Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: shans efter Jan 03, 2013, 22:42
-
Hej alle!
Da jeg installerede min Scotte, valgte jeg at lade min cirkulationspumpe køre konstant uden om styringen.
Jeg forstiller mig, at når fyret ikke bliver kølet af returvandet, men skal "afkøle" selv, vil det være længere om at nå ned på minimum/ opstartstemperatur, hvilket vil give større udsving i komforten i huset.
Jeg forstiller mig også, at vil give flere start/ stop og større "slid" på el tændingen, hvis man lader styringen styre pumpen eller?
Hvad er den mest oplagte fordel ud over besparelse af strøm, at lade styringen styre cirkulationspumpen?
-
Hej alle!
Da jeg installerede min Scotte, valgte jeg at lade min cirkulationspumpe køre konstant uden om styringen.
Jeg forstiller mig, at når fyret ikke bliver kølet af returvandet, men skal "afkøle" selv, vil det være længere om at nå ned på minimum/ opstartstemperatur, hvilket vil give større udsving i komforten i huset.
Jeg forstiller mig også, at vil give flere start/ stop og større "slid" på el tændingen, hvis man lader styringen styre pumpen eller?
Hvad er den mest oplagte fordel ud over besparelse af strøm, at lade styringen styre cirkulationspumpen?
1 - Du sparer strøm.
2 - Du minimerer risikoen for at tømme din VVB for varmt vand hvis fyret går i stå.
-
Hej
Altså her om vinteren kører pumpen jo konstant, så ikke noget at hente der. Men når du skal til at sommerfyre og pumpen skal slukke, skal den selvfølgelig kobles over styringen.
-
Det er godt at lade pumpen stoppe ved 45 grader når du kører med urstyring. Du skal tænke på at din kedel er en meget, meget effektiv radiator som faktisk kan suge varmen ud af dit hus fordi der hele tiden er træk gennem kedlen og op gennem skorstenen... også når fyret er slukket. Når du ikke kører på urstyring betyder det ikke så meget. Den vil i øvrigt heller ikke nå i nærheden af den stop temperatur når den bare står i normal drift og går i stop temp. Jeg ser ikke nogen ulempe ved at koble den til fyret i hvert fald. Tværtimod.
Og det de to andre sagde :P
-
2 - Du minimerer risikoen for at tømme din VVB for varmt vand hvis fyret går i stå.
levi, jeg har varmtvandsprioritering via en 3-vejs motorventil, så ville selvfølgelig kunne lade sige gøre, at "tømme" VVB'en for varmt vand hvis fyret er gået ud og VVB'en kalder på varme. Men god pointe ;)
Hej
Altså her om vinteren kører pumpen jo konstant, så ikke noget at hente der. Men når du skal til at sommerfyre og pumpen skal slukke, skal den selvfølgelig kobles over styringen.
Ok ja det har jeg ikke tænkt over Ole. Jeg fik mit fyr rent sent i efteråret 2012, så har endnu ikke kørt sommerdrift på det endnu.
Det er godt at lade pumpen stoppe ved 45 grader når du kører med urstyring. Du skal tænke på at din kedel er en meget, meget effektiv radiator som faktisk kan suge varmen ud af dit hus fordi der hele tiden er træk gennem kedlen og op gennem skorstenen... også når fyret er slukket. Når du ikke kører på urstyring betyder det ikke så meget. Den vil i øvrigt heller ikke nå i nærheden af den stop temperatur når den bare står i normal drift og går i stop temp. Jeg ser ikke nogen ulempe ved at koble den til fyret i hvert fald. Tværtimod.
Og det de to andre sagde :P
Martin, det med radiator effekten har jeg ikke tænkt over... du har ret! Jeg køre ikke med urstyring og lige p.t. går fyret sjældent i "stop temp", men køre faktisk konstant med to optændinger i døgnet...ca.
Hold kæft hvor er det fedt med et forum fuld af gode input, når man som jeg.... ny pille(mis)bruger, er nået til det punkt hvor man nørder med finjustering ;D
Tak for input! Jeg kan nu klart se fornuften i, at lade styringen styre pumpen. En lille opgave til weekenden!
