Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: mbangsoe efter Dec 13, 2012, 19:40
-
Jeg har jo lavet min 3-vejs-ventil om til en 2-vejs, og rent mekanisk virker det også fint nok.
Men så sker der her: fyret står og holder settemperatur ved 15 kW ydelse og hygger sig. Så kalder VVB på varme, og ventilen åbner til VVB, og i samme øjeblik sænker fyret ydelsen til 10 kW, kedeltemperatur falder pga. afkøling fra VVB, og så arbejder den sig så lige så stille op igen. Den skal helt op på 20 kW før den rammer setpunkt og drosler ned igen.
Kan nogen forklare hvorfor den drosler ned til 50% ydelse ved tilkobling af VVB via 2-vejs-ventil? VVB max effekt står til 100%.
-
Hvad står din VVB effekt til ?
-
Kan nogen forklare hvorfor den drosler ned til 50% ydelse ved tilkobling af VVB via 2-vejs-ventil? VVB max effekt står til 100%.
:)
-
Hmm underligt. Har du rette din PID hvis det er den som står for lavt og reagere for langsomt :-)
-
Hvis jeg sætter P op, så reagerer den godt nok hurtigere. Men den skal jo ikke skrue ned på 50% ydelse, når den lige har stået og skulle køre 70% for at holde setpunkt. Den skal med det samme i stedet banke afsted på 100% og så ned igen, når VVB bliver koblet fra.
-
Det ville være nemt at finde årsagen hvis du havde stokerkontrol.
Kan det være fordi at der kommer varmt vand retur fra vvb?
-
Jeg har ikke lige holdt øje, men jeg har en snigende fornemmelse af at den resetter I når VVB'en går i gang, og når den slutter. Jeg skal nok lige prøve at lave en test når jeg kommer hjem. Dog har jeg ikke en v6, men måske det er det samme. Ryger den ikke hurtigt fra 50% og op til 100% ?
-
Nej, den når slet ikke op på 100% før VVB er varm. Så den skal igen kæmpe lidt for at komme op på setpunkt. Det var ikke tilfældet, hvis den ikke gik ned på halv kraft.
Måske man skulle lade en ekstern termostat styre 2-vejs-ventilen og så VVB-prio helt fra. Så må man da være ude over det problem?
-
Hvad er din kedeltemperatur setpunkt, og hvad er din VVB temperatur setpunkt?
-
Kedel har setpunkt 65 grader, diff. under 3, VVB 55 grader, diff. under 5, VVB max effekt 100%.
-
Hm, gad vide om billedet ikke ser væsentlig anderledes ud for dig hvis du sætter VVB setpunktet til 60 grader i stedet.
-
Ja, styringen tror at kedlen er 10 grader for varm, når den skifter fra 65 til 55 grader. Derfor sænker den ydelsen med det samme.
Kan du hæve den ene eller sænke den anden set temp?
Hilsen Kim
-
Nemlig ja :)
Holder stadig på at MHES' løsning med 3 vejs, og en termostatisk bandit er vejen frem hvis det ikke hjælper at hæve VVB temperatur indstillingen lidt.
-
Ja okay, det giver god mening. Det må jeg prøve. Det virker da bare underligt at man har lavet VVB-styringen sådan. Det giver da ikke mening i forhold til at det er meningen at den skal hæve kedelsetpunkt med 10 grader som en del af VVB-prio?
Gad vide om man ikke også kunne sætte kedel diff. under til 10, så den ikke bliver "slået ud" af forskellen mellem 55 og 65....
-
Hej,
Keddel diff. har intet med sagen at gøre, det er en værdi der kun bruges til at definere hvor langt kedel temp. skal falde under kedel set før brænderen starter igen efter et stop.
Det der reelt bør ske når du skifter fra drift til VVB og tilbage til drift er:
I-leddet for drift har en eller anden værdi, som huskes når der skiftes til VVB
Under VVB drift kører brænderen med sin egen faste PI regulering og sætter kedel temp. midlertidigt til VVB set + 20oC (altså til 75oC hos dig).
Når der skiftes tilbage til drift, skal den oprindelige kedel set. og den huskede I-værdi fra før skiftet geninstalleres og drift % regnes udfra dette.
Det vil sige at drift% efter VVB-drift bliver gl. I-værdi + nyværende P-værdi, hvor P-værdien sandsynligvis er negativ.
Årsagen hertil er at kedel set var 75oC under VVB-drift og nu er tilbage på de 65oC.
Forestil dig at du før skift til VVB kørte stabilt med 57% drift (I-værdien er så 57) og under VVB-drift kommer kedel temp op på 75oC, med en drift på f.eks. 85%.
Ved skift tilbage vil drift% så blive 57 (den gamle I-værdi) + P, som er negativ 65oC - 75oC ganget med P faktor f.eks. 2.
Altså i dette tilfælde (65-75) * 2 = -20, så drift% bliver 57-20 = 37%.
Ja, det er langhåret, men det er nok det der sker.
Hilsen
Michael
Ja okay, det giver god mening. Det må jeg prøve. Det virker da bare underligt at man har lavet VVB-styringen sådan. Det giver da ikke mening i forhold til at det er meningen at den skal hæve kedelsetpunkt med 10 grader som en del af VVB-prio?
Gad vide om man ikke også kunne sætte kedel diff. under til 10, så den ikke bliver "slået ud" af forskellen mellem 55 og 65....
-
Okay, det giver da lidt mening. Nogen idé til hvordan man omgår det problem? Det betyder jo, at jeg har lidt af de samme temperaturfald i huset som med 3-vejs. Ikke helt så meget naturligvis, men når den skal kæmpe en time med at få anlæg op i temp. efter opvarmning af VVB, så kan det mærkes i huset, at den kører frem med 10 grader for lidt.
-
Hej,
Sorry, men nu læste jeg lige dit startindlæg igen, og så er det jo noget sludder jeg har skrevet ;)
...dit problem er jo når du skifter til VVB og ikke når du skifter fra VVB.
I den situation giver det slet ingen mening at den falder i ydelse, for kedel setpunkt hæves jo rent faktisk med 10oC, så den burde sparke røv.
Jeg skal prøve at se hvad min v10'er gør, så hører du mere senere...
Hilsen
Michael
Okay, det giver da lidt mening. Nogen idé til hvordan man omgår det problem? Det betyder jo, at jeg har lidt af de samme temperaturfald i huset som med 3-vejs. Ikke helt så meget naturligvis, men når den skal kæmpe en time med at få anlæg op i temp. efter opvarmning af VVB, så kan det mærkes i huset, at den kører frem med 10 grader for lidt.
-
Jeps, så er v10'eren testet ;)
Den gør præcis som jeg beskrev :D
Under VVB-drift bliver P-faktor = 5,0 og I-faktoren er også en fast enhed (som jeg ikke lige kunne se).
I-værdien starter med 0 under VVB-drift.
Når VVB-drift slutter, bliver den "gamle I-værdi" genbrugt.
Hilsen
Michael
Hej,
Sorry, men nu læste jeg lige dit startindlæg igen, og så er det jo noget sludder jeg har skrevet ;)
...dit problem er jo når du skifter til VVB og ikke når du skifter fra VVB.
I den situation giver det slet ingen mening at den falder i ydelse, for kedel setpunkt hæves jo rent faktisk med 10oC, så den burde sparke røv.
Jeg skal prøve at se hvad min v10'er gør, så hører du mere senere...
Hilsen
Michael
Okay, det giver da lidt mening. Nogen idé til hvordan man omgår det problem? Det betyder jo, at jeg har lidt af de samme temperaturfald i huset som med 3-vejs. Ikke helt så meget naturligvis, men når den skal kæmpe en time med at få anlæg op i temp. efter opvarmning af VVB, så kan det mærkes i huset, at den kører frem med 10 grader for lidt.
