Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: hrn2 efter Nov 19, 2014, 18:15
-
Hjælp.
Jeg har problemer med PI regulatoren.
Ydelsen svinger meget op og ned, fra 10 til 60-70 % og tilbage på ca. 10 min. Jeg har forsøgt at indstille på PI regulatoren ifølge Michaels (MHES) vejledning. Men ligegyldigt hvilken værdi jeg indstiller, ændrer det ikke noget. Indstillet temperatur er 60 °C - men aktuel temperatur er altid 60 - 75°C
Jeg har prøvet alle mulige indstillinger, men det ændrer intet.
Jeg har nu skruet I ned på 0,1 (som er min værdi) og P= 0,1. Alligevel kører regulatoren på samme måde.
Mit anlæg er BS1016 med version 10 styring. Firmware v.10.0468
-
Indstil P til 1,2
Og når du er havnet helt nede på 0,1 med P, så vil jeg altså foreslå dig at læse vejledningen en gang til.
Er du på stokercloud, så kan vi prøve at kigge med når du har stillet P op.
-
"P" er speeder og bremse, så den bør minimum være 10 gange højere end "I", og normalt lidt eller noget højere højere.
-
Hej "hjemme teori".
Som jeg husker det står der i vejledningen at jeg skal stille I til 0 (0,1 er minimum), P=1 og så øge P indtil regulatoren går i selvsving. Derefter skal jeg halvere P.
Så skal jeg øge I indtil der sker en fornuftig regulator.
Mit problem er at regulatoren går i selvsving uanset hvad p står på. En ændring af P ændrer intet. (Jeg har her sat I=0,1 som beskrevet.
-
Det giver ikke meget mening at justere PI controlleren uden at kunne se grafer fra Stokerkontrol eller Stokercloud, samt at kende lidt til anlæggets opbygning.
Det virker umiddelbart skørt at PI kontrolleren skal kunne skabe så store udsving, hvis den er bare nogenlunde justeret efter forskrifterne.
Men igen, det er næsten håbløst at justere ind i blinde 8)
Hilsen Kenneth
-
Nu er det et par år siden, men tror du ikke det er D der skal stå til 0. (Den bruges ikke på Scotten)
Men som jeg skriver og Leif bekræfter, sæt P til 1,2 - I på 0,1 er OK.
Var du på Cloud?
-
Det der forståes ved selvsving vil jeg mene er at den ryger over og under ønsket temperaratur med flere grader hver time flere gange.
Har du "P" 0,1 og "I" 0,1 er det udelukkende "I" der bestemmer, og det vil blive lange og store temp. forskelle.
"I" prøver at finde den ønskede ydelse som vejr og vind siger at der skal til for at fyre huset op, men sker mere konservativt.
"P" siger nu bliver der brugt ekstra varme, så nu speeder vi op for ydelse, eller nu mindre og der reguleres hurtig ned.
Vil lige sige, da jeg læste om PI værdierne, da fandt jeg først den gyldne tråd, da jeg så bort fra det med at regulere "P" og "I" hver for sig indtil de gik i selvsving ;)
Hej "hjemme teori".
Som jeg husker det står der i vejledningen at jeg skal stille I til 0 (0,1 er minimum), P=1 og så øge P indtil regulatoren går i selvsving. Derefter skal jeg halvere P.
Så skal jeg øge I indtil der sker en fornuftig regulator.
Mit problem er at regulatoren går i selvsving uanset hvad p står på. En ændring af P ændrer intet. (Jeg har her sat I=0,1 som beskrevet.
-
Hej igen.
Jeg har nu sat P=1,2 og I=0,1
D kan ikke indstilles i min styring - det er udelukkende en PI regulator.
Jeg er på Cloud og har brugernavn hrn2
Jeg vil mene at man skal have både en rimelig stabil temperatur og en rimelig stabil ydelse, da en ydelse der ryger op og ned, må give en dårlig forbrænding, og dermed en dårlig virkningsgrad.
Er det ikke forstået korrekt?
-
Jo sætter man eksempelvis "P" meget for højt, vil ydelsen virkelig hoppe op og ned mange gange i timen, og det vil give en dårlig forbrænding :)
-
Prøv at opdatere din styring :)
-
Hej Michael.
Har du en ide om hvilken version jeg skal vælge? Jeg har tidligere prøvet, men det gik ikke så godt. Se her:
Jeg har opdateret min styring, men ikke uden problemer. Mit anlæg er en Skotte på 16Kw med Black Star kedel. Jeg opgraderede fra v.10.0466 til v.10.0512
Efter jeg havde installeret firmware startede fyret tilsyneladende normalt, men den kunne ikke tænde flammen. Der blæste kun gløder ind i kedlen, men der blev ikke rigtig ild. Jeg prøvede mange gange, men med samme resultat. Jeg undersøgte blæser, flammeføler, snegle, el-tænder osv. men fandt ingen fejl. Alle parametre stod ligesom før opgraderingen
Jeg gik ind i system og valgte brænderstørrelse til 16 Kw, men nu skrev styringen at jeg havde valgt 1000 Kw!!! - Valgte jeg 10 Kw viste den 10Kw som den skulle.
