Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: bensab efter Feb 18, 2008, 18:47
-
Jeg vil høre om nogen ville kaste et blik på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml og komme med forslag til pid reguleringer. Som man kan se på mine grafer er de meget ustabile. Jeg kunne godt tænke mig en mere stabil drift så økonomien bliver bedre.
På opfordring har jeg halveret mine pid ( fra helt hen i skoven) til nu 20-10-0. Det har hjulpet ( kunne ikke blive være ). Mit anlæg er en scotte 16 kw droslet til 10 på en dor-kedel. Fin aske, pæn flamme, lidt synlig røg fra skorsten. Nogenlunde stabilt forbrug ( 2 voksne og to børn tager dog godt på det varme vand morgen og aften ) Jeg har stokerkontrol v 1.41
-
Prøv
P 10
I 30
D 40
Vh Flemming
PS
Din flamme syner meget mager
Dine mætninger burde være større prøv evt 7 og 35
Vh Flemming
Hej Flemming,
Jeg er bare nysgerrig :)
Hvorfor bruger du D-ledet i PID-regulatoren ?
Jeg er sikker på at ingen af pillebrænder/kedel kombinationerne vi kan finde på, har så kort en død-tid at D-ledet af PID regulatoren har nogen virkning.
Hilsen
Michael
-
Skal D ikke være 0 i min kedel eller har jeg misforstået det
-
Skal D ikke være 0 i min kedel eller har jeg misforstået det
Hej,
Jo, jeg er helt enig med dig, D-delen har du ikke brug for i et varmesystem, så den bør være 0.
D-delen af en PID-regulator bruges til at gøre en regulering "hysterisk" hvis langsomme ændringer ikke er brugbare.
For at hurtige, kortvarige ændringer skal have en effekt, skal "død-tiden" være kort (død-tiden er den tid det tager for processen at reagere på en ændring).
I en centralvarmekedel er dødtiden lang, så D-delen har ingen relevans.
Hilsen
Michael
-
Skal D ikke være 0 i min kedel eller har jeg misforstået det
Hej,
Jo, jeg er helt enig med dig, D-delen har du ikke brug for i et varmesystem, så den bør være 0.
D-delen af en PID-regulator bruges til at gøre en regulering "hysterisk" hvis langsomme ændringer ikke er brugbare.
For at hurtige, kortvarige ændringer skal have en effekt, skal "død-tiden" være kort (død-tiden er den tid det tager for processen at reagere på en ændring).
I en centralvarmekedel er dødtiden lang, så D-delen har ingen relevans.
Hilsen
Michael
For at skabe en stabil temp kurve som 1 prioritet hvilke indstillinger vil du så foreslå. Det hjalp lidt med dine forslag igår men det kan vist sagtens blive bedre.
-
For at skabe en stabil temp kurve som 1 prioritet hvilke indstillinger vil du så foreslå. Det hjalp lidt med dine forslag igår men det kan vist sagtens blive bedre.
Hej,
Nu har vi jo mistet historiken er på siden, så du må lige bringe mig tilbage til de tidligere data.
Du kører nu 20-10-0, er det korrekt ?
Hvad var dine indstillinger før ?
Umiddelbart ville jeg øge P og måske I
noget i stil med 30-15-0 eller 40-15-0.
Hilsen
Michael
-
For at skabe en stabil temp kurve som 1 prioritet hvilke indstillinger vil du så foreslå. Det hjalp lidt med dine forslag igår men det kan vist sagtens blive bedre.
Hej,
Nu har vi jo mistet historiken er på siden, så du må lige bringe mig tilbage til de tidligere data.
Du kører nu 20-10-0, er det korrekt ?
Hvad var dine indstillinger før ?
Umiddelbart ville jeg øge P og måske I
noget i stil med 30-15-0 eller 40-15-0.
Hilsen
Michael
jeg kørte 40 20 0 nu 25 15 0. Er det ikke korrekt at det mest økonomiske er en stabil temp med lav effekt.
-
jeg kørte 40 20 0 nu 25 15 0. Er det ikke korrekt at det mest økonomiske er en stabil temp med lav effekt.
Hej,
Det mest økonomiske er at køre en rimelig stabil temperatur med så lav en effekt som muligt, fuldstændig som når man kører økonomisk i bilen.
Man kan selvfølgelig lave reguleringen så den "hysterisk" holder temperaturen konstant, men det vil give en hel del "fuld gas" og "bremsen i", så en pragmatisk vinkel på konstant temperatur er en fordel. Svinger temperaturen +/- 2-3 grader omkring setpunktet er det helt fint.
Tilbage til din kurve, du har en del store udsving (47-48 grader til omkring 70) det er for meget.
Det kunne godt se ud som om du har natsænkning af en art, i hvert tilfælde stiger effekten og temperaturen drastisk kl 06:00 for så igen at stabilisere sig.