-
Dvs. den resetter I?
-
Hej Martin,
Nja, den gemmer drift-I og resetter I når den skifter fra drift til VVB, og geninstallerer den gemte drift-I når den skifter tilbage.
Samtidig ændres P-faktoren fra din egen drift-P faktor til en fast VVB-P faktor på 5,0 og din egen drift- I faktor skiftes til en fast VVB-I faktor, som jeg så ikke lige kan huske ;)
Hilsen
Michael
Dvs. den resetter I?
-
Ok bare lige for forståelsen
I er ikke =0 ved VVB start men et fast tal.
-
Hmm, I-faktoren er et fast tal, I-værdien er 0 ved VVB-start.
I-faktoren er det tal som fejlen (forskellen mellem setpunkt og aktuel værdi) ganges med for at få I-værdien (I-leddets andel til drift%).
I-faktoren er det tal du selv kan justere på i PI-reguleringen.
Giver det mening nu ?
Hilsen
Michael
Ok bare lige for forståelsen
I er ikke =0 ved VVB start men et fast tal.
-
tja . For kalringen ang PI i normal drift har jeg fattet :-) Men hvis I=0 når VVB drift starter hvilket setpunkt vil den så lægge sig efter når den skal have indflydelse på VVB drift.
-
Jeps, så er v10'eren testet ;)
Den gør præcis som jeg beskrev :D
Under VVB-drift bliver P-faktor = 5,0 og I-faktoren er også en fast enhed (som jeg ikke lige kunne se).
I-værdien starter med 0 under VVB-drift.
Når VVB-drift slutter, bliver den "gamle I-værdi" genbrugt.
Hilsen
Michael
Hej,
Sorry, men nu læste jeg lige dit startindlæg igen, og så er det jo noget sludder jeg har skrevet ;)
...dit problem er jo når du skifter til VVB og ikke når du skifter fra VVB.
I den situation giver det slet ingen mening at den falder i ydelse, for kedel setpunkt hæves jo rent faktisk med 10oC, så den burde sparke røv.
Jeg skal prøve at se hvad min v10'er gør, så hører du mere senere...
Hilsen
Michael
Okay, det giver da lidt mening. Nogen idé til hvordan man omgår det problem? Det betyder jo, at jeg har lidt af de samme temperaturfald i huset som med 3-vejs. Ikke helt så meget naturligvis, men når den skal kæmpe en time med at få anlæg op i temp. efter opvarmning af VVB, så kan det mærkes i huset, at den kører frem med 10 grader for lidt.
Så du siger at dit setup ikke falder i ydelse ved skift TIL VVB? Den skal jo sparke røv, når den skifter til VVB. Er det det V10 gør? Sådan som mit system er, må simpelthen være en fejl. Det gi'r ingen mening at den skal falde til 50%, når den ved skift til VVB skal bibeholde setpunkt OG samtidig yderligere varme VVB op.
Hvis du kan bekræfte, at det virker som det skal i V10, så kan det jo være jeg skal have en nyere chip i..
-
måske det som er rette i 6.78 :-)
-
Hej,
Ok, men for lige at være helt sikker, så lad os slå fast at I-delen er en "stak" der stiger/falder hvert minut efter formlen (setpunkt - aktuelværdi) x I-faktor.
Hvis vi nu forestiller os at vi har en P-faktor på 2,0, en I-faktor på 0,1 og kedel setpunkt er 65oC og kedel temp. rent faktisk også er 65oC, og brænderen kører 57%.
Så må I-delen være 57, for P-delen vil være 0, og hvert minut ændres I-delen altså med (65-65)x0,1 = 0.
Nu skifter fyret så til VVB-drift med et VVB-setpunkt på 60oC.
Det betyder at nuværende I-del på 57 "gemmes" og derefter nulstilles I-delen.
Så erstattes kedel setpunkt med VVB-setpunkt + 20C altså 60+20=80oC.
P-faktor ændres fra den normale (selv indstillede) til fast 5,0 og I-faktor ændres fra den normale (i dette tilfælde 0,1) til en fast værdi som jeg ikke kan huske, men lad os sige 0,2 for at have et tal.
Da drift% = P-del + I-del vil det medfører at drift% lige i nuet vil blive:
(80 - 65) x 5,0 = 75% (P-del = (setpunkt - aktuel) x P-faktor)
...og hvert minut vil drift% stige med 3% fordi I-delen vil stige med (80-65) x 0,2 = 3.
Dette er selvfølgelig under forudsætning af at kedeltemperaturen ikke ændrer sig, hvilket den selvfølgelig gør, men det undlader vi for nemhedens skyld.
Altså lige efter skiftet vil drift% være 75%, efter 1 minut vil den være 78% og I-delen vil være 3.
Efter endnu et minut vil drift% være 81% og I-delen altså 6, efter endnu et minut vil drift% være 84% og I-delen vil være 9 osv. indtil vi når 100%.
Uanset hvad I-delen er blevet talt op/ned til når der skiftes tilbage til alm. drift, vil de oprindelige 57 blive "sat tilbage" i I-delen og de oprindelige P- og I-faktore vil igen blive gældende.
Lad os så forestille os at kedel temp under VVB-drift er kommet op på de 82oC og drift% = 89% (bare et eksempel).
Så skiftes der til alm drift og I-delen bliver altså 57 mens P-delen bliver (65-82)x2,0 = -34, resultatet bliver drift% = 57 - 34 = 23%.
Efter 1 minut justeres I-delen med (65-82)x0,1 = -3,4 og bliver altså 53,6% (54%).....
Giver det mening ?
Hilsen
Michael
tja . For kalringen ang PI i normal drift har jeg fattet :-) Men hvis I=0 når VVB drift starter hvilket setpunkt vil den så lægge sig efter når den skal have indflydelse på VVB drift.
-
Jeg har spurgt en livline om der er lavet nogen ændringer i chippen vedrørende VVB PI ved. chip v.675 og op til v.678.
Jeg vil stadig mene at løsningen er at hæve VVB setpunkt til 60 grader, for at provokere den til at give noget mere gas.
-
Michael . ja det giver god mening og en super forklaring på udregningerne.
Martin.. Var der noget ændret fra 6.75 til 6.78 ?
-
MHES: forklaringen giver fin mening!
Claus: har ikke fået sat 6.78 i endnu, julefrokost i går ;)
I dag vil jeg prøve at hæve VVB-setpunkt til 60 grader og se. Det er ikke en holdbar løsning, for det er for høj temperatur i VVB og noget der vil give andre problemer :)
Jeg tror den løsning jeg snart skal have lavet, er en løsning, hvor 2-vejs-ventil er styret af noget elektronik, der ved indkobling af VVB også samtidig slukker for cirkulation på det varme vand, og tænder for den igen, når VVB er oppe i temperatur. På den måde kan man omgå styringens lidt tåbelige måde at håndtere VVB-drift på. Jeg regner med, at hvis 2-vejs kobler ind "uden at styringen ved det", så vil den reagere ved at skrue op for ydelsen, når kedeltemp falder pga. indkobling af VVB. Så skal jeg have hævet P lidt op, måske.
