Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: SKM efter Aug 21, 2013, 17:36
-
Hej...
Jeg har lige monteret ny styring, og derfor også motorprint (V10.032 og 12ben print). Når jeg forsøger med en optænding går lysniveauet fra 0 til 3lux, også selvom jeg har forsøgt med afmonteret lysføler - Hvad går der lige galt?
På forhånd tak - Steffen
-
Det kan være snavs eller støv / fugt på motorprint.
http://www.bioflame.dk/index-filer/Page975.htm
-
Tak for svar...
Har nu prøvet at rengøre print, men uden virkning. Det er mest af alt under optænding fejlen finder sted, så prøvede lige at frakoble tænderen - Wuptii, så var der ingen falsk lysværdi...
Der er ikke overgang af nogen art ved el-tænderen, så det må være strømmen til el-tænderen, der forårsager en hævelse af potentialet på den fælles nulleder, og derved snyder lysføleren, eller?... Tænker på de meget tynde ledninger der er i sådan et 12-ledet kabel... Der må opstå et væsentligt potentiale hen over sådan en tynd leder... Det kan vel også være stikket, eller skal jeg bare få prøvet med et andet motorprint?
Mvh Steffen O0
-
Hej Steffen,
God fejlfinding ;)
Det tyder, helt som du er inde på, i retning af en potentiale stigning i nullederen.
Hvis du vil være helt sikker kan du måle spændingsforskellen mellem nullederen i kablet til brænderen og din nul til selve styringen.
Mål det i begge ender af kablet mens el-tænding er igang.
Årsagen kan skyldes tynde ledninger, men det er mere sandsynligt at det er en dårlig forbindelse.
Hilsen
Michael
Tak for svar...
Har nu prøvet at rengøre print, men uden virkning. Det er mest af alt under optænding fejlen finder sted, så prøvede lige at frakoble tænderen - Wuptii, så var der ingen falsk lysværdi...
Der er ikke overgang af nogen art ved el-tænderen, så det må være strømmen til el-tænderen, der forårsager en hævelse af potentialet på den fælles nulleder, og derved snyder lysføleren, eller?... Tænker på de meget tynde ledninger der er i sådan et 12-ledet kabel... Der må opstå et væsentligt potentiale hen over sådan en tynd leder... Det kan vel også være stikket, eller skal jeg bare få prøvet med et andet motorprint?
Mvh Steffen O0
-
Hej Michael.
Tak for svar, så vil jeg i gang med multimeter når jeg kommer hjem... Det var ved at være sengetid i går, så ville lige dele min teori hér, før at jeg undersøgte noget tåbeligt...
Hvis det viser sig at være en dårlig forbindelse i stikket, er det så en udskiftning af 12-ledet kabel med stik der skal til? En gang kontaktrens holder vel ikke så længe, og jeg har ingen mulighed for at "stramme" stikket...
Hvis det er grundet tynde ledninger, så kan jeg vel tage de overflødige ledere i brug som nulledere...?
Mvh Steffen
-
Så har jeg været i gang med multimeteret...
Først kunne jeg konstatere, at lysniveauet på de 3lux rent faktisk også kunne være der selv uden stik monteret på motorprint... Jeg har afmonteret alle ledere til 12-ledet kabel, og fejlen er der stadig. Jeg har forsøgt med factory reset, og fejlen er der stadig... Med multimeteret kan jeg konstatere at der er 3,35V DC over alle T indgange undtaget T10, som er til lysføler (her er præcist 3V) - Er jeg ikke ude i at det er selve styringen der har en fejl?
Mvh Steffen
-
Så har jeg været i gang med multimeteret...
Først kunne jeg konstatere, at lysniveauet på de 3lux rent faktisk også kunne være der selv uden stik monteret på motorprint... Jeg har afmonteret alle ledere til 12-ledet kabel, og fejlen er der stadig. Jeg har forsøgt med factory reset, og fejlen er der stadig... Med multimeteret kan jeg konstatere at der er 3,35V DC over alle T indgange undtaget T10, som er til lysføler (her er præcist 3V) - Er jeg ikke ude i at det er selve styringen der har en fejl?
