Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: ulca01 efter Apr 01, 2014, 07:53
-
Jeg har på det seneste et par gange oplevet, at luxmåleren/fotocellen på min brænder bogstavelig talt faldt ud af sin holder (sokkel?), enten helt eller delvist. Hvad kan det skyldes? Og hvad kan der gøres ved det?
Brænderen er en 10 kW NBE (aflæst fra dens mærkeplade), monteret på en "OPOP Blackstar 20" kedel. Det hele er leveret og monteret for ca. 2½ år siden, i øvrigt af en montør som jeg aldrig har kunnet finde på NBEs hjemmeside, og som nu har lukket firmaet fordi der meget ofte har været problemer med de fyr han har installeret (ihvertfald NBE fyr) og han konstant havde 45+ timer om ugen.
I øvrigt, og dette er ikke direkte relateret til ovenstående, så skal jeg til sommer have monteret en shunt på mit anlæg. Dette har der ikke været tidligere, og montøren påstod hårdnakket at det IKKE var nødvendigt; selvom flere andre har sagt det modsatte.... Det har iøvrigt resulteret i, det er i hvert fald teorien, at kedlen undertiden har haft en temperatur på helt ned til 15 grader (hvis brænderen er gået ud), og som følge heraf har der været små blokader i rørene. Så nu skal jeg dels have skyllet hele røranlægget igennem, dels vil jeg montere en shunt.
I den forbindelse et spørgsmål: Hvilen temperatur skal shunten stå på? Nogen steder står der 50 grader, andre 10 - 15 grader under ønsket kedeltemperatur (som lige siden fyret var blevet "indkørt" har været 65 grader): men hvad skal man regne med?
-
Jeg har på det seneste et par gange oplevet, at luxmåleren/fotocellen på min brænder bogstavelig talt faldt ud af sin holder (sokkel?), enten helt eller delvist. Hvad kan det skyldes? Og hvad kan der gøres ved det?
Der sidder en lås der holder luxmåleren på plads det ligner et stykke ståltråd prøv om du kan klemme det lidt med en tang så den holder lidt strammere
Ellers kan du bruge et stykke ståltråd i stedet det har jeg selv gjort og det virker fint
Brænderen er en 10 kW NBE (aflæst fra dens mærkeplade), monteret på en "OPOP Blackstar 20" kedel. Det hele er leveret og monteret for ca. 2½ år siden, i øvrigt af en montør som jeg aldrig har kunnet finde på NBEs hjemmeside, og som nu har lukket firmaet fordi der meget ofte har været problemer med de fyr han har installeret (ihvertfald NBE fyr) og han konstant havde 45+ timer om ugen.
I øvrigt, og dette er ikke direkte relateret til ovenstående, så skal jeg til sommer have monteret en shunt på mit anlæg. Dette har der ikke været tidligere, og montøren påstod hårdnakket at det IKKE var nødvendigt; selvom flere andre har sagt det modsatte.... Det har iøvrigt resulteret i, det er i hvert fald teorien, at kedlen undertiden har haft en temperatur på helt ned til 15 grader (hvis brænderen er gået ud), og som følge heraf har der været små blokader i rørene. Så nu skal jeg dels have skyllet hele røranlægget igennem, dels vil jeg montere en shunt.
I den forbindelse et spørgsmål: Hvilen temperatur skal shunten stå på? Nogen steder står der 50 grader, andre 10 - 15 grader under ønsket kedeltemperatur (som lige siden fyret var blevet "indkørt" har været 65 grader): men hvad skal man regne med?
-
På selve holderen på brænderen er der en metal ring.
Den kan afmonteres, og klemmes lidt sammen.
Evt. kan hele holderen skiftes. http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-reservedele/reservedele/fotosensor-flange.html
Shunt skal der være :)
De "gamle" kedler uden semirens, skulle den stå på 45 gr. - de nye kedler med semirens 55 gr.
-
På selve holderen på brænderen er der en metal ring.
Den kan afmonteres, og klemmes lidt sammen.
Evt. kan hele holderen skiftes. http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-reservedele/reservedele/fotosensor-flange.html
Okay, det må jeg kigge nærmere på.