I mellemtiden afventer jeg svar fra Martin Pedersens livline. Kunne være fedt, hvis et skift til 6.78 (som jeg har fået i julegave af Claus) kan gøre det :)
-
Hej,
Jeg tror den løsning jeg snart skal have lavet, er en løsning, hvor 2-vejs-ventil er styret af noget elektronik, der ved indkobling af VVB også samtidig slukker for cirkulation på det varme vand, og tænder for den igen, når VVB er oppe i temperatur. På den måde kan man omgå styringens lidt tåbelige måde at håndtere VVB-drift på. Jeg regner med, at hvis 2-vejs kobler ind "uden at styringen ved det", så vil den reagere ved at skrue op for ydelsen, når kedeltemp falder pga. indkobling af VVB. Så skal jeg have hævet P lidt op, måske.
Præcis det jeg har gjort med en termostatventil med fjernføler til en plovmand ;)
Ventilen sidder parallelt over 3-vejs ventilen mellem fremløb og røret mod VVB'en og føleren et monteret i VVB'en.
Så snart vandet i VVB'en bare er lidt under det indstillede, åbner ventilen lidt for fremløbet, og jo mere vandet er under "setpunkt" jo mere åbner den.
Når vandet har nået "setpunktet" lukker ventilen, smart und automatisch ;)
...ingen elektronik, ingen programmering ;)
Om sommeren lukker man bare termostatventilen og kører start/stop efter VVB'en med sin 3-vejs ventil.
Hilsen
Michael
-
Nu er jeg ikke den store vvs'er eller.noget andet, men Google bruger jeg meget :) er vvb temp på 60 grader ikke det bedste ? Efter hvad jeg læser dannedes der mindst kalk mellem 55 og 60 grader ?
Send from mobile phone
-
Arh, nu skal man ikke tro alt hvad man googler sig frem til ;)
Kalk udskilles mere og mere jo varmere vandet er, men det tager en drastisk stigning ved temperaturer over 60oC.
Samtidig har de fleste bakterier det bedre og bedre i det varme vand indtil omkring 55oC
Derfor den anbefalede temperatur mellem 55 og 60oC
Hilsen
Michael
Nu er jeg ikke den store vvs'er eller.noget andet, men Google bruger jeg meget :) er vvb temp på 60 grader ikke det bedste ? Efter hvad jeg læser dannedes der mindst kalk mellem 55 og 60 grader ?
Send from mobile phone
-
Jeg har nu eksperimenteret med at hæve VVB-temp til 60 grader. Sågar også til 65 grader, som er kedelsetpunkt. Det ER bedre, når VVB har en temperatur, der er tæt på kedelsetpunkt. Men den drosler stadig ned ved skift til VVB. Det er ikke optimalt, og ikke tilfredsstillende :)
Jeg bliver nok nødt til at lave MHES' løsning med kombineret 3-vejs og termostatventil. Så kan jeg bruge termostatventilen om vinteren for at undgå at fyret skruer ned ved skift til VVB (og undgå 60 grader varmt vand i VVB), og så bruge 3-vejs-funktioen til sommerdrift.
Ville egentlig fint have kunnet klare mig med kun 2-vejs-ventil, hvis ellers VVB-styringen var lidt bedre designet.
Har du hørt fra din livline ang. VVB-funktionen i 6.78 vs. 6.75, Martin Pedersen?
-
Har du hørt fra din livline ang. VVB-funktionen i 6.78 vs. 6.75, Martin Pedersen?
Ja, jeg har bare glemt at give jer svaret. Han siger at det ikke ser ud til at der er ændret noget i VVB funktionen, ud over at minimums kedel ydelsen ikke er 10% mere, med det man ellers har indstillet styringen til. Desværre....
-
Ok, tak for det Martin.
Men hvadøh, hvordan kører det egentlig hos dig? Har du ikke samme problem som mig? Eller du har måske også VVB a'la MHES?
-
Ok, tak for det Martin.
Men hvadøh, hvordan kører det egentlig hos dig? Har du ikke samme problem som mig? Eller du har måske også VVB a'la MHES?
Æhm, jeg har ikke nogen problemer. Jeg kører med et 2 vejs system, og min ydelse stiger altid når VVB skal lades... men, jeg kører jo heller aldrig 100%. Har kun 136 kvm at fyre op jo. Du kan tjekke min graf... slå den over i 24 timer.
-
Okay... Min går til 10% ved skift til VVB, uanset om kedel kører ved 50% eller 80% (eller noget andet). Hvad pokker kan den fejl så skyldes... Kan du huske, om det er efter skift til V10, at VVB-drift får fyret til at stige i ydelse?
Tanke: mon det har noget at gøre med VVB diff. under? Tænker, at når jeg kører med 5 grader under, så kan det være, at den trækker for meget i bremsen, fordi der kun er 5 grader op til VVB setpunkt? Hvad er din VVB diff. under?
-
Jeg synes du skal prøve at skifte til din nye chip og se om det løser noget. Det kan jo være. Jeg kører med en VVB diff på 8. Kedel temp på 65 og VVB på 60.
-
Hej,
Det har absolut intet med VVB diff. under at gøre ;)
Hilsen
Michael
Okay... Min går til 10% ved skift til VVB, uanset om kedel kører ved 50% eller 80% (eller noget andet). Hvad pokker kan den fejl så skyldes... Kan du huske, om det er efter skift til V10, at VVB-drift får fyret til at stige i ydelse?
Tanke: mon det har noget at gøre med VVB diff. under? Tænker, at når jeg kører med 5 grader under, så kan det være, at den trækker for meget i bremsen, fordi der kun er 5 grader op til VVB setpunkt? Hvad er din VVB diff. under?
-
Det kan godt have noget med temp under i vvb at gøre.
Vandet i varmekappen/spiralen på VVB har samme temp som brugsvandet og hvis nu den naturlige retur fra anlægget er lavere end det så vil det virke som en shunt og i stedet for at returen fra VVB får kedeltemp til at falde vil den nu stige og fyret vil skrue ned .
Lad mig lige forklare med lidt tal hvad jeg mener.
Den naturlige retur er 48 gr . VVB setpunkt er 60 med 5 under . Kedelset punkt 65 gr.
VVB drift slår ind når temp er 55 gr og returen som jo er 7gr højere end den naturlige giver en shunt virkning og fyret skruer ned da den nu ikke skal arbejde så hårdt for at holde sit kedel setpunkt . Men når fyret så er kommet sig over det, skruer den op igen da den nu kører efter en anden PI og har et nyt kedel setpunkt der hedder +20gr.
Forstår i hvad jeg mener. :-)
MVH
Claus
-
Hej Claus,
Jeg kan godt se hvad du mener, altså at VVB diff. under inddirekte kan have noget med det at gøre ;)
Det kunne være rigtigt, men er ikke særlig realistisk da det umuligt kan give et øjeblikkeligt fald til 10% når nu kedelsetpunkt samtidig i dit eksempel hæves med 15oC (fra 65 til 80).
Hvis der skulle komme et øjeblikkeligt fald i drift% ville det kræve at P-delen var 0 og det bliver en kun hvis forskellen mellem aktuel værdi og setpunkt er 0 eller negativ.
You see my point ;)
Hilsen
Michael
Det kan godt have noget med temp under i vvb at gøre.
Vandet i varmekappen/spiralen på VVB har samme temp som brugsvandet og hvis nu den naturlige retur fra anlægget er lavere end det så vil det virke som en shunt og i stedet for at returen fra VVB får kedeltemp til at falde vil den nu stige og fyret vil skrue ned .
Lad mig lige forklare med lidt tal hvad jeg mener.
Den naturlige retur er 48 gr . VVB setpunkt er 60 med 5 under . Kedelset punkt 65 gr.
VVB drift slår ind når temp er 55 gr og returen som jo er 7gr højere end den naturlige giver en shunt virkning og fyret skruer ned da den nu ikke skal arbejde så hårdt for at holde sit kedel setpunkt . Men når fyret så er kommet sig over det, skruer den op igen da den nu kører efter en anden PI og har et nyt kedel setpunkt der hedder +20gr.