Mvh. Søren
-
det har lidt at gøre med hvad dit anlæg indeholder.
jeg måtte bruge tirsdag aften med at redde en kammeret. hans pillefyr slukker for pumpen, når det går i temp stop. problemet var at han har en brændeovn med gris, og den gik for fuld bulder. med slukket pumpe gik det selvfølgelig helt galt. for at gøre ondt værer, så var sikkerhedssættet monteret over pumpen, uden rør på overløbet på overtyryksventilen. stikket på pummpen vendte op, og var blevet fyldt med vand fra sikkerhedsventilen. der gik næsten 4 timer før vi fik strøm i huset igen.
en dum tanketorsk fra montøren, som han selvfølgelig retter uden at kny. men en dum fælde de fleste kunne falde i
vil ikke anfægte montøren, for jeg så heller ikke problemmet, før det opstod.
det var jo at være lige til, med en std opsætning, men der var lige en joker i denne installation. øvøv, men det bliver løst
-
det har lidt at gøre med hvad dit anlæg indeholder.
jeg måtte bruge tirsdag aften med at redde en kammeret. hans pillefyr slukker for pumpen, når det går i temp stop. problemet var at han har en brændeovn med gris, og den gik for fuld bulder. med slukket pumpe gik det selvfølgelig helt galt. for at gøre ondt værer, så var sikkerhedssættet monteret over pumpen, uden rør på overløbet på overtyryksventilen. stikket på pummpen vendte op, og var blevet fyldt med vand fra sikkerhedsventilen. der gik næsten 4 timer før vi fik strøm i huset igen.
en dum tanketorsk fra montøren, som han selvfølgelig retter uden at kny. men en dum fælde de fleste kunne falde i
vil ikke anfægte montøren, for jeg så heller ikke problemmet, før det opstod.
det var jo at være lige til, med en std opsætning, men der var lige en joker i denne installation. øvøv, men det bliver løst
Hej
Det med at vende stikket opad på pumpen, mener jeg ikke KUN er en tanketorsk. Der er en klar FEJL, havde montøren giddet bruge 30 sek på at kigge manualen, vil han se at det er ikke en korrekt måde at montere en pumpe på, netop af den grund som gik galt her.
-
Nå så fik jeg sluttet pumpen til styringen. Det er faktisk imponerende hvilken forskel der er ved konstant drift kontra at lade styringen styre pumpen. Har lige renset fyret og den lille halve time, havde fyret kun afkølet med 6 gr., mod normalt hvor afkølingen har været noget større!
Jeg har lige et spørgsmål til stop/ start temp inde i styringen. Jeg har sat start temp til 40 gr og stop temp til 60 gr, da jeg bilder mig ind, at fyret hurtigere kommer op i drift temperatur, hvis pumpen først starter ved 40 gr. og går hurtigere i stop temp, hvis pumpen stopper ved 60 gr. eller?
Nu er vores gulvvarme system i under etagen, ikke bygget helt færdig, dvs. der var ikke monteret telestater og trådløse rumføler på manifolden da vi købte huset, da huset som godt nok er fra 2008, havde et oliefyr fra 1970!? (laaaang historie)
Den tidligere ejer styrede varmen via shuntventilen på fyret og lige så gjorde vi, ind til vi konverterede til piller.
Jeg skal have sat telestater på, men Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag og lige p.t. er der rigeligt med regninger.
Jeg kan vel reelt styre temperaturen i huset via pumpe start/ stop alt efter hvor koldt det er uden for ikke?
-
Jeg har lige et spørgsmål til stop/ start temp inde i styringen. Jeg har sat start temp til 40 gr og stop temp til 60 gr, da jeg bilder mig ind, at fyret hurtigere kommer op i drift temperatur, hvis pumpen først starter ved 40 gr. og går hurtigere i stop temp, hvis pumpen stopper ved 60 gr. eller?
Du kan jo styre den på to måder. Jeg kører med pumpestart til 50, dvs. kedeltemperaturen når op på 50 grader inden den tænder pumpen. Og hvis pumpen ikke kører, så er det jo kun de 40L vand i kedlen den skal varme op, og det går lynendes hurtigt. Jeg ville nok sætte pumpestop ned til det samme (50), så får du pumpet en smule af den energi ud af fyret som ellers bare står og forsvinder. Mit står godt nok til 40 grader, men jeg har VVB prioritering, så jeg har ikke en VVB jeg skal beskytte. Du har vel en VVB koblet på med en simpel termostat af en slags, eller har du fået monteret VVB prioritering?
