Stokerforum

Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: moggy efter Dec 08, 2014, 18:07

Titel: Ustabil drift
Indlæg af: moggy efter Dec 08, 2014, 18:07
Hej alle,

Jeg har med interesse læst nogle af alle de mange spændende svar på driftsforstyrrelser. Jeg er desværre i den kedelige situation, at jeg har oplevet noget lignende.
Indtil d. 1/12 har jeg fyret med fast brændsel i min Alcon kedel. Bagpå er der koblet en laddomat, som virker som en shunt på returvandet. Ligeledes er der påkoblet en akkumuleringstank eller buffertank om man vil, som dog kun anvendes, når jeg fyrer med fast brændsel.

Nu hvor jeg er begyndt på "pille-sæsonen" har min drift dog været meget ustabil. Det skal siges, at jeg har fået købt nogle 6mm piller fra Globalbrænde. Først og fremmest er det som de ikke kommer med sneglen op i røret fra beholderen. For hver 50 cm i det klare rør er det som om der er lavvande i mængden af piller. Det bevirker, at der til tider ikke er helt nok til at holde bålet på 99 lux. Det kommer dog igen, men det tager tid. Jeg har reguleret lidt på luften, idet der først ikke var nok, herefter for meget, så der blev dannet en hel kage på herden. Nu er den del blevet bedre, omend jeg har sat rensesekvensen op, så asken der ellers hobede sig op, bliver pustet væk.
Det skal siges, at jeg nu har lavet 4 x 3 afvejninger, så jeg er ret sikker på, at jeg ligger på rette niveau.

I weekenden oplevede jeg så, at det nærmest stak af. Fyret står på 65 grader normalt med 10 over og 5 under. Alligevel forsatte det til næste 90 grader, og kunne sikkert have blevet ved, for der var ingen tegn på at computeren og/eller styringen dæmpede farten.
I samme weekend har der også været tilfælde, hvor det har kørt med max-belastning på 100% uden overhovedet at komme i nærheden af 65 grader, så styringens handlinger er absolut ikke konsekvente.
Jeg har prøvet at have laddomaten slukket, så ligger returen på lige under 40 grader, men jeg får varme ind i huset. I dag da jeg kom hjem fra arbejde, kørte fyret på 65 grader, men fremløbet var kun knap 50 grader.
Jeg har prøvet at skrue op og ned på pumpehastigheden, og så kan jeg få en retur som ligger meget tæt på fremløb. Dette kan så køre en time, måske 3 eller endda 5, og så kan den pludselig ikke mere. Så bokser fyret derudaf på max men fremløbet vedbliver med at være på knap 50.

Jeg troede ellers jeg havde løsningen lørdag formiddag, for der lå fyret på mellem 6 og 8 kW, men så gik det pludselig galt, og effekten steg voldsomt, uden at jeg overhovedet havde rørt ved indstillingerne.
P/I-reguleringen virkede fint sidste sæson, og når det kører nu, så reagerer den fint hvilket også indikeres på graferne, men det er kun indtil en vis herre tager ved den.

Er der nogen der kan have den mindste idé om hvad jeg kan prøve mig frem med nu, for jeg synes snart at jeg har været det meste igennem. Specielt i lyset af, at de ting der virker den ene time holder op med at virke den næste.

Mvh

mogggy
http://http://stokercloud.dk/dev/moggy.html
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Leif P efter Dec 08, 2014, 18:47
Har prøvet at se på det, men det der falder ind er at når din "kedel temp" falder drastisk, så stiger din "retur temp" drastisk, som om din shunt ikke virker som den skal.
Men håber der er eksperter som kan se på det :)
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: MHES efter Dec 08, 2014, 18:52
Hej,

Så snart jeg hører ladomat og akkumuleringsbeholder i forbindelse med træpillefyr, så tænker jeg problemer  ;)
Det er ofte set at ladomat (eller andre ladeventiler) giver problemer ved træpillefyr drift.
Den bedste løsning er at kunne køre de to anlæg helt uafhængigt af hinanden rent rørføringsmæssiget, altså egen shunt til pillefyret og egen shunt/ladeventil til fastbrændselsfyret.

Et andet aspekt ved "kombifyring" er problemstillingen med skorstensforhold.
Hvis de to anlæg er tilsluttet samme skorsten, vil skorstensfejeren typisk ikke godkende en trækstabilisator i skorstenen, og det giver problemer for pillefyret.

Hilsen
Michael


Hej alle,

Jeg har med interesse læst nogle af alle de mange spændende svar på driftsforstyrrelser. Jeg er desværre i den kedelige situation, at jeg har oplevet noget lignende.
Indtil d. 1/12 har jeg fyret med fast brændsel i min Alcon kedel. Bagpå er der koblet en laddomat, som virker som en shunt på returvandet. Ligeledes er der påkoblet en akkumuleringstank eller buffertank om man vil, som dog kun anvendes, når jeg fyrer med fast brændsel.

