Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Schou1984 efter Dec 28, 2013, 08:44
-
Hej, der hvor en 10 bars sikkerhedventil godt kan dryppe lidt fra, der er gevind i det hul, nogen der ved hvilken str? Skal have noget slangeværk på :-)
-
Tja, det kommer jo helt an på hvilken størrelse din sikkerhedsventil er ;)
....og her er der ikke tale om antal bar den åbner ved, men den fysiske tilslutningsstørrelse ;)
Min 1/2" sikkerhedsventil har således 1/2" tilslutning i begge tilslutninger ;)
Hilsen
Michael
Hej, der hvor en 10 bars sikkerhedventil godt kan dryppe lidt fra, der er gevind i det hul, nogen der ved hvilken str? Skal have noget slangeværk på :-)
-
Nå for faen :) Var ikke klar over at begge tilslutninger var ens ;-)
-
Nå for faen :) Var ikke klar over at begge tilslutninger var ens ;-)
En nem og pæn måde og lave på er og købe noget grå plastrør og bøjninger som man bruger til afløb på vasken mm , det findes i alle byggemarkeder og er nemt og tilpasse , du finder bare et rør der kan gå ud over enden på ventilen ;)
-
A propos "drypperier"
Er det meget normalt at sikkerhedsarmaturet på vvb producerer omkring 10 liter overskudsvand på ca. 1 uge ?
Grunden til mit spørgsmål er at min gamle og tidliger vvb aldrig afgav så meget som en dråbe.
/Frank
-
A propos "drypperier"
Er det meget normalt at sikkerhedsarmaturet på vvb producerer omkring 10 liter overskudsvand på ca. 1 uge ?
Grunden til mit spørgsmål er at min gamle og tidliger vvb aldrig afgav så meget som en dråbe.
/Frank
Ja, det er normalt.
-
Okay - takker. :)
Hmm... 520 liter vand årligt der blot går til spilde. Måske man istedet burde føre en afløbsslange over i wc cisternen.
/Frank
-
du kan montere en lille trykekspansion på varmt vandssiden så er problemet også løst mvh erik
-
Scottedor
Det lyder som en fix og smart ide, men må man det..? Uden at kloge mig men er max trykket ikke på 2,5 bar i en ekspansionsbeholder.
/Frank
-
Jeg synes ikke at en ekspansionsbeholder på det varme vand er en god ide. Beholderen udgør et dødt vandvolumen, med mindre der kan sikres cirkulation i den. Grundet beholderens overflade vil den have en lavere temperatur end det optimale for varmt brugsvand, og det øger risikoen for forhøjede kimtal, og endnu værre udvikling af Legionellabakterier. Legionella smitter ved indånding af aerosoler (brusebad) og sygdommen udvikler sig heftigt, og med en høj dødsrate.
Mit udsagn har rod i at jeg er drikkevandssagsbehandler og kommunal myndighed på dette område.
Overskudsvandet kan bedre udnyttes til sekundære formål (blomstervanding etc.)
Godt nytår fra Auning.
Perminator
-
God pointe, så det gider jeg ikke - tror jeg holder mig til de sekundære muligheder. ^-^
/Frank
PS.
Mener også efter lidt søgning på nettet, det vist ikke er helt efter bogen.
PPS.
Uha.. Scottedor - at opfordre godtroende folk til at begå ulovligheder, det må man altså ikke. FY... ;D
-
ja det var noget grumme noget at få dig til ,men for det første har du mere end 2,5 kg tryk på dit brugsvand ,det næste med det stillestående vand så er det overtryk som opvarmningen giver det første der smutter ud når du lukker en varmtvandshane op
-
He he... men nu bliver jeg dælme lidt forviret. Er ekspansionsbeholderer da designet til at kunne modstå et vandværkstryk på op imod 9-10 bar ???
/Frank
Ser at fagkundskaben (Hedestoker) smugkikker med - dennes besyv udbedes venligst ;)
-
Scottedor, jeg er ked af at du synes at det er underordnet, at det næppe er lovligt, og i hvert fald uhensigtsmæssigt.
Dette forum har sin styrke i at der er en mangfoldighed af viden om forskellige problemstillinger. Desuden at spørger kan drage sine egne fornuftige beslutninger ud fra de indlæg der er kommet frem.
Hvorfor fastholde en argumentation, når spørger har draget en anden konklusion?