Mvh Steffen
Noget tyder på at der er en fejl i styringen.
Spørg din forhandler.
-
Vil lige følge op på denne tråd....
Det har nu snart kørt problemfrit i en uge med den nye styring, og problemet er blevet løst ved at afmontere kabel til kompressorrensventilen!
Først målte jeg på en anden ny styring, og kunne konstatere, at der også var 3V over T10-udgangen på denne... Så fandt jeg ud af, at der ikke var en effektiv jordforbindelse i mit hus! Det fik jeg udlignet på bedste installatørvis, men det hjalp lige fedt. Derefter afmonterede jeg samtlige ledninger fra styringen, og kontrollerede lux-visningen samtidigt med genmontering. Da jeg monterede ledningerne til kompressorrens gled lux op på 3, også selvom stikket var taget af ventilen. Jeg undlod derfor at montere dette kabel, og det har kørt problemfrit i en uge nu!
Der sidder en diode med tilhørende modstand over fase og nul i stikket for enden af kablet. Jeg kan kun se at det kan være denne diode der "generer" den nye styring, men har ikke prøvet at klippe den væk endnu... Men kan det virkelig passe, at denne diode kan være skyld i problemet, og hvori ligger forskellen fra den gamle til den nye styring. Det har jo kørt problemfrit med den gamle styring, og der monteres da også flittigt kompressorrens på nye V10-styringer... Er der ikke en sådan diode i stikkene til kompressorrens i dag? Den er jo ganske overflødig...
Er der nogen som har en forklaring, eller har prøvet noget lignende?
På forhånd tak - Steffen
-
Hej Steffen,
Arhhh, en diode mellem fase og nul ??
...det tror jeg ikke helt på, for det ville give en halvbølge kortslutning ;)
Er det en diode ?
...er det mellem 230 VAC fase og nul ?
På hvilke ledninger sidder den helt specifikt ?
Hilsen
Michael
Vil lige følge op på denne tråd....
Det har nu snart kørt problemfrit i en uge med den nye styring, og problemet er blevet løst ved at afmontere kabel til kompressorrensventilen!
Først målte jeg på en anden ny styring, og kunne konstatere, at der også var 3V over T10-udgangen på denne... Så fandt jeg ud af, at der ikke var en effektiv jordforbindelse i mit hus! Det fik jeg udlignet på bedste installatørvis, men det hjalp lige fedt. Derefter afmonterede jeg samtlige ledninger fra styringen, og kontrollerede lux-visningen samtidigt med genmontering. Da jeg monterede ledningerne til kompressorrens gled lux op på 3, også selvom stikket var taget af ventilen. Jeg undlod derfor at montere dette kabel, og det har kørt problemfrit i en uge nu!
Der sidder en diode med tilhørende modstand over fase og nul i stikket for enden af kablet. Jeg kan kun se at det kan være denne diode der "generer" den nye styring, men har ikke prøvet at klippe den væk endnu... Men kan det virkelig passe, at denne diode kan være skyld i problemet, og hvori ligger forskellen fra den gamle til den nye styring. Det har jo kørt problemfrit med den gamle styring, og der monteres da også flittigt kompressorrens på nye V10-styringer... Er der ikke en sådan diode i stikkene til kompressorrens i dag? Den er jo ganske overflødig...
Er der nogen som har en forklaring, eller har prøvet noget lignende?
På forhånd tak - Steffen
-
Ja okay - glemte at fortælle det er en lille rød lysdiode monteret mellem fase og nul i serie med en modstand... Den er vel beregnet til at indikere at den er aktiv...
Men den er altså monteret mellem fase og nul!
-
Ja okay - glemte at fortælle det er en lille rød lysdiode monteret mellem fase og nul i serie med en modstand... Den er vel beregnet til at indikere at den er aktiv...
Men den er altså monteret mellem fase og nul!
Er det i stikket på magnetventilen til kompressorrens den modstand og diode sidder?
