler (altså sådan en som der også er på shunttermostaten) i VVB'en.
Hilsen
Michael
Ja, jeg vil have det lavet som du har det på side 8 i dit meget fine dokument.
Men et spørgsmål: har du to temperaturfølere i din VVB? Altså en til termostatventilen og en til styringen?
-
Allright. Skal nok vende tilbage med en opdatering når min installation er blevet som din, Michael :)
-
Men Martin . Hvis du ændre din trevejs til en tovejs så er der vel ingen grund til at lave en loop med en termostat også for så laver du jo både vv og varmer på anlægget samtidig.'
MVH
Claus
-
Hej Claus,
Jo jo, ideen er altså go' nok ;)
Det der er det smarte ved at køre med termostatventilen til VVB'en om vinteren er at man så undgår at VVB'en ind- og udkobles digitalt, men reguleres stille og roligt.
Det giver mindre "støj" i reguleringen af driften på brænderen og dermed mindre forbrug ;)
...og så har man iøvrigt altid varmt vand og risikerer ikke at man vil tage karbad, lige før VVB'en skal varmes op ;)
Hilsen
Michael
Men Martin . Hvis du ændre din trevejs til en tovejs så er der vel ingen grund til at lave en loop med en termostat også for så laver du jo både vv og varmer på anlægget samtidig.'
MVH
Claus
-
Hej Michael.
Jo det kan jeg godt se ,men hvis VVB kalder digital gennem styrngen får du samtidig hævet setpunkt og når fyret går højere i temp holder du måske bedre anlægs temp når den falder til normal drift igen.
jeg har selv tænkt på at sætte en termoventil på fordi jeg mangler udgang og også fordi jeg kan se at vvb virker som en akutank hvergang salen kobler ind ,men er lidt ulden ved løsningen fordi du jo ike har nogen mulighed for at tillade at den går under setpunkt og derved står du faktisk og holder en rimelig stor radiator oppe i temp hele tiden. Ved godt at er din VVB isoleret godt har du ikke det store varmetab men alligevel .
MVH
Claus
-
Hej Claus,
En billig kugleventil i serie med termostatventilen, og du har din løsning ;)
...den hedder "Termostat ON/OFF" på sidste side i beskrivelsen ;)
Vi kan godt begynde at diskutere varmetab fra VVB'en, men for det første har jeg VVB'en siddende inde i mit hus, så varmetabet bliver bare til rumopvarmning og for det andet er varmetabet kun ganske lille.
Hilsen
Michael
Hej Michael.
Jo det kan jeg godt se ,men hvis VVB kalder digital gennem styrngen får du samtidig hævet setpunkt og når fyret går højere i temp holder du måske bedre anlægs temp når den falder til normal drift igen.
jeg har selv tænkt på at sætte en termoventil på fordi jeg mangler udgang og også fordi jeg kan se at vvb virker som en akutank hvergang salen kobler ind ,men er lidt ulden ved løsningen fordi du jo ike har nogen mulighed for at tillade at den går under setpunkt og derved står du faktisk og holder en rimelig stor radiator oppe i temp hele tiden. Ved godt at er din VVB isoleret godt har du ikke det store varmetab men alligevel .
MVH
Claus
-
... og for det andet er varmetabet kun ganske lille.
Plus den jo faktisk også er der alligevel... tanken bliver jo stadig holdt varm :P
-
Så sandt, så sandt....
...men hvis man er meget nøjeregnende, så er varmetabet jo faktisk mindre hvis VVB'en på tidspunkter har lavere temperatur, og det har den jo hvis man opvarmer den i "klumper".
Men man skal f........ være nøjeregnende hvis man skal kunne måle det ;)
Hilsen
Michael
... og for det andet er varmetabet kun ganske lille.
Plus den jo faktisk også er der alligevel... tanken bliver jo stadig holdt varm :P
-
Så sandt, så sandt....
...men hvis man er meget nøjeregnende, så er varmetabet jo faktisk mindre hvis VVB'en på tidspunkter har lavere temperatur, og det har den jo hvis man opvarmer den i "klumper".