Jeg downloadede nu gl. firmware v.10.0468 og alt startede som det skulle.
-
Du skal vælge den højeste version du kan se i menu "Download"
-
Arhh, der står ikke i vejledningen at man skal sætte I til 0 og så øge P til regulatoren går i selvsving, der står at det er en traditionel indreguleringsmetode (=læs: generelt for PID-regulatorer i alle mulige situationer).
Når man ikke kan sætte I til 0 så sætter man den til det absolut mindste med denne metode, men husk også lige at læse at det er en meget langsommelig metode til specielt centralvarmeanlæg.
Metoden egner sig bedst til hurtigt reagerende processer.
Hilsen
Michael
Hej "hjemme teori".
Som jeg husker det står der i vejledningen at jeg skal stille I til 0 (0,1 er minimum), P=1 og så øge P indtil regulatoren går i selvsving. Derefter skal jeg halvere P.
Så skal jeg øge I indtil der sker en fornuftig regulator.
Mit problem er at regulatoren går i selvsving uanset hvad p står på. En ændring af P ændrer intet. (Jeg har her sat I=0,1 som beskrevet.
-
Som jeg ser det har dit fyr kørt pænt siden du satte P til 1,2. Det er meget længe om at at komme op i temperatur så måske begge tal skal stilles lidt op, men vent til du har set hvordan det kører i morgen når det er nået op i temperatur. Desuden burde du få en rigtigt shunt, så du kan få styr på returen, den skal være varm selvom fyret ikke kan følge med og ikke fare op og ned når "den" kilde du har kalder på varme(Flowet stiger jævnligt til over det dobbelte).
Når vi er ved det, hedder kedeltemperaturen på en BS1016 vist 70 i vejledningen og en retur på mindst 55.
Hej igen.
Jeg har nu sat P=1,2 og I=0,1
D kan ikke indstilles i min styring - det er udelukkende en PI regulator.
Jeg er på Cloud og har brugernavn hrn2
Jeg vil mene at man skal have både en rimelig stabil temperatur og en rimelig stabil ydelse, da en ydelse der ryger op og ned, må give en dårlig forbrænding, og dermed en dårlig virkningsgrad.
Er det ikke forstået korrekt?
-
Så vidt jeg kan se er der ikke lavet meget forbrændingsteknisk fra version 0468 til i dag, andet end muligheden for at stille minimumsdoseringen og det tror jeg ikke løser dit problem. Men det problem du selv skriver om med 1000kw skulle være rettet i den nyeste version.
Hej Michael.
Har du en ide om hvilken version jeg skal vælge? Jeg har tidligere prøvet, men det gik ikke så godt. Se her:
Jeg har opdateret min styring, men ikke uden problemer. Mit anlæg er en Skotte på 16Kw med Black Star kedel. Jeg opgraderede fra v.10.0466 til v.10.0512
Efter jeg havde installeret firmware startede fyret tilsyneladende normalt, men den kunne ikke tænde flammen. Der blæste kun gløder ind i kedlen, men der blev ikke rigtig ild. Jeg prøvede mange gange, men med samme resultat. Jeg undersøgte blæser, flammeføler, snegle, el-tænder osv. men fandt ingen fejl. Alle parametre stod ligesom før opgraderingen
Jeg gik ind i system og valgte brænderstørrelse til 16 Kw, men nu skrev styringen at jeg havde valgt 1000 Kw!!! - Valgte jeg 10 Kw viste den 10Kw som den skulle.
Jeg downloadede nu gl. firmware v.10.0468 og alt startede som det skulle.
-
Nu har jeg kigget på dine grafer siden i går. Og fyret justere rigtig pænt men for langsomt til din installation, da du har nogen enorme udsving med 30% ekstra aftag og reduktioner med op til 70%.
Hvis det kan lade sig gøre kunne du prøve om det kunne laves anderledes. Hvis det derimod er funktionalitet og det skal være sådan skal du have fyret til at reagere hurtigere.
Til det ville jeg starte med at ændre PI til 2,4 - 0,2
Når man så kigger på grafen for opstarten i morges ser det ud som om, du har for lidt I.
Derfor vill jeg prøve med lidt mere I feks. 0,22
Så prøv PI på 2,4 - 0,22
Den lange forklaring så du kan forstå hvorfor!
-
Hej.
Jeg det er altid rart at vide "hvorfor"!
Det jeg ikke synes er godt nok, er at den går fra f.eks. 30 - 50 % til at stoppe på overtemperatur. Den burde regulere ned til 10% først og holde sig i gang, og hvis den så stadig stiger i temperatur, skal den stoppe. Den har stoppet 2 gange det sidste døgn på overtemperatur - burde være unødvendigt.
Jeg undrer mig også over at temperaturen er ligger så højt, da jeg har valgt 60 °C
Jeg har nu ændret I fra 0,1 til 0,2, så må vi se hvordan det kører.
Michael f, jeg vil en af dagene, hvor jeg har mere tid, prøve at opdatere firmware til den nyeste version. Mener du der skulle være ændret ved regulatoren i de nyere firmware versioner?
Jeg takker for gode input!
