Hej,
Jeg står og skal til at finde en afløser til min gamle VVB'er. Hvilken en/nogle kan anbefales, den må godt kunne fylde et badekar. Value for money må godt tages i betragtning, det skal ikke være en guldbelagt beholder der koster spidsen af en jetjager. ;)
Den skal sidde sammen med min Amandakeddel og et woody fyr.
- Emiku
Citat fra: Emiku Dato Mar 27, 2008, 11:48
Hej,
Jeg står og skal til at finde en afløser til min gamle VVB'er. Hvilken en/nogle kan anbefales, den må godt kunne fylde et badekar. Value for money må godt tages i betragtning, det skal ikke være en guldbelagt beholder der koster spidsen af en jetjager. ;)
Den skal sidde sammen med min Amandakeddel og et woody fyr.
- Emiku
Hej Emiku,
Jeg har en traditionel VVB (kappe beholder) på 100 l og den kan sagtens fylde et badekar (heldigvis :D :D ).
Jeg har fået monteret en el-patron i beholderen, men den bruger jeg ikke mere (brugte den om sommeren, dengang jeg fyrede med brænde i kedlen).
Skulle jeg skifte VVB i dag, ville jeg købe en med en ekstra varmespiral, så jeg kunne tilkoble en solfanger.
Hilsen
Michael
Jeg har en combi fra Metro, 110l, den gav jeg 3900 for hos vvsgiganten.dk, meget fint valg efter min mening :) Men jeg er også ny inden for "vvs-faget"
Mvh
Kim
Hvad koster egentligt en varmepatron - sådan ca.?
Overvejer at købe én som kan fungere som backup til pillefyret. Skal forstås således: at hvis familien er på rejse i vinterperioden, hvor der er risiko for frostsprængninger ved nedbrud/driftstop af pillefyret, så tænkte jeg at en varmepatron i VVB kunne opretholde en temp. for hele varmeanlægget på f.eks min. 15-20 grader? Er det en reel mulighed?
En kombibeholder er en VVB med el-patron i beholderen - den gør, at du kan lave varmt vand uden at din kedel behøver lave noget
At varme hele huset gennem VVB er ikke en reel mulighed
Mange pillefolk startede med en eller anden form for "back-up" til pillefyret - i langt de fleste tilfælde er dette helt unødvendigt.
Pillebrænderne er idag så gode at de fint kan fungere som eneste varmekilde - også ved en evt. vinterferie
Selv har jeg en 160 liter Metro-beholder som jeg har lavet varmtvands-prioritering med
Det betyder at så snart VVB kalder på varme - så lukker en tre-vejs motorventil for radiatorer og gulvvarme - og fyret laver kun varmt vand så længe der er behov
faktisk fuldstændigt som på en moderne gaskedel med VVB
Vi er 4 bliver 5 i hustanden og flere er meget glade for lange bade, derfor denne løsning
Ved mindre behov tror jeg ville lave samme arrangement, blot med en mindre beholder
Det er pragtfuldt at VVB aldrig løber tør ;)
Citat fra: F.Rasmussen Dato Mar 29, 2008, 07:12
Selv har jeg en 160 liter Metro-beholder som jeg har lavet varmtvands-prioritering med
Det betyder at så snart VVB kalder på varme - så lukker en tre-vejs motorventil for radiatorer og gulvvarme - og fyret laver kun varmt vand så længe der er behov
faktisk fuldstændigt som på en moderne gaskedel med VVB
Meget interessant! Jeg overvejer selv denne beholder eller evt. 200 L udgaven. Hvad er dine erfaring med sommerdrift? Hvis man lader pillefyret starte to-tre gange i døgnet, og man lader fyret køre til vandet er blevet fx 60 grader, hvor varmt er vandet så efter 6 timer med slukket fyr og slukket cirkulation?
Og apropos.