-
Ok, det giver mening ;)
Som du selv er inde på, så bør du prøve at fjerne forbindelsen til lysdioden og se om det gør en forskel.
Hilsen
Michael
Ja okay - glemte at fortælle det er en lille rød lysdiode monteret mellem fase og nul i serie med en modstand... Den er vel beregnet til at indikere at den er aktiv...
Men den er altså monteret mellem fase og nul!
-
Uha sådan noget er noget skrammel at rode med. De vækker EMC minder :-)....
Prøv at trække en fase fra komp udgang i styringen og til ventilen , og se om det så virker for så må det jo være noget med printet . Nul kan du tage på motorprint . Men jeg tror ikke rigtigt på at den fase har noget med fejlen at gøre og at det mere er et tilfælde eller et sammenfald for det som giver de 3 lux burde jo være noget der står med spænding hele tiden og ikke som komp rens kun aktiv når komp skyder. Er sgu bange for at du slås med noget EMC ... velkommen i klubben. Jeg har 5 gnistfangere siddende på dev udgange for at undgå mærkeligheder og overdrager relæer på pumpe og komp :-) Men EMC er jens fra nordjyske elektonik (ikke jens boink) verdens mester i og han har lige de gnist fangere du skal bruge.
Men sig mig lige den diode er det handicap udstyr til hørehæmmede for man kan nok høre at komp skyder :-)
-
Det bliver lige et hurtigt svar herfra nu - skal jo til åbent hus i morgen ;)
Ja det er i stikket der sidder en lille lysdiode, og ja - den er helt overflødig ;)
EMC er en forkortelse jeg ikke er bekendt med, så udvid min horisont... Måske vi ses i morgen?
I øjeblikket har jeg faktisk min kompressorrens tilsluttet med diode osv, og den fejler ikke selv om alt er som da den intet ville!!! Jeg er konfus ::)
-
Hej Steffen,
EMC står for "Electromagnetic compatibility" og betyder "Elektromagnetisk forenelighed" ;)
Begrebet bruges egentlig omvendt, for når man taler om EMC mener man egentlig EMC-problemer.
Det man mener er nemlig problemer med "elektrisk støj", altså elektromagnetiske forstyrrelser.
EMC-problemer kan opstå hvis en komponent/del udsender/udstråler for kraftigt elektrisk felt, eller hvis en komponent/del er for følsom for et elektrisk felt.
Ofte kendte EMC-problemer er f.eks. kontaktstøj, når du i din radio kan høre "knas" når du tænder og slukker for en genstand (varmeovn, kraftig lampe el.lign.)
Hilsen
Michael
Det bliver lige et hurtigt svar herfra nu - skal jo til åbent hus i morgen ;)
Ja det er i stikket der sidder en lille lysdiode, og ja - den er helt overflødig ;)
EMC er en forkortelse jeg ikke er bekendt med, så udvid min horisont... Måske vi ses i morgen?
I øjeblikket har jeg faktisk min kompressorrens tilsluttet med diode osv, og den fejler ikke selv om alt er som da den intet ville!!! Jeg er konfus ::)
-
Hej.
Jeg har haft samme problem, at den viste lux lige så snart eltænderen starter,
det blev løst, ved at trække en særskilt leder til lysføler, som ikke lagde op af de andre leder, som er i 12 lederen,
mit problem var da jeg havde splejset 12 lederen, så opstod problemet,
hvis jeg går tilbage til det originale 12 leder kabel, så er der i mit tilfælde ikke problemer,
så i mit tilfælde, kan det kun være, at spændingen i lederne forstyrrer hinanden,
skærmet 12 leder, ville være lækkert, så burde det være løst.
Mvh Leif
-
Mange tak for information om EMC ;)
Jeg kan da lige fortælle, at jeg til åbent hus fik en forklaring på, hvorfor alt på mystisk vis virker nu...