Så har du et udfald kl. 10:30 til 11:30, et kl. 14:30 til 15:30 og et kl. 22:00 til 22:30, er det et planlagte stop ?
Jeg ville prøve at sætte P-delen lidt op igen til 30-15-0 eller 35-15-0 og se resultatet af det.
Hilsen
Michael
-
jeg kørte 40 20 0 nu 25 15 0. Er det ikke korrekt at det mest økonomiske er en stabil temp med lav effekt.
Hej,
Det mest økonomiske er at køre en rimelig stabil temperatur med så lav en effekt som muligt, fuldstændig som når man kører økonomisk i bilen.
Man kan selvfølgelig lave reguleringen så den "hysterisk" holder temperaturen konstant, men det vil give en hel del "fuld gas" og "bremsen i", så en pragmatisk vinkel på konstant temperatur er en fordel. Svinger temperaturen +/- 2-3 grader omkring setpunktet er det helt fint.
Tilbage til din kurve, du har en del store udsving (47-48 grader til omkring 70) det er for meget.
Det kunne godt se ud som om du har natsænkning af en art, i hvert tilfælde stiger effekten og temperaturen drastisk kl 06:00 for så igen at stabilisere sig.
Så har du et udfald kl. 10:30 til 11:30, et kl. 14:30 til 15:30 og et kl. 22:00 til 22:30, er det et planlagte stop ?
Jeg ville prøve at sætte P-delen lidt op igen til 30-15-0 eller 35-15-0 og se resultatet af det.
Hilsen
Michael
Hej Michael
Først vil jeg lige takke for dine inputs. Det er rart at kunne trække lidt på de mere erfarne "fyrbødere"
Det er korrekt jeg har natsænkning. Igennem stokerkontrol er denne sat til at sænke temp 8 grader mellem 0.00 & 6.00. Ved faktisk ikke om det kan betale sig. Jeg har også "luret" på udsvingene i de nævnte tidsrum men kan ikke finde en forklaring. Det er ihvertfald ikke planlagte stop.
-
Hvis man sætter temperaturen ned til 52 grader fra 60, ved natsænkning, tærer kedlen så ikke, eller hvordan ?
Mvh
Kim
-
Hej Michael
Først vil jeg lige takke for dine inputs. Det er rart at kunne trække lidt på de mere erfarne "fyrbødere"
Det er korrekt jeg har natsænkning. Igennem stokerkontrol er denne sat til at sænke temp 8 grader mellem 0.00 & 6.00. Ved faktisk ikke om det kan betale sig. Jeg har også "luret" på udsvingene i de nævnte tidsrum men kan ikke finde en forklaring. Det er ihvertfald ikke planlagte stop.
Hej,
Jeg har også kørt med natsænkning, og har ikke kunnet konstatere nogen væsentlig besparelse.
Man skal huske på at en evt. besparelsen kommer af det mindre varmetab huset vil have til omgivelserne (fuglene). Varmetabet er tabet gennem skorstenen + varmestrålingen fra huset, og den største værdi er nok tabet fra skorstenen.
Hvis varmestrålingstabet fra huset skulle betyde noget, ville det kræve at temperaturen i huset blev sænket væsentligt, idet tabet er ligefrem proportionalt med temperaturforskellen mellem huset og omgivelserne.
Tabet fra skorstenen er så lille at det ikke er værd at tage i betragtning, især da det er forholdsmæssigt højere når anlægget skal "bankes" op igen.
Hilsen
Michael
-
Hvis man sætter temperaturen ned til 52 grader fra 60, ved natsænkning, tærer kedlen så ikke, eller hvordan ?
Mvh
Kim
Hej Kim,
Om kedlen ligefrem tæres er nok tvivlsomt, men risikoen forøges.
Så kan man jo diskutere om en natsænkning af anlægs temperaturen har nogen egentlig effekt på energiforbruget.
Jeg tror at de fleste har termostatventiler på radiatorerne, så den eneste effekt er at vandgennemstrømningen i anlægget vil forøges, fordi termostaterne lukker mere op.
Besparelsen kan man kikke i vejviseren efter :D :D
Hilsen
Michael
-
Hej Michael..
Prøv nu bare... (-.
Jeg har ved de PID indstillinger en MEGET statisk effekt, der giver den absolutte bedste forbrændingsgrad...Jeg tager GERNE en pausefyring i ny og næ, blot den er korrekt reguleret..
Temp. er ikke så vigtig blot jeg holder mig inden for +-5 grader . Men min effekt ønsker jeg så statisk som absolut muligt. Hver gang styringen ændre effekt med mere en f.eks 5 % taget det et par minnutter før det optimale bål er der og samtidige også den optimale virkningsgrad...