Nu er vores gulvvarme system i under etagen, ikke bygget helt færdig, dvs. der var ikke monteret telestater og trådløse rumføler på manifolden da vi købte huset, da huset som godt nok er fra 2008, havde et oliefyr fra 1970!? (laaaang historie)
Den tidligere ejer styrede varmen via shuntventilen på fyret og lige så gjorde vi, ind til vi konverterede til piller.
Jeg skal have sat telestater på, men Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag og lige p.t. er der rigeligt med regninger.
Jeg kan vel reelt styre temperaturen i huset via pumpe start/ stop alt efter hvor koldt det er uden for ikke?
Hm, det har da været installeret ulovligt, det oliefyr...
Du kan ikke styre fremløbstemperaturen på din kedel shunt... det eneste du kan styre der, er temperaturen på returen til din kedel.
Hvis du skal styre temperaturen på din gulvarme, så skal du have lavet en blandesløjfe på den, hvis du ikke allerede har det? Dvs. pumpe med bypass og termostat osv?
-
Jeg har lige et spørgsmål til stop/ start temp inde i styringen. Jeg har sat start temp til 40 gr og stop temp til 60 gr, da jeg bilder mig ind, at fyret hurtigere kommer op i drift temperatur, hvis pumpen først starter ved 40 gr. og går hurtigere i stop temp, hvis pumpen stopper ved 60 gr. eller?
Du kan jo styre den på to måder. Jeg kører med pumpestart til 50, dvs. kedeltemperaturen når op på 50 grader inden den tænder pumpen. Og hvis pumpen ikke kører, så er det jo kun de 40L vand i kedlen den skal varme op, og det går lynendes hurtigt. Jeg ville nok sætte pumpestop ned til det samme (50), så får du pumpet en smule af den energi ud af fyret som ellers bare står og forsvinder. Mit står godt nok til 40 grader, men jeg har VVB prioritering, så jeg har ikke en VVB jeg skal beskytte. Du har vel en VVB koblet på med en simpel termostat af en slags, eller har du fået monteret VVB prioritering?
Jeg udtrykker mig ikke klart nok ;)
Jeg har VVB prioritering via 3-vejsventil og den "manuelle" hane, er kun til returen til kedlen.
Jeg syntes bare ikke jeg kan få pumpen til at gå i stop temp, selvom kedel temperaturen er over det parameter jeg har stat til pumpe stop i menuen temperaturer. Skal lige ind i tilbehørs menuen og se om jeg har slået den rigtigt til.
Nu er vores gulvvarme system i under etagen, ikke bygget helt færdig, dvs. der var ikke monteret telestater og trådløse rumføler på manifolden da vi købte huset, da huset som godt nok er fra 2008, havde et oliefyr fra 1970!? (laaaang historie)
Den tidligere ejer styrede varmen via shuntventilen på fyret og lige så gjorde vi, ind til vi konverterede til piller.
Jeg skal have sat telestater på, men Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag og lige p.t. er der rigeligt med regninger.
Jeg kan vel reelt styre temperaturen i huset via pumpe start/ stop alt efter hvor koldt det er uden for ikke?
Hm, det har da været installeret ulovligt, det oliefyr...
Du kan ikke styre fremløbstemperaturen på din kedel shunt... det eneste du kan styre der, er temperaturen på returen til din kedel.
Hvis du skal styre temperaturen på din gulvarme, så skal du have lavet en blandesløjfe på den, hvis du ikke allerede har det? Dvs. pumpe med bypass og termostat osv?
Okay ... så bad du selv om den lange version :D
Vi har et anneks på huset. Det oprindelige hus og anneks var fra 1942. Den tidligere ejer vælger så, at rive huset ned og bygger et nyt, men beholder annekset med bad og fyrrum, da man når huset var færdigt, ville rive det ned og bygge nyt bad og fyrrum. I processen med opbygningen af huset, falder kloakken sammen og pludselig har man renoveret så meget, at man vælger at beholde annekset og renover det færdigt med nyt bad. Tilbage er så en tidslomme fra 1970 i et nyt hus fra 2008. Den tidligere ejer ville have lavet det færdigt, men pga. familie forøgelse, vælger de at sælge og bygge et helt nyt hus tættere på Ringsted. Derfor er oliefyret lovligt installeret, da det er installeret tilbage i 1970. At alt uden om fyrrummet er nyt, er jo ikke installationens skyld!!