Mit hus er desværre bygget sådan, at badeværelserne ligger i modsatte ende i forhold til bryggers med VVB og køkken. Derfor kører jeg med brugsvandscirkulation det meste af tiden. Uden denne cirkulation skal vandet løbe LÆNGE, før man får varmt vand på badeværelserne. Jeg overvejer at knytte brugsvandscirkulationen til lyset på badeværelserne. Så vil det varme været nået frem, når man er færdig på toilettet, men så ryger der jo desværre en god portion afkølet vand tilbage til VVB.
Er der idéer til andre løsninger på dette med, at det varme vand er langt væk?
Hilsen Martin
Jeg har endnu ingen erfaring med sommerdrift - VVB blev monteret her i vinter
Men formålet med en stor beholder og styring med 3-vejs ventil, er netop at undgå at anlægget "trækker" VVb´en kold - så jeg håbe jeg kan klare mig med 2 opstarter i døgnet
Med hensyn til din varmtvandscirkulation er den eneste anden mulighed ved lange træk, at trække det varme vand i små rør. Dermed bliver vandindholdet i rørene mindre, og vandet bliver derfor hurtigere varmt
Alternativt kunne der selvfølgelig monteres EL-VVB ved alle tappesteder - men det er vist en dyr een :o
Citat fra: mbech Dato Mar 29, 2008, 17:13
Meget interessant! Jeg overvejer selv denne beholder eller evt. 200 L udgaven. Hvad er dine erfaring med sommerdrift? Hvis man lader pillefyret starte to-tre gange i døgnet, og man lader fyret køre til vandet er blevet fx 60 grader, hvor varmt er vandet så efter 6 timer med slukket fyr og slukket cirkulation?
Og apropos.
Mit hus er desværre bygget sådan, at badeværelserne ligger i modsatte ende i forhold til bryggers med VVB og køkken. Derfor kører jeg med brugsvandscirkulation det meste af tiden. Uden denne cirkulation skal vandet løbe LÆNGE, før man får varmt vand på badeværelserne. Jeg overvejer at knytte brugsvandscirkulationen til lyset på badeværelserne. Så vil det varme været nået frem, når man er færdig på toilettet, men så ryger der jo desværre en god portion afkølet vand tilbage til VVB.
Er der idéer til andre løsninger på dette med, at det varme vand er langt væk?
Hilsen Martin
Hej Martin,
Jeg kører sommerdrift efter VVB'en.
Det fungerer på den måde at en termostat på VVB'en slutter når temperaturen på VVB'en er under 50 C og bryder igen når temperaturen er over 60C.
Termostaten er tilkoblet "ekstern Kontakt" på min Woody, som derfor starter og kører når VVB'en er under 50C og stopper når VVB'en er over 60C.
I praksis giver det 1 - 2 driftperioder i døgnet (vi er en familie med 2 teenagerbørn), forbruget er 3-3,5 kg træpiller pr. døgn og der er ca. 50% af omkostningen til varmt vand med en el-patron (har kørt med el-patron i 15 år).
Nu er jeg så "heldig" at VVB'en ligger i kælderen, lige under køkken og badeværelse, så jeg har ikke behov for cirkulationspumpe på brugsvandet.
Din ide med at styre pumpen efter lyset på badeværelset lyder som en rigtig god ide. Godt nok får du en "røvfuld" koldt vand retur, men du minimerer tomgangstabet.
Kun en afprøvning i praksis kan give svaret på om det kan betale sig.
Hilsen
Michael
hej
Jeg har løst mit varmt vands cirkulation med denne pumpe
http://www.lavprisvvs.dk/shop/grundfos-comfort-pumpe-217468p.html
der kan man stille hvilke tidspunkter bpå døgnet den skal køre, og hvilken temperatur vandet skal have før der er behov for at pumpen kører.
Det sparer da en for at trække et kabel igennem hele huset.
