Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: mike1975 efter Jan 18, 2015, 20:20
-
Har et lille spørgsmål ang temperaturskalaen på shuntventilen, har for nylig monteret en føler på returløbet(sidder ved dyklommen til fjernføleren)
Shunten er sat til 55 på dens skala, men føleren måler 65-67g ved en kedel temp på 70-72g
skal jeg regulere shunten ind efter den eftermonterede føler.? (er en NTC 10K)
-
jeps
-
Ok, har jeg lige gjort ;)
Vil det ændre på pilleforbruget?
-
Nej, sandsynligvis ikke ;)
...i hvert tilfælde ikke noget du kan måle ;)
Hilsen
Michael
Ok, har jeg lige gjort ;)
Vil det ændre på pilleforbruget?
-
Har sat shunt til 45 og måler lige over 58g nu.
Så må vi se hvordan det kører, håbede på en lille besparelse :D
-
Syntes da den retur temp der vises er meget lav 25 grader her kl 2230
Jeg ville sætte ønsket kedel temperatur til 65 grader
Og så sætte shunt op så du har ca 57-59 retur (55 på shunt og se hvad den viser )
Så vil du nok spare lidt 1- 2 kg i døgnet
-
Sorry, returtemperaturen har altså intet med forbruget at gøre ;)
Det der bestemmer forbruget er:
- Varmebehovet (varmetabet fra huset + VVB forbrug)
- Forbrændingskvaliteten
- Tabene fra fyret (typisk skorstenstabet)
Hvis returtemperaturen sænkes, kan man måske reducere røggastemperaturen og der ed spare lidt, men her skal der rigtig mange graders reduktion til at give noget ;)
Der skal mellem 10oC og 20oC reduktion i røggastemperatur til at give en forbedring på 1% i virkningsgraden.
Så at sætte 1-2 kg træpiller pr. døgn i udsigt, det holder altså ikke ;)
...hos Mike ville det kræve en forbedring af virkningsgraden på 4-8%, altså en reduktion af røggastemperaturen på minimum 40oC ;)
Hilsen
Michael
Syntes da den retur temp der vises er meget lav 25 grader her kl 2230
Jeg ville sætte ønsket kedel temperatur til 65 grader
Og så sætte shunt op så du har ca 57-59 retur (55 på shunt og se hvad den viser )
Så vil du nok spare lidt 1- 2 kg i døgnet
-
Retur temperaturen som ses på cloud måles før shunt, shunt tempen kan jeg se på styringen.
Det med en lavere røg temperatur gir løbesod hos mig, bypass plade er helt oppe. (15m skorsten med isokern)
Men synes da jeg har fået en mere jævn ydelse efter justering af shunten :)
-
@Mhes
jeg skriver jo at man kunne sænke kedel temperatur
fra 70 til 65 grader og det vil man nu spare lidt piller på ;)
Jeg har lavet test med at bruge vejrkompencering
Til at styre kedel temp. Og 3 grader ned på kedel gav ca 1,5 kg
ved mig, men syntes det lige var lav nok så gik tilbage til 65 grader
@Mike1975
Ja så skal du ikke sænke den
Hvorfor bruger du ikke ekstern temp t5 til varme retur
Sådan at man kan regne med hvad man ser på cloud ;D
Sorry, returtemperaturen har altså intet med forbruget at gøre ;)
Det der bestemmer forbruget er:
- Varmebehovet (varmetabet fra huset + VVB forbrug)
- Forbrændingskvaliteten
- Tabene fra fyret (typisk skorstenstabet)
Hvis returtemperaturen sænkes, kan man måske reducere røggastemperaturen og der ed spare lidt, men her skal der rigtig mange graders reduktion til at give noget ;)
Der skal mellem 10oC og 20oC reduktion i røggastemperatur til at give en forbedring på 1% i virkningsgraden.