Nå men det var den lange version. Som skrevet lidt længere oppe, så "styrer" jeg kun returvandet til kedlen via en kuglehane.
Gulvarmen er lavet korrekt med shunt pumpe, manifold, bypass og føler/ returtermostat. De tre strenge står fuldt åbent og temperaturen på gulvet, bliver styret via returtermostaten. Dette bliver bygget færdigt, men lige nu fattes "riget" penge.
Med det gamle anlæg, styrede vi temperaturen meget groft, ved at bruge kedel shunten på fyret. Vi kørte den gang med en fremløbstemperatur på ca. 40-45 gr. ved den hårdeste vinter. Kedel temperaturen var sat til 60 gr.
Da jeg ikke vil uden 45 gr. på mit pillefyr og heller ikke har muligheden for at grov justere anlægget via en kedel shunt, var min tanke at "styre" det via pumpe start/ stop temperaturen ind til jeg får sat telestater på. Selve blandesløjfen sidder nemlig i en krybe kælder og det er lidt besværligt at skulle der ned og regulere kontra at regulere på fyret.
-
Jeg udtrykker mig ikke klart nok ;)
Jeg har VVB prioritering via 3-vejsventil og den "manuelle" hane, er kun til returen til kedlen.
Jeg syntes bare ikke jeg kan få pumpen til at gå i stop temp, selvom kedel temperaturen er over det parameter jeg har stat til pumpe stop i menuen temperaturer. Skal lige ind i tilbehørs menuen og se om jeg har slået den rigtigt til.
Okay, så synes jeg du bør sætte pumpestop til 40.
Okay ... så bad du selv om den lange version :D
Vi har et anneks på huset. Det oprindelige hus og anneks var fra 1942. Den tidligere ejer vælger så, at rive huset ned og bygger et nyt, men beholder annekset med bad og fyrrum, da man når huset var færdigt, ville rive det ned og bygge nyt bad og fyrrum. I processen med opbygningen af huset, falder kloakken sammen og pludselig har man renoveret så meget, at man vælger at beholde annekset og renover det færdigt med nyt bad. Tilbage er så en tidslomme fra 1970 i et nyt hus fra 2008. Den tidligere ejer ville have lavet det færdigt, men pga. familie forøgelse, vælger de at sælge og bygge et helt nyt hus tættere på Ringsted. Derfor er oliefyret lovligt installeret, da det er installeret tilbage i 1970. At alt uden om fyrrummet er nyt, er jo ikke installationens skyld!!
Nå men det var den lange version. Som skrevet lidt længere oppe, så "styrer" jeg kun returvandet til kedlen via en kuglehane.
Gulvarmen er lavet korrekt med shunt pumpe, manifold, bypass og føler/ returtermostat. De tre strenge står fuldt åbent og temperaturen på gulvet, bliver styret via returtermostaten. Dette bliver bygget færdigt, men lige nu fattes "riget" penge.
Med det gamle anlæg, styrede vi temperaturen meget groft, ved at bruge kedel shunten på fyret. Vi kørte den gang med en fremløbstemperatur på ca. 40-45 gr. ved den hårdeste vinter. Kedel temperaturen var sat til 60 gr.
Da jeg ikke vil uden 45 gr. på mit pillefyr og heller ikke har muligheden for at grov justere anlægget via en kedel shunt, var min tanke at "styre" det via pumpe start/ stop temperaturen ind til jeg får sat telestater på. Selve blandesløjfen sidder nemlig i en krybe kælder og det er lidt besværligt at skulle der ned og regulere kontra at regulere på fyret.
Hm, ja okay. Fair nok :P Jeg ved ikke om du kan justere det på den måde, men du kan i hvert fald ikke bruge pumpe start og pumpe stop til at opnå det med. Pumpe start temperaturen betyder at den pumper når den er over de grader når fyret er i drift. Pumpe stop temperaturen betyder at pumpen kører når den er over temperaturen... så du kan ikke rigtig opnå du vil den vej igennem.
Hvis din shuntkreds på det nye fyr er ens med det gamle, så kan du vel i princippet godt gøre det på den samme måde som før, du skal bare være opmærksom på at returen til fyret som minimum skal være 45 grader ved en alm black star, og 55 til en med selvrens.