I nogle softwareversioner har detekteringen af lys været mere følsom, så den i højere grad viste 100lux, og ikke lavede udsving på kurven... Det resulterer dog i, at der ikke skal meget forstyrrelse til, før lysdetekteringen melder "liv i bålet".... Derfor er lysdetektering gjort mindre følsom igen, og mit problem er løst fordi jeg har opdateret til ver 10.041 frem for 10.032...
Mange tak for hjælpen!
Mvh Steffen
-
phy steffen . Fedt du slap med skrækken .... EMC er hårdt ved nervesystemet :-)
-
Så slap mit held op...
I går aftes da jeg kom hjem var brændehovedet fyldt af ubrændte piller - fyret havde detekteret falsk lys under en optænding, og det var noget skidt... Jeg fattede skævbideren med det samme, og ofrede dioden i stikket. Det har tilsyneladende hjulpet... Men det har jo også virket upåklageligt i en uges tid indtil nu... Hvordan kan det virke uden forstyrrelser i en uge, og så pludselig give problemer? Jeg er ikke helt fortrøstningsfuld mht om problemet er løst...
Jeg prøver lige at indsætte et billede af grafen for de sidste 48 timer. Som i ser, så har min lyskurve været meget svingende siden skift til den nye styring...
(http://imageplay.net/tya22325919/Udklip_thumb.jpg) (http://imageplay.net/view/tya22325919/Udklip)
-
Så slap mit held op...
I går aftes da jeg kom hjem var brændehovedet fyldt af ubrændte piller - fyret havde detekteret falsk lys under en optænding, og det var noget skidt... Jeg fattede skævbideren med det samme, og ofrede dioden i stikket. Det har tilsyneladende hjulpet... Men det har jo også virket upåklageligt i en uges tid indtil nu... Hvordan kan det virke uden forstyrrelser i en uge, og så pludselig give problemer? Jeg er ikke helt fortrøstningsfuld mht om problemet er løst...
Jeg prøver lige at indsætte et billede af grafen for de sidste 48 timer. Som i ser, så har min lyskurve været meget svingende siden skift til den nye styring...
(http://imageplay.net/tya22325919/Udklip_thumb.jpg) (http://imageplay.net/view/tya22325919/Udklip)
Jeg havde på et tidspunkt problemer med at jeg havde en gennemsigtig smelteslange og igennem den kom der så meget lys at fotosensoren kunne se det og det sammen skete for mig som for dig nemlig at hele herden var fyldt med piller.
Jeg har skiftet til en sort slange og har ikke det problem mere.
-
Min smelteslange er fra tiden med faldrør i rustfrit stål. Den er overdimensioneret stor, og aldeles uigennemsigtig. Det kan ikke være der problemet ligger - ellers tak :)
Det falske lys detekteres også uden at lysfølerens ledninger er monteret, så det er ren elektrisk forstyrrelse...
-
Min smelteslange er fra tiden med faldrør i rustfrit stål. Den er overdimensioneret stor, og aldeles uigennemsigtig. Det kan ikke være der problemet ligger - ellers tak :)
Det falske lys detekteres også uden at lysfølerens ledninger er monteret, så det er ren elektrisk forstyrrelse...
Ok kan ikke lige huske hvad der snart er skrevet i det her indlæg ::)
Men hvad med et andet motorprint?
-
Motorprintet er helt nyt, har prøvet med et andet, og sidst problemet var tilstede havde jeg problemer selv med frakoblede ledere til brænderstikket.
Det kan da godt være jeg bare skal vente og se hvad der sker... Er problemet løst, så er det jo fint. Finder problemet sted igen, så må vi se om det stadig er der med afmonterede ledere, så er det en softwarefejl, eller forstyrrelser fra nettet. Måske problemet går i sig selv efter næste opdatering....
-
Jeg har også "døjet" meget med lux registrering øjeblikkeligt i optændingsfasen.
Ligesom SKM, så havde jeg også monteret et andet kabel (ej skærmet), og jeg er næsten 99% sikker på at det var heri at mine problemer lå begravet.
Jeg fik lavet et nyt skærmet kabel, og sørme om det ikke har kørt problemfrit på den front lige siden!!
