Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: pillefinger efter Dec 26, 2012, 08:36
-
Hej med jer...
Fyret hos min kammerat gik ud i nat, den kan ikke tænde op igen.
Han fortæller at den ikke kører piller ind på herden, er det gear motoren der har givet op - fyret er på anden fyringssæson..
Hvad med kondensatoren???
Mvh Torben
-
Hej Torben,
Alt vil være gætteri med så få oplysninger ???
Det kan være motoren
Det kan være kondensatoren
Det kan være udgangen i styringen
Det kan være tåbelige tal i el- optænding
Det kan være en knækket aksel
Det kan være en knækket spiral (snegl)
Det kan være en blokering af sneglen
Det kan være for meget smuld
...den kan være kørt tom
Hilsen
Michael
Hej med jer...
Fyret hos min kammerat gik ud i nat, den kan ikke tænde op igen.
Han fortæller at den ikke kører piller ind på herden, er det gear motoren der har givet op - fyret er på anden fyringssæson..
Hvad med kondensatoren???
Mvh Torben
-
Hej Torben,
Alt vil være gætteri med så få oplysninger ???
Det kan være motoren
Det kan være kondensatoren
Det kan være udgangen i styringen
Det kan være tåbelige tal i el- optænding
Det kan være en knækket aksel
Det kan være en knækket spiral (snegl)
Det kan være en blokering af sneglen
Det kan være for meget smuld
...den kan være kørt tom
Første step må være at tvangskøre sneglen (6 minutters afvejning f.eks.) og se om den rent faktisk kan køre og levere piller.
Hilsen
Michael
Hej med jer...
Fyret hos min kammerat gik ud i nat, den kan ikke tænde op igen.
Han fortæller at den ikke kører piller ind på herden, er det gear motoren der har givet op - fyret er på anden fyringssæson..
Hvad med kondensatoren???
Mvh Torben
-
Hej Michael
Tak dit hurtige svar.
Ja det kan du have ret i.
Har konstateret at sneglen ikke kører, prøver nu at afmontere gear for at se om akslen er knækket og om gearet kører...
Vender snarest tilbage..
Mvh Torben
-
Hej igen..
Det ser ud til at der er en dårlig forbindelse på stikket til gearmotoren..
Ved at pille ved stikket er fyret igang igen, er det noget man ser ofte ???
Tak for hjælpen Michael, det er fint at man kan få hjælp - især når det er helligdag.
Mvh Torben
-
Hej igen..
Det ser ud til at der er en dårlig forbindelse på stikket til gearmotoren..
Ved at pille ved stikket er fyret igang igen, er det noget man ser ofte ???
Tak for hjælpen Michael, det er fint at man kan få hjælp - især når det er helligdag.
Mvh Torben
Hej
Det er jo det fede ved et forum, her er åbent 24/7/365 ;D
-
Hej Torben,
Fejl i stikforbindelser helt generelt på alt muligt udstyr ses jævnligt, men at sige at det ses ofte på en NBE brænder er nok ikke retfærdigt ;)
Jeg tror at du har set en enlig svale.
Hilsen
Michael
Hej igen..
Det ser ud til at der er en dårlig forbindelse på stikket til gearmotoren..
Ved at pille ved stikket er fyret igang igen, er det noget man ser ofte ???
Tak for hjælpen Michael, det er fint at man kan få hjælp - især når det er helligdag.
Mvh Torben
-
Det er også første gang han har været ude for et problem, han er meget tilfreds med sit Scottesæt det køre bare...
Mit Woodyfyr - det er jeg også meget tilfreds med, jeg har ikke haft noget med min v 10 styring, kører med 026 det er måske derfor.
Når man har brugt noget tid på at trimme, så køre det meget stabilt.
Det er svært at få armene ned.... ;)
Mvh Torben
-
Hej igen..
Det var måske ikke en løs forbindelse på motoren.
Motoren/gear kører ikke når sneglen er monteret, når det er skildt ad og ligger på bordet kører det fint.
Er der nogen der har været ude for det, måske gearet går så trægt at motoren ikke kan trække den når selve sneglen er monteret??
Mvh Torben
-
Skift kondensatoren.
Så kører den igen.
-
Hej Michael...
Tak for det..
Er ikke den store elektriker, det er en 1,5 microfarad der sidder i den, kan den køre med en 1.0 til imorgen?
Mvh Torben
-
Ja, mon ikke.
Prøv.
-
Tak - Det prøver jeg....
-
Hej igen
Kan det passe at det kun er 2 ledninger der er monteret på kondensatoren?
-
Ja
Den er sådan en http://www.scotte.dk/product.asp?product=45
-
Hej igen..