Perminator
-
og det er selvfølgelig dit argument der er det rigtige perminator og frank hvor højt er dit vandtryk mvh erik
-
Erik
Hvis du tænker højde afstanden mellem husets laveste og højeste varmerør, er der vel 3 meter. Men rumvarmevand har vel ikke så meget med trykket i varmt brugsvand at gøre.
/Frank
-
hej frank vi snakker ikke om det vand du har i dit varmeanlæg men det vand du har i vandhanen du var bekymret om en trykekspansion kunne holde til vandtrykket, kig ved hedestoker de har trykekspansion til v og k vand med drifttryk 10 kg den kan evt monteres på den kolde side efter kontraventil mvh erik
-
Aha... det giver så god mening i min forståelse, at monterer en 10 bar trykbeholder før vvb på koldt vand - takker for oplysningen. :)
/Frank
-
ja men du skal huske at den skal ind mellem v v beholder og kontraventilen som sidder i dit sikkerhedsagregat mvh erik
-
Har du 2 eller 3 vejs ventil på din vvb ?
Har du det kan du nedsætte diff under.
Derved bliver udvidelsen i vandet ikke altid så stor, og du får mindre vandspild.
-
Erik
Ja det er jeg helt med på.
Michael f
Der står godt nok 3-vejs (NBE orange box) men synes da kun ventilen skifter (åbner/lukker) som enten/eller, altså enten vvb eller radiator priotering.
Prøver lige for en stund at sætte diff. fra nuværende 10 grader under til 5 grader under.
For øvrigt er min vvb en lidt dum og træls (comme ci comme ca) 80 liter fætter med føler i den nederste 1/5- del af vvb - så der skal ikke bruges mange liter varmt vand før den skriger på varme fra kedlen.
/Frank
-
Erik
Ja det er jeg helt med på.
Michael f
Der står godt nok 3-vejs (NBE orange box) men synes da kun ventilen skifter (åbner/lukker) som enten/eller, altså enten vvb eller radiator priotering.
Prøver lige for en stund at sætte diff. fra nuværende 10 grader under til 5 grader under.
For øvrigt er min vvb en lidt dum og træls (comme ci comme ca) 80 liter fætter med føler i den nederste 1/5- del af vvb - så der skal ikke bruges mange liter varmt vand før den skriger på varme fra kedlen.
/Frank
3 vejs ventil lukker for varmen til huset, når den åbner for varmen til vvb.
2 vejs ventil åbner kun for varmen til vvb.
Kig på dette link for føler placering ( pkt 5 for neden ) http://www.nbe.dk/files/manager/vejledninger%20v10/motorventil%20drift%20og%20montering%20v7%20og%20v10%20med%2012%20polet.pdf
-
Okay, så kom 3-vejs funktionen helt på plads. :)
Godt link, der fint ilust. og forklare hvordan vvb arter sig alt efter hvor temp. føler er placeret.
Måske du også kan trylle noget lign. frem der forklare hvorfor det er normen man vælger at føre varmt kedelvand ind i toppen af vvb (spiralen) og presse varmt vand nedad og ikke ind i bunden (varmt vand stiger jo som bekendt opad) af vvb. ? Så er du flink.
/Frank
PS.
Ved godt spørgsmålet før har været oppe her på Stokerforum, men logikken ude bliver.
-
Det er for at bevare lag delingen i beholderen.
Varmer man op fra neden af vil alt vandet blande rundt og blive lige lunkent.
Så vil det tage meget varme og lang tid før alt vandet er oppe i temperatur.
-
Okay det lyder troværdig men nu vender jeg så lige spørgsmålet 180 grader.
Fx. er elpatronen jo normalt placeret nogenlunde i vvb´s nederste halvdel - her må der så være andre principper der gør sig gældende ved produktion af varmt brugsvand. Og hvis ikke, så virker lagdelings teorien jo pludselig ikke så plausibel mere.
Nå men som en anden debatør for nylig sagde citat: "Jeg er ligeglad med teorien, jeg lever med praksis ;) "
/Frank
PS.
Bum bum - ej f.... det irriterer mig sku nu afligevel lidt...
-
Nu kører din elpatron jo ikke op til den effekt fyret kan levere.
Derfor kan de bruge den placering i beholderen, uden at forstyrre lag delingen væsentligt.
-
Det er korrekt - mener elpatronen vist yder max. 4 kw, mod fyrets 9 kw.
Men i hvertfald super tak fordi du også gav dig tid til at besvare mine spørgsmål - der er jo ofte bud efter dig her på Stokerforum. :)
/Frank