Hvis du tjekker min driftskurve skal du have følgende forklaring..
http://www.energi-bornholm.dk/pillefyr/ (http://www.energi-bornholm.dk/pillefyr/)
Opvarmer 210 m2 i to plan et strengs huset isoleret dels efter 1965 og 1972 Altså 50 mm i væg i stuen og 150 mm i tagkonstruktion.. Delvis gamle meget store koblede vinduer og kun 100 mm leca i støbte gulve... På trods af dette og at jeg benytter den oprindelige kedel fra 1964 er mit forbrug med 22 grader i huset jo absolut et pænt resultat.
Jeg kører 42 grader om natten, hvis ikke min stuetermostat der står til 20 grader mellem kl. 22 og 0400 slukker helt for fyret..
Om morgenen laver jeg et 75 graders boost i to timer hvorefter temp sænkes til grader 52. ( Har støbejernskedel )
Mit D led bruger jeg til at sparke RØV i forhold til min eller MEGET langsomme styring, når f.eks min natsænkning har haft slukket kedlen eller når jeg f.eks laver varmt brugsvand om sommeren...
Der er mange meninger i dette forum om indstillinger.. Ofte benyttes der alt for lave mætninger ( Højt iltniveau, lav forbrændings temp. med dårlig virkningsgrad til følge ) Mine udtagelser kommer på baggrund af mere end 150 indreguleringer hen over de sidste par år...... Ofte kan jeg nedsætte forbruget med mellem 10 og 20 % nogle gange helt op til 40%... Ved korrekt regulering....Prøv blot at få indreguleret så lysniveau aldrig kommer under 75 lux. Tilpas kedlens modtryk således at flammen/røg ved fabrik 14 max luft på Opop og 100 % drift lige nøjagtig ikke stikker bagud, hvis faldskakten løftes af...
Vh Flemming
PS....
Nedenstående link har rimelige mætninger, men kunne forbedre driften hvis han ændrede på sin PID til det som jeg har beskrevet... (-:
http://www.stokerklubben.dk/falck.shtml (http://www.stokerklubben.dk/falck.shtml)
Hej Flemming,
Jeg prøver gerne med andre PID-indstillinger, faktisk gør jeg det ofte, da det har været en del af min professionelle hverdag i de sidste 25 år.
Jeg har kikket lidt på din kurve, og kan konstatere at du helt efter din holdning kører en meget konstant effektkurve og en meget uens temperaturkurve (mellem 50 og 70 grader).
Det der undrer mig er at din effektkurve synes at være konstant på 10% altså, hvilket tyder på at din brænder er noget overdimensioneret.
Jeg prøvede lige at regne på dine parametre fra tabellen ved din kurve og det giver en max. brænder effekt på 36 KW.
En så overdimensioneret brænder kan være endog meget vanskelig at indregulere og det kan være årsagen til dine lidt anderledes indstillinger, det svarer faktisk til at køre bykørsel i en formel 1 bil.
Min brænder er justeret til max. 13KW og udsvingene over et helt døgn (incl. teenagerfamilie der tager bad ;)) er 30-60% eller 3,9-7,8KW. Alle reguleringerne foregår roligt og langsomt, så tabene ved ændring af effekten er minimale.
At du skulle have behov for D-ledet for at "sparke røv" efter en natsænkning (slukning af brænder) mener jeg stadig ikke er nødvendig, tag et kik på min kurve på http://www.mhes.dk/Woody/graf (http://www.mhes.dk/Woody/graf), jeg kører med 40-14-0 og har brænderen slukket fra 23:45 til 00:15. Efter slukning tager det ca. 5 minutter at gå fra 10% drift til 100% drift, hvilket svarer rimeligt godt til bålets respons.
Altså ingen problemer med hurtig opvarmning uden D-led.
Nu er min kedel en pladejerns kedel og ikke en støbejerns kedel som din, men at det skulle være svaret, holder altså ikke. I en støbejernskedel er temperatur responsen langsommere end i pladejernskedlen, hvilket igen betyder at styringen senere vil opdage at temperaturen stiger og derved mindske effekten.
Altså styringen vil, alt andet lige, hurtigere sende effekten i en støbejernskedel op på de 100% end i en pladejerns kedel, forskellen kommer i over-/under svingene, pga. støbejernskedlens akkumulerende virkning. :)
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du kan reducere de fleste brænderes forbrug med 10-20% (i nogle tilfælde helt op til 40%), men det er altså ikke pga. PID-regulatoren (ikke ret meget i hvert fald), det er, som du også selv skriver, ved korrekt indstilling af mætninger og lufttilførsel, korrekt stabilt skorstenstræk og korrekt dimensioneret brænder (den er ofte vildt overdimensioneret).
Hilsen
Michael
-
Hejsa..
Brænderens virkningsgrad falder voldsomt når der reguleres ned under 4 kw.... uden specielle ombygninger m.m. Samtidig kan der IKKE afbrændes et stabilt bål, når pille mængden kommer ned under 2 til 3 piller pr. snegleindtag... Bålet bliver ustabilt med dårlig virkningsgrad til følge ( Jeg måler det på min TESTO!! )
Min brænder er indreguleret ikke til 36 kw....