Men man skal f........ være nøjeregnende hvis man skal kunne måle det ;)
Jeps.. og på varmestrengen til VVB'en... meeeeeeeen, tror det er svært at måle :P
-
Skriver lige mit oprindelige indlæg om fordi jeg lige sad og tænkte forskellige senarier igennem:-)
Læg mærke til at Brøns skifter sin trevejs til en tovejs derved vil han faktisk i min mening ikke få noget ud af den elektroniske styring når han har en termostat på også eller ihvertfald meget lidt . Når VVB kalder på varme åbner termostat med det samme fordi den jo ikke har nogen "under" funktion . Ok det er det som er ideen med ventilen at man hele tiden holder temp i vvb oppe men eftersom afkøling af vv vil forgå mere langsomt ved forbrug da der nu bliver varmet konstant så vil der gå lang tid før fyret slår over på VVB drift og hæver setpunkt ,og det boost som skulle komme når styringen går i VVB drift udebliver jo fordi du ,for det første, kun slår et lille stykke rør fra og ikke huset + termostatventil jo allerede er fuld åben ,eller har jeg misforstået den tegning der hedder vinter med boost :-). Ok fyret skruer op for setpunkt men du ville jo opnå det samme med en tovejs uden termostat . Hvis man ikke vil have så stor en opvarming pr periode kan man jo bare sætte VVB temp under til måske 3-5 gr så den vil starte med VVB drift tidligere og ikke falde så langt ned i temp. Ja den vil kører lidt mere ujænt men så må man jo vælge hvad man vil.
Min religion er også ikke at bruge trevejs og udelukkende lave varmt vand og derved lukke for mit anlæg , men det er fordi jeg ved at jeg taber meget i anlægget hvis bare det ligger stille i 30 min og ihvertfald hvis min store sal kobler ind på samme tid eller der er fest og opvaskeren (mig selv :-) bruger enorme mængder vand. så kan jeg ikke tillade mig at lukke af for anlæg for så bliver der koldt. . Derfor var dette indlæg faktisk rigtigt fedt (tak Brøns ) for jeg var i tvivl om termostat eller tovejs men det er jeg ikke nu. Nu sværger jeg til en tovejs ventil . Også fordi at står termostaten åben i en situation hvor jeg ligger langt nede i kedel temp så virker VVB som en akutank og det går lynhurtigt med at trække 10-15 gr ud af VVB som så skal varmes op igen. (ingen regulering nu så det er bitter erfaring .-). Samme senarie kan opstå med tovejs ventilen men når jeg lader VVB have en under temp på 10-15 gr så vil jeg jo ikke trække varme ud .
Hvis jeg skal kunne se nogen ide med at lave denne termostat loop så skal kugleventilen være lukket også ved vinterdrift således at den kobler huset fra og kun laver varmt vand når styring overtager ved feks 10-15 gr under ønsket VVB temp . Så kan termostaten tage de små forbrug og sikre at der altid er mest muligt varmt vand til rådighed mens der alligevel varmes på huset. Men igen jeg kan have misforstået tegningen :-)
Lidt en lang roman og der er sikkert noget jeg ikke har tænkt på :-)
MVH
Claus
-
Hej Claus,
Jeps, lang historie ;)
...og så faktisk om noget vi ikke er uenige om ;)
Min ide med mit setup er at jeg har alle fordelene ved 2-vejs ventil når det passer mig og alle fordelene ved 3-vejs ventil når det passer mig.
Du har til dels ret i at man ikke har nogen glæde af den elektroniske styring når man har en termostatventil også, men kun til dels.
Jeps, VVB'en skal langt ned i temperatur før der køres VVB-drift om vinteren (ikke VVB-prioritering), fordi termostatventilen jo normalt holder den varm.
Og når/hvis VVB'en alligevel dykker nok til at VVB-drift kommer i funktion, så er det blot en parallel til den sandsynligvis fuldt åbne termostatventil.
Men igen, kedeltemperaturen hæves samtidig, hvilket giver en hurtigere opvarmning, og i takt med at VVB'en opvarmes lukker termostatventilen stille og roligt, mens 2-vejs ventilen stadig er fuldt åben.
Det giver en hurtigere opvarmning af VVB'en til setpunkt.
Så i min optik giver det altså mening med både 2- / 3-vejs ventilen og termostatventilen, hvis man vil have både i pose og sæk ;)
Her i huset synes vi at det er fedt at vi kan tømme VVB'en nærmest helt når vi fylder badekaret og så alligevel have masser af varmt vand efter ganske kort tid ;)
Hvis du kan trække varme ud af din VVB når fyret starter, må det være et spørgsmål om at du starter pumpen for tidligt ;)
Afslutningsvis skal jeg understrege at mit setup ikke nødvendigvis er det rette for alle, men her i huset duer det ;)
I min lille vejledning hat jeg forsøgt at beskrive de forskellige muligheder og deres fordele/ulemper, så er det op til den enkelte at finde sin egen løsning.