Nu hvor jeg er begyndt på "pille-sæsonen" har min drift dog været meget ustabil. Det skal siges, at jeg har fået købt nogle 6mm piller fra Globalbrænde. Først og fremmest er det som de ikke kommer med sneglen op i røret fra beholderen. For hver 50 cm i det klare rør er det som om der er lavvande i mængden af piller. Det bevirker, at der til tider ikke er helt nok til at holde bålet på 99 lux. Det kommer dog igen, men det tager tid. Jeg har reguleret lidt på luften, idet der først ikke var nok, herefter for meget, så der blev dannet en hel kage på herden. Nu er den del blevet bedre, omend jeg har sat rensesekvensen op, så asken der ellers hobede sig op, bliver pustet væk.
Det skal siges, at jeg nu har lavet 4 x 3 afvejninger, så jeg er ret sikker på, at jeg ligger på rette niveau.

I weekenden oplevede jeg så, at det nærmest stak af. Fyret står på 65 grader normalt med 10 over og 5 under. Alligevel forsatte det til næste 90 grader, og kunne sikkert have blevet ved, for der var ingen tegn på at computeren og/eller styringen dæmpede farten.
I samme weekend har der også været tilfælde, hvor det har kørt med max-belastning på 100% uden overhovedet at komme i nærheden af 65 grader, så styringens handlinger er absolut ikke konsekvente.
Jeg har prøvet at have laddomaten slukket, så ligger returen på lige under 40 grader, men jeg får varme ind i huset. I dag da jeg kom hjem fra arbejde, kørte fyret på 65 grader, men fremløbet var kun knap 50 grader.
Jeg har prøvet at skrue op og ned på pumpehastigheden, og så kan jeg få en retur som ligger meget tæt på fremløb. Dette kan så køre en time, måske 3 eller endda 5, og så kan den pludselig ikke mere. Så bokser fyret derudaf på max men fremløbet vedbliver med at være på knap 50.

Jeg troede ellers jeg havde løsningen lørdag formiddag, for der lå fyret på mellem 6 og 8 kW, men så gik det pludselig galt, og effekten steg voldsomt, uden at jeg overhovedet havde rørt ved indstillingerne.
P/I-reguleringen virkede fint sidste sæson, og når det kører nu, så reagerer den fint hvilket også indikeres på graferne, men det er kun indtil en vis herre tager ved den.

Er der nogen der kan have den mindste idé om hvad jeg kan prøve mig frem med nu, for jeg synes snart at jeg har været det meste igennem. Specielt i lyset af, at de ting der virker den ene time holder op med at virke den næste.

Mvh

mogggy
http://http://stokercloud.dk/dev/moggy.html
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: moggy efter Dec 08, 2014, 19:45
Hej igen,

Det er faktisk en og samme kedel det kører på. Brænderen sidder fastboltet på siden af fyret, så det er i princippet samme brændkammer som begge dele bruger.
Heldigvis er der haner som kan koble tanken helt fra, så det er gjort.
Men laddomaten skal returvandet igennem som det ser ud lige nu. Grunden til at returen steg kraftigt lige nu her til aften er netop at laddomaten blev tændt. Fra kl, 13 i eftermiddag har det kørt uden, og det har ikke hjulpet ret meget. Det har dog altid virket tidligere. Problemet er at jeg pt. ikke kan på fremløbet op på kedeltemperatur uden laddomat. Nu kører det eksmeplevis på 66 grader og det er stillet til 65. Det kører på max uden indikation på at nedsætte farten.

Det skal siges at jeg sidste vinter under den pludselige men korte kolde periode pludselig ikke kunne få varme ind i huset. Jeg slukkede for laddomaten, og kørte resten af sæsonen uden problemer, dog med udtagelse af kondens i bunden bagerst i kedelen.
Jeg har dog kørt næsten to sæsoner med laddomaten tændt, men en meget fin og høj retur, men dette billede kan jeg desværre slet ikke komme i nærheden af lige nu.

Mens jeg skriver dette har temperaturen toppet på 66 grader, og er nu begyndt at falde. Fyret kører dog stadig på max. Det er disse inkonsekvente bevægelser som jeg simpelthen pt. ikke kan finde hverken hoved eller hale i.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 08, 2014, 19:56
Jeg kan ikke se de problemer du beskriver, når jeg hurtigt kigger på din log for de sidste 48 timer.

Men hvis fyret slås med din buffertank eller et meget koldt anlæg, som holder temperaturen lav, vil I-stakken på dit fyr vokse sig meget stor, og hvis aftaget pludselig forsvinder, så holder fyret på, selvom temperaturen bliver høj.

Så hvis fyret har en kedel på 50 grader i en time vokser I-stakken til 100% ydelse (jeg ved ikke om den kan blive højere end det). Så selvom kedlen bliver for varm, tager det jo en time at få det ned igen.