-
Pumpe start temperaturen betyder at den pumper når den er over de grader når fyret er i drift. Pumpe stop temperaturen betyder at pumpen kører når den er over temperaturen...
Martin .. den der forstod jeg ikke??
-
Pumpe start temperaturen betyder at den pumper når den er over de grader når fyret er i drift. Pumpe stop temperaturen betyder at pumpen kører når den er over temperaturen...
Martin .. den der forstod jeg ikke??
Det er fordi det er noget vrøvl. Jeg må have været på stoffer.
Pumpe start gælder når fyret er i drift.
Pumpe stop ælder når fyret er i stoppet tilstand.
Pumpen kører når den er over den temperatur der er defineret.
Hjalp det?
-
Pumpe start temperaturen betyder at den pumper når den er over de grader når fyret er i drift. Pumpe stop temperaturen betyder at pumpen kører når den er over temperaturen...
Martin .. den der forstod jeg ikke??
Det er fordi det er noget vrøvl. Jeg må have været på stoffer.
Pumpe start gælder når fyret er i drift.
Pumpe stop ælder når fyret er i stoppet tilstand.
Pumpen kører når den er over den temperatur der er defineret.
Hjalp det?
Well...... lidt og dog
Pumpe start gælder når fyret er i drift.= hvis f.eks. temp er sat til 40 gr. starter pumpen når kedel temp overstiger 40 gr..ikke?
Pumpe stop gælder når fyret er i stoppet tilstand.= Vil det sige, at hvis pumpe stop temp er sat til f.eks. 50 gr, men kedlen et i stop temp på 70 gr, så køre pumpen til den når 50 gr. og så tænder fyret op igen?
Er muligvis lidt tyk pandet :P
-
Well...... lidt og dog
Pumpe start gælder når fyret er i drift.= hvis f.eks. temp er sat til 40 gr. starter pumpen når kedel temp overstiger 40 gr..ikke?
Jo, men det vil også sige, at hvis din pumpe kan pumpe så kraftigt, og dit hus aftage så meget varme at temperaturen ryger under igen, så slukker pumpen til den kommer over igen. Men normalvis vil det bare betyde at den tænder for pumpen ved 40 grader, og så fortsætter ufortrødent mens fyret er i drift.
Pumpe stop gælder når fyret er i stoppet tilstand.= Vil det sige, at hvis pumpe stop temp er sat til f.eks. 50 gr, men kedlen et i stop temp på 70 gr, så køre pumpen til den når 50 gr. og så tænder fyret op igen?
Er muligvis lidt tyk pandet :P
Du har ret, pumpen fortsætter til den når 50 grader.... om din kedel temperatur, og kedel diff under tilfældigvis passer med at den starter igen ved 50 grader er så en anden ting... men hvis det er sådan det forholder sig.
-
Ok så har jeg fattet det og nej, så kan jeg godt se at jeg ikke kan grov styre varmen i huset på den måde.
Eneste alternativ er en tur i kælderen eller regulere på den manuelle shunt/ kedel retur ind til jeg får telestater på.
-
Du kan jo køre kedeltemperaturen ned så det passer... MEN, det er jo lige det der med at du ikke må få kondens i kedlen... men du kan jo se hvor langt den kan gå ned før det bliver et problem.
-
Hej Søren og Martin,
Jeps, du kan fint regulere temperaturen i huset via shunt ventilen ;)
...hvis ellers den er lavet som den skal ;)
Den type shunt som der her er tale om er ikke det vi bruger for at hilde returtemperaturen høj nok, tværtimod.
Det er den slags shunt som man har brugt i rigtig mange år, helt tilbage til koksfyr og tiden før termostatventiler ;)
Det var den tids løsning på at have en høj nok temperatur til VVB'en og så en regulerbar fremløbstemperatur til radiatorerne, uden termostater men blot med manuelle haner.
Ideen er at man efter fremløbet til VVB'en, sætter en shuntventil der shunter returvand ind i fremløbet og derved reducerer fremløbstemperaturen til radiatorerne.
Det kræver at pumpen er korrekt placeret i forhold til shunten, og i praksis kræver det nok to pumper for at få de to shunt kredse (den til varmen og den til returen på kedlen) til at fungere.