-
Hvis din "P" stadig er 1,2 og du sætter "I" op til 0,2, så vil "I" bestemme for meget, og der skal ikke lang tid med lidt højere forbrug til at når forbruget bliver mindre vil fyret gå i "temperatur opnået", og fyret vil stoppe.
Kan se at du har en del lange udsving, som enten skal findes, eller også er du nødt til større "P" i forhold til "I" .
Ville foreslå "P" 2,5 og "I" 0,12 til at starte med, og er de samme som jeg kører med.
-
Hvis du regulerer I skal du også stille P ellers går fyret amok igen. (du kan sagtens have flere PI tal der passer hos dig. Jævnt forbrug så kan man have lave tal og meget pæne grafer. Vekslende forbrug så må man have høje PI tal, og mere ujævne grafer)
Og det du skriver styringen skal gøre er altså desværre ikke helt rigtigt. Du har sat nogle PI tal som gør at styringen ikke kan følge med ned når dit forbrug falder til under 1/3 på kort tid. Derfor har du også sat en sikkerhedsfunktion for ikke kedlen skal blive for varm og den overruler altså alt det andet.
Så det du nu skal prøve er at stille PI tallene så de kan følge med dit forbrug med meget store udsving.
Jeg har også kigget på din høje temperatur og undret mig. Her må spørgsmålet blive om du på et tidspunkt evt. ved en fejl har fået aktiveret vejrkompensering????? Hvis ja, så prøv at slå den fra.
Du har heller aldrig svaret på hvorfor du kører med 60grader på kedlen når NBE foreskriver 70grader. Du må selv om det, men er der en grund?
Hej.
Jeg det er altid rart at vide "hvorfor"!
Det jeg ikke synes er godt nok, er at den går fra f.eks. 30 - 50 % til at stoppe på overtemperatur. Den burde regulere ned til 10% først og holde sig i gang, og hvis den så stadig stiger i temperatur, skal den stoppe. Den har stoppet 2 gange det sidste døgn på overtemperatur - burde være unødvendigt.
Jeg undrer mig også over at temperaturen er ligger så højt, da jeg har valgt 60 °C
Jeg har nu ændret I fra 0,1 til 0,2, så må vi se hvordan det kører.
Michael f, jeg vil en af dagene, hvor jeg har mere tid, prøve at opdatere firmware til den nyeste version. Mener du der skulle være ændret ved regulatoren i de nyere firmware versioner?
Jeg takker for gode input!
-
Hej. Jeg har en termostat reguleret 2-vejs ventil, til at styre retur temperaturen. Den er indstillet til 55 °C
Jeg kan godt se at returen ikke altid er oppe på 55 °C.
Jeg kan da prøve at regulere ønsket kedeltemperatur op, men er lidt nervøs for at den så i nogle tilfælde bliver for høj, så længe regulatoren ikke kører 100% optimalt.
-
så start med 65 og en diff på 10, og så prøv lige at massere den shunt ved at skrue helt op og ned (det ser ud som om den hænger).
Har du aktiveret vejrkompensering? det kunne passe med at hvis den er stillet til 60grader, skyder fyret i din version (.0468) 6 grader over det (=66 grader)
-
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
Så stil kedeltemperaturen op til 65.
Det ser faktisk bare ud som om din shunt ikke kan blande bedre en end diff på frem og retur på 10 grader. Derfor bliver den for kold når kedlen er kold, hvis kedlen er varm nok, flader den fint ud på 55 grader. Så den virker nok, men har bare ikke varme nok at blande med.
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
Skal nok holde øje i morgen ;)
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
Jeg går så ud fra at det var en fejl og ikke fordi du har vejrkompensering
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
Nej. Det var nu ikke en fejl. Jeg havde ønsket vejr kompensering, men den stod til 60 °C ved ude temperaturer > 0°C
Jeg var ikke klar over at det hævet temp. med 6 °C - En god oplysning at få :)
Men, nu kører jeg uden. Så kan jeg altid prøve den på et senere tidspunkt.
-
På nye versioner (0.515) er der ikke den overtemperatur på 6 grader. Til når du skal lege næste gang!
-
Du kan roligt hæve I lidt, her på opstarten kl. 19:40 flader den tydeligt ud 5 grader før set temperaturen, med et jævnt flow.
Det ligner klart at I stakken ikke er høj nok prøv derfor at skrue I op i step på 0,2 -0,3 og se hvad den gør næste gang.
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
Rolig nu. Har man 60 grader ind i huset er det nok for 95 % af brugerne. Opstarten er med en "P" der er bestemt af NBE, og derfor kan "I" først bestemmes om den er OK når fyret har kørt et stykke tid efter ønsket temp er opnået ;)
Du kan roligt hæve I lidt, her på opstarten kl. 19:40 flader den tydeligt ud 5 grader før set temperaturen, med et jævnt flow.
Det ligner klart at I stakken ikke er høj nok prøv derfor at skrue I op i step på 0,2 -0,3 og se hvad den gør næste gang.
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
Det ændre jo ikke ved at den "aldrig" kommer på plads med den nuværende I.
Fyret har brug 50 minutter på at hæve kedlen 2 grader og er stadig 3 grader under setpunktet, det på trods af at aftaget har været lidt faldene.