Kører selv sommerdrift med termostat på vvb der starter og stopper pillefyret, det fungerer udmærket mit forbrug om sommeren er cirka 3 kg om dagen.
mvh scotten
Tak for Jeres input.
Når I bruger en termostat til at styre fyret via klemrækken i styringen, hvad gør I så med styring af kedelpumpen? Den skulle jo gerne stoppe lidt efter, så den ikke trækker varmen ud af VVB.
/Martin
Min er styret via en billig thermokontakt på fremløbet lige efter kedel - starter over 60 grader stopper under 50 grader
Nogen har en dobbeltvirkende kedeltermostat - så kan du indstille stop/start temperatur
Min beholder bliver ikke trukket kold, da der lukkes for strengen til denne når beholder er oppe på temperatur - og overskudsvarmen fra kedlen går så i gulvvarmen
Vel at mærke hvis alt kører som jeg håber - det er jo ikke sommer endnu ;D
Jeg har et relæ som bryder både til fyret og til pumpen.
Har aldrig haft problemer med det.
mvh scotten
Citat fra: F.Rasmussen Dato Mar 29, 2008, 07:12
At varme hele huset gennem VVB er ikke en reel mulighed
Det er ikke rigtigt! Selvfølgelig kan man ikke varme huset op gennem varmtvandsbeholder, men du kan absolut holde rørerne frostfrie ved evt. driftstop. Har en bekendt med brændefyr og akkutank, som netop bruger denne mulighed, da brændefyret jo i princippet har mange driftstop, hvis man ikke er hjemme til at fyre. Omend dette er en dyr løsning, har jeg ikke nævnt ;)
Nu er der ikke er ret mange driftstop på pille fyr. Man har jo heller aldrig haft backup dengang man kun havde f.eks olie fyr. Så der er ingen grund til at lave anlægget på den måde.
Skriver jeg så og har stadig mulighed for at tilkoble mit tidligere olie fyr. :D Dette har dog kun været nødvendigt én gang på 2 år. Det var da eltænderen stod af. Og den blev leveret som lyn og torden dagen efter.
Personligt har jeg til sommer drift et digitalt uge ur,(som MHES vistnok har rådet mig til engang ;) ) som jeg sætter til at starte en times tid før vi normalt skal bruge det varme vand. Det er to gange om dagen. Desuden er cirkulationspumpen styret af en termostat i kedlen, så den kun kører når der er varme på. Jeg måtte også montere en kontraventil lige over varmtvandsbeholder(den står i kælder) da den ellers blev afladet lidt for hurtigt. Det fungere uden problemer og forbrug er ca 3-4 kg pr. døgn.
Uret fik jeg af en kølemontør, som kommer på mit arbejde. Godt nok brugt og uden backup (derfor det blev skiftet) men prisen taget i betragtning såå.
Det er nok smags sag hvordan man laver det. Og tror ikke det ene er mere rigtigt end det andet. Behovet er jo også individuelt fra familie til familie.
Der har været historier om folk, som ikke har lukket af for varmespiralen til fyret når de laver varmt vand med elpatronen, det skulle være temmelig dyrt i kwh.
Om historien er sand ved jeg ikke men den er da meget god !!
mvh scotten
Citat fra: scotten Dato Mar 31, 2008, 15:57
Der har været historier om folk, som ikke har lukket af for varmespiralen til fyret når de laver varmt vand med elpatronen, det skulle være temmelig dyrt i kwh.