Forstår i hvad jeg mener. :-)
MVH
Claus
-
ja jeg kan sagtens se havd du mener Michael men selvom den slår over på VVB drift altså +15 gr så vil den jo sætte P=0 hvis den samtidig føler den får en stigning af temp på + X antal grader pr min.
Så er det jo først når det vender og den begynder at skrue op fordi temp nu begynder at falkde med x antal grader pr min at den sætter farten op
MVH
Claus
-
Hej Claus,
Næ nej, så skal du lige have et kursus i PI-regulering ;)
P-delen er konstant beregnet som:
(Setpunkt - aktuel værdi) * P-faktor
Så eneste måde at P kan blive =0 er hvis Setpunkt <= aktuel værdi, altså når den aktuelle værdi er lig med eller større end setpunktet.
I-delen er noget helt andet, for det er en "stak" som stiger/falder med tiden,men det gælder altså ikke P-delen ;)
Under VVB-drift er P-faktor fast 5,0 så med en forskel mellem setpunkt og aktuelværdi på bare 2oC vil du få 10% drift fra P.
Hilsen
Michael
ja jeg kan sagtens se havd du mener Michael men selvom den slår over på VVB drift altså +15 gr så vil den jo sætte P=0 hvis den samtidig føler den får en stigning af temp på + X antal grader pr min.
Så er det jo først når det vender og den begynder at skrue op fordi temp nu begynder at falkde med x antal grader pr min at den sætter farten op
MVH
Claus
-
Alle de her udregninger er meget gode, men jeg tror egentlig bare gerne Martin vil have en løsning på hans problem.
Umiddelbart vurderer jeg at han har konfigureret fyret fornuftigt, og at den opfører sig uhensigtsmæssigt. Jeg ser ikke min egen V10'er opføre sig på samme måde, så umiddelbart ville jeg kalde det for en fejl i chipversionen... jeg ville skifte til den nyere version, og se om det hjalp på problemet, og hvis det ikke gør, så må vi have fat i NBE, og få dem til at lave en løsning der fungerer.
-
Enig ;)
Alle de her udregninger er meget gode, men jeg tror egentlig bare gerne Martin vil have en løsning på hans problem.
Umiddelbart vurderer jeg at han har konfigureret fyret fornuftigt, og at den opfører sig uhensigtsmæssigt. Jeg ser ikke min egen V10'er opføre sig på samme måde, så umiddelbart ville jeg kalde det for en fejl i chipversionen... jeg ville skifte til den nyere version, og se om det hjalp på problemet, og hvis det ikke gør, så må vi have fat i NBE, og få dem til at lave en løsning der fungerer.
-
Jow jow det er også det vi forsøger på-
Michael. Du skriver jo selv at P=0 hvis aktuel værdi er lig set punkt eller negativ og det mener jeg de er her . Ikke negativ men lig setpunkt for normal drift. Og hvis der går bare lidt tid til styringen skifer over så stiger temp måske så hurtigt at styringen siger hov stop ned vi skal ned. Men det er bare teori. :-) ved det jo ikke.
giver matin P ret prøv at skifte til den 6.78 ha har fået i julegave af mig og set evt VVB til 55 igen med 10gr under . Ved godt at dine lejere vil klage men bare for lige at prøve om det gjorde nogen forskel.
MVH
Claus
-
Hej Claus,
Setpunktet for normal drift er ikke interessant, da setpunktet bliver VVB-set + 20oC, straks når der skiftes til VVB-drift.
Setpunktet stiger altså 15oC, og det er nærmest umuligt at kedeltemp stiger med 15oC, sådan lige på en studs ;)
Selv om kedeltemp skulle være ret høj, f.eks. helt oppe på 75oC, så vil P-delen stadig give 25% fra starten, så jeg er ked af det, men din teori holder altså ikke ;)
Hilsen
Michael
Jow jow det er også det vi forsøger på-
Michael. Du skriver jo selv at P=0 hvis aktuel værdi er lig set punkt eller negativ og det mener jeg de er her . Ikke negativ men lig setpunkt for normal drift. Og hvis der går bare lidt tid til styringen skifer over så stiger temp måske så hurtigt at styringen siger hov stop ned vi skal ned. Men det er bare teori. :-) ved det jo ikke.
giver matin P ret prøv at skifte til den 6.78 ha har fået i julegave af mig og set evt VVB til 55 igen med 10gr under . Ved godt at dine lejere vil klage men bare for lige at prøve om det gjorde nogen forskel.
MVH
Claus
-
Jamen det kan sagtens være min teori ikke holder michael . Det er jo bare en teori. Men fakta er at retur vand i VVB er det samme som VV temp så dt kunne jo være en mulighed at den forstyre en lav retur og virkede derfor som shunt . Me det kunne jo forsøges om det gjode en forskel ved at sænke VVB temp under og derved returen.
-
Jeg har nu prøvet at have 6.78 i, og der sker det samme ved skift til VVB. Ydelsen falder så meget, at kedlen hurtigt rammer 58 grader, og så kæmper den sig stille og roligt op, og VVB er som regel varm før setpunkt igen er nået. Ved frakobling af VVB igen og normal anlægsdrift, så drosler den igen ned og skal kæmpe for at komme op i temperatur igen.
Nu er jeg kommet online med fyret. Måske nogen af jer kan komme en løsning af mit problem nærmere udfra mine grafer?
http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr
-
Jeg har nu prøvet at have 6.78 i, og der sker det samme ved skift til VVB. Ydelsen falder så meget, at kedlen hurtigt rammer 58 grader, og så kæmper den sig stille og roligt op, og VVB er som regel varm før setpunkt igen er nået. Ved frakobling af VVB igen og normal anlægsdrift, så drosler den igen ned og skal kæmpe for at komme op i temperatur igen.
Nu er jeg kommet online med fyret. Måske nogen af jer kan komme en løsning af mit problem nærmere udfra mine grafer?
http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr
Det ser ud til at du har en sindssyg effektiv spiral i din VVB... det er derfor din kedeltemperatur styrtdykker. Ja, ydelsen falder, men den stiger lige så hurtigt som den falder. Er det over 5 minutter den stiger til fuld gas igen? Kan du ikke skrive til info@stokerkontrol.dk og få et brugernavn og password til stokercloud, så vi kan zoome på dine grafer ? :P
-
Ja, VVB er godt nok oppe på 55 fra 50 i løbet af ca. 20 minutter. Men spiral, nej :) Det er en gammel Vølund kappebeholder på 200 liter fra 1979 :)
Men problemet er egentlig også, at huset jo er på samtidig med opvarmning af VVB, og huset mangler varme fordi kedeltemperatur falder, og den skal kæmpe sig op på setpunkt med 4 kW effekt. Det tager lang tid at komme op igen.
Men jeg smider da lige en mail og ser om jeg kan komme på skyen også :)
-
Men problemet er egentlig også, at huset jo er på samtidig med opvarmning af VVB, og huset mangler varme fordi kedeltemperatur falder, og den skal kæmpe sig op på setpunkt med 4 kW effekt. Det tager lang tid at komme op igen.
Ja, det er jo svært at se på de grafer der fordi opløsningen er væk, men... umiddelbart ser det da ud til den kun lige kortvarigt falder i ydelse, for så ganske hurtigt stiger til fuld gas... så hvor du får de 4 kW fra ved jeg ikke. Men det kan være du har en bedre opløsning end mig :P
-
De 4 kW får jeg ved at stå i kælderen foran V6-styringen og holde øje med hvad der sker :)
-
De 4 kW får jeg ved at stå i kælderen foran V6-styringen og holde øje med hvad der sker :)
Hvor lang tid bliver den på 4 kW? Det er vel kun ganske kort?
