Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Christian_IA efter Feb 17, 2014, 12:31
-
Hej alle sammen.
Her i dag da jeg rensede kedlen syntes jeg at der var kommet lige lovlig meget rust indvendigt i kedlen.
Det er en 1 år gammel Scotte BS20 kedel.
Rusten sidder under et lag som kan fjernes.
Hvad kan det skyldes ?
Se disse billeder.
(http://s21.postimg.org/wthsqe5eb/IMG_5136.jpg) (http://postimg.org/image/wthsqe5eb/)
(http://s21.postimg.org/vtrhuoq8j/IMG_5139.jpg) (http://postimg.org/image/vtrhuoq8j/)
(http://s21.postimg.org/i1d2z1zgz/IMG_5141.jpg) (http://postimg.org/image/i1d2z1zgz/)
-
Det kan skyldes at din shunt er forkert indstillet/ ikke fungere - forkert kedeltemperatur.
Se side 27 http://www.nbe.dk/files/manager/manual%20v7%20og%20v10%20sep%202013.pdf (http://www.nbe.dk/files/manager/manual%20v7%20og%20v10%20sep%202013.pdf)
-
Hej alle sammen.
Her i dag da jeg rensede kedlen syntes jeg at der var kommet lige lovlig meget rust indvendigt i kedlen.
Det er en 1 år gammel Scotte BS20 kedel.
Rusten sidder under et lag som kan fjernes.
Hvad kan det skyldes ?
Det der er ikke lige lovligt meget, det er alt for meget.
Jeg har intet rust i min kedel, som er en 3 år gammel BS L (tror det var nummeret før, hvis ikke den samme som en BS30).
Som Michael skriver højst sandsynligt shunten!
Men vær opmærksom på at nu tættere den står på dugpunktet, nu mere får meget fugt i pillerne at sige.
Så op med retur temperaturen og sørg for tørre pille (altså at de har været opbevaret korrekt under tag i hele forsyningskæden).
Det sidste, hvis fyret står i et koldt rum, kan returen skulle højere op en foreskrevet, men det ville nok have mest at sige i bunden og ikke i de bageste kedelsalg, hvor der jo også er rust.
-
Shunten står faktisk til max, og de sidste 7 dage har den ligget omkring 60 C, dog få gange under.
Se billede.
(http://s17.postimg.org/uk33mqb4r/kedel_retur.jpg) (http://postimg.org/image/uk33mqb4r/)
Bør jeg kontakte forhandleren/montøren ?
-
Dine blæser tal står meget højt.
Rens blæser + brænder.
Prøv evt. et par dage på fabriks tal http://www.nbe.dk/files/manager/standard%20tal%206.75%20til%20bs1016.xlsx
Herefter indstilles forbrændingen, som vist i manualen http://www.nbe.dk/files/manager/nbe%20version%206.75.pdf
-
Hej Christian, ja, det er da noget du lige skal holde øje med det rust.
KAN det være noget med dine indstillinger da du fik fyret som måske lavede noget kondens og du så først har set det nu ?
Synes der var noget med shuntproblemer og det kan jo stamme fra dengang.
-
Dine blæser tal står meget højt.
Jeg har faktisk lige været nede og justere dem :-)
De er nu 19, 27 og 35, lader det lige køre et par dage.
Grunden til de høje tal var at jeg havde lånt en O2/CO2 måler på mit gamle arbejde og satte blæserne efter lavt CO tal, men prøver nu med disse tal nogle dage.
Rens blæser + brænder.
Hele fyret blev renset totalt igennem i går, derfor opdagede jeg rusten.
Hvordan renser man blæseren ?
Prøv evt. et par dage på fabriks tal http://www.nbe.dk/files/manager/standard%20tal%206.75%20til%20bs1016.xlsx
Herefter indstilles forbrændingen, som vist i manualen http://www.nbe.dk/files/manager/nbe%20version%206.75.pdf
Det vil jeg gøre sidst på ugen.
-
Hej Christian, ja, det er da noget du lige skal holde øje med det rust.
KAN det være noget med dine indstillinger da du fik fyret som måske lavede noget kondens og du så først har set det nu ?
Synes der var noget med shuntproblemer og det kan jo stamme fra dengang.
Ja det er ikke umuligt, det kan være derfor skallerne falder af nu....
Jo den drillede men fik af vide at det kunne være noget skidt som kunne have sat sig i ventilen.
Den står til max nu, og det giver cirka 10 C under kedel.
Måske jeg skulle få forhandlerens montør til at kigge forbi hvis han er i området ?
-
Måske jeg skulle få forhandlerens montør til at kigge forbi hvis han er i området ?
Jo, det kunne da være fint, men synes da det ser godt ud nu, men lige en røgtemperaturmåler på kunne være fint
-
Man renser blæseren ved at tage brænderen ud, vende den på hovedet og dreje propellen rundt.
Ryst alt løst ud.
Evt. et pust med en kompressor.
-
Man renser blæseren ved at tage brænderen ud, vende den på hovedet og dreje propellen rundt.
Ryst alt løst ud.
Evt. et pust med en kompressor.
Det prøver jeg næste gang jeg skal rense :-)
Dog virker det nu til at den blæser fint nok.