Om historien er sand ved jeg ikke men den er da meget god !!
mvh scotten
Ja det kan altså hurtigt blive dyrt! varmepatron i min vvb er på 3kw, hvis den skal trække hele hytten en kold vinterdag, bliver regnestykket:3kw x 24timer x 2,5kr= 180kr pr døgn. Og den vil køre hele tiden, for den kan slet ikke magte opgaven! Så hvis du bruger elpatronen om sommeren, så husk at slukke for din pumpe, og lukke for cirkulation igennem spiralen( så der ikke bliver selv cirkulation i centralvarmevandet). Det er ikke en hensigtsmæssig måde at undgå frostsprængte rør på(bør absolut kun bruges i en nødsituation) :o
mvh thoken
Citat fra: thoken Dato Mar 31, 2008, 17:09
Ja det kan altså hurtigt blive dyrt! varmepatron i min vvb er på 3kw, hvis den skal trække hele hytten en kold vinterdag, bliver regnestykket:3kw x 24timer x 2,5kr= 180kr pr døgn. Og den vil køre hele tiden, for den kan slet ikke magte opgaven! Så hvis du bruger elpatronen om sommeren, så husk at slukke for din pumpe, og lukke for cirkulation igennem spiralen( så der ikke bliver selv cirkulation i centralvarmevandet). Det er ikke en hensigtsmæssig måde at undgå frostsprængte rør på(bør absolut kun bruges i en nødsituation) :o
mvh thoken
Hej Thoken,
Føj for den lede, det var godt nok noget dyr el du køber ;)
Her på sjælland er KWh prisen små 1,80, inkl. alle de f......... afgifter, men 2,50 pr. KWh, det giver vi altså ikke ;D
Ellers har du helt ret, el-patron som opvarmning er meget dyrt, og helt unødvendigt.
Den danske vinter giver ikke anledning til frost i vores huser før tidligst efter en uge (hvis det ellers har været varmet op før) specielt ikke hvis cirk.pumpen stadig kører.
Hilsen
Michael
Citat fra: MHES Dato Mar 31, 2008, 17:55
Citat fra: thoken Dato Mar 31, 2008, 17:09
Ja det kan altså hurtigt blive dyrt! varmepatron i min vvb er på 3kw, hvis den skal trække hele hytten en kold vinterdag, bliver regnestykket:3kw x 24timer x 2,5kr= 180kr pr døgn. Og den vil køre hele tiden, for den kan slet ikke magte opgaven! Så hvis du bruger elpatronen om sommeren, så husk at slukke for din pumpe, og lukke for cirkulation igennem spiralen( så der ikke bliver selv cirkulation i centralvarmevandet). Det er ikke en hensigtsmæssig måde at undgå frostsprængte rør på(bør absolut kun bruges i en nødsituation) :o
mvh thoken
Hej Thoken,
Føj for den lede, det var godt nok noget dyr el du køber ;)
Her på sjælland er KWh prisen små 1,80, inkl. alle de f......... afgifter, men 2,50 pr. KWh, det giver vi altså ikke ;D
Ellers har du helt ret, el-patron som opvarmning er meget dyrt, og helt unødvendigt.
Den danske vinter giver ikke anledning til frost i vores huser før tidligst efter en uge (hvis det ellers har været varmet op før) specielt ikke hvis cirk.pumpen stadig kører.
Hilsen
Michael
Hej MHES (og andre) :D
Du har fuldstændig ret ang. el prisen, jeg husker altså helt galt(bliver også snart 40! :D). Jeg har lige tjekket min, jeg giver 1,61kr, pr kwh. Så regnestykket bliver: 3kw x 24timer x 1,61 kr=116 kr pr døgn. Beklager fejloplysningen!
mvh thoken
Citat fra: thoken Dato Apr 01, 2008, 08:41
Hej MHES (og andre) :D
Du har fuldstændig ret ang. el prisen, jeg husker altså helt galt(bliver også snart 40! :D). Jeg har lige tjekket min, jeg giver 1,61kr, pr kwh. Så regnestykket bliver: 3kw x 24timer x 1,61 kr=116 kr pr døgn. Beklager fejloplysningen!
mvh thoken
Hej Thoken,
Hva' f..... mener du med det ???
....skal det nu være en et problem at blive 40 (er selv snart 46) ??