Det eneste jeg kan forslå, for at finde ud af om det er det der sker. Så gå ind og kik på hvor ydelsen kommer fra. Mener det er nederste menu, avanceret driftvisning. Der stå effekten fra P og I.

Skru ned for laddomaten, med pille fyring tror jeg som MHES skriver kan give rod. Jeg tror at have samme temperatur på frem og retur, gør svartiden for lang, da det er alt vandet i kedlen der skal varmes før den svarer og ikke kun de 10-15% øverst i kedlen. Hvis diff'en er 10 grader, er der tale om ca. 1,5 kWh der skal spares op i kedlen før temperaturen er "normal".

Så kik på PI's effekt!
Skru ned for laddomat pumpen!
Sæt kedlen setpkt. 8-10 grader højere end returen (altså det laddomaten blander).

Se om det hjælper! 
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 08, 2014, 20:35
Som jeg læser det har du 2 pumper (fremløb og Laddomat) og ja, de skal køre begge to.

Hvis en af kontra ventilerne i laddomaten ikke virker, kan det give noget rod med falsk flow.

Og så kan jeg ikke helt gennemskue hvad du mener når du skriver "fyret kører med 65 grader og fremløbet er 50grader" De "kører" er det setpunktet? eller er kedlen 65 grader og fremløbet efter fremløbspumpen kun 50 grader. (for så er det falsk vand gennem laddomaten)

Hej igen,

Det er faktisk en og samme kedel det kører på. Brænderen sidder fastboltet på siden af fyret, så det er i princippet samme brændkammer som begge dele bruger.
Heldigvis er der haner som kan koble tanken helt fra, så det er gjort.
Men laddomaten skal returvandet igennem som det ser ud lige nu. Grunden til at returen steg kraftigt lige nu her til aften er netop at laddomaten blev tændt. Fra kl, 13 i eftermiddag har det kørt uden, og det har ikke hjulpet ret meget. Det har dog altid virket tidligere. Problemet er at jeg pt. ikke kan på fremløbet op på kedeltemperatur uden laddomat. Nu kører det eksmeplevis på 66 grader og det er stillet til 65. Det kører på max uden indikation på at nedsætte farten.

Det skal siges at jeg sidste vinter under den pludselige men korte kolde periode pludselig ikke kunne få varme ind i huset. Jeg slukkede for laddomaten, og kørte resten af sæsonen uden problemer, dog med udtagelse af kondens i bunden bagerst i kedelen.
Jeg har dog kørt næsten to sæsoner med laddomaten tændt, men en meget fin og høj retur, men dette billede kan jeg desværre slet ikke komme i nærheden af lige nu.

Mens jeg skriver dette har temperaturen toppet på 66 grader, og er nu begyndt at falde. Fyret kører dog stadig på max. Det er disse inkonsekvente bevægelser som jeg simpelthen pt. ikke kan finde hverken hoved eller hale i.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 08, 2014, 20:40
Er der haner på både fremløb og retur til tank og er begge lukket?

Varmen fra kedlen forsvinder ikke ud i det blå og når den kører 100% længe leveres der nogle kW (hvor bliver disse af?)
 -Strøtanke! Hvis der kommer alt for lidt piller, bliver ydelsen lav og røg varm. Så vær sikker på at det kører korrekt! (mere hvis du ikke ved hvor kW bliver af)

Hvis ikke der er forskel på frem og retur åbner laddomaten ikke for huset men cirkulere bare vandet i kedlen og faktisk burde du kunne køre huset uden tank, alene på Laddomaten, med mindre du har en fremløbshunt uden kontraventil.

Men der er mange hvis'er, kan du ikke lægge en tegning op af anlægget?

Heldigvis er der haner som kan koble tanken helt fra, så det er gjort.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: moggy efter Dec 09, 2014, 17:45
Der er haner på både retur og fremløb op til tanken, så den er i og for sig helt ude af spillet. Der er også kuglehaner ved laddomaten, men ikke som en decideret bypass, desværre.
I dag har jeg forsøgt at køre uden laddomaten, mens jeg har været på arbejde. Det virkede ikke, for det har kørt max drift hele dagen.

Jeg har også læst lidt omkring et filter på laddomaten, så jeg har haft det pillet ud og rengjort, samlet og luftet ud. Nu spadserer temperaturen lige nu langsomt opad med laddomaten tændt, men det er stadig maxdrift, og når jeg når kedlens temperatur, sættes farten ikke ned.

Det jeg mente med temperaturen på de 65 var, at fyrets føler kører på denne temperatur, men jeg kan se på det almindelige termometer længere henne ad strengen ind til huset, at fremløbet kun er knap 50 grader, så et eller andet sted går den forskel tabt.

Jeg prøver at se om ikke jeg kan kreere lidt tegningsmateriale på det. Det gør det nok nemmere.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 09, 2014, 18:06
Jeg kan love at varmen ikke forsvinder ud i det blå, det kan ikke lade sig gøre.

Så det undrer mig at du slukker fyret halvdelen af døgnet, det kan øjensynligt ikke følge med (har du nogle gulvarmer der skal varmes op?).