Så at sætte 1-2 kg træpiller pr. døgn i udsigt, det holder altså ikke ;)
...hos Mike ville det kræve en forbedring af virkningsgraden på 4-8%, altså en reduktion af røggastemperaturen på minimum 40oC ;)
Hilsen
Michael
Syntes da den retur temp der vises er meget lav 25 grader her kl 2230
Jeg ville sætte ønsket kedel temperatur til 65 grader
Og så sætte shunt op så du har ca 57-59 retur (55 på shunt og se hvad den viser )
Så vil du nok spare lidt 1- 2 kg i døgnet
-
Sorry Frank, men det holder stadig ikke ;)
Det er stadig sådan at Det der bestemmer forbruget er:
- Varmebehovet (varmetabet fra huset + VVB forbrug)
- Forbrændingskvaliteten
- Tabene fra fyret (typisk skorstenstabet)
Sænket kedeltemperatur ændrer ikke op nogen af ovenstående parametre, så deraf følger at det ikke giver et mindre forbrug ;)
Jeg betvivler ikke at du har fået et mindre forbrug, det må bare skyldes noget andet ;)
Hilsen
Michael
@Mhes
jeg skriver jo at man kunne sænke kedel temperatur
fra 70 til 65 grader og det vil man nu spare lidt piller på ;)
Jeg har lavet test med at bruge vejrkompencering
Til at styre kedel temp. Og 3 grader ned på kedel gav ca 1,5 kg
ved mig, men syntes det lige var lav nok så gik tilbage til 65 grader
@Mike1975
Ja så skal du ikke sænke den
Hvorfor bruger du ikke ekstern temp t5 til varme retur
Sådan at man kan regne med hvad man ser på cloud ;D
Sorry, returtemperaturen har altså intet med forbruget at gøre ;)
Det der bestemmer forbruget er:
- Varmebehovet (varmetabet fra huset + VVB forbrug)
- Forbrændingskvaliteten
- Tabene fra fyret (typisk skorstenstabet)
Hvis returtemperaturen sænkes, kan man måske reducere røggastemperaturen og der ed spare lidt, men her skal der rigtig mange graders reduktion til at give noget ;)
Der skal mellem 10oC og 20oC reduktion i røggastemperatur til at give en forbedring på 1% i virkningsgraden.
Så at sætte 1-2 kg træpiller pr. døgn i udsigt, det holder altså ikke ;)
...hos Mike ville det kræve en forbedring af virkningsgraden på 4-8%, altså en reduktion af røggastemperaturen på minimum 40oC ;)
Hilsen
Michael
Syntes da den retur temp der vises er meget lav 25 grader her kl 2230
Jeg ville sætte ønsket kedel temperatur til 65 grader
Og så sætte shunt op så du har ca 57-59 retur (55 på shunt og se hvad den viser )
Så vil du nok spare lidt 1- 2 kg i døgnet
-
Hej Michael
Er du blevet glemsom ;)
Frank har jo et-strengsanlæg og derfor per definition dobbelt op på rørtab (varmebehov fra huset), så dette giver jo dobbelt besparelse.
Røgtabet vil også falde med lavere kedeltemperatur, men som du skriver, højt sat måske 0,5%.
Det der ville hjælpe rigtigt, hvis der er noget at hente, må være vejrkompenseringsshunt!
Sorry Frank, men det holder stadig ikke ;)
Det er stadig sådan at Det der bestemmer forbruget er:
- Varmebehovet (varmetabet fra huset + VVB forbrug)
- Forbrændingskvaliteten
- Tabene fra fyret (typisk skorstenstabet)
Sænket kedeltemperatur ændrer ikke op nogen af ovenstående parametre, så deraf følger at det ikke giver et mindre forbrug ;)
Jeg betvivler ikke at du har fået et mindre forbrug, det må bare skyldes noget andet ;)
Hilsen
Michael
@Mhes
jeg skriver jo at man kunne sænke kedel temperatur
fra 70 til 65 grader og det vil man nu spare lidt piller på ;)
Jeg har lavet test med at bruge vejrkompencering
Til at styre kedel temp. Og 3 grader ned på kedel gav ca 1,5 kg
ved mig, men syntes det lige var lav nok så gik tilbage til 65 grader
@Mike1975
Ja så skal du ikke sænke den
Hvorfor bruger du ikke ekstern temp t5 til varme retur
Sådan at man kan regne med hvad man ser på cloud ;D
Sorry, returtemperaturen har altså intet med forbruget at gøre ;)
Det der bestemmer forbruget er:
- Varmebehovet (varmetabet fra huset + VVB forbrug)
- Forbrændingskvaliteten
- Tabene fra fyret (typisk skorstenstabet)
Hvis returtemperaturen sænkes, kan man måske reducere røggastemperaturen og der ed spare lidt, men her skal der rigtig mange graders reduktion til at give noget ;)
Der skal mellem 10oC og 20oC reduktion i røggastemperatur til at give en forbedring på 1% i virkningsgraden.