-
Tjoh, det er forholdsvist kort tid. Men mine problemer er stadig:
1) Ved skift til VVB går den i samme sekund ned på 4 kW fra f.eks. 16 kW. Når den så skal trække anlægget samtidig, så går fyret i undertemperatur.
2) Ved skift tilbage til kun anlæg, så drosler den også ned, så den ikke kan følge med og vi kan mærke det i huset.
-
Jeg har nu prøvet at have 6.78 i, og der sker det samme ved skift til VVB. Ydelsen falder så meget, at kedlen hurtigt rammer 58 grader, og så kæmper den sig stille og roligt op, og VVB er som regel varm før setpunkt igen er nået. Ved frakobling af VVB igen og normal anlægsdrift, så drosler den igen ned og skal kæmpe for at komme op i temperatur igen.
Nu er jeg kommet online med fyret. Måske nogen af jer kan komme en løsning af mit problem nærmere udfra mine grafer?
http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr
Det ser ud til at du har en sindssyg effektiv spiral i din VVB... det er derfor din kedeltemperatur styrtdykker. Ja, ydelsen falder, men den stiger lige så hurtigt som den falder. Er det over 5 minutter den stiger til fuld gas igen? Kan du ikke skrive til info@stokerkontrol.dk og få et brugernavn og password til stokercloud, så vi kan zoome på dine grafer ? :P
Så er vi også ude at flyve: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
- men den skal vist lige have lidt tid før der kommer en brugbar graf.
-
1) Ved skift til VVB går den i samme sekund ned på 4 kW fra f.eks. 16 kW. Når den så skal trække anlægget samtidig, så går fyret i undertemperatur.
Ja, det kunne jo tyde på at anlægget er underdimensioneret. Hvad siger forhandler til det? Han insisterede jo på at en 20 kW'er var nok?
Har du slået iltstyringen fra på den bandit, eller kører det?
Har du lavet en afvejning for nylig?
Når du fylder magasinet op, og kører det i bund og styringen siger 0 kg, hvor stor en afvigelse er der så ift. hvad der er tilbage...?
-
1) Ved skift til VVB går den i samme sekund ned på 4 kW fra f.eks. 16 kW. Når den så skal trække anlægget samtidig, så går fyret i undertemperatur.
Ja, det kunne jo tyde på at anlægget er underdimensioneret. Hvad siger forhandler til det? Han insisterede jo på at en 20 kW'er var nok?
Har du slået iltstyringen fra på den bandit, eller kører det?
Har du lavet en afvejning for nylig?
Når du fylder magasinet op, og kører det i bund og styringen siger 0 kg, hvor stor en afvigelse er der så ift. hvad der er tilbage...?
Iltstyring er solgt og borte. Afvejning i går. Styringens visning af pilleforbrug svarer stort set på grammet til det jeg fylder i silo'en. Meget præcis, med andre ord.
Meeeeen angående underdimensioneret, så har jeg ikke dømt den forklaring ude endnu. Men jeg tror bare, at hvis ikke fyret gik ned i alt for lav ydelse, men i stedet gav fuld gas, og så måske holdte lidt igen ved afbrydelse af VVB-drift, så ville jeg ikke opleve temperaturudsving i huset under opvarmning af VVB, og så ville den ikke komme så langt ned i kedeltemperatur, at den skulle kæmpe for at komme op igen. Det er klart, at er alle radiatorer i helt huset tændt, og fyret kun vil yde halvdelen af det der kaldes på, så kommer den jo i underskud. Men den kunne jo bare opføre sig ordentligt :)
Jeg tror på den anden side også, at f.eks. en 30 kW'er ville have lidt lettere ved at følge med den lidt fjollede måde at styre VVB-drift på...
-
Iltstyring er solgt og borte. Afvejning i går. Styringens visning af pilleforbrug svarer stort set på grammet til det jeg fylder i silo'en. Meget præcis, med andre ord.
Godt. Jeg spørger bare, da begge dele kan være med til at effekten ikke er det den burde være.
Meeeeen angående underdimensioneret, så har jeg ikke dømt den forklaring ude endnu. Men jeg tror bare, at hvis ikke fyret gik ned i alt for lav ydelse, men i stedet gav fuld gas, og så måske holdte lidt igen ved afbrydelse af VVB-drift, så ville jeg ikke opleve temperaturudsving i huset under opvarmning af VVB, og så ville den ikke komme så langt ned i kedeltemperatur, at den skulle kæmpe for at komme op igen. Det er klart, at er alle radiatorer i helt huset tændt, og fyret kun vil yde halvdelen af det der kaldes på, så kommer den jo i underskud. Men den kunne jo bare opføre sig ordentligt :)
Der er ingen tvivl om at det ikke er smart den lige pludselig falder i ydelse. Kunne godt tænke mig at fedte igennem dine indstillinger og se om der er noget der lige falder i øje.
Jeg tror på den anden side også, at f.eks. en 30 kW'er ville have lidt lettere ved at følge med den lidt fjollede måde at styre VVB-drift på...
Det er ikke sjovt at være på grænsen hele tiden...
-
Hm, interessant. Den styrtdykker rigtig nok i ydelse, men fra den styrtdykker til den er oppe på normal kedeltemperatur går der 11-12 minutter. Hvis i kan mærke det indefor, kan du hæve kedeltemperaturen til 70 grader i stedet.
Den faldt ca. 10 grader i kedel temperatur og steg hurtigt igen. Det virker til at være en effektiv VVB du har.
Den stiger ca. 8-10% i minuttet i ydelse. Desværre kan vi ikke gøre noget ved det, da PI reguleringen under VVB ikke kan pilles i... desværre. Den eneste måde at få den til at reagere mere aggressivt er at hæve ønsket VVB temperatur. Hvad var grunden til at du ikke ville det? De fleste kører med 58-60 grader, da vippe punktet for bakterie formering ligger lige omkring 54-55 grader, og din er det meste af tiden under, med de indstillinger du kører...?
-
En anden ting... din VVB falder hurtigt i temperatur. Hvor sidder din føler? Ligger sådan en kappe beholder ned... og er føleren i nærheden af toppen eller bunden?
-
Min VVB falder hurtigt i temperatur fordi der er konstant cirkulation i dårligt isolerede rør. Føleren sidder i en dertil indrettet dyklomme i toppen. Den varmes op "nedefra", så jeg vil derfor mene at placeringen af føler er god. Eller?
Grunden til jeg ikke stillede VVB til 60 grader er pga. risikoen for kalk. Men ved nærmere eftertanke, så har du jo ret i, at den det meste af tiden er under setpunkt, og derfor gør det nok ikke noget alligevel.
Jeg har jo også et problem efter den stopper med varme VVB. Efter et sådant skift, så hænger den lige lovlig længe i bremsen. Kedeltemperaturen falder jo også ved skift tilbage fra VVB, fordi den går ned i effekt. Her kunne jeg måske hæve P og I? Lige nu står de til P=1,7 og I=0,23
I øvrigt - kan det passe at man ikke kan se VVB max effekt i Stokerkontrol?
-
Min VVB falder hurtigt i temperatur fordi der er konstant cirkulation i dårligt isolerede rør. Føleren sidder i en dertil indrettet dyklomme i toppen. Den varmes op "nedefra", så jeg vil derfor mene at placeringen af føler er god. Eller?
Vil det sige at din beholderen ikke ligger ned, og at fremløbs vandt bliver pumpet ind i bunden, og ud af toppen?