Shunt skal der være :)
De "gamle" kedler uden semirens, skulle den stå på 45 gr. - de nye kedler med semirens 55 gr.
Hvad er "semirens"? Jeg er ret sikker på at min ikke er med semirens; og det virker heller ikke som at røgpladerne kan afmonteres for rensning.
Hvad angår shunt, så kommer det som sagt. Jeg venter bare på at dagtemperaturen bliver så tilpas høj at jeg kan slukke fyret og begynde at arbejde på anlægget.
Hvad vil en shunt betyde for driftsøkonomien? Jeg kan forestille at det må koste lidt ekstra brændsel når der skal bruges lidt af vandet fra fremløbet på at holde returen det varmere. Lige nu og her bruger jeg rundt regnet for 10.000 kr. piller, hvor jeg betaler 1.800 - 1.900 kr. for en palle med 856 kilo piller. En sådan palle kan i mildt vejr trækkes til ca. 3 måneder (som f.eks. fra Januar i år til nu), og i hårdere vejr kan det godt være nødvendigt med 1,5 - 2 paller for 3 måneder.
-
Det betyder ingenting for drifts økonomien med shunten.
Shunten betyder at din kedel/anlæg køre mere optimalt, du undgår løbesod i røgrør/ skorsten og din kedel ruster ikke op pga kondens O0
-
Det betyder ingenting for drifts økonomien med shunten.
Shunten betyder at din kedel/anlæg køre mere optimalt, du undgår løbesod i røgrør/ skorsten og din kedel ruster ikke op pga kondens O0
Okay, det var da altid noget.
Jeg har i øvrigt overvejet at montere flowmåler og måler til returtemperatur, men det kniber lidt med pladsen på returen.
At det "kniber med pladsen" skyldes at returen til kedlen kommer via et såkaldt "flow-T" (fyret står vinkelret på rørene som løber langs en ydervæg), umiddelbart efter (i retning mod fyret) sidder et alm. T med retur fra vandvarmer, dernæst endnu et T med en gren til kedel og en til påfyldning/aftapning af vand, og til sidst et bøjninger og et kort nippelrør.
Jeg overvejer at ændre herpå, f.eks. anvender jeg ikke påfyldningen på returen men den på kedlen, og jeg kan nok få lidt ekstra plads ved at skifte diverse nippelrør ud med kortest mulige nipler, og fjerne påfyldningen på returen. Men så er spørgsmålet hvad flowmåler og temperaturmåler/føler fylder?
-
[...] Men så er spørgsmålet hvad flowmåler og temperaturmåler/føler fylder?
Hvis det er denne (http://www.hedestoker.dk/3684_flowmaale_til_pillefyr_3_og_4.html) du tænker på, så mener jeg den har indbygningsmål på ca. 110mm. Så du skal nok regne med ca 15-20 cm incl fittings.
Men det kan dog klart anbefales at sætte et par afspæringshaner på hver side af måleren, så den kan pilles ud og trevlesien rengøres uden at skulle have alt vandet af anlægget.
Mvh
Emil Mølgaard
-
Temperaturmåleren fylder ikke mere end de andre følere du har på anlægget, og kan evt. anbringes på returrøret umiddelbart før det går ind i fyret, under evt. isolering
-
Spørgsmål: med hensyn til Shunt til returløb har jeg bare en hane, som var fra min gamle 1,5 multiheat. Det virker for mig godt da det giver en stabil fremløbs temperatur (bare der under drift er ca. 55 grader i retur), men vil gerne høre ris og ros, så jeg ikke misforstår dette.
-
Hvis retur er 55 grader ved drift er det som fint , du kan kontrollere din kedel for begyndende rust når du f.eks laver en hoved rensning af kedelen , rusten vil evt komme nær røg rør indvendig i kedel . Ingen rust = alt ok :-)
-
Spørgsmål: med hensyn til Shunt til returløb har jeg bare en hane, som var fra min gamle 1,5 multiheat. Det virker for mig godt da det giver en stabil fremløbs temperatur (bare der under drift er ca. 55 grader i retur), men vil gerne høre ris og ros, så jeg ikke misforstår dette.
En hane er da ok, hvis det er stabilt.
Det er det bar ikke for alle, og derfor er en selvregulerne at foretrække.