Hvis den var indstillet rigtigt og med jævnt aftag, skal kedlen skyde 1-5 grader overmålet for så at falde 1-2 grader under inden lige vægt omkring setpkt.
Rolig nu. Har man 60 grader ind i huset er det nok for 95 % af brugerne. Opstarten er med en "P" der er bestemt af NBE, og derfor kan "I" først bestemmes om den er OK når fyret har kørt et stykke tid efter ønsket temp er opnået ;)
Du kan roligt hæve I lidt, her på opstarten kl. 19:40 flader den tydeligt ud 5 grader før set temperaturen, med et jævnt flow.
Det ligner klart at I stakken ikke er høj nok prøv derfor at skrue I op i step på 0,2 -0,3 og se hvad den gør næste gang.
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
Det kommer an på hvordan man ser på det. Ændrer man "I" efter hvordan opstarten er vil kørslen måske være meget uensartet efter ønsket temp er opnået. At "P" er stillet meget aggressivt fra NBEs side under opstart er for at få temp hurtigt op, men det gør så også at "I" ikke kan justere sig så hurtig ind.
Som jeg lærte af MHES var at tage det lidt besindigt og vente på at det kom i ro.
Og ingen fryser når bare temp. hurtigt kommer op på 60 grader :)
Det ændre jo ikke ved at den "aldrig" kommer på plads med den nuværende I.
Fyret har brug 50 minutter på at hæve kedlen 2 grader og er stadig 3 grader under setpunktet, det på trods af at aftaget har været lidt faldene.
Hvis den var indstillet rigtigt og med jævnt aftag, skal kedlen skyde 1-5 grader overmålet for så at falde 1-2 grader under inden lige vægt omkring setpkt.
Rolig nu. Har man 60 grader ind i huset er det nok for 95 % af brugerne. Opstarten er med en "P" der er bestemt af NBE, og derfor kan "I" først bestemmes om den er OK når fyret har kørt et stykke tid efter ønsket temp er opnået ;)
Du kan roligt hæve I lidt, her på opstarten kl. 19:40 flader den tydeligt ud 5 grader før set temperaturen, med et jævnt flow.
Det ligner klart at I stakken ikke er høj nok prøv derfor at skrue I op i step på 0,2 -0,3 og se hvad den gør næste gang.
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
kl. 20,50 har du et forbrug, men er før fyret har nået ønsket temp. og derfor ekstra stor ydelses ændring.
-
Ja. Set med mine øjne ser det da meget godt ud lige nu. :)
Jeg vil lade det køre i morgen med disse indstillinger.
Kedel temp. er indstillet til 65°C
P = 2,5
I = 0,16
Så må vi se hvad der sker...
-
Det ændre jo ikke ved at fyret ikke justere korrekt når det ikke kommer op i temperatur.
Faktisk var den opstart med helt ensartet forbrug et skole eksempel på at justere fyret (Skole eksemplet opstår, fordi vi har en temperatur forskel men jævn forbrugssituation). Så kan man uden forstyrrelser, se om fyret gør som man gerne vil have det til. Hvis man har noget der gør som man gerne vil her, virker det som oftest også under andre driftsforhold.
Opstarts PI begynder og aftage ved 50 grader og er helt væk ved 60, så nej kedlen justere ikke helt optimalt når disse er helt væk og det 50 minutter senere stadig ikke er kommet med.
Problemet er jo at ved en temperatur forskel som er for høj sker det samme, fyret er for langsomt til at få justeret ned og det er jo det brugeren er "bange" for.
Og så vidt jeg husker har du i dit system nogle radiatorer som bruger en masse kortvarigt og det har du så forsøgt at kompensere for med en "for høj" P.
hrn2 har lidt af det samme med noget der bruger en del kortvarigt, men han har også nogle gevaldige afbræk i forbruget på 1-2 timer hvor forbruget falder til en 1/3 og for at kompensere for det er det ikke nok bare at hæve P. I skal med, mens vi stadig har en reel temperaturforskel, ellers slæber den efter i, som vi ser, mindst en time.
Det kommer an på hvordan man ser på det. Ændrer man "I" efter hvordan opstarten er vil kørslen måske være meget uensartet efter ønsket temp er opnået. At "P" er stillet meget aggressivt fra NBEs side under opstart er for at få temp hurtigt op, men det gør så også at "I" ikke kan justere sig så hurtig ind.
Som jeg lærte af MHES var at tage det lidt besindigt og vente på at det kom i ro.
Og ingen fryser når bare temp. hurtigt kommer op på 60 grader :)
Det ændre jo ikke ved at den "aldrig" kommer på plads med den nuværende I.
Fyret har brug 50 minutter på at hæve kedlen 2 grader og er stadig 3 grader under setpunktet, det på trods af at aftaget har været lidt faldene.
Hvis den var indstillet rigtigt og med jævnt aftag, skal kedlen skyde 1-5 grader overmålet for så at falde 1-2 grader under inden lige vægt omkring setpkt.