Jeg ville lade fyret køre, laddomatens pumpe på laveste trin og fremløbspumpen slukket (med mindre du har fremløbsshunt).

Hvis du ikke tør lade fyret køre, når du ikke er hjemme ville jeg slukke nogle forbruger (gulvvarme/radiatorer) indtil du ser fyret regulere som du gerne vil have og så tænde det slukkede, efterhånden som fyret får kapacitet tilovers.


Der er haner på både retur og fremløb op til tanken, så den er i og for sig helt ude af spillet. Der er også kuglehaner ved laddomaten, men ikke som en decideret bypass, desværre.
I dag har jeg forsøgt at køre uden laddomaten, mens jeg har været på arbejde. Det virkede ikke, for det har kørt max drift hele dagen.

Jeg har også læst lidt omkring et filter på laddomaten, så jeg har haft det pillet ud og rengjort, samlet og luftet ud. Nu spadserer temperaturen lige nu langsomt opad med laddomaten tændt, men det er stadig maxdrift, og når jeg når kedlens temperatur, sættes farten ikke ned.

Det jeg mente med temperaturen på de 65 var, at fyrets føler kører på denne temperatur, men jeg kan se på det almindelige termometer længere henne ad strengen ind til huset, at fremløbet kun er knap 50 grader, så et eller andet sted går den forskel tabt.

Jeg prøver at se om ikke jeg kan kreere lidt tegningsmateriale på det. Det gør det nok nemmere.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: MHES efter Dec 09, 2014, 18:15
Hej,

Når jeg ser på dine kurver fra i dag, så har fyret knoklet på 100% fra kl. 14:00 til 18:00 uden at kunne få kedlen op på de 65oC som er setpunkt.
Kortvarigt ved 18-tiden har den et lille host op på 68oC og driften reduceres straks lidt af dit P-led, men efter kort tid dykker kedeltemperaturen drastisk så drifteffekten ryger op på 100%.

Ud fra den enormt lange opvarmningstid på 4 timer vil I-andelen være ret stor og det er årsagen til at fyret ikke rigtigt drosler ned når det når setpunktet.

Det du skal gøre er at begrænse varmeaftaget indtil fyret har nået sit setpunkt og derefter langsomt lade varmen aftage i installationen.

Hvad end det er der dræner dit fyr, så er det helt enormt hvad det aftager.

Hilsen
Michael

Der er haner på både retur og fremløb op til tanken, så den er i og for sig helt ude af spillet. Der er også kuglehaner ved laddomaten, men ikke som en decideret bypass, desværre.
I dag har jeg forsøgt at køre uden laddomaten, mens jeg har været på arbejde. Det virkede ikke, for det har kørt max drift hele dagen.

Jeg har også læst lidt omkring et filter på laddomaten, så jeg har haft det pillet ud og rengjort, samlet og luftet ud. Nu spadserer temperaturen lige nu langsomt opad med laddomaten tændt, men det er stadig maxdrift, og når jeg når kedlens temperatur, sættes farten ikke ned.

Det jeg mente med temperaturen på de 65 var, at fyrets føler kører på denne temperatur, men jeg kan se på det almindelige termometer længere henne ad strengen ind til huset, at fremløbet kun er knap 50 grader, så et eller andet sted går den forskel tabt.

Jeg prøver at se om ikke jeg kan kreere lidt tegningsmateriale på det. Det gør det nok nemmere.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: moggy efter Dec 09, 2014, 18:53
Så jeg skal forstå det således, at det er den usædvanligt lange tid hvor det kører på fuld drift, som gør at det ikke kan finde ud af at drosle ned, når behovet pludselig ikke er der mere.
Jeg prøver lige med lidt hjemmelavet tegningsmateriale over anlægget, bl.a. med de haner der nu er, og den position de står i pt.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 09, 2014, 19:00
ja!

Du behøves ikke bruge pumpe 2 når hanen der er lukket, så skal laddomaten sende vandet rundt.

Hvor varmt kører laddomaten, for det vil være formålstjenesteligt for reguleringen at der er lidt temperatur forskel på frem og retur, så hvis kedlentemperaturen kunne stilles 8-10 grader over returen.

Og så skal røggasføleren stilles så lavt at Laddomaten aldrig stopper (det vil give rod i stor stil).



Så jeg skal forstå det således, at det er den usædvanligt lange tid hvor det kører på fuld drift, som gør at det ikke kan finde ud af at drosle ned, når behovet pludselig ikke er der mere.
Jeg prøver lige med lidt hjemmelavet tegningsmateriale over anlægget, bl.a. med de haner der nu er, og den position de står i pt.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: MHES efter Dec 09, 2014, 19:42
Hvis pumperne sidder som de er tegnet, skal pumpe 2 køre når laddomaten er åben i toppen.
Pumpe 1 sidder jo ude i strengen, så med mindre der er en kontraventil i laddomaten vil vandet kunne cirkulere udenom kedlen.