Prøv evt. at montér det "originale" medfølgende kabel, og se om ikke problemet forsvinder!
Hvis ja, så må du nok hellere finde et skærmet kabel at forlænge med i stedet for.....
-
Hej alle.
Jeg er helt ny herinde, har i denne uge fået opsat Woody 16 KW med Blackstar kedel.
Det virker rigtig lækkert.... Men....
Efter det havde kørt en dags tid fik jeg monteret en ekstra føler og i det hele taget lavet installationen færdig så det hele er monteret lækkert osv.
I den forbindelse slukkede jeg for styringen.
Da jeg skulle starte den op igen gik den bare direkte i Drift-mode... Selvom der ikke var ild.
Lux føleren siger 6 Lux selv om der ikke er tændt op eller lign.
Har læst denne tråd, og kan se man kan opdatere til version 10.042, men nede på styringen kommer den ikke frem under download. Der er kun 4-5 gamle versioner.
Hvad gør jeg!
Jeg kan jo ikke få bæstet til at tænde!!!
Solen klarer det varme vand PT, men et par dage med skyet vejr og så er det slut med de varme bade... ;)
Håber i har tid til at hjælpe en nybegynder :-[
-
Du kan godt få liv i det :) en optændingsblok ned ved de træpiller der ligger på herden , sæt ild i den og start fyret , så kører det , så kan du da få varmt vand , det er ikke en løsning på problemet men en midlertidigt løsning ;)
-
Hej alle.
Jeg er helt ny herinde, har i denne uge fået opsat Woody 16 KW med Blackstar kedel.
Det virker rigtig lækkert.... Men....
Efter det havde kørt en dags tid fik jeg monteret en ekstra føler og i det hele taget lavet installationen færdig så det hele er monteret lækkert osv.
I den forbindelse slukkede jeg for styringen.
Da jeg skulle starte den op igen gik den bare direkte i Drift-mode... Selvom der ikke var ild.
Lux føleren siger 6 Lux selv om der ikke er tændt op eller lign.
Har læst denne tråd, og kan se man kan opdatere til version 10.042, men nede på styringen kommer den ikke frem under download. Der er kun 4-5 gamle versioner.
Hvad gør jeg!
Jeg kan jo ikke få bæstet til at tænde!!!
Solen klarer det varme vand PT, men et par dage med skyet vejr og så er det slut med de varme bade... ;)
Håber i har tid til at hjælpe en nybegynder :-[
En af de ting der oftest driller når lys føleren registrere lys, er vand på motor printet ( printpladen i brænder hovedet )
Lidt smuds kan også udløse fænomenet.
En tråd fra en ledningen der kortslutter to terminaler er også set.
Det er ikke meget smuds der skal til for at en så følsom udgang registrere signal.
Noget helt andet der kan drille er at der faktisk er lys ::)
Et vindue eller en lampe der skinner ind gennem en gennemsigtig slange.
Kig her http://www.bioflame.dk/index-filer/Page975.htm
-
Mange tak for super hurtig hjælp.
Jeg tjekker om der er snavs/fugt på print lidt senere i dag.
Men den er jo helt ny, har kørt 12 timer.
Hvis ikke det skyldes fugt/snavs eller en tråd fra en ledning HVAD gør jeg så?
Det lyder helt skørt at den viser 6lux når den er slukket.
Den er monteret med kraftig sort slange og står en en mørk kælder. Så der burde ikke kunne komme lys ind nogen steder.
Er der nogen der ved hvorfor den nyeste opdatering 10.041 ikke er på listen i min styring under download?
Har hørt meget godt om scotte/Woody, men er lidt skuffet over at der er problemer allerede efter 12 timer og 1 optænding.
Dette forum virker dog som en kæmpe hjælp!!! Det er genialt.
-
Store opdateringer kan kun ske med et micro sd kort :
http://stokercloud.dk/version/ (http://stokercloud.dk/version/)
-
Hvis du ikke selv har sat det op ,ringer du til dem der har monteret det og få dem til at se på det :)
-
Hvis ikke det skyldes fugt/snavs eller en tråd fra en ledning HVAD gør jeg så?