Rolig nu. Har man 60 grader ind i huset er det nok for 95 % af brugerne. Opstarten er med en "P" der er bestemt af NBE, og derfor kan "I" først bestemmes om den er OK når fyret har kørt et stykke tid efter ønsket temp er opnået ;)
Du kan roligt hæve I lidt, her på opstarten kl. 19:40 flader den tydeligt ud 5 grader før set temperaturen, med et jævnt flow.
Det ligner klart at I stakken ikke er høj nok prøv derfor at skrue I op i step på 0,2 -0,3 og se hvad den gør næste gang.
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
"P" aftager 10 grader under ønsket setpunkt. Var godt klar over at "I" måske skulle hæves, men det er nemmere at begynde lavt på den, da det så er nemmere at styre sig ind.
At jeg havde store udsving i returtemp har ikke med sagens at gøre, da det er blevet løst rimeligt med returkoblingerne.
At regulere "I" før temp er oppe og har kørt nogle timer er ikke korrekt.
Det ændre jo ikke ved at fyret ikke justere korrekt når det ikke kommer op i temperatur.
Faktisk var den opstart med helt ensartet forbrug et skole eksempel på at justere fyret (Skole eksemplet opstår, fordi vi har en temperatur forskel men jævn forbrugssituation). Så kan man uden forstyrrelser, se om fyret gør som man gerne vil have det til. Hvis man har noget der gør som man gerne vil her, virker det som oftest også under andre driftsforhold.
Opstarts PI begynder og aftage ved 50 grader og er helt væk ved 60, så nej kedlen justere ikke helt optimalt når disse er helt væk og det 50 minutter senere stadig ikke er kommet med.
Problemet er jo at ved en temperatur forskel som er for høj sker det samme, fyret er for langsomt til at få justeret ned og det er jo det brugeren er "bange" for.
Og så vidt jeg husker har du i dit system nogle radiatorer som bruger en masse kortvarigt og det har du så forsøgt at kompensere for med en "for høj" P.
hrn2 har lidt af det samme med noget der bruger en del kortvarigt, men han har også nogle gevaldige afbræk i forbruget på 1-2 timer hvor forbruget falder til en 1/3 og for at kompensere for det er det ikke nok bare at hæve P. I skal med, mens vi stadig har en reel temperaturforskel, ellers slæber den efter i, som vi ser, mindst en time.
Det kommer an på hvordan man ser på det. Ændrer man "I" efter hvordan opstarten er vil kørslen måske være meget uensartet efter ønsket temp er opnået. At "P" er stillet meget aggressivt fra NBEs side under opstart er for at få temp hurtigt op, men det gør så også at "I" ikke kan justere sig så hurtig ind.
Som jeg lærte af MHES var at tage det lidt besindigt og vente på at det kom i ro.
Og ingen fryser når bare temp. hurtigt kommer op på 60 grader :)
Det ændre jo ikke ved at den "aldrig" kommer på plads med den nuværende I.
Fyret har brug 50 minutter på at hæve kedlen 2 grader og er stadig 3 grader under setpunktet, det på trods af at aftaget har været lidt faldene.
Hvis den var indstillet rigtigt og med jævnt aftag, skal kedlen skyde 1-5 grader overmålet for så at falde 1-2 grader under inden lige vægt omkring setpkt.
Rolig nu. Har man 60 grader ind i huset er det nok for 95 % af brugerne. Opstarten er med en "P" der er bestemt af NBE, og derfor kan "I" først bestemmes om den er OK når fyret har kørt et stykke tid efter ønsket temp er opnået ;)
Du kan roligt hæve I lidt, her på opstarten kl. 19:40 flader den tydeligt ud 5 grader før set temperaturen, med et jævnt flow.
Det ligner klart at I stakken ikke er høj nok prøv derfor at skrue I op i step på 0,2 -0,3 og se hvad den gør næste gang.
Ja. Kan se at det allerede er ved at gå amok.
Leif P. Jeg forsøger med dine tal.
P= 2,5 og I=0,12
Ja. Vejrkompensering er aktiv.
Den har jeg nu fravalgt.
-
Hej,
Det er bare så rigtigt set og så korrekt konkluderet ;)
Du har en rigtig god vinkel på justering af fyret ;)
Hilsen
Michael
Det ændre jo ikke ved at fyret ikke justere korrekt når det ikke kommer op i temperatur.
Faktisk var den opstart med helt ensartet forbrug et skole eksempel på at justere fyret (Skole eksemplet opstår, fordi vi har en temperatur forskel men jævn forbrugssituation). Så kan man uden forstyrrelser, se om fyret gør som man gerne vil have det til. Hvis man har noget der gør som man gerne vil her, virker det som oftest også under andre driftsforhold.
Opstarts PI begynder og aftage ved 50 grader og er helt væk ved 60, så nej kedlen justere ikke helt optimalt når disse er helt væk og det 50 minutter senere stadig ikke er kommet med.
Problemet er jo at ved en temperatur forskel som er for høj sker det samme, fyret er for langsomt til at få justeret ned og det er jo det brugeren er "bange" for.