Hilsen
Michael

ja!

Du behøves ikke bruge pumpe 2 når hanen der er lukket, så skal laddomaten sende vandet rundt.

Hvor varmt kører laddomaten, for det vil være formålstjenesteligt for reguleringen at der er lidt temperatur forskel på frem og retur, så hvis kedlentemperaturen kunne stilles 8-10 grader over returen.

Og så skal røggasføleren stilles så lavt at Laddomaten aldrig stopper (det vil give rod i stor stil).



Så jeg skal forstå det således, at det er den usædvanligt lange tid hvor det kører på fuld drift, som gør at det ikke kan finde ud af at drosle ned, når behovet pludselig ikke er der mere.
Jeg prøver lige med lidt hjemmelavet tegningsmateriale over anlægget, bl.a. med de haner der nu er, og den position de står i pt.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: columbo efter Dec 09, 2014, 20:34
Hejsa
Hvordan kan din returtemp være højere end dit fremløb.
på vedlagt skærmprint som er et par minutter gammel, er dit fremløb 53,9 og din retur er 54????
Løber det den forkerte vej i kedlen?

mvh Columbo


(http://s27.postimg.org/d5cob5djj/Moggy_dump.jpg) (http://postimg.org/image/d5cob5djj/)
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: MHES efter Dec 09, 2014, 20:42
Ja, hvad skete der lige kl. 21:10 ?
Pludselig tonser returtemp og kedeltemp opad med samme værdi ??

Nu har fyret kørt 100% i 7 stive timer og pludselig reagerer anlægget og temperaturen stiger.
Resultatet vil være at I-leddet er på 100% så først når temperaturen kommer over setpunktet vil fyret drosle ned, og det vil ske alt for langsomt.

Du skal få styr på varmeaftaget for at få styr på reguleringen.
Jeg har dit anlæg mistænkt for at have varmet buffertanken op i lang tid, og nu er den varm.

Hilsen
Michael

Hejsa
Hvordan kan din returtemp være højere end dit fremløb.
på vedlagt skærmprint som er et par minutter gammel, er dit fremløb 53,9 og din retur er 54????
Løber det den forkerte vej i kedlen?

mvh Columbo


(http://s27.postimg.org/d5cob5djj/Moggy_dump.jpg) (http://postimg.org/image/d5cob5djj/)
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: columbo efter Dec 09, 2014, 20:45
Ja, spændende at følge. Når de begge når til 100 så starter nytårsbomben.......
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 09, 2014, 20:46
Korrekt, jeg skrev galt nummer. Laddomaten/pumpe2 skal køre.
Og når denne kører og hanen ved pumpe 1 er lukket, behøves pumpe 1 ikke køre, pumpe 2 skulle kunne gøre det alene!

Hvis pumperne sidder som de er tegnet, skal pumpe 2 køre når laddomaten er åben i toppen.
Pumpe 1 sidder jo ude i strengen, så med mindre der er en kontraventil i laddomaten vil vandet kunne cirkulere udenom kedlen.

Hilsen
Michael

ja!

Du behøves ikke bruge pumpe 2 når hanen der er lukket, så skal laddomaten sende vandet rundt.

Hvor varmt kører laddomaten, for det vil være formålstjenesteligt for reguleringen at der er lidt temperatur forskel på frem og retur, så hvis kedlentemperaturen kunne stilles 8-10 grader over returen.

Og så skal røggasføleren stilles så lavt at Laddomaten aldrig stopper (det vil give rod i stor stil).



Så jeg skal forstå det således, at det er den usædvanligt lange tid hvor det kører på fuld drift, som gør at det ikke kan finde ud af at drosle ned, når behovet pludselig ikke er der mere.
Jeg prøver lige med lidt hjemmelavet tegningsmateriale over anlægget, bl.a. med de haner der nu er, og den position de står i pt.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 09, 2014, 20:50
Laddomaten bliver tændt!

og måske fordi pumpe 1 kører åbner den for sent, da den får falsk koldt bvand på termostaten!

Ja, hvad skete der lige kl. 21:10 ?
Pludselig tonser returtemp og kedeltemp opad med samme værdi ??

Nu har fyret kørt 100% i 7 stive timer og pludselig reagerer anlægget og temperaturen stiger.
Resultatet vil være at I-leddet er på 100% så først når temperaturen kommer over setpunktet vil fyret drosle ned, og det vil ske alt for langsomt.

Du skal få styr på varmeaftaget for at få styr på reguleringen.
Jeg har dit anlæg mistænkt for at have varmet buffertanken op i lang tid, og nu er den varm.

Hilsen
Michael

Hejsa
Hvordan kan din returtemp være højere end dit fremløb.
på vedlagt skærmprint som er et par minutter gammel, er dit fremløb 53,9 og din retur er 54????
Løber det den forkerte vej i kedlen?

mvh Columbo


(http://s27.postimg.org/d5cob5djj/Moggy_dump.jpg) (http://postimg.org/image/d5cob5djj/)
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 09, 2014, 20:54
Den åbnede ved 70 grader og faldt så til 63, så skal du mindst køre med 70 grader på kedlen, hvis den skal have en chance for at regulere.