Sneglen yder 1185 gram på 6 min Hvilket er 11,85 kg i timen... Min mætning er ved 100 % last pt 49 % hvilket giver 11,85 /100* 49 = 5,8 kg pr time. svarende til max 27 kw indfyret....... Min brænder er låst til max at køre 40 %, altså 11 kw...( Kunne sænke min fabrik max luft fra 14 til 10 og så giver styringen frit løb til 100 % svarende til ca 11 kw, men dette ville IKKE ændre mit billede meget effektmæssigt.)
VIGTIGT
Min lavlas på 10 % yder 11,85/100*9 = 1,06 kg svarende til indfyret 5.1 kw. Når skorstenstab og kedeltab fratrækkes Ca 15 % bliver det 4,3 kw.
Hvis du kontrollerer NBE test på Teknologisk kan du se at de IKKE regulerer ned under 4 KW. http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/anlaeg.asp?id=213 (http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/anlaeg.asp?id=213)
På den gamle Woody rapport regulerer de ned til 2,5 kw , men virkningsgraden falder så også til 85 % http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/anlaeg.asp?id=164 (http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/anlaeg.asp?id=164)
Samtidig kan du se at både CO og Nox emissioner bliver meget dårligere, når der reguleres ned under 4 kw !!! Hvilket man bestemt ikke må glemme...
De meget svingende effekt vandringer der opstår ved andre PID giver en laverer middel virkningsgrad over tid...
Vi ser nok tingene fra to sider, blot kan jeg via min Testo røggasanalysator, se de sande virkningsgrader, lambda ilt samt skorstenstab.. hvilket du måske ikke har adgang til.. ??
Vh Flemming
Hej Flemming,
Mit resonement ang. din brænders størrelse gik ikke på den effekt du har begrænset den til, men simpelthen på størrelsen af brænderen og var en simpel udregning udfra din aktuelle effekt og ydelse (aflæst på din hjemmeside).
Nu findes NBE's brændere jo i forskellige størrelser , hvilket først og fremmest er sneglens ydelse og blæseren der er forskellen, og jeg ved stadig ikke præcist hvilken størrelse du har, men jeg kan dog konstatere at din brænder ikke er for lille til dit hus, snarere for stor (det var det der var pointen).
Vi er ikke uenige om at lavlast ikke er økonomisk fyring, hverken for pengepungen eller miljøet og vi skal ikke ind i en tåbelig diskussion omkring hvis røggasanalysator der er dyrest (min er en Multilyzer kombineret med en Kamstrup energimåler på fremløb/retur) for det er jo ikke det vi diskuterer, det er PID-indstillingerne.
PID-indstillingerne har altså ikke noget med forbrændingen at gøre, bortset fra at alle ændringer i effekten vil give et kortvarigt ændret billede i forbrændingen. Derfor er det vigtigt at PID-reguleringen ikke er "hysterisk", altså laver store udsving i effekten.
En korrekt justeret PID-regulator giver at roligt reguleringsbillede, ingen store vilde udsving, hverken under drift eller opstart.
Mht. lavlast og effekter under 2,5 eller 4 KW, så er jeg også her helt enig med dig, man får ikke en god forbrænding i de områder med en NBE brænder, uden at man må modificere brænderen, men det er igen ikke PID-regulatoren der har noget med det at gøre, det er de faktiske forhold, energibehov og brænderens/kedlens størrelse.
At mene at højere effekt (for høj i forhold til aktuelt behov) og deraf følgende pausefyring eller stop/start skulle forbedre miljøet eller økonomien, det holder altså ikke.
Prøv lige at sætte din røggasanalysator til at logge under opstart og slukning, og sammenhold det med den energi du producerer, så vil du helt sikkert give mig ret i at pausefyring er noget skidt, både for pengepungen og økonomien.
Mange (incl. mig selv) har med held droslet brænderen ned til meget små effekter, men det lader sig kun gøre når man mekanisk begrænser blæserens effekt og samtidig sikrer at bålet bliver isoleret så det kan forbrænde ordentligt.
Sådanne ombygninger kræver afgang til ordentligt måleudstyr for at kunne udføres ordentligt, helt enig.
Af samme årsag anbefaler jeg ikke andre at foretage denne neddrosling, men derimod at lave sit anlæg så det kan køre vinter- og sommer drift.
Sommer drift er så enten tidsbestemt kørsel (bruger jeg selv i overgangsperioden) eller VVB-styret drift.
Essensen er at man skal sørge for at brænder (og kedel) er tilpasset det energibehov man har, er brænderen for stor, kan man ikke opnå en ordentlig forbrænding, og det har intet med PID-parametrene at gøre.