Og så vidt jeg husker har du i dit system nogle radiatorer som bruger en masse kortvarigt og det har du så forsøgt at kompensere for med en "for høj" P.
hrn2 har lidt af det samme med noget der bruger en del kortvarigt, men han har også nogle gevaldige afbræk i forbruget på 1-2 timer hvor forbruget falder til en 1/3 og for at kompensere for det er det ikke nok bare at hæve P. I skal med, mens vi stadig har en reel temperaturforskel, ellers slæber den efter i, som vi ser, mindst en time.
-
Takker - Jeg følger bare din vejledning!
Hej,
Det er bare så rigtigt set og så korrekt konkluderet ;)
Du har en rigtig god vinkel på justering af fyret ;)
Hilsen
Michael
-
Efter det vi har set siden i går ville jeg give I 0,02 mere altså 0.18 of så hæve kedel temperaturen 2. Det sidste ville hjælpe shunten lidt med at følge med.
Og hvis Michael f kigger med, kunne du så ikke lige give dit besyv med på kedel temperaturen, da jeg snart ikke kan gennemskue det længere.
Skal en BS1016 køre med 65 eller 70 grader?
Til sidst hrn2, har du shuntføleren siddende uden på returen og hvis ja, er den så ordentligt isoleret. Jeg spørger fordi din shunt slæber meget, jeg har fundet eksempler i din log, hvor den er 7 minutter om at rette returen ind. Dette fremstår meget tydeligt hos dig, da du har store udsving i forbrugt og den jo hver gang er bagefter.
-
Efter det vi har set siden i går ville jeg give I 0,02 mere altså 0.18 of så hæve kedel temperaturen 2. Det sidste ville hjælpe shunten lidt med at følge med.
Og hvis Michael f kigger med, kunne du så ikke lige give dit besyv med på kedel temperaturen, da jeg snart ikke kan gennemskue det længere.
Skal en BS1016 køre med 65 eller 70 grader?
Til sidst hrn2, har du shuntføleren siddende uden på returen og hvis ja, er den så ordentligt isoleret. Jeg spørger fordi din shunt slæber meget, jeg har fundet eksempler i din log, hvor den er 7 minutter om at rette returen ind. Dette fremstår meget tydeligt hos dig, da du har store udsving i forbrugt og den jo hver gang er bagefter.
Jeg blander mig så lidt som muligt i en debat der kører så vildt :)
Det skal forstås meget positivt.
Kedel temperaturen skal være tilpas.
Dvs. høj nok til at man kan holde returen oppe over 55 gr. som kræves i manualen i dette tilfælde.
Normalt kan 10 gr. mere end shunttemperaturen klare dette, men og der er altid en men,
røgtemperaturen skal også være høj nok til at der ikke kommer kondens i røgrør + skorsten, nogle steder ;)
Har man keramisk der kan tåle kondens, er det jo ikke noget man skal stille ind efter.
Er kedlen nu en ældre model uden rensemekanik, ja så er temperatur kravene anderledes 8)
Så hvad der skal være hvad er ikke altid det samme O0
Derfor er 70 gr. som kedeltemperatur et godt udgangspunkt for en ny kedel med rensemekanik.
Forøgelsen i forbrug fra 65 til 70 gr. er ikke markant, så det er ikke derfor man skal stille om,
men igen er man nørd, og det er der jo mange der kan jeg se ;) så finder man den temperatur der funger i kedlen.
-
Hej.
Ændrer parametre nu som foreslået af "Hjemme teori":
Kedel temp. er indstillet til 67°C
P = 2,5
I = 0,18
-
Og for øvrigt:
Ja. Shuntføleren sidder på returen, lige før den går ind i kedlen. Den sidder inde under rør isoleringen.
Hvis den ikke var ordentlig isoleret, ville den jo returnere for varmt vand. :)
-
Jamen så gør den det så godt den kan. Det bliver bare tydeligt når dit aftag svinger så meget.
Den ville kunne gøre det bedre hvis den var monteret i kedelvandet (bedst) eller en dyklomme (bedre), i stedet for uden på røret. Men det er nok feinsmækkeri, så det behøves du ikke lave om før du evt. skal have fat i rørtangen alligevel, for i så fald ville jeg anbefale det. Det du har i dag er en OK nødløsning.
Og for øvrigt:
Ja. Shuntføleren sidder på returen, lige før den går ind i kedlen. Den sidder inde under rør isoleringen.
Hvis den ikke var ordentlig isoleret, ville den jo returnere for varmt vand. :)
-
Det er tilsyneladende ikke helt nok med 0,18 tror du skal længere op prøv med 0,2 og så evt. justere med 0,01 derfra.
Jeg tror dog ikke længere du kommer i mål med en P på kun 2,5 da dit fyr er for lang tid om at komme på plads. Men hvis du med denne øvelse kan se hvordan det kommer til at køre kan du justere videre derfra. Det du så gør er at stille P op på feks. 3 og så lade I følge langsomt efter til det kører pænt igen.
Hvis du kigger på tidsrummet 17:32 til 18:00 i dag, ville vi gerne om fyret skruede op i en blød bue (stejlest i starten og så fladende ud) og at kedlen til sidst skød 1-4 grader over setpkt.
Nu højere man stiller P og I nu højere må man nok acceptere at skyde over, men den retter sig så også hurtigere igen.