Samtidigt hvis den skal åbne laddomaten skal den over 70 i opstarten, eller åbner returen ikke på laddomaten!

Og har du sat pumpe 2 ned i ydelse?

Laddomaten bliver tændt!

og måske fordi pumpe 1 kører åbner den for sent, da den får falsk koldt bvand på termostaten!

Ja, hvad skete der lige kl. 21:10 ?
Pludselig tonser returtemp og kedeltemp opad med samme værdi ??

Nu har fyret kørt 100% i 7 stive timer og pludselig reagerer anlægget og temperaturen stiger.
Resultatet vil være at I-leddet er på 100% så først når temperaturen kommer over setpunktet vil fyret drosle ned, og det vil ske alt for langsomt.

Du skal få styr på varmeaftaget for at få styr på reguleringen.
Jeg har dit anlæg mistænkt for at have varmet buffertanken op i lang tid, og nu er den varm.

Hilsen
Michael

Hejsa
Hvordan kan din returtemp være højere end dit fremløb.
på vedlagt skærmprint som er et par minutter gammel, er dit fremløb 53,9 og din retur er 54????
Løber det den forkerte vej i kedlen?

mvh Columbo


(http://s27.postimg.org/d5cob5djj/Moggy_dump.jpg) (http://postimg.org/image/d5cob5djj/)
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: MHES efter Dec 09, 2014, 20:55
Om pumpe 1 skal køre kommer an på om pumpe 2 er i stand til "trykke" vander gennem pumpe 1 når denne står stille, jeg ville nok enten lade pumpe 1 og 2 køre samtidig eller lave en "by-pass" over pumpe 1.

Hilsen
Michael

Korrekt, jeg skrev galt nummer. Laddomaten/pumpe2 skal køre.
Og når denne kører og hanen ved pumpe 1 er lukket, behøves pumpe 1 ikke køre, pumpe 2 skulle kunne gøre det alene!

Hvis pumperne sidder som de er tegnet, skal pumpe 2 køre når laddomaten er åben i toppen.
Pumpe 1 sidder jo ude i strengen, så med mindre der er en kontraventil i laddomaten vil vandet kunne cirkulere udenom kedlen.

Hilsen
Michael

ja!

Du behøves ikke bruge pumpe 2 når hanen der er lukket, så skal laddomaten sende vandet rundt.

Hvor varmt kører laddomaten, for det vil være formålstjenesteligt for reguleringen at der er lidt temperatur forskel på frem og retur, så hvis kedlentemperaturen kunne stilles 8-10 grader over returen.

Og så skal røggasføleren stilles så lavt at Laddomaten aldrig stopper (det vil give rod i stor stil).



Så jeg skal forstå det således, at det er den usædvanligt lange tid hvor det kører på fuld drift, som gør at det ikke kan finde ud af at drosle ned, når behovet pludselig ikke er der mere.
Jeg prøver lige med lidt hjemmelavet tegningsmateriale over anlægget, bl.a. med de haner der nu er, og den position de står i pt.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 09, 2014, 20:59
Det er nok rigtigt!, jeg er bare bange for at pumpe 1 kan få vand gennem laddomaten, selvom denne ikke er "åbnet" endnu.

Og såfald arbejder de ikke mod samme resultat.


Om pumpe 1 skal køre kommer an på om pumpe 2 er i stand til "trykke" vander gennem pumpe 1 når denne står stille, jeg ville nok enten lade pumpe 1 og 2 køre samtidig eller lave en "by-pass" over pumpe 1.

Hilsen
Michael

Korrekt, jeg skrev galt nummer. Laddomaten/pumpe2 skal køre.
Og når denne kører og hanen ved pumpe 1 er lukket, behøves pumpe 1 ikke køre, pumpe 2 skulle kunne gøre det alene!

Hvis pumperne sidder som de er tegnet, skal pumpe 2 køre når laddomaten er åben i toppen.
Pumpe 1 sidder jo ude i strengen, så med mindre der er en kontraventil i laddomaten vil vandet kunne cirkulere udenom kedlen.

Hilsen
Michael

ja!

Du behøves ikke bruge pumpe 2 når hanen der er lukket, så skal laddomaten sende vandet rundt.

Hvor varmt kører laddomaten, for det vil være formålstjenesteligt for reguleringen at der er lidt temperatur forskel på frem og retur, så hvis kedlentemperaturen kunne stilles 8-10 grader over returen.

Og så skal røggasføleren stilles så lavt at Laddomaten aldrig stopper (det vil give rod i stor stil).