...og hvis nogen kan få glæde af at "kopiere" mit setup, så skal de være hjertelig velkomne ;)
Hilsen
Michael
-
Godt så. jeg var ikke helt åndsvag :-)
Det er ikke pumpestart der er problemet Michael.
Det er årgangen på huset :-)
Oprindelig blev det fyret op med 8 kakkelovne i 1938.......
Så var man så klog at lave centralvarme med 3,5" rør... Efter princippet større er bedre ..... Det er en gammel skole og Billund kommune har altid haft storhedsvanvid.Måske kan man sige at de klodser i det :-)
så når jeg har stop på bare et par timer i 10 gr frost så ryger bunden ud af mit fremløb og den ligger nede på 25 gr .Så er det jo dejligt nemt lige at trække varmen ud af en ureguleret VVB når vi starter op igen...
Jeg tør ikke stoppe mere en 10 min 2 gange i døgn for komp rens . Min pille gud har haft en fejl på en leverance (jeg er blevet kompenceret) så der er enormt meget smuld derfor måtte jeg tømme silo og snegl igår .. Samtidig skal vi have en loge til flæskesteg i aften så jeg måtte hæve salen til 19 gr og datteren bestemte sig til aqt 28 gr igrunden var en dejlig temp at have på hendes værelse !!!! Jeg kæmper endnu med at få temp op..
Burde rykke hele skidtet ned og starte på en frisk men har ikke vundet i lotto...
MVH
Claus
-
Både MHES og jeg har jo begge nogle gamle kappebeholdere, og den type VVB vil gerne have konstant flow gennem sig, som termostatventilen sikrer. Med en moderne spiral-beholder er det slet ikke sikkert at den forkromede løsning er nødvendig.
Min svoger kommer i morgen og laver det om. Det bliver dejligt!
I øvrigt så var min fotocelle søndag aften stået af. Den var simpelthen smadret, måske havde jeg monteret den forkert, så den havde fået piller i hovedet. Anyway, fyret var slukket fra søndag først på natten og til mandag formiddag, hvor jeg fik skiftet fotocellen. Først her til morgen var anlægget oppe på setpunkt! Hver eneste gang VVB kaldte på varme, var temperaturen i radiatoranlægget kun nået op på 55 grader. Så efter den time, det tager at lade VVB, så var temp i anlæg faldet til 45 grader. Og sådan fortsatte det, og i nat, hvor den ikke lavede VVB, så kom det med i temperatur...
-
Nåh, vi var nede og snitte -15 i nat... kan du holde varmen Martin?
-
Nej, her til morgen var der faktisk for koldt i stuen. Fyret havde kæmpet på at komme op på set-punkt hele natten, og kedeltemperatur ved 100% ydelse var 56 grader (setpunkt på 60 grader).
MEN jeg har også taget bageste røgvender ud, og kører med en røgtemperatur på 200 grader ved 100% (20 kW). Jeg bliver i dag færdig med at isolere min skorsten, og regner med at det gør, at jeg kan sænke røgtemperaturen igen. Så må vi lige se, om det hjælper på at holde setpunkt.
Kunne dog godt være, at 60 grader fremløb ikke er nok, når det er så koldt. Så jeg er spændt på, om jeg kan holde det setpunkt med røgvenderpladen i.
-
Nu har jeg fået isoleret skorstenen og sat pladen tilbage i kedlen. Røgtemperaturen er som forventet på ca. 80-90 grader.
Jeg har også fået lavet min 3-vejs om til 2-vejs. Den kæmper lidt for at klare både VVB og anlæg samtidig, men nu får den lige lov til at komme op i temperatur. Havde slukket fyr og noget vand af anlæg da der blev lavet om i installationen her til aften, så det hele var lidt koldt.
-
Nydeligt...
-
PEX er nu så dejlig let at arbejde med :D
Har du fået varmen nu?
-
Det har helt klart hjulpet, at anlægget ikke får lov til at køle ned i en time, mens den laver varmt vand. Nu ser det ud til at den kan følge med.