Hilsen
Michael
-
Hejsa.. Ikke enig...
PID har betydning... ::) især på en ikke ombygget/ændret brænder...
fj
Hej Flemming,
Jeg er ikke helt med på hvad du ikke er enig i ???
Men det er også ligegyldigt, du justerer bare din PID-regulator så du får fin forbrænding ;)
Hilsen
Michael
-
Hej Michael
Ind til videre ser det ud til mine kurver bliver mere stabile med de nye pid. Nu 30-15-0. Jeg har nu fjernet natsænkningen, så må vi se hvordan det kommer til at se ud.
-
Nu har jeg kørt et stykke tid med 35-15-0 og ser nogenlunde ud.
Synes dog at der er lidt udsving fra 53-65 er det acceptabelt
-
Nu har jeg kørt et stykke tid med 35-15-0 og ser nogenlunde ud.
Synes dog at der er lidt udsving fra 53-65 er det acceptabelt
Hej,
Sorry, men mit arbejde har krævet al min tid de sidste par dage, så jeg har ikke set dit spørgsmål ?
Umiddelbart er 53-65 grader nogle store udsving, men det kommer an på mange ting.
Kan du sende/vise en kurve af forløbet ?
...Stokerkontrol eller lignende ?
(måske har du tidligere fortalt hvor jeg kan se det, men jeg husker det ikke)
Hilsen
Michael
-
Nu har jeg kørt et stykke tid med 35-15-0 og ser nogenlunde ud.
Synes dog at der er lidt udsving fra 53-65 er det acceptabelt
Hej,
Sorry, men mit arbejde har krævet al min tid de sidste par dage, så jeg har ikke set dit spørgsmål ?
Umiddelbart er 53-65 grader nogle store udsving, men det kommer an på mange ting.
Kan du sende/vise en kurve af forløbet ?
...Stokerkontrol eller lignende ?
(måske har du tidligere fortalt hvor jeg kan se det, men jeg husker det ikke)
Hilsen
Michael
Hej Michael
Det er helt i orden. Det er trods alt arbejdet der giver brød på bordet.
Min kurve kan ses på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml
-
Hej Michael
Det er helt i orden. Det er trods alt arbejdet der giver brød på bordet.
Min kurve kan ses på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml
Hej,
Kurven ser ikke så værst ud, men der er stadig nogle lidt hurtige "hidsige" udsving, f.eks. om natten hvor forbruget burde være ret stabilt.
Derudover kan man se nogle store udsving ved 19:00 tiden og igen ved 08:00 tiden, uden at skulle afsløre dit privatliv, ligner det noget med bad, og hvis det er sådan, så er det helt fint.
Efter "bade perioden" (hvis det er sådan det er), har du noget oversving, det tyder på for meget P og for lidt I, men selve temperatursvingene tyder også på at varmtvandsforbruget (stadig hvis det er det det er) er en væsentlig del af forbruget.
Hvis det er tilfældet at varmtvandsforbrug er en stor andel af det samlede forbrug, kan det være svært at få reguleringen til at være perfekt.
Forestil dig at normalforbruget til varme er mellem 20 og 30% af fuld effekt, og at det forbrug fordobles når der bruges varmt vand til bad.
En ændring til dobbelt behov vil få styringen til at tordne frem, og når badet så er overstået, så er der alt for stor effekt på.
I sådan en situation ville jeg accepterer at kedeltemp daler en hel del når der bades, sålænge faldet ikke er mere end ca. 10 C.
Derfor ville jeg vælge en "konservativ" indstilling af P- og I-parametrene, sådan at I- bliver det dominerende.
Sidst vi regulerede satte vi P lidt op, så nu er det vel fornuftigt at reducere P lidt igen og måske øge I lidt.
Du kører 35-15-0, forsøg med 25-15-0 et døges tid, se resultatet, derefter prøv med 25-20-0 igen i et døgns tid.
Det jeg ønsker at opnå er mindre oversving efter "badet" og en lidt mindre "hidsig" normal regulering.
UPS - mens jeg skrev dette havde du lige haft en pause i fyringen (10:30 til 13:00) og derefter en opstart der gik lige i himlen (10:30 til 14:00), var det tilsigtet ?
...eller startede fyret op, uden at der var særlig stort varmebehov?
Hilsen
Michael
-
Hej Michael
Det er helt i orden. Det er trods alt arbejdet der giver brød på bordet.
Min kurve kan ses på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml
Hej,
Kurven ser ikke så værst ud, men der er stadig nogle lidt hurtige "hidsige" udsving, f.eks. om natten hvor forbruget burde være ret stabilt.
Derudover kan man se nogle store udsving ved 19:00 tiden og igen ved 08:00 tiden, uden at skulle afsløre dit privatliv, ligner det noget med bad, og hvis det er sådan, så er det helt fint.