Jeg kører selv med en PI på 3,3 - 0,25, Men har været oppe på en P på over 5 dengang man ikke kunne stille VVB og Drift individuelt.
-
Har du stillet på det?
for så må du tilbage til 0.18 for lige at se det falde til ro igen, da det er begyndt at svinge i 1 times intervaller.
-
Hej.
Ja, men jeg har kun øget til I til 0,19
Sætter den tilbage til 0,18 igen nu.
Hvordan er jeres erfaring mht. sommerdrift?
Er der behov for at ændre PI indstillinger ved forskellige årstider - specielt om sommeren, hvor den stort set kun laver varmt brugsvand?
Eller vil det kunne fungere med de samme indstillinger?
-
Med din styring er der forskellige PI for VVB og Drift og du kan sætte begge dele selv. Så det skulle ikke gerne være anderledes om sommeren.
Hvis pillemængden (6min) ændrer sig eller kedlen trænger meget til rensning, kan det godt ændre kurverne, men det skulle ikke gerne være nødvendigt at pille for at kunne køre, de bliver bare lidt mere bulede.
Jeg har kigget på dine Flow buler for hver 1½ time og det ligner lidt shunten der måske driller. Først falder returen lidt, så pludselig meget, mens flowet så stiger ligeledes. Hvis du har en sparepumpe, så prøv at sætte den over på konstant forbrug trin I eller II. og se om det hjælper, det kan godt være fordi shunten skal have lidt mere og så skruer pumpen op, hvorved huset også får mere og så er fyret pludselig bagud.
Hej.
Ja, men jeg har kun øget til I til 0,19
Sætter den tilbage til 0,18 igen nu.
Hvordan er jeres erfaring mht. sommerdrift?
Er der behov for at ændre PI indstillinger ved forskellige årstider - specielt om sommeren, hvor den stort set kun laver varmt brugsvand?
Eller vil det kunne fungere med de samme indstillinger?
-
Hej Sophus ,
Det kan være svært at se om det er returen der falder først eller pumpen der stiger først, men du har helt sikkert fat i det rigtige med dine observationer af "buler" ca hver 1,5 time.
Min erfaring siger mig at det dårligt kan være shunten der driller i den slags jævnt gentagne tilfælde, det er snarere en stor forbruger der kobler ind og ud.
Prøv evt at lukke for dele af varmen i huset og se om det fjerner symptomet.
Bare lige er indspark fra mig, i et ellers meget fornuftigt forløb ;)
...super håndteret ;)
Hilsen
Michael
Med din styring er der forskellige PI for VVB og Drift og du kan sætte begge dele selv. Så det skulle ikke gerne være anderledes om sommeren.
Hvis pillemængden (6min) ændrer sig eller kedlen trænger meget til rensning, kan det godt ændre kurverne, men det skulle ikke gerne være nødvendigt at pille for at kunne køre, de bliver bare lidt mere bulede.
Jeg har kigget på dine Flow buler for hver 1½ time og det ligner lidt shunten der måske driller. Først falder returen lidt, så pludselig meget, mens flowet så stiger ligeledes. Hvis du har en sparepumpe, så prøv at sætte den over på konstant forbrug trin I eller II. og se om det hjælper, det kan godt være fordi shunten skal have lidt mere og så skruer pumpen op, hvorved huset også får mere og så er fyret pludselig bagud.
Hej.
Ja, men jeg har kun øget til I til 0,19
Sætter den tilbage til 0,18 igen nu.
Hvordan er jeres erfaring mht. sommerdrift?
Er der behov for at ændre PI indstillinger ved forskellige årstider - specielt om sommeren, hvor den stort set kun laver varmt brugsvand?
Eller vil det kunne fungere med de samme indstillinger?
-
Ja den kan nok falde begge veje. Jeg tænkte bare pumpen da den også svinger mellem bumpene og det "plejer" syge storforbrugere jo ikke, de er ofte on/off. Og så mindst lige så vigtigt, pumpen er let og hurtigt at kontrollere, så det kan hurtigt afkræftes.
Nu har hrn2 ikke svaret om han har stillet pumpen, men returen er i hvert fald flatline'et siden (men i går nat var også mere rolig).
-
Hej hrn2
Satte du pumpen om på konstant i går eller skruede du kun ned for I?
Hvis du satte pumpen på konstant, ville jeg sige du skulle hæve I igen til 0.19 og og måske 0.20 men lidt ad gangen.
Hvis ikke du satte pumpen på konstant, tror jeg ikke du kommer det meget nærmere, andet end hvis du forsøger dig med at hæve både P og I, for at få fyret til at reagere hurtigere, men det kan du så selv lege med, nu har du jo noget at falde tilbage på.
Du har et noget svingende forbrug, det kunne du vælge at kigge på, da det faktisk ud over at fyret kunne køre mere jævnt også være et komfortiltag. Det kan være en syg radiator ventil, en gulvarme der står for varmt og derfor tænder og slukker eller også kan det være VVB. (Hvis det er VVB er det ikke en fejl men en funktionalitet). Dog kan jeg ikke se hvordan du styrer VVB, er det med en retur ventil? for i så fald er den ikke så velegnet til sommerdrift, som du skrev om tidligere.