Altså, vandet lagdeles jo, så hvis du måler i toppen, så burde den opdage at vandet bliver køligt meget sent... men hvis du ikke har problemer med koldt vand i hanerne, så er det nok godt nok.
Du siger dine rør er dårligt isolerede... går ud fra der er en grund til det?
Grunden til jeg ikke stillede VVB til 60 grader er pga. risikoen for kalk. Men ved nærmere eftertanke, så har du jo ret i, at den det meste af tiden er under setpunkt, og derfor gør det nok ikke noget alligevel.
Det burde ikke betyde noget, under alle omstændigheder så virker det til at den beholder er YDERST effektiv til at aftage varme, så taget i betragtning at den er fra 79, så er den vist ikke særlig modtagelig for kalk.
Jeg har jo også et problem efter den stopper med varme VVB. Efter et sådant skift, så hænger den lige lovlig længe i bremsen. Kedeltemperaturen falder jo også ved skift tilbage fra VVB, fordi den går ned i effekt. Her kunne jeg måske hæve P og I? Lige nu står de til P=1,7 og I=0,23
I øvrigt - kan det passe at man ikke kan se VVB max effekt i Stokerkontrol?
Ja, altså det er jo ikke meget den falder. 8%... den her gang, men, kan da godt se den falder lidt i ydelse. Du kan godt gøre PI'en mere aggressiv. Der er ikke meget støj på reguleringen, så jeg vil sige P=2.5 og I=0.3... se hvordan det kører.
Edit:
Mht. vvb effekt skal du nok lige skrive til Jens.
-
I øvrigt synes jeg du skal hæve din kedel temperatur til 70 hvis det betyder så meget den dykker ned til 60 grader i fremløb... det er jo ikke en voldsom svingning, så hvis du hævede fremløbet lidt, kunne det da genere lidt mindre.
Er der i øvrigt ingen isolering i det hus overhovedet? Har du været emsig med at få alt isoleret i minimum 20 mm rørisolering osv? Synes det er vildt du kan hukke så mange kW igennem.
-
VVB: den står op ligesom vi kender det fra de fleste beholdere. Og der er absolut ingen problemer med manglende varmt vand. Det er der altid, og det i nærmest uendelige mængder (sådan oplever vi det). Plejer kappebeholdere at ligge ned siden du spørger? Ang. kalk, så er grunden til at den ikke er tilkalket måske, at den indtil i sommer var blevet varmet op af varmepumpen, og det kun til en temperatur på 45 grader (det var maks, og anbefalingen fra Vølund dengang...). Der har efter sigende aldrig været problemer med bakterier i beholderen - men vandet bliver også udskiftet ret ofte.
Isolering: huset er fra 1864 med fuldstensmure uden isolering. I stueplan er der fugtplader/blødplader (ligesom en opslagstavle) på væggene. Men det er jo ikke ret isolerende. I forbindelse med tag- og vinduesudskiftning har vi fået 30 cm rockwool i skråvæggene og nye Velux-vinduer i tagfladen og nye energi-ruder i hele hytten.
De synlige varmtvands- og radiatorrør blev isoleret i samme forbindelse, men jeg er ret sikker på der må være noget, der er uisoleret, som jeg ikke har kunnet finde. Emsig har jeg ikke været med isoleringen. Det banker jeg mig selv over nu, men håndværkerne isolerede det de kunne komme til. Visse steder med rørskåle og andre steder ved at lægge flere bats oven på rørene.
Vi er også to familier i huset, det hjælper jo også på forbruget. 4 voksne og 4 børn :) Der er 23-24 grader over hele hytten (og jeg mener overALT), fordi sådan vil vi gerne have det.
-
VVB: den står op ligesom vi kender det fra de fleste beholdere. Og der er absolut ingen problemer med manglende varmt vand. Det er der altid, og det i nærmest uendelige mængder (sådan oplever vi det). Plejer kappebeholdere at ligge ned siden du spørger? Ang. kalk, så er grunden til at den ikke er tilkalket måske, at den indtil i sommer var blevet varmet op af varmepumpen, og det kun til en temperatur på 45 grader (det var maks, og anbefalingen fra Vølund dengang...). Der har efter sigende aldrig været problemer med bakterier i beholderen - men vandet bliver også udskiftet ret ofte.
Kappebeholdere ligger ofte ned i ældre huse, oppe på loftet. Jeg tror aldrig jeg har set en der står op.. men det lyder som om i har en som virkelig er effektiv til at optage varme.. men, det er jo nok fordi den har været designet til jordvarme.
Hm, det er nok bare varmetab der gør at den falder så meget i temperatur over dagen... men som du selv siger, er det ikke noget problem fordi den kan optage varme så hurtigt. Det er nok lige før den kan lave vandet on the fly... det er jo også derfor jeres fremløb styrtdykker.
Isolering: huset er fra 1864 med fuldstensmure uden isolering. I stueplan er der fugtplader/blødplader (ligesom en opslagstavle) på væggene. Men det er jo ikke ret isolerende. I forbindelse med tag- og vinduesudskiftning har vi fået 30 cm rockwool i skråvæggene og nye Velux-vinduer i tagfladen og nye energi-ruder i hele hytten.
De synlige varmtvands- og radiatorrør blev isoleret i samme forbindelse, men jeg er ret sikker på der må være noget, der er uisoleret, som jeg ikke har kunnet finde. Emsig har jeg ikke været med isoleringen. Det banker jeg mig selv over nu, men håndværkerne isolerede det de kunne komme til. Visse steder med rørskåle og andre steder ved at lægge flere bats oven på rørene.
Det lyder som om jeres vægge har en stor del af skylden... men jeg ville nok finde samtlige rør jeg kunne og skubbe rørskåle på dem... også dem der ligger under isolering, for det er slet slet ikke tæt på den måde. Generelt ville jeg bare gå det hele efter. Det sparer sig hjem MANGE gange.
Vi er også to familier i huset, det hjælper jo også på forbruget. 4 voksne og 4 børn :) Der er 23-24 grader over hele hytten (og jeg mener overALT), fordi sådan vil vi gerne have det.
Det er jo nok også derfor vand forbruget er så stor så ;)
-
Min pointe med at hæve VVB til 60 også, var at så kunne du ændre diff til 10 grader, og få længere imellem at den "forstyrrer"... så jeg har lige hævet din diff for dig. Jeg har også skruet din PI op til det foreslåede. Så må vi se hvordan den skaber sig :) Ser ud til at dykket var væsentlig mindre da VVB gik i gang i øvrigt. Kun 9%.
-
Jæs, skulle lige til at indstille, og så at du havde gjort det, tak ;) . Det ser ud til at der allerede er en forskel, som du også er inde på.
Sad og holdt øje mens den skiftede over, og jeg kunne se, at den er mere aggressiv nu, men når den rammer setpunkt på de 65 grader, så skruer den ned fra 100% til 90% - var det ikke meningen med VVB prio at den skulle sigte efter at nå en kedeltemperatur på 80 grader, og slet ikke overveje at skrue ned når den nærmer sig 65 grader?
-
Det der sker er helt naturligt, sådan som PI-regulatoren er lavet ;)
Når den skifter til VVB-drift, bliver P-faktoren sat til 10 og I-faktoren bliver også et eller andet stort, hvilket i grunden er OK.
Problemet ligger i at der ikke skiftes fra husopvarmning til VVB-opvarmning, men derimod fra husopvarmning til både husopvarmning og VVB-opvarmning (2-vejs ventil drift).
Den situation har NBE ikke tænkt på og det er egentlig der problemet ligger ;)
Når der skiftes til VVB-drift nulstilles I-stakken, men i praksis burde dens værdi gemmes et sted i hukommelsen og så skulle VVB-PI overtage den.