Er lige kommet hjem, og nu er kedlen på 67 grader (setpunkt 65), og den kører ved 16-17 kW ydelse. Jeg har indtil videre mine 23-24 grader i huset Har ikke været hjemme hele dagen, så har ikke observeret, hvordan den reagerer, når VVB kalder på varme. Det vil jeg holde øje med i aften.
Testen kommer i nat, hvor det bliver koldt, og i morgen, hvor det både bliver koldt og blæser :)
-
Bare rolig, temperaturen vil nærme sig 0 som vinden tar til... :)
-
Kan lige akkurat følge med når jeg sparker til den med 21 kW :)
(http://s8.postimage.org/50obvbdht/system.jpg) (http://postimage.org/image/50obvbdht/)
-
Kan lige akkurat følge med når jeg sparker til den med 21 kW :)
(http://s8.postimage.org/50obvbdht/system.jpg) (http://postimage.org/image/50obvbdht/)
Jajada, og der er jo 3kw at give af endnu. Det bliver nok ikke meget koldere end det er nu, sååån i snit. Men det er da lige på grænsen, jeg holder stadig på at en 30ver havde passet, personligt vil jeg gerne have lidt i overskud, også set i lyset af at, skulle man have nedbrud af en eller anden art, så er det rart at få hurtigt varme på igen, det ville tage sin tid hvis det kører 100% for at følge med.
Men på mandag er det tø, og så begynder foråret så småt at banke på O0 var lige i værkstedet i går, MC'en fik lige en olievædet klud på gaffelbenene, så ved den at sommeren er på vej ;D
-
Kan lige akkurat følge med når jeg sparker til den med 21 kW :)
(http://s8.postimage.org/50obvbdht/system.jpg) (http://postimage.org/image/50obvbdht/)
Det er super :) Så skal du bare have en brænder uden hul i taget :P
-
Kan lige akkurat følge med når jeg sparker til den med 21 kW :)
(http://s8.postimage.org/50obvbdht/system.jpg) (http://postimage.org/image/50obvbdht/)
Jajada, og der er jo 3kw at give af endnu. Det bliver nok ikke meget koldere end det er nu, sååån i snit. Men det er da lige på grænsen, jeg holder stadig på at en 30ver havde passet, personligt vil jeg gerne have lidt i overskud, også set i lyset af at, skulle man have nedbrud af en eller anden art, så er det rart at få hurtigt varme på igen, det ville tage sin tid hvis det kører 100% for at følge med.
Men på mandag er det tø, og så begynder foråret så småt at banke på O0 var lige i værkstedet i går, MC'en fik lige en olievædet klud på gaffelbenene, så ved den at sommeren er på vej ;D
Ja, du har ret i at det er lige på grænsen. Jeg er lidt i syv sind omkring det her. For ja, den skal kæmpe lidt længere tid ved 100% end en 30 kW'er skulle, men 30'eren ville jo så nok være for stor langt det meste af tiden. Ak, jeg har godt nok et hus der er svært at tilfredsstille :)
-
Hmm . Tja jeg har samme problem i øjeblikket. Har i år valgt at kører 9 gr døgnet rundt i den store sal og når den kalder på varme så ligger mit fremløb nede på 50 gr indtil den slukker igen. Først derefter kan jeg holde temp.
Ved sgu ikke hvad jeg skal råde dig til. Men hvis du kunne finde en at bytte med tror jeg du vil blive mere rolig ,men om det er nødvendigt ?? Den kører måske mere på 100% men den kan holde temp oppe og vi får det næppe meget koldere end det har været de sidste dage så . Når man kikker på dine kurver så ligger du jo meget fint og det er ikke meget den dykker når den kalder på VV. Så den klare sig jo..
Men har du ikke vendt den på hovedet. Din retur er 99 gr :-)
-
Hmm . Tja jeg har samme problem i øjeblikket. Har i år valgt at kører 9 gr døgnet rundt i den store sal og når den kalder på varme så ligger mit fremløb nede på 50 gr indtil den slukker igen. Først derefter kan jeg holde temp.
Ved sgu ikke hvad jeg skal råde dig til. Men hvis du kunne finde en at bytte med tror jeg du vil blive mere rolig ,men om det er nødvendigt ?? Den kører måske mere på 100% men den kan holde temp oppe og vi får det næppe meget koldere end det har været de sidste dage så . Når man kikker på dine kurver så ligger du jo meget fint og det er ikke meget den dykker når den kalder på VV. Så den klare sig jo..