Efter "bade perioden" (hvis det er sådan det er), har du noget oversving, det tyder på for meget P og for lidt I, men selve temperatursvingene tyder også på at varmtvandsforbruget (stadig hvis det er det det er) er en væsentlig del af forbruget.
Hvis det er tilfældet at varmtvandsforbrug er en stor andel af det samlede forbrug, kan det være svært at få reguleringen til at være perfekt.
Forestil dig at normalforbruget til varme er mellem 20 og 30% af fuld effekt, og at det forbrug fordobles når der bruges varmt vand til bad.
En ændring til dobbelt behov vil få styringen til at tordne frem, og når badet så er overstået, så er der alt for stor effekt på.
I sådan en situation ville jeg accepterer at kedeltemp daler en hel del når der bades, sålænge faldet ikke er mere end ca. 10 C.
Derfor ville jeg vælge en "konservativ" indstilling af P- og I-parametrene, sådan at I- bliver det dominerende.
Sidst vi regulerede satte vi P lidt op, så nu er det vel fornuftigt at reducere P lidt igen og måske øge I lidt.
Du kører 35-15-0, forsøg med 25-15-0 et døges tid, se resultatet, derefter prøv med 25-20-0 igen i et døgns tid.
Det jeg ønsker at opnå er mindre oversving efter "badet" og en lidt mindre "hidsig" normal regulering.
UPS - mens jeg skrev dette havde du lige haft en pause i fyringen (10:30 til 13:00) og derefter en opstart der gik lige i himlen (10:30 til 14:00), var det tilsigtet ?
...eller startede fyret op, uden at der var særlig stort varmebehov?
Hilsen
Michael
Tak for input.
Pausen blev brugt til at rengøre fyret. Det skal jo også gøres engang imellem. Der er ofte mange udsving efter en sådan rengøring. Er der en logisk forklaring på dette.
mvh
Bent
-
Hej Michael
Det er helt i orden. Det er trods alt arbejdet der giver brød på bordet.
Min kurve kan ses på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml
Hej,
Kurven ser ikke så værst ud, men der er stadig nogle lidt hurtige "hidsige" udsving, f.eks. om natten hvor forbruget burde være ret stabilt.
Derudover kan man se nogle store udsving ved 19:00 tiden og igen ved 08:00 tiden, uden at skulle afsløre dit privatliv, ligner det noget med bad, og hvis det er sådan, så er det helt fint.
Efter "bade perioden" (hvis det er sådan det er), har du noget oversving, det tyder på for meget P og for lidt I, men selve temperatursvingene tyder også på at varmtvandsforbruget (stadig hvis det er det det er) er en væsentlig del af forbruget.
Hvis det er tilfældet at varmtvandsforbrug er en stor andel af det samlede forbrug, kan det være svært at få reguleringen til at være perfekt.
Forestil dig at normalforbruget til varme er mellem 20 og 30% af fuld effekt, og at det forbrug fordobles når der bruges varmt vand til bad.
En ændring til dobbelt behov vil få styringen til at tordne frem, og når badet så er overstået, så er der alt for stor effekt på.
I sådan en situation ville jeg accepterer at kedeltemp daler en hel del når der bades, sålænge faldet ikke er mere end ca. 10 C.
Derfor ville jeg vælge en "konservativ" indstilling af P- og I-parametrene, sådan at I- bliver det dominerende.
Sidst vi regulerede satte vi P lidt op, så nu er det vel fornuftigt at reducere P lidt igen og måske øge I lidt.
Du kører 35-15-0, forsøg med 25-15-0 et døges tid, se resultatet, derefter prøv med 25-20-0 igen i et døgns tid.
Det jeg ønsker at opnå er mindre oversving efter "badet" og en lidt mindre "hidsig" normal regulering.
UPS - mens jeg skrev dette havde du lige haft en pause i fyringen (10:30 til 13:00) og derefter en opstart der gik lige i himlen (10:30 til 14:00), var det tilsigtet ?
...eller startede fyret op, uden at der var særlig stort varmebehov?
Hilsen
Michael
Tak for input.
Pausen blev brugt til at rengøre fyret. Det skal jo også gøres engang imellem. Der er ofte mange udsving efter en sådan rengøring. Er der en logisk forklaring på dette.
mvh
Bent
Hej bent
jeg vil lige give min kommentar også.
Oversving efter opstart og større temperaturfald (bad og lign) skyldes som oftest for stor I-led, p.g.a at dette i den periode hvor temp er lav tæller op, og vil så vedblive at have betydning i tilsvarende lang periode efter at temp er over indstilling.
Til gengæld gør I-led også, at effekt ikke får for store hidsige udsving under normal drift.
Det jeg gør for at håndtere begge situationer, er at sætte i-led lavt ( mindre end 10) og så til genglæd anvende D-led til at give effekt lige så snart temp daler og dæmpe effekt, når temp stiger. Jeg ved godt at mikael ikke har meget fidus til D-led, men jeg har nu ganske gode erfaring med dette, til at dæmpe hidsighed uden at få oversving.