Så jeg skal forstå det således, at det er den usædvanligt lange tid hvor det kører på fuld drift, som gør at det ikke kan finde ud af at drosle ned, når behovet pludselig ikke er der mere.
Jeg prøver lige med lidt hjemmelavet tegningsmateriale over anlægget, bl.a. med de haner der nu er, og den position de står i pt.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: MHES efter Dec 09, 2014, 21:05
Helt enig  ;)
...to pumper der principielt kører eller kan køre parallelt er noget skidt  ;)
Derfor ville jeg også helst lave et by-pass over pumpe 1, så den kun er indkoblet når man kører fra buffertanken, altså kører med fast brændsel.
Når buffertanken er sat ud af drift skal pumpe 1 også være det.

Hilsen
Michael

Det er nok rigtigt!, jeg er bare bange for at pumpe 1 kan få vand gennem laddomaten, selvom denne ikke er "åbnet" endnu.

Og såfald arbejder de ikke mod samme resultat.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 09, 2014, 21:17
Jeg er overbevist om at du skal hæve kedeltemperaturen til 70-72 grader. Det at laddomaten bare lukker returen, hvis huset begynder at bruge varme, vil gøre at fyret ikke kan reagere på ændret forbrug, i opadgående retning.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: scottedor efter Dec 09, 2014, 22:17
som det ser ud på din tegning har du to fremløb på din buffer er du sikker på at vandet ikke løber ind ad det ene og ud af det andet selv om returen selv om returen er lukket
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: moggy efter Dec 11, 2014, 18:37
Jeg har siddet og nærlæst vejledningen til laddomaten. Her står der at pumpen (som jeg har navngivet 2 og sidder direkte på laddomaten) skal køre på max dvs. trin 3. Trin 1 fungerer ikke, og trin 2 er kun til små kedler - altså i følge vejledningen til laddomaten.
Grunden til at min retur steg så voldsomt, var at jeg i ren frustration over ikke at kunne få kedlen over 54 grader, lukkede for tilførslen ind til huset. Hermed skulle fyret kun bruge energi på at var op til settemperatur. Det fik temperaturen op, men det tog også tid.
Herefter kunne jeg næsten holde temperaturen på kedlen, men jeg har imellemtiden også lukket for gulvvarmen og de værelser jeg ikke bruger, for blot at få lidt varme ind i huset.

Jeg synes det er en interessant tanke at prøve uden pumpe 1. Jeg ved naturligvis ikke om pumpen på laddomaten kan trække det hele vejen rundt. Og det dur da slet ikke hvis de modarbejder hinanden.
Min akkumuleringstank er lukket, og da jeg har temperaturføler på den, kan jeg se, at der ikke kommer varme op i den. Dog kunne det være spændende at prøve med en settemperatur på 70-72 som anbefalet her.
Før spisetid til aften har jeg prøvet at tømme de nye piller fra beholderen og i stedet prøve med en portion af dem jeg brugte sidste år. Er pt. spændt på om det gør en forskel. Afvejningen er naturligvis ændret.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Bjarne Larsen efter Dec 11, 2014, 18:51
Ud over en afvejning skal du måske også kontrollere flammen ved 10,50 og100% ydelse , det kan være varmen forsvinder op gennem skorstenen  ^-^
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: N P K efter Dec 11, 2014, 19:04
Ud over en afvejning skal du måske også kontrollere flammen ved 10,30 og100% ydelse , det kan være varmen forsvinder op gennem skorstenen  ^-^

Der skulle nok stå 50% ikke 30
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Bjarne Larsen efter Dec 11, 2014, 19:08
Ud over en afvejning skal du måske også kontrollere flammen ved 10,30 og100% ydelse , det kan være varmen forsvinder op gennem skorstenen  ^-^

Der skulle nok stå 50% ikke 30

Det er rettet  ^-^
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: N P K efter Dec 11, 2014, 19:21
 :D
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: moggy efter Dec 11, 2014, 20:12
Hmmm....interessant observation. Jeg har nu skruet settemperaturen op på 75 grader og slukket for pumpe 1. Herved begyndte temperaturen at stige, men på tilgangen til huset kunne jeg se, at temperaturen faldt til 40 grader. Og dog....for da jeg nåede 72 grader på fremløbet steg temperatur ind i huset, og der begyndte at komme en lille forskel i fremløb og retur.
Lige nu kan jeg mærke, at der kommer lidt varme på enkelte radiatorer, mere på 1. sal end i stueetagen. Men det er ikke alle radioatorer der er med. Det skal siges, at laddomat-pumpen kører på max (trin 3), men den skal jo også skubbe vandet igennem pumpe 1.
Nu kører det sådan i nogle timer, så må vi se om der kommer lidt mere blus på radiatorerne. Heldigvis kører fyret ikke max-drift lige nu, så helt væk bliver energien trods alt ikke.

Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: MHES efter Dec 11, 2014, 20:24
Der er altså noget jeg ikke kan få til at passe...
Hvis din kedel er godt 70oC varm men fremlæbet til huset kun er 40oC varmt, hvor er så godt 30oC blevet af ?