Men har du ikke vendt den på hovedet. Din retur er 99 gr :-)
Tidligere i tråden var du ellers sikker på at den har rigelig stor nok ;)
Jeg tror nu lige den klarer skærrene, hvis ellers i har holdt varmen, og du mener at MAX forbrug, varme, bad og kulde har kulmineret, så har du den perfekte stoker til forholdene ;)
Lad os følge den hen over weekenden, har i holdt varmen frem til midt i ugen hvor ydermurene bliver lunet lidt af naturkræfterne, så ville jeg beholde 16-24kw brænderen.
Nu krydser jeg fingre for at det holder, ellers må i jo komme forbi og få et varmt bad ^-^
-
Jeg synes det ser perfekt ud. Du taber ikke engang fremløbstemperatur selvom VVB'en er psykopat god til at aftage varme, så eneste indvirkning er at det bare tager normal tid at opvarme VVB'en igen. Tror virkelig ikke det gør den store forskel, ellers må du give den et klem... 3 kW mere kan den jo nu nok yde hvis det skulle være.
-
Nå, det har jo været psykopat-vejr hernede i det sønderjyske de sidste par dage. 14 m/s fra øst og pissekoldt. Jeg har fået fyret justeret til noget nær perfektion ved 22 kW, og det kører bare godt. Hvis jeg skruer op for en radiator eller VVB kobler ind, så knalder den op på 100%, men kommer hurtigt ned på 60-70% for at holde setpunkt.
Som det har kørt her mens det har været koldest, så har vi på intet tidspunkt døjet med at holde varmen. Og HELE hytten er opvarmet til 23-24 grader. Jeg havde ellers fundet en med en 30'er der ville bytte, men jeg tror godt nok efterhånden på at fyret har den perfekte størrelse.
Ahhh... :) O0
-
Godt du ventede lidt og ikke lavede en panik bytning :-)
-
Jeg har holdt lidt øje med dig når det har været værst med blæseri og temperatur osv. Jeg tror du har ret. Fyret er dimensioneret perfekt ;)
Har du fået fikset din brænder?
-
Jeg har holdt lidt øje med dig når det har været værst med blæseri og temperatur osv. Jeg tror du har ret. Fyret er dimensioneret perfekt ;)
Har du fået fikset din brænder?
Dejligt at vide at nogen holder øje med en 8)
Jeg har ikke fået fikset brænderen endnu. Faktisk er hullet blevet endnu større. Den må virkelig have fået nogle tæsk af at Levi har eksperimenteret med al den iltstyring. Men når det bliver varmere, så skal den op til NBE og ordnes. Så er det man er træt af at der ikke er nogen el-patron i VVB :P
-
Dejligt at vide at nogen holder øje med en 8)
Jeg har ikke fået fikset brænderen endnu. Faktisk er hullet blevet endnu større. Den må virkelig have fået nogle tæsk af at Levi har eksperimenteret med al den iltstyring. Men når det bliver varmere, så skal den op til NBE og ordnes. Så er det man er træt af at der ikke er nogen el-patron i VVB :P
Jeg tror ikke på det har noget med det at gøre. Der må have været en fejl i den plade de har brugt til brænderen...
Træls du ikke har en elpatron.... det ku ellers være rart at have i sådan en situation... men måske du kan få det til at passe med en ferietur? :P
-
Jeg har holdt lidt øje med dig når det har været værst med blæseri og temperatur osv. Jeg tror du har ret. Fyret er dimensioneret perfekt ;)
Har du fået fikset din brænder?
Dejligt at vide at nogen holder øje med en 8)
Jeg har ikke fået fikset brænderen endnu. Faktisk er hullet blevet endnu større. Den må virkelig have fået nogle tæsk af at Levi har eksperimenteret med al den iltstyring. Men når det bliver varmere, så skal den op til NBE og ordnes. Så er det man er træt af at der ikke er nogen el-patron i VVB :P
Jeps, det er helt sikkert noget galt med stålet, det må være en forkert plade der er trukket ud af reolen, det ender nok med en bytter, men det er jo ingen skade til. ^-^
-
Tjah, det kan da godt være I har ret i at det bare er noget dårligt stål. Heldigvis flytter vores lejere til maj, og så er der ikke behov for varmt vand når vi ikke er hjemme, og så kan jeg jo tage familien med på ferie hos mine forældre i Nordjylland og besøge NBE i samme forbindelse :)
-
Fin løsning ;)