D-led virker jo over kort tid, hvor I-.led har en meget længere reaktionstid.
-
Hej bent
jeg vil lige give min kommentar også.
Oversving efter opstart og større temperaturfald (bad og lign) skyldes som oftest for stor I-led, p.g.a at dette i den periode hvor temp er lav tæller op, og vil så vedblive at have betydning i tilsvarende lang periode efter at temp er over indstilling.
Til gengæld gør I-led også, at effekt ikke får for store hidsige udsving under normal drift.
Det jeg gør for at håndtere begge situationer, er at sætte i-led lavt ( mindre end 10) og så til genglæd anvende D-led til at give effekt lige så snart temp daler og dæmpe effekt, når temp stiger. Jeg ved godt at mikael ikke har meget fidus til D-led, men jeg har nu ganske gode erfaring med dette, til at dæmpe hidsighed uden at få oversving.
D-led virker jo over kort tid, hvor I-.led har en meget længere reaktionstid.
Hej TN og Bent,
Nu er det ikke sådan at jeg ikke har fidus til D-ledet, det er skam ofte meget anvendeligt i en PID-regulator.
Jeg mener bare at D-ledet ikke har den store effekt i et opvarmningssystem, da dødtiden (tiden fra man ændre på effekten til systemet reagerer) er rimelig stor.
Jeg vil give TN ret i at D-ledet kan fange over- og under sving, hvis det kan reagere i korrekt tid, men det er vigtigt at P- og I-delen først er indstillet korrekt, før man dæmper med D-ledet.
Jeg er også helt enig i at for meget I-del kan trigge oversving ved opstart og store ændringer, men set på Bent's kurver, så er problemet ikke at effekten bliver liggende højt i lang tid, men derimod at anlægget ikke hurtigt nok aftager den producerede varme. Havde det været et I-del problem, havde det også taget lang tid at reagere på temperaturfald, og det er ikke tilfældet.
Måske max. effekten lige rigelig nok (ja - der er mange parametre i spil :) ).
Bent, forsøg med de ændringer jeg skrev tidligere eller prøv med reduktion af både P- og I-ledet og samtidig lidt D-led, men gør ikke tingene samtidig (altså TN's forslag og mit) men gerne efter hinanden.
Prøv også at begrænse din brænder til f.eks. maks. 50 eller 60%.
Hilsen
Michael
-
Hej bent
jeg vil lige give min kommentar også.
Oversving efter opstart og større temperaturfald (bad og lign) skyldes som oftest for stor I-led, p.g.a at dette i den periode hvor temp er lav tæller op, og vil så vedblive at have betydning i tilsvarende lang periode efter at temp er over indstilling.
Til gengæld gør I-led også, at effekt ikke får for store hidsige udsving under normal drift.
Det jeg gør for at håndtere begge situationer, er at sætte i-led lavt ( mindre end 10) og så til genglæd anvende D-led til at give effekt lige så snart temp daler og dæmpe effekt, når temp stiger. Jeg ved godt at mikael ikke har meget fidus til D-led, men jeg har nu ganske gode erfaring med dette, til at dæmpe hidsighed uden at få oversving.
D-led virker jo over kort tid, hvor I-.led har en meget længere reaktionstid.
Hej TN og Bent,
Nu er det ikke sådan at jeg ikke har fidus til D-ledet, det er skam ofte meget anvendeligt i en PID-regulator.
Jeg mener bare at D-ledet ikke har den store effekt i et opvarmningssystem, da dødtiden (tiden fra man ændre på effekten til systemet reagerer) er rimelig stor.
Jeg vil give TN ret i at D-ledet kan fange over- og under sving, hvis det kan reagere i korrekt tid, men det er vigtigt at P- og I-delen først er indstillet korrekt, før man dæmper med D-ledet.
Jeg er også helt enig i at for meget I-del kan trigge oversving ved opstart og store ændringer, men set på Bent's kurver, så er problemet ikke at effekten bliver liggende højt i lang tid, men derimod at anlægget ikke hurtigt nok aftager den producerede varme. Havde det været et I-del problem, havde det også taget lang tid at reagere på temperaturfald, og det er ikke tilfældet.
Måske max. effekten lige rigelig nok (ja - der er mange parametre i spil :) ).
Bent, forsøg med de ændringer jeg skrev tidligere eller prøv med reduktion af både P- og I-ledet og samtidig lidt D-led, men gør ikke tingene samtidig (altså TN's forslag og mit) men gerne efter hinanden.
Prøv også at begrænse din brænder til f.eks. maks. 50 eller 60%.
Hilsen
Michael
Hej
Jeg er helt enig med michael.