Det virkede ikke med den kondensator jeg havde, fandt en på 1.5 micro.
Motoren kørte fint men når den blev sat i gearet døde den, så endten er kondensatoren forkert eller også er gearet defekt.
Jeg har vedhæftet et billede af den kondensator jeg prøvede med...
Mvh Torben
-
Hej Torben,
De elektriske data på kondensatoren ser OK ud, så er det bare lige om den fungerer ;)
Har du prøvet at give den modstand når den kører på bordet ?
Monter et rør eller en stang på motoren og se om den har nok kæfter.
Hilsen
Michael
Hej igen..
Det virkede ikke med den kondensator jeg havde, fandt en på 1.5 micro.
Motoren kørte fint men når den blev sat i gearet døde den, så endten er kondensatoren forkert eller også er gearet defekt.
Jeg har vedhæftet et billede af den kondensator jeg prøvede med...
Mvh Torben
-
Hej Michael.
Ja - jeg prøvede med en klud på akslen og så en tang, der kunne jeg stoppe motoren.
Først vil jeg jo antage at kondensatoren ikke virkede ellers ville jeg vel ikke kunne holde den tilbage, men omvendt er det underligt hvis 2 kondensatorere var defekte..
Kan heller ikke lige se hvad der skulle have ødelagt gearet...
Mvh Torben
-
Hvis gearet er defekt kan du høre det, når du sætter en tang på aksen.
Hvis du kan holde akslen med en tang er det momentet det er galt med.
Du har to defekte kondensatorer.
Du kan sætte dem ved siden af hinanden,
så kan det være at de sammen er store nok.
Ved siden af hinanden = parallel, og det er ikke i serie jeg mener.
-
Hej Michael F..
Tak for svaret..
Har lige modtaget den med posten inden jul, den er til blæseren.
Den skulle gerne være iorden den er helt ny...
Med hensyn til gearet kunne det jo være at der er noget i klemme i planetgearet, jeg har godt nok ikke skildt ad men det er en teori..
Der bliver købt ny kondensator og jeg tror også han køber ny motor imorgen.. Måske bliver det til lager.. ;)
Det skal da afprøves, men han bor 25 km fra mig så det er ikke lige til at afprøve idag.
Mvh Torben
-
I kunne jo tage alle stumperne med.
Så kan i prøve hvad der er defekt, før i kører hjem. 8)
-
Hej
Kan du holde den med en tang, mon så ikke der skal en ny motor til. Det vil være mit bud.
-
Kondensatoren har ikke noget med moment at gøre. Den er der kun fordi en 1 polet motor ikke kan starte op af sig selv. Så når den har ydet sin starthjælp og motoren er kommet op i omdrejninger så bruges den ikke mere . Så er der ikke moment nok i motoren til at trække sneglen er der nok motoren som er defekt.
MVH
Claus
-
Ja - det lyder rigtigt, jeg ser resultatet imorgen.
Fyret er ikke ret gammelt, det er lidt tidligt hvis motoren er defekt.
Vi får se imorgen.
Mvh Torben
-
Arh, Claus,
Det er altså en sandhed med modifikationer ;)
Virkningen af kondensatoren aftager med tiltagne omdrejninger, men deraf følger også at den tiltager med faldende omdrejninger.
Altså når motoren er startet og kører sine maksimale omdrejninger, er der næsten ingen effekt af kondensatoren, men i takt med at motoren belastes og dermed taber omdrejninger, stiger effekten af kondensatoren igen.
Bare prøv at måle strømmen der løber i dens ledninger ;)
Så kondensatoren har en hel del med momentet at gøre ;)
Hilsen
Michael
Kondensatoren har ikke noget med moment at gøre. Den er der kun fordi en 1 polet motor ikke kan starte op af sig selv. Så når den har ydet sin starthjælp og motoren er kommet op i omdrejninger så bruges den ikke mere . Så er der ikke moment nok i motoren til at trække sneglen er der nok motoren som er defekt.
MVH
Claus
-
Nu du siger det, jeg havde det problem på min kompressor en gang , det var kondensatoreren der var defekt, den ville ikke starte.... Hmm nå - vi får det forhåbentligt til at fungere imorgen..
Mvh Torben
-
Rigtigt Michael hvis du går lidt i peditesser så kan man vel beskrive det sådan her
En 1 polet motor har som navnet antyder et 1 polet drejefeldt beregnet for 1 fase + nul ved 230v. Konstruktionen har den ulempe, at den ikke kan starte fordi den behøver en 90 gr faseforskydning for at få et drejefelt. Derfor benyttes en hjælpevikling der kun er indkoblet i startøjeblikket vha. en centrifugal kontakt, der kobler ud når mototen har nået tilstrækelige omdrejninger. Kondensatoren er koblet parallelt over hjælpeviklingerne og er altså kun nødvendig i startøjeblikket.