Nå - det er heldigvis helt OK at lave fejl, specielt når man gerne indrømmer dem ;) ;)
Uanset om en KWh koster 2,50 eller 1,61, så er det forbandet dyrt at varme op med, og det var jo egentlig det der var pointen.
...og glæd dig bare - det er ikke noget problem at blive 40 - man er jo aldrig ældre end man føler sig ;D ;D ;D
Hilsen
Michael
Hvis man er gammel som firsårig, er man halvgammel som fyrreårig! ;D
Citat fra: scotten Dato Mar 31, 2008, 15:57
Der har været historier om folk, som ikke har lukket af for varmespiralen til fyret når de laver varmt vand med elpatronen, det skulle være temmelig dyrt i kwh.
Om historien er sand ved jeg ikke men den er da meget god !!
mvh scotten
hej Scot
Det burde være således indrettet, at når VVB-temperaturen var højere end elpatronens temperatur, ja så sendte patronen strøm tilbage til nettet ;-)
Nå, spøg tilside. Jeg er en gammel nærig landligger, der fyrer med stoker og brændeovn. I sommerhalvåret hvor stokeren ikke kører, har jeg en elgennemstrømningsvandvarmer. Altså kun forbrug når der tappes. Min (mrk. National) er importeret fra Sydøstasien og er ulovlig her (selv om kvaliteten virker OK og den har sit eget inbyggede HFI relæ!). Jeg ved ikke om de kan skaffes lovlige i DK. Men det er klart den mest energiøkonomiske løsning, selv om det kræver fede ledninger (8-12 kW). Denne løsning dur ikke i husstande med teenagere, der typisk forlanger vandmasser, som bruserne i svømmehallen gav i gamle dage!
Pierre
Hej fra en årgang 63, siden det nu er kommet op.
Jeg er ved at smide mit gamle oliefyr ud, det er forbundet sideløbende med min pille stokerkedel. Det sluger en masse varme, selv om cirkulationen er afbrudt med en hane på det ene rør bag på kedlen (kedlen er alligevel varm hele tiden). Jeg har tænkt at det var rart at have den sikkerhed med en oliekilde som nødforsyning, hvis pillefyret skulle svigte, men det har nu kørt uden problemer i to år. Jeg har så købt en combi vandvarmer netop for at være sikker på at huset ikke bundfryser ved driftstop, når vi står på ski i Norge, med det er måske for optimistisk.
Vil i ikke mene at 3kw. kan holde systemet frostfrit selvom det fryser 10 - 15 grader? det var selvfølgelig lettere at hælde lidt kølervæske på!!
MKH
Hans Jørgen
Citat fra: frølårsraketten Dato Apr 07, 2008, 10:29
Citat fra: scotten Dato Mar 31, 2008, 15:57
Der har været historier om folk, som ikke har lukket af for varmespiralen til fyret når de laver varmt vand med elpatronen, det skulle være temmelig dyrt i kwh.
Om historien er sand ved jeg ikke men den er da meget god !!
mvh scotten
hej Scot
Det burde være således indrettet, at når VVB-temperaturen var højere end elpatronens temperatur, ja så sendte patronen strøm tilbage til nettet ;-)
Nå, spøg tilside. Jeg er en gammel nærig landligger, der fyrer med stoker og brændeovn. I sommerhalvåret hvor stokeren ikke kører, har jeg en elgennemstrømningsvandvarmer. Altså kun forbrug når der tappes. Min (mrk. National) er importeret fra Sydøstasien og er ulovlig her (selv om kvaliteten virker OK og den har sit eget inbyggede HFI relæ!). Jeg ved ikke om de kan skaffes lovlige i DK. Men det er klart den mest energiøkonomiske løsning, selv om det kræver fede ledninger (8-12 kW). Denne løsning dur ikke i husstande med teenagere, der typisk forlanger vandmasser, som bruserne i svømmehallen gav i gamle dage!