Derfor kan jeg ikke rigtigt se ideen i ikke bare at bruge termostaten i din blandekeds til gulvvarmen og styre det via den.
...det gjorde jeg faktisk her i huset indtil jeg fik råd til at betale den formastelige sum Søren (Levi) kræver for en trådløs termostat og telestater ;D ;D
Hilsen
Michael
PS. Det fungerer fantastisk med trådløse termostater og telestater, Søren har sgu' indimellem ret ;)
Du kan jo køre kedeltemperaturen ned så det passer... MEN, det er jo lige det der med at du ikke må få kondens i kedlen... men du kan jo se hvor langt den kan gå ned før det bliver et problem.
-
Selvfølgelig kan man gøre som du skriver Michael, men igen.... det er lidt at skyde gråspurve med kanoner og en lidt gammeldags løsning. Grunden til at jeg grovstyrede varmen i huset på den måde før, var jo netop at min varmekilde var "oldnordisk" i forhold til varme anlægget i resten af huset.
Det jeg var ude efter, var bare en "nem" løsning, mens vi venter... ;)
Der skal telestater på blandekredsen og så er der jo ingen problemer mere. I resten af huset sidder der termostater på radiatorerne.
Men jeg kan jo som du skriver Martin, reducere kedel temperaturen og holde øje med temperaturen på mit retur vand til kedlen ind til jeg får den rigtige løsning.
PS: Jeg har 2 kuglehaner på strengen til mit varme anlæg, som begge sidder EFTER strengen til VVB'en.
Det er lavet for ikke at skulle tappe hele varme anlægget ned, hvis man skulle får behov for at demontere kedlen.
Vil der være en fordel i at lukke dem ved sommer drift?
-
Hej Søren,
Selvfølgelig kan man gøre som du skriver Michael, men igen.... det er lidt at skyde gråspurve med kanoner og en lidt gammeldags løsning. Grunden til at jeg grovstyrede varmen i huset på den måde før, var jo netop at min varmekilde var "oldnordisk" i forhold til varme anlægget i resten af huset.
Øh, skyde gråspurve med kanoner ?
...det er blot at justere på termostaten i blandekredsen i stedet for at justere på shunten ;)
PS: Jeg har 2 kuglehaner på strengen til mit varme anlæg, som begge sidder EFTER strengen til VVB'en.
Det er lavet for ikke at skulle tappe hele varme anlægget ned, hvis man skulle får behov for at demontere kedlen.
Vil der være en fordel i at lukke dem ved sommer drift?
Jeps, så absolut ;)
Det er jo en slags manuel 3-vejs funktion ;)
Hilsen
Michael
-
Hej Søren,
Selvfølgelig kan man gøre som du skriver Michael, men igen.... det er lidt at skyde gråspurve med kanoner og en lidt gammeldags løsning. Grunden til at jeg grovstyrede varmen i huset på den måde før, var jo netop at min varmekilde var "oldnordisk" i forhold til varme anlægget i resten af huset.
Øh, skyde gråspurve med kanoner ?
...det er blot at justere på termostaten i blandekredsen i stedet for at justere på shunten ;)
Jeg mente at sætte en ekstra shunt ind frem for telestater. Jeg ved godt jeg "bare" kan regulere temp på gulvarmen via termostaten på blandekredsen. Meeen jeg er jo doven af natur og gider ikke hoppe ned i krybe kælderen hvor kredsen sidder ;)
-
;)
Pisse flot fyrrum iøvrigt ;)
Hej Søren,
Selvfølgelig kan man gøre som du skriver Michael, men igen.... det er lidt at skyde gråspurve med kanoner og en lidt gammeldags løsning. Grunden til at jeg grovstyrede varmen i huset på den måde før, var jo netop at min varmekilde var "oldnordisk" i forhold til varme anlægget i resten af huset.
Øh, skyde gråspurve med kanoner ?
...det er blot at justere på termostaten i blandekredsen i stedet for at justere på shunten ;)
Jeg mente at sætte en ekstra shunt ind frem for telestater. Jeg ved godt jeg "bare" kan regulere temp på gulvarmen via termostaten på blandekredsen. Meeen jeg er jo doven af natur og gider ikke hoppe ned i krybe kælderen hvor kredsen sidder ;)
-
Tak Michael :)