Det lyder helt skørt at den viser 6lux når den er slukket.
Den er monteret med kraftig sort slange og står en en mørk kælder. Så der burde ikke kunne komme lys ind nogen steder.
Pust vand eller snavs væk.
Evt. tør efter med en tør klud.
Kig også inde i styreboksen, der kunne jo være en lednings stump, der strittede ud ved en klemme derinde.
-
Hej igen igen.
Jeg har nu opdateret til version 10.041.
Det hjalp ikke.
Så har jeg checket alle forbindelser både i styreboksen og på motorprint.
Jeg har tørret med en klud, jeg har brugt en hårtørrer, men uden held.
Så har jeg afmonteret kompressorrens på klemme L6, det har heller ikke hjulpet.
Når anlægget er slukket er der 0 Lux, så snart jeg tænder ryger den op på mellem 4 og 18 Lux... Det svinger meget.
Hvis jeg afmontere FOTO sensor så viser den 0 Lux i slukket tilstand og 4-18 Lux så snart jeg tænder.
Jeg har fået et VVS firma jeg kender til at sætte anlægget op og tilpasse rør osv. Jeg har selv lavet det elektriske samt startet fyret op. (Jeg er elektriker)
Jeg har ikke forlænget kablet til brænderen.
Det virker som om at NBE ikke helt har gennemtestet denne løsning med FOTO føleren.
Det er alt for følsom en løsning de har valgt... Udmiddelbart.
Er gået lidt kold for løsninger PT
Kan man trække en ledning fra styringen til FOTO sensor direkte uden om motorprint osv?
Eller laver motor print om på signalet inden det rammer styringen ?
Vil bare lige spørge inden jeg prøver... Vil nødig brænde noget af..... Ud over en masse træpiller ;)
-
Lidt opfølgning.
Jeg har løst problemet med at trække en ledning (2x0,75) fra styringen til brænderen.
Så nu kører fotocellen direkte uden om 12 lederkablet og motorprint.
Jeg har monteret et stik lige uden for brænderen så jeg kan koble både 12 lederkablet og mit eget kabel fra når jeg skal have brænderen af for at rense den osv.
Men det kan vist ikke være rigtigt at det skal være sådan, der ligger en opgave for NBE og venter.
Det er jo faktisk ikke lovligt at lave sådan en konstruktionsændring....
Men det virker og det redder min weekend!
Tak for hjælpen alle sammmen
-
Det kunne være du skal prøve med et nyt kabel/stik måske motor print , har du prøvet den fælles ledning til foto sensor og skakt føler ,den der er orange og sider mellem de to følere du kunne prøve og trække en ledning uden om og se om det hjælper .
-
Hej igen på tråden;-)
Jeg har travlt med så meget andet for tiden, og har derfor ikke fået prøvet mere. Useriøst! - Jeg ved det, men når bare jeg ikke har stikket til kompressorrens monteret, har jeg ingen problemer...
Slamberten:
Jeg har også "døjet" meget med lux registrering øjeblikkeligt i optændingsfasen.
Ligesom SKM, så havde jeg også monteret et andet kabel (ej skærmet), og jeg er næsten 99% sikker på at det var heri at mine problemer lå begravet.
Jeg fik lavet et nyt skærmet kabel, og sørme om det ikke har kørt problemfrit på den front lige siden!!
Prøv evt. at montér det "originale" medfølgende kabel, og se om ikke problemet forsvinder!
Hvis ja, så må du nok hellere finde et skærmet kabel at forlænge med i stedet for.....
Jeg er lidt usikker på hvilket "originalt" kabel du mener? Det 12-ledede kabel er skam originalt NBE, og jeg kan ikke montere det gamle 8-ledede på min nye 12-pin motorprint...
2M:
Virker det stadigt for dig med ekstern kabel til lysføler?
Mvh Steffen