Til sommerdrift er det bedst/nemmest med en 3-vejs ventil styret af fyret. Der er dog flere feinsmækker løsninger. Dem kan du læse om på MHES side.
-
Hej.
Jeg har ikke været hjemme og har derfor ikke ændret på pumpen.
Min pumpe er en Alpha 2 pumpe.
Den har 3 faste hastigheder, 4 trin der er trykstyret og en auto funktion.
Autofunktionen har jeg aldrig brugt, da den ikke giver tilstrækkelig cirkulation til mit hus.
Den står på det 3. trin med trykstyring.
Når i skriver konstant mener i så med fast hastighed eller konstant tryk?
Men jeg har som sagt ikke ændret på pumpen endnu...
Min varmtvandsbeholder er en Metro med indbygget termostat. Termostaten styrer en 3-vejs ventil, der kobler om fra opvarmning af huset til varmtvands produktion (varmtvands prioritering), når temperaturen er lav i det varme vand. På sigt vil jeg have ændret det, så fyret styrer varmtvandsbeholderen, men da fyret ikke står i stuehuset (som varmtvandsbeholderen) skal der lige trækkes et par kabler først.
I kan se på min flowmåler at vandmængden har nogle store udsving, som efterfølgende giver nogle store udsving på fremløb og retur temperatur, og dermed på regulatoren.
Jeg mener, det dels er når min varmtvandsbeholder kalder på varmt vand, dels når mit gulvvarme i stuen starter efter natsænkning.
Jeg har tænkt på at montere en drøvle ventil i røret til varmtvandsbeholderen, for at nedsætte flowet når der laves varmt vand. Derved vil temperaturen ikke falde så hurtigt. Så der er et lille projekt med rør tangen når jeg får juleferie. :)
-
Jeg tænkte fast hastighed, men jeg tror det er et fedt for det jeg gerne ville se, så hvis det virker så du har varme, skal du ikke stille om. (du kunne for test prøve at sætte den på fast II og se, primært om returen bliver bedre eller flowkurver blødere, for det kunne så tyde på at den regulere lidt groft)
Hvis du vil sætte drøvle ventil i VVB for at få pænere grafer, tror jeg det er rent spild af tid. Der er ikke noget sparet og når nu fyret er justeret så det ikke lukker ned bagefter, ville jeg hellere bare have varmt vand når du skal bruge det og ikke skulle vente på at der løber vand gennem en drøvle ventil.
Hej.
Jeg har ikke været hjemme og har derfor ikke ændret på pumpen.
Min pumpe er en Alpha 2 pumpe.
Den har 3 faste hastigheder, 4 trin der er trykstyret og en auto funktion.
Autofunktionen har jeg aldrig brugt, da den ikke giver tilstrækkelig cirkulation til mit hus.
Den står på det 3. trin med trykstyring.
Når i skriver konstant mener i så med fast hastighed eller konstant tryk?
Men jeg har som sagt ikke ændret på pumpen endnu...
Min varmtvandsbeholder er en Metro med indbygget termostat. Termostaten styrer en 3-vejs ventil, der kobler om fra opvarmning af huset til varmtvands produktion (varmtvands prioritering), når temperaturen er lav i det varme vand. På sigt vil jeg have ændret det, så fyret styrer varmtvandsbeholderen, men da fyret ikke står i stuehuset (som varmtvandsbeholderen) skal der lige trækkes et par kabler først.
I kan se på min flowmåler at vandmængden har nogle store udsving, som efterfølgende giver nogle store udsving på fremløb og retur temperatur, og dermed på regulatoren.
Jeg mener, det dels er når min varmtvandsbeholder kalder på varmt vand, dels når mit gulvvarme i stuen starter efter natsænkning.
Jeg har tænkt på at montere en drøvle ventil i røret til varmtvandsbeholderen, for at nedsætte flowet når der laves varmt vand. Derved vil temperaturen ikke falde så hurtigt. Så der er et lille projekt med rør tangen når jeg får juleferie. :)
-
Hej Hjemme teori
Jeg har tidligere prøvet i trin 2, men har så endnu større problemer med at holde retur temperatur oppe og desuden med at få cirkulation nok i huset.
I sommer hvor den stort set kun skulle lave varmt vand, kunne jeg nøjes med trin 2.
-
Jeg tænkte fast ydelse II og ikke konstant tryk (bare så vi er enige) men hvis du har mod på at prøve og II ikke duer, så Prøv III. Vær opmærksom på at ændringer kan give vislen fra rør og det virker jo OK nu, så det skulle bare være til test.
Jeg mener fyret regulerer OK, aftaget er bare ekstremt svingene (og VVB der svinger er en funktionalitet)
Hej Hjemme teori
Jeg har tidligere prøvet i trin 2, men har så endnu større problemer med at holde retur temperatur oppe og desuden med at få cirkulation nok i huset.
I sommer hvor den stort set kun skulle lave varmt vand, kunne jeg nøjes med trin 2.
-
Ja. Okay, jeg prøver at lege lidt med det.
Men ellers takker jeg for hjælpen til mit PI regulerings problem og takker for den store interesse. :)