Så hvis motoren er oppe i omdrejninger og du kan holde den så er det nok nærmere motoren som er defekt .
Desuden har manden jo prøvet to kondensatorer hvor af den ene er ny . Tror næppe der er fejl på begge.
-
Hej Claus,
Nu skal tråden ikke dreje sig om 1-polede motorer og kondensatorer ;)
...men en gammel el-rotte som mig må lige korrigere ;)
Der er ikke tale om 1-polet motor, men 1-faset ;) motoren er faktisk 2-polet eller 4- polet ;)
Centrifugalkontakten er altså ikke tilstede i en snegl-motor, men du har da ret i at det findes i nogle konstruktioner, primært i motorer der har "tung start".
I den slags motorer har man brug for et gevaldigt startmoment, og derfor vil kondensatoren blive en belastning ved højere omdrejninger, blot pga. sin størrelse.
Jeg er iøvrigt enig med dig i at det nok ikke er kondensatoren er galt med, det var din "konklusion" på kondensatorens virkning jeg kommenterede ;)
Hilsen
Michael
Rigtigt Michael hvis du går lidt i peditesser så kan man vel beskrive det sådan her
En 1 polet motor har som navnet antyder et 1 polet drejefeldt beregnet for 1 fase + nul ved 230v. Konstruktionen har den ulempe, at den ikke kan starte fordi den behøver en 90 gr faseforskydning for at få et drejefelt. Derfor benyttes en hjælpevikling der kun er indkoblet i startøjeblikket vha. en centrifugal kontakt, der kobler ud når mototen har nået tilstrækelige omdrejninger. Kondensatoren er koblet parallelt over hjælpeviklingerne og er altså kun nødvendig i startøjeblikket.
Så hvis motoren er oppe i omdrejninger og du kan holde den så er det nok nærmere motoren som er defekt .
Desuden har manden jo prøvet to kondensatorer hvor af den ene er ny . Tror næppe der er fejl på begge.
-
hæ hæ nej ikke stjæle tråd til diskution om som du i øvrigt har ret i en faset motor. 1 polet er et dårligt ord.
MVH
Claus
-
Hej med jer..
Har nu fået ny kondensator men den er på 2 microfarad, denne er monteret og motoren kører MEN bare den forkerte vej.
Hvad er løsningen?? der er ved at være koldt....
Mvh Torben
-
Lyder som om du har byttet rundt på nogen ledninger
-
det var også min tanke, men det er 230 volt.
syntes bare de er monteret som det var før, men har du et bud på farver og terminal
-
Er det en med 3 ledninger skal farverne være hvid til L2 rød til L1 og sort til Nul
Man ændre omløbsretning ved at bytte L1 og L2
Er det en med 4 ledninger skal hvid til L2 grøn til L1 grå til N og sort til N
Man ændre omløbsretning ved at bytte L1 og L2
-
der er 4 ledninger og 3 ben på stikket som hedder n og L og Jord og kondensator med 2 sorte ledninger
-
Kondensator skal monteres på print i de terminaler til kondensatorer.
Er det en motor med 3 ledninger skal farverne være hvid til L2 rød til L1 og sort til Nul
Man ændre omløbsretning ved at bytte L1 og L2
Er det en motor med 4 ledninger skal hvid til L2 grøn til L1 grå til N og sort til N
Man ændre omløbsretning ved at bytte L1 og L2
-
Kondensatoren sad direkte på motoren før, det er på ekstern snegl...
-
Kondensatorens ene ende skal på hvid,
og anden ende til grøn, som skal til fase.
Grå og sort skal til Nul.
-
Hvad var fejlen ?
Kondensatoren ?
-
den skal "fasevendes" dvs at du bytter om på to af de tre ledninger til motoren, altså fasen og den til kondensatoren
-
Hej igen.
Først skal i have mange tak for jeres hjælp.
Vi fik monteret kondensatoren og så motoren kørte den rigtige vej, så langt så godt.
Det gik fint med motoren det første kvarter så var det slut med den, der kom mærkelige lyde fra den og den var åbentbart begyndt med at lyde anderledes de sidste 14 dage, surt....
Vi fik anskaffet en ny motor/gear i rigtig størrelse hos en Pillefyrsmontør i nærheden, stor tak til Klaus.
Nu er fyret starte op igen og køre nu fuldtændigt som det skal.....
Igen er dejligt med dette forum og jeres hurtige responstid, det er rigtigt godt når man står med store problemer og masser af kulde (indendørs).
Mvh Torben