Når så VVB drift var overstået skulle den gemte I-stak geninstalleres.
Det er lige et job for Jens (altså styrings Jens ;) )
Hilsen
Michael
Hm, interessant. Den styrtdykker rigtig nok i ydelse, men fra den styrtdykker til den er oppe på normal kedeltemperatur går der 11-12 minutter. Hvis i kan mærke det indefor, kan du hæve kedeltemperaturen til 70 grader i stedet.
Den faldt ca. 10 grader i kedel temperatur og steg hurtigt igen. Det virker til at være en effektiv VVB du har.
Den stiger ca. 8-10% i minuttet i ydelse. Desværre kan vi ikke gøre noget ved det, da PI reguleringen under VVB ikke kan pilles i... desværre. Den eneste måde at få den til at reagere mere aggressivt er at hæve ønsket VVB temperatur. Hvad var grunden til at du ikke ville det? De fleste kører med 58-60 grader, da vippe punktet for bakterie formering ligger lige omkring 54-55 grader, og din er det meste af tiden under, med de indstillinger du kører...?
-
Jæs, skulle lige til at indstille, og så at du havde gjort det, tak ;) . Det ser ud til at der allerede er en forskel, som du også er inde på.
Sad og holdt øje mens den skiftede over, og jeg kunne se, at den er mere aggressiv nu, men når den rammer setpunkt på de 65 grader, så skruer den ned fra 100% til 90% - var det ikke meningen med VVB prio at den skulle sigte efter at nå en kedeltemperatur på 80 grader, og slet ikke overveje at skrue ned når den nærmer sig 65 grader?
Mm, PI indstillingerne ændres jo når den går i VVB ladning, og PI værdierne resettes, så den starter med en I der intet vejer og intet har lært endnu... det lærer den først hen af vejen, så det er nok det der sker... den burde nok skrue op hen af vejen, men ser ud til den går i står ved 95%. Gad vide om de problemer der har været med stokercloud og vvb effekt max har fået den til at skrive den til 95% nede i styringen?
-
Ja, Michael, det må lige være et job for Jens.
Jeeeeeeeeeeeeeeeeennnssss!!!!! :)
Jeg ville virkelig gerne have det lavet sådan som Michael foreslår 8)
- der må da være mange der kunne have gavn af det!
Det der sker er helt naturligt, sådan som PI-regulatoren er lavet ;)
Når den skifter til VVB-drift, bliver P-faktoren sat til 10 og I-faktoren bliver også et eller andet stort, hvilket i grunden er OK.
Problemet ligger i at der ikke skiftes fra husopvarmning til VVB-opvarmning, men derimod fra husopvarmning til både husopvarmning og VVB-opvarmning (2-vejs ventil drift).
Den situation har NBE ikke tænkt på og det er egentlig der problemet ligger ;)
Når der skiftes til VVB-drift nulstilles I-stakken, men i praksis burde dens værdi gemmes et sted i hukommelsen og så skulle VVB-PI overtage den.
Når så VVB drift var overstået skulle den gemte I-stak geninstalleres.
Det er lige et job for Jens (altså styrings Jens ;) )
Hilsen
Michael
Hm, interessant. Den styrtdykker rigtig nok i ydelse, men fra den styrtdykker til den er oppe på normal kedeltemperatur går der 11-12 minutter. Hvis i kan mærke det indefor, kan du hæve kedeltemperaturen til 70 grader i stedet.
Den faldt ca. 10 grader i kedel temperatur og steg hurtigt igen. Det virker til at være en effektiv VVB du har.
Den stiger ca. 8-10% i minuttet i ydelse. Desværre kan vi ikke gøre noget ved det, da PI reguleringen under VVB ikke kan pilles i... desværre. Den eneste måde at få den til at reagere mere aggressivt er at hæve ønsket VVB temperatur. Hvad var grunden til at du ikke ville det? De fleste kører med 58-60 grader, da vippe punktet for bakterie formering ligger lige omkring 54-55 grader, og din er det meste af tiden under, med de indstillinger du kører...?
-
Well, jeg kan godt ændre VVB max effekt i StokerCloud - men værdien er ikke tilgængelig på min Stokerkontrol på computeren. Har skrevet til Jens om det.
Har lige tjekket det i styringen ved at gå ned i kælderen. VVB max er på 100% som den skal være.
edit: nej squ! Den stod til 95% dernede i kælderen da jeg lige kiggede igen!!!
Jæs, skulle lige til at indstille, og så at du havde gjort det, tak ;) . Det ser ud til at der allerede er en forskel, som du også er inde på.
Sad og holdt øje mens den skiftede over, og jeg kunne se, at den er mere aggressiv nu, men når den rammer setpunkt på de 65 grader, så skruer den ned fra 100% til 90% - var det ikke meningen med VVB prio at den skulle sigte efter at nå en kedeltemperatur på 80 grader, og slet ikke overveje at skrue ned når den nærmer sig 65 grader?
Mm, PI indstillingerne ændres jo når den går i VVB ladning, og PI værdierne resettes, så den starter med en I der intet vejer og intet har lært endnu... det lærer den først hen af vejen, så det er nok det der sker... den burde nok skrue op hen af vejen, men ser ud til den går i står ved 95%. Gad vide om de problemer der har været med stokercloud og vvb effekt max har fået den til at skrive den til 95% nede i styringen?
-
Jeps, jeg har faktisk testet "dit" set-up her hos mig selv (det kan jeg jo med min fjollede installation ;) ).
Jeg får nøjagtig samme problem som dig ved 2-vejs drift ;)
...men pga. min smarte termostatventil løsning til vinterdrift har jeg normalt ikke problemet ;)
Hilsen
Michael
Ja, Michael, det må lige være et job for Jens.
Jeeeeeeeeeeeeeeeeennnssss!!!!! :)
Jeg ville virkelig gerne have det lavet sådan som Michael foreslår 8)
- der må da være mange der kunne have gavn af det!
Det der sker er helt naturligt, sådan som PI-regulatoren er lavet ;)
Når den skifter til VVB-drift, bliver P-faktoren sat til 10 og I-faktoren bliver også et eller andet stort, hvilket i grunden er OK.
Problemet ligger i at der ikke skiftes fra husopvarmning til VVB-opvarmning, men derimod fra husopvarmning til både husopvarmning og VVB-opvarmning (2-vejs ventil drift).
Den situation har NBE ikke tænkt på og det er egentlig der problemet ligger ;)
Når der skiftes til VVB-drift nulstilles I-stakken, men i praksis burde dens værdi gemmes et sted i hukommelsen og så skulle VVB-PI overtage den.
Når så VVB drift var overstået skulle den gemte I-stak geninstalleres.
Det er lige et job for Jens (altså styrings Jens ;) )
Hilsen
Michael
Hm, interessant. Den styrtdykker rigtig nok i ydelse, men fra den styrtdykker til den er oppe på normal kedeltemperatur går der 11-12 minutter. Hvis i kan mærke det indefor, kan du hæve kedeltemperaturen til 70 grader i stedet.
Den faldt ca. 10 grader i kedel temperatur og steg hurtigt igen. Det virker til at være en effektiv VVB du har.
Den stiger ca. 8-10% i minuttet i ydelse. Desværre kan vi ikke gøre noget ved det, da PI reguleringen under VVB ikke kan pilles i... desværre. Den eneste måde at få den til at reagere mere aggressivt er at hæve ønsket VVB temperatur. Hvad var grunden til at du ikke ville det? De fleste kører med 58-60 grader, da vippe punktet for bakterie formering ligger lige omkring 54-55 grader, og din er det meste af tiden under, med de indstillinger du kører...?