Pierre
Hej Pierre,
Nu er Emiku så heldig at have en Woody, som om sommeren kan køre start/stop efter temperaturen i VVB'en, og det er altså noget billigere end el-vandvarmeren, også dem af gennemstrømningstypen.
Har man som du en traditionel stoker, der ikke selv kan tænde op, er el-vandvarmeren en fornuftig sommer fidus.
Hilsen
Michael
Citat fra: varm på piller Dato Apr 07, 2008, 13:58
Hej fra en årgang 63, siden det nu er kommet op.
Jeg er ved at smide mit gamle oliefyr ud, det er forbundet sideløbende med min pille stokerkedel. Det sluger en masse varme, selv om cirkulationen er afbrudt med en hane på det ene rør bag på kedlen (kedlen er alligevel varm hele tiden). Jeg har tænkt at det var rart at have den sikkerhed med en oliekilde som nødforsyning, hvis pillefyret skulle svigte, men det har nu kørt uden problemer i to år. Jeg har så købt en combi vandvarmer netop for at være sikker på at huset ikke bundfryser ved driftstop, når vi står på ski i Norge, med det er måske for optimistisk.
Vil i ikke mene at 3kw. kan holde systemet frostfrit selvom det fryser 10 - 15 grader? det var selvfølgelig lettere at hælde lidt kølervæske på!!
MKH
Hans Jørgen
Hej Hans Jørgen,
3 KW skal nok holde centralvarmeanlægget frostfrit, også med 10-15 graders frost, men hvornår har vi sidts haft 10-15 graders frost i danmark i flere uger.
Et par enkelte dage med frost p 10-15 grader kan ikke få et tidligere opvarmet hus til at fryse, med mindre det er lavet fyldstændig uden isolering.
Hilsen
Michael (62'er)
Hej Michael.
Tror jeg har fundet lidt ro i sjælen gennem din pointe mht til frost i et ellers opvarmet hus.
Patronen i en VVB var ikke tiltænkt at opvarme huset. Blot at sikre at der lige nøjagtigt ikke sker en frostsprængning af rørene i skunken ved længere bortrejse. For at sikre at patronen ikke er i drift kontant, kunne denne blot tilsluttes ved afrejsen. 150-200 kr. i døgnet er selvfølgelig noget af en udgift i tilfælde af stokerstop, men intet i forhold til udgifterne efter en vandskade som forsikringen måske ikke vil tage på sig.
Vi har nu haft pillefyret kørende siden oktober sidste år. Driftstop 2 gange. Den ene gang fordi pillesiloen var løbet tør (forudsigelig fejl). Den anden gang var dog tilfældigvis på en 2 ugers rejse til varmere himmelstrøg. Har ingen ide om årsagem Vi havde dog sikret os besøg ofte til tømning af postkasse og et tjek på temp. af kedlen. Strømmen blev hevet på stokeren (Boink) og fyret satte i gang igen.
Vores hus er godt efterisoleret. Det samme er rørene som ligger i de dog uopvarmede skunke på 1. salen. Men din teori er altså, at det vil tage adskillige døgn for at huset vil blive så afkølet, at cirkulationspumpen har trukket alt varme ud af boligen? I så fald ser jeg intet behov for en backup gennem vores oliefyr.
Grundene til at vi ønsker at sløjfe vores oliefyr er flere:
- at spare plads.
- at begge kedler står i en anden tilbygning som IKKE er godt isoleret. Dermed virker kedlen til oliefyret som en radiator der allerede nedkøler vandet fra pillefyrskedlen. (kunne forestille mig, at der nemt ryger 10-15% af varmen allerede inden det når ind i stuerne?)
- At jeg formoder der er et årligt lovpligtigt servcecheck på oliebrænderen uanset om den benyttes eller ej? (ca. kr. 800-1000,- årligt.)
Der ligger 150 ltr. i bunden af olietanken som dog lige skal futtes af....