Du må kunne følge varmen ud fra kedlen og se hvor temparaturen falder.
Der må være et sted jvor der blandes returvand i fremløbet for at temperaturen kan falde så meget.

Hilsen
Michael

Hmmm....interessant observation. Jeg har nu skruet settemperaturen op på 75 grader og slukket for pumpe 1. Herved begyndte temperaturen at stige, men på tilgangen til huset kunne jeg se, at temperaturen faldt til 40 grader. Og dog....for da jeg nåede 72 grader på fremløbet steg temperatur ind i huset, og der begyndte at komme en lille forskel i fremløb og retur.
Lige nu kan jeg mærke, at der kommer lidt varme på enkelte radiatorer, mere på 1. sal end i stueetagen. Men det er ikke alle radioatorer der er med. Det skal siges, at laddomat-pumpen kører på max (trin 3), men den skal jo også skubbe vandet igennem pumpe 1.
Nu kører det sådan i nogle timer, så må vi se om der kommer lidt mere blus på radiatorerne. Heldigvis kører fyret ikke max-drift lige nu, så helt væk bliver energien trods alt ikke.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: moggy efter Dec 11, 2014, 21:02
Det kun umiddelbart kun være i laddomaten, når nu der er lukket til tanken. Lige nu kører fyrer på et par og 70 grader, temp. ind i huset cirka 62, men ikke meget varme i radiotorer i stuen. Og det varme vand er heller ikke med endnu. Måske det kommer når det har kørt lidt ved denne nye højere temperatur
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 11, 2014, 21:08
Den der laddomat fungere, som Michael i et tidligere indlæg skrev der var en risko for, ad HT til Pillefyr.

Nu er returen hævet til 70 grader istedet for de 63 fra forleden (hvorfor det?, Hvilken temperatur indsats har du i) Du skal op på mindst 10 grader diff på frem og retur før den flytter vand ud i dine radiatorer. Det du oplever nu er at da diff'en er lille, og der derfor kun kommer lidt vand rundt i radiatorkredens (og så får de første og øverste mest).

Nu kender jeg ikke sådan en Alcon kedelv(hvilken model er det) og hvor "stor" og effektiv er den? jeg tænker på at din røgtemperatur lige nu er lavere end din kedeltemperatur! Hvis energien fes ud gennem skorstenene skulle den være 300-500grader.

Så jeg tænker at noget er helt galt, dit fyr skulle yde 13kW, hvilken er mere en jeg bruger lige nu på mine 600m2. Så jeg skyder lige fra hoften!

-Fiser der vand gennem din kølespiral gennem utæt ventil, som evt. åbner for tidligtl?
-Har du tjekket forbrændingen (jeg tænker sort røg op af skorsten), stoppet herd eller blæser der ikke kører.
-Ekstrem mager forbrænding(næsten intet bål). Tjek dit pilleforbrug (i tanken), bør ligge på 4,5 kg/t maks drift.
-Er alle låger lukkede og tætte i kedlen, Jeg tænker alverdens falsk luft. Evt. pga en kørende røggassuger

Jeg tror ikke du skal lede efter ustabil drift i dine grafer, men et meget større problem. Hvis fyret kørte i døgndrift, skulle du lige nu bruge ca 100kg i døgnet. Det kræver altså et mindre slot med det vejr vi har lige nu.


Hmmm....interessant observation. Jeg har nu skruet settemperaturen op på 75 grader og slukket for pumpe 1. Herved begyndte temperaturen at stige, men på tilgangen til huset kunne jeg se, at temperaturen faldt til 40 grader. Og dog....for da jeg nåede 72 grader på fremløbet steg temperatur ind i huset, og der begyndte at komme en lille forskel i fremløb og retur.
 
Lige nu kan jeg mærke, at der kommer lidt varme på enkelte radiatorer, mere på 1. sal end i stueetagen. Men det er ikke alle radioatorer der er med. Det skal siges, at laddomat-pumpen kører på max (trin 3), men den skal jo også skubbe vandet igennem pumpe 1. der sidder nogle bypass ventiler i en laddomat som skal lukke ved opstart, det kan godt være at pumpen skal stå højt som du skriver, før disse lukker og man er sikker på at den virker
Nu kører det sådan i nogle timer, så må vi se om der kommer lidt mere blus på radiatorerne. Heldigvis kører fyret ikke max-drift lige nu, så helt væk bliver energien trods alt ikke.
Titel: Sv: Ustabil drift
Indlæg af: Hjemme teori efter Dec 11, 2014, 21:38
Jeg tror ikke laddomat'en er åbnet endnu. I går så det ud som om den faldt 7 grader da den åbnede.
Så den varme du har nu, tror jeg er selvcirkulation. Kan du ikke lukke som du gjorde i går, så ventil åbner. Så vil du få en diff og laddomaten, vil begynde at pumpe vand rundt.

(Men stadig noget der overhovedet ikke virker efter hensigten)