Dog vil jeg sige at ved temperatur fald kan den godt reagere hurtigt, selv om i- er stor, da temp. forinden har sandsynligvis har ligget og svinget omkring indstillet temp, og derved er bidrag 0, hvorimod når den kommer nede fra et fald og når indstillet temp, så har temp være under indstilling længe, og dermed er bidrag fra i-led stort.
Men som michael siger der er mange faktorer i spil, og hverken han eller jeg kan give de indstillinger der er bedst for dig, men kun give dig lidt indblik i hvordan pid fungerer, og lidt udgangs-indstillinger. Derefter er det at forsøge med ændring på et led af gangen og iagttage kurve over et længere forløb, og gentage korrektion indtil du er tilfreds.
-
Tak for input.
Pausen blev brugt til at rengøre fyret. Det skal jo også gøres engang imellem. Der er ofte mange udsving efter en sådan rengøring. Er der en logisk forklaring på dette.
mvh
Bent
Hej Bent,
Hvad er nu det ??
Dine kurver viser ikke længere så store over- / undersving :)
Hvad har hjulpet ?
PID parametre ?
Begrænsning af mex. effekt ?
Sig frem :D
Hilsen
Michael
-
Tak for input.
Pausen blev brugt til at rengøre fyret. Det skal jo også gøres engang imellem. Der er ofte mange udsving efter en sådan rengøring. Er der en logisk forklaring på dette.
mvh
Bent
Hej Bent,
Hvad er nu det ??
Dine kurver viser ikke længere så store over- / undersving :)
Hvad har hjulpet ?
PID parametre ?
Begrænsning af mex. effekt ?
Sig frem :D
Hilsen
Michael
Hej Michael
Efter lidt udsving efter rensning og opstart fra "kold" kedel med pauser og det hele ser det ud til at det stabiliserer sig.
Jeg har ændret pid til 25-15-0. Max effekten er ikke ændret. Kan ikke huske hvordan.... Mener det gøres i den skjulte menu eller som en "sommer opsætning" i stokerkontrol.
mvh
Bent
-
Hej Michael
Efter lidt udsving efter rensning og opstart fra "kold" kedel med pauser og det hele ser det ud til at det stabiliserer sig.
Jeg har ændret pid til 25-15-0. Max effekten er ikke ændret. Kan ikke huske hvordan.... Mener det gøres i den skjulte menu eller som en "sommer opsætning" i stokerkontrol.
mvh
Bent
Hej Bent,
Prøv at reducere P og I lidt igen f.eks. P=20 I=10.
Reduktion af max. effekt er afh. af brændertype:
Scotte = skjult menu punkt E4 (10-100%)
Woody / Bio Comfort = Setup menu > Rens og effekt > Max effekt (10-100%)
Begge typer brænder kan justeres via stokerkontrol i:
Setup > Sommer > Max. ydelse
Uanset om man justerer på direkte styreboksen eller via stokerkontrol er resultatet det samme.
Det har ikke indflydelse på max. blæs, mætning max. osv. det er simpelthen en begrænsning af hvor højt op i ydelse brænderen får lov at køre. Sætter du den til f.eks 70, kommer brænderen aldrig over 70% drift.
Hilsen
Michael
-
Hej Bent,
Prøv at reducere P og I lidt igen f.eks. P=20 I=10.
Reduktion af max. effekt er afh. af brændertype:
Scotte = skjult menu punkt E4 (10-100%)
Woody / Bio Comfort = Setup menu > Rens og effekt > Max effekt (10-100%)
Begge typer brænder kan justeres via stokerkontrol i:
Setup > Sommer > Max. ydelse
Uanset om man justerer på direkte styreboksen eller via stokerkontrol er resultatet det samme.
Det har ikke indflydelse på max. blæs, mætning max. osv. det er simpelthen en begrænsning af hvor højt op i ydelse brænderen får lov at køre. Sætter du den til f.eks 70, kommer brænderen aldrig over 70% drift.
Hilsen
Michael
Hej Bent,
Det bliver da også bedre og bedre :)
Det ser ud til at du har fundet knappen til begrænsning af max effekten, og at det har hjulpet, er det korrekt ?
Har du også reduceret på P og I ?
Umiddelbart tror jeg godt du kan reducere din max effekt til 50-55% uden at du får problemer.
Hilsen
Michael
-
Hej ang. pidreg.er min mening at standardinst. ikke er så ringe endda. Hvis man sætter max effekt så den passer til forbruget,men selføligt ikke alt for lavt.Kedel temp. skal være rimlig jævn (retur regulering) så kører det, måske med mindre udsving ,men jeg mener gerne den må svinge lidt så brænderen er lidt oppe en gang imellem .Har selv interface så har leget en del med pid.Jeg passer to andre scotter med standardpid.,såjeg mener jeg har lidt at have min påstand i.Det var bare min mening om pid.håber nogen kan få nytte af det. :) :) mvh. john.