Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Mellerup efter Feb 05, 2014, 20:51
-
Jeg har haft besøg af min skorstensfejer idag, der kunne konstatere at det kneb lidt med skorstenstemperaturen, han foreslog man kunne fjerne noget af retarden, kan man det? Eller skal man fjerne den helt, hvad betyder det for driften?
Henrik
-
Se side 27 http://www.nbe.dk/files/manager/manual%20v7%20og%20v10%20sep%202013.pdf (http://www.nbe.dk/files/manager/manual%20v7%20og%20v10%20sep%202013.pdf)
-
Det tolker jeg som det er hele retarderen eller intet. Hvis man fjerner den hvormeget betyder det i forbrug ca!? ???
-
Det afhænger af mange parametre, og i mange tilfælde vil forskellen være 0 (nul) ;)
Kedlen er i sig selv så effektiv at man bliver nødt til at bypasse noget røggas for at holde røggastemperaturen høj nok til at sikre at man ikke får kondensering i kedlen.
Hos mig er der ingen forskel i forbruget uanset om jeg har semirensen (retarderen) monteret eller ej.
Det man skal huske er at blæseren justeres til korrekte værdier for at det kører økonomisk, og det gælder absolut hvis semirensen (retarderen) afmonteres eller monteres, da den ændrer luftmodstanden gennem kedlen ganske meget.
Hilsen
Michael
Det tolker jeg som det er hele retarderen eller intet. Hvis man fjerner den hvormeget betyder det i forbrug ca!? ???
-
Det var det med justeringen jeg frygtede, den kører helt perfekt lige nu ;D men så må man til den igen. :)
Tak for vejledning.
henrik
-
Har du kondens i skorsten eller kedel ?
-
Ja når det bliver rigtigt koldt, har den lidt svært ved at holde temperaturen hele vejen op.
Henrik
-
Måske det kunne hjælpe og hæve kedel temp , retur temp , åben bypass eller isolere røgrør . ^-^
-
Temperaturen er 70g, retur temp. er 55g, bypass er helt åben og det med at isolere røgrør synes skorstensfejeren ikke om, så kan man ikke se om det ruster!!
Men jeg tror jeg tager retarden ud, alt det andet virker godt lige nu.
Henrik
-
Hej...
Hvis du hæver returtemperaturen til 60' istedet for 55', så har du allerede vundet 5' ekstra i røgtemp...
Røgrør ruster nemmere, hvis det ikke isoleres - da der lettere opstår kondens i disse... Jeg ville isolere røgrør, og hæve temp i skorsten på den måde...
Mvh Steffen
-
Pyha, sikke en masse muligheder, de bliver overvejet og tak for rådene.
Henrik
-
husk hvis du tager retraderen ud skal du have lukket hullet ved sidste røgslag mvh erik
-
Hej igen
@scottedor: du mener vel den plade hvor man laver bypass?
Jeg tænkte man måske kunne skære nogle ribber af, for på den måde at få mere træk. Jeg tænker det ikke er så godt at fjerne en hel sektion, for det skaber bare en skævhed i hele retarden, men måske de nederste ribber på alle sektioner. Undskyld jeg ikke kan slippe ideen helt. :)
Henrik
-
Hej igen
@scottedor: du mener vel den plade hvor man laver bypass?
Jeg tænkte man måske kunne skære nogle ribber af, for på den måde at få mere træk. Jeg tænker det ikke er så godt at fjerne en hel sektion, for det skaber bare en skævhed i hele retarden, men måske de nederste ribber på alle sektioner. Undskyld jeg ikke kan slippe ideen helt. :)
Henrik
Den hurtige er at hæve kedeltemperaturen.
Det er nemmere at styre.
-
ja det er den jeg mener.mvh erik
-
Det der med at hæve temp. er det sådan cirka 5*=(75*) og så 5* på retur, kan man klare det?? :)
-
Hvor høj vil du have røgtemperaturen ?
Og hvorfor ?
-
Den har lidt svært at holde skorstenen tør!!
Henrik
-
Den har lidt svært at holde skorstenen tør!!
Henrik
Hvis det er så slemt, kan du først prøve om det ikke er nok at afmontere bypas pladen i rensemekanikken.
Det burde give meget ekstra røgtemperatur.
-
hvis du afmonterer by pas pladen får du meget lidt cirkulation i de 2 bagerste røgslag mvh erik