-
Jeg tror virkelig ikke du får nogen problemer næste gang med de her indstillinger (60 grader setpunkt, diff 10). Den vil være 5 grader længere væk og det giver P'en endnu mere magt, så tror på du intet dyk får næste gang den går i VVB drift.
-
edit: nej squ! Den stod til 95% dernede i kælderen da jeg lige kiggede igen!!!
Tænkte det nok :P Og du har rettet det nu ;) Tror det er fordi den er blank i stokercloud/kontrol, og at den alligevel gør noget da jeg gemte forøget diff via cloud. Må være en bug...
-
Jeps, jeg har faktisk testet "dit" set-up her hos mig selv (det kan jeg jo med min fjollede installation ;) ).
Jeg får nøjagtig samme problem som dig ved 2-vejs drift ;)
...men pga. min smarte termostatventil løsning til vinterdrift har jeg normalt ikke problemet ;)
Dejligt at få bekræftet at du har samme problem som mig. Hvis ikke NBE har mod på/tid til at implementere en mere hensigtsmæssig VVB-styring, så må jeg jo til rørtangen igen og få lavet et termostatventil-setup som dig... all that work... :)
-
Menøh, Martin, mine grafer ser da ikke helt tossede ud nu, hva?
Eneste aber dabei er vel, at den kører på grænsen lidt for ofte, og det er endnu ikke vildt koldt udenfor...
-
Menøh, Martin, mine grafer ser da ikke helt tossede ud nu, hva?
Eneste aber dabei er vel, at den kører på grænsen lidt for ofte, og det er endnu ikke vildt koldt udenfor...
Ja, det hjalp. Vi kan eventuelt sætte den ned på 58 grader setpunkt, vvb. Hvis du er nervøs for kalk og se om det stadig spiller.
Du har tre muligheder.
Gå din isolering efter.
Tun brænderen til 22-24 kW.
Få den byttet til en 30 kW.
-
Jeg piller IKKE skunke/skråvægge/tag/undertag af igen for at isolere bedre. Det kan sikkert gi' lidt, men nok ikke nok til at mit fyr bliver for stort ;) Hvad jeg derimod gør til sommer, at at cutte cirkulationen på det varme vand, og så proppe returen af.
Har lige sat kedeltemp op til 70 for også at teste dét setup. Så må vi se.
-
Klart klart. Jeg synes også det lyder til at være i orden. Det er nok mere dine vægge, som du ikke rigtig kan gøre noget ved... og så måske dine rør. Specielt rørene giver meget, så hvis de trænger til isolering, så er det her du kan hente pengene.
-
Problemet er, at jeg netop skal pille tag/skråvægge osv. ned, for at komme til de rør man kan se. Og det er isoleret lidt. Oh well, same-same, jeg skal måske have et større fyr :) Nu ser vi. Den skal bruge 18 kW for at vedligeholde en kedeltemperatur på 70 grader nu, før skulle den bruge 16 kW for at holde 65.
-
Problemet er, at jeg netop skal pille tag/skråvægge osv. ned, for at komme til de rør man kan se. Og det er isoleret lidt. Oh well, same-same, jeg skal måske have et større fyr :) Nu ser vi. Den skal bruge 18 kW for at vedligeholde en kedeltemperatur på 70 grader nu, før skulle den bruge 16 kW for at holde 65.
Ah, ja det kan jeg godt se. Det er ikke nemt at gøre noget ved :-/
Anywho, det er meget normalt det lige skal i balance når man skruer op for fremløbs temperaturen. Specielt hvis man har lidt gulvvarme osv. Det er muligt der lige skal justeres an anelse på det også, hvis du vil køre frem med højere temperatur. Specielt hvis det er med returtermostater.
-
Jeg piller IKKE skunke/skråvægge/tag/undertag af igen for at isolere bedre. Det kan sikkert gi' lidt, men nok ikke nok til at mit fyr bliver for stort ;) Hvad jeg derimod gør til sommer, at at cutte cirkulationen på det varme vand, og så proppe returen af.
Har lige sat kedeltemp op til 70 for også at teste dét setup. Så må vi se.
Du kan gøre som jeg har fået gjort, - få fyldt dine skunke op med isolering - f.eks papiruld eller knauff.
Det fik jeg (mine rør til radiatorerne ligger også i skunken, - de er dog isoleret - men nu er de TOPISOLERET), - og NØJJJJ en forskel, - gulvene på 1 salen er ikke iskolde længere, - og jeg kunne gå fra et 20 kw fyr til et 16 kw fyr!
Jeg har 52 meter skunke, - jeg fik blæst dem fulde - det kostede 10`000 kr incl. materialer og arbejdsløn.
En super investering jeg klart kan anbefale i et gammelt hus (mit er fra 1904).
En anden lille sidegevinst er at meget af det "træk" der var før (Pga. man ikke kunne lave en hel super dampspærre) - dette træk er også næsten helt forsvundet - DEJLIGT ;D
Afsindig god investering.
-
Det er netop også det jeg har gjort, Søren. Jeg har bare fået fyldt mine skunke op med rockwool i stedet for papiruld, da taget alligevel blev skiftet.
Men til almen orientering, så gik fyret i stop-temp for lidt siden, efter den havde kørt med 70 grader siden i morges...
-
Det er netop også det jeg har gjort, Søren. Jeg har bare fået fyldt mine skunke op med rockwool i stedet for papiruld, da taget alligevel blev skiftet.
Men til almen orientering, så gik fyret i stop-temp for lidt siden, efter den havde kørt med 70 grader siden i morges...
Det er nok fordi vi har pillet lidt i din PI. De er ikke hidsige nok til at forbruget lige pludselig falder voldsomt, så jeg skruer lige din P lidt mere op... så ser vi :)
-
Hvad er din mening om kurven for ydelsen? Den pendler noget op og ned... Er det et problem? Eller er det kun et problem, hvis kedeltemperaturen gør det? Sådan forbrugsmæssigt og sårn...
-
Hvad er din mening om kurven for ydelsen? Den pendler noget op og ned... Er det et problem? Eller er det kun et problem, hvis kedeltemperaturen gør det? Sådan forbrugsmæssigt og sårn...
Mja, den er noget hidsig, men jeg justere lige lidt løbende indtil vi rammer noget der ser fornuftigt ud.
-
Jamen tak, så læner jeg mig tilbage og nyder showet imens :)
-
Ser ud til at det forstyrrer din VVB overgang, at den nu kører med en ønsket kedel temperatur på 70. Tror det er smartere at sætte den ned til 65, hvis det da er nok til at i kan holde varmen?
-
Ja, det ser det godt nok ud til! 65 grader er rigeligt til at vi kan holde varmen, så hvis 70 grader er noget bøvl, så er det ikke nødvendigt.
-
Ja, det ser det godt nok ud til! 65 grader er rigeligt til at vi kan holde varmen, så hvis 70 grader er noget bøvl, så er det ikke nødvendigt.
Så skruer jeg den lige ned på 65 igen og kigger videre ;)
-
Hm, det ser efterhånden meget godt ud, synes du ikke? :)
-
Jo, det må man sige! Der er slet ikke de der store udsving længere, og det hele kører meget mere roligt. Virkelig dejligt! Stor tak for at du har gide bruge tid på det!
-
Jo, det må man sige! Der er slet ikke de der store udsving længere, og det hele kører meget mere roligt. Virkelig dejligt! Stor tak for at du har gide bruge tid på det!
Velbekomme :) Det er nu ikke fordi det har taget mange minutter lige at kigge til det engang imellem ;)
Nu er spørgsmålet bare om den er stor nok til jer... brænderen, men det finder du jo nok ud af.