Så at sætte 1-2 kg træpiller pr. døgn i udsigt, det holder altså ikke ;)
...hos Mike ville det kræve en forbedring af virkningsgraden på 4-8%, altså en reduktion af røggastemperaturen på minimum 40oC ;)
Hilsen
Michael
Syntes da den retur temp der vises er meget lav 25 grader her kl 2230
Jeg ville sætte ønsket kedel temperatur til 65 grader
Og så sætte shunt op så du har ca 57-59 retur (55 på shunt og se hvad den viser )
Så vil du nok spare lidt 1- 2 kg i døgnet
-
@mhes
Jeg er sikker på at det er fordi i arbejder og er 100 meter
mester i tostrengsanlæg. 8)
og
jeg er derimod 100 meter mester i mit etstrengsanlæg som bare virker
meget anderledes på mange områder har jeg efterhånden lært O0 ;D
Der var du hurtig Sophus ;)
Har regnet lidt på det med ekstrapumpe og ventil til ægte vejrkompencering
tror strøm anskaffelse og løn til en smed æder fortjenesten i mange år frem..
-
Alt smede arbejde æder fortjenesten mange år frem ;D
@mhes
Jeg er sikker på at det er fordi i arbejder og er 100 meter
mester i tostrengsanlæg. 8)
og
jeg er derimod 100 meter mester i mit etstrengsanlæg som bare virker
meget anderledes på mange områder har jeg efterhånden lært O0 ;D
Der var du hurtig Sophus ;)
Har regnet lidt på det med ekstrapumpe og ventil til ægte vejrkompencering
tror strøm anskaffelse og løn til en smed æder fortjenesten i mange år frem..
-
Der kan vist også være grænser for hvor koldt fremløbet skal være på et et-strengs anlæg, hvis man vil være sikker på at holde varmen.
-
Hej Frank,
Nu har jeg i min tid rodet meget med både et-strengs og to-strengs anlæg, og der er altså ikke forskel på husets varmebehov uanset hvilken type du har ;)
Det er stadig sådan at den mængde energi der skal tilføres huset er nøjagtigt den samme som den mængde der forsvinder ud gennem tag, vægge, døre og vinduer (eller klimaskærmen om du vil).
Uanset om du fremfører varmen gennem et-strengs system eller to-strengs system, så er energien den samme ;)
Der hvor forskellen kommer er hvor let det er at holde varme nok på de sidste radiatorer på strengen, og der er to-strengs anlæg langt overlegent, men fyret skal stadig lave den samme mængde energi :)
@Sophus, det eneste tidspunkt en vejrkompenseringskreds kan spare på energien er hvis man har varmetab fra rørsystemet, som havner udenfor huset (klimaskærmen).
Ellers vil varmetabet blot være en del af opvarmningen ;)
Altså, har man fyret i et udhus eller lignende og derfor rør der giver varmetab til jorden, eller rør der løber i skunken så varmetabet kun går til gråspurvene, så kan man spare noget ved vejrkompenseringskredsen.
Vejrkompensering hvor man sænker kedeltemperaturen og dermed røggastemperaturen kan give en lille besparelse, måske 0,5%, men hvis det skal give 1 kg træpiller i døgnet, så skal døgenforbruget altså være 200 kg ;)
Hilsen
Michael
@mhes
Jeg er sikker på at det er fordi i arbejder og er 100 meter
mester i tostrengsanlæg. 8)
og
jeg er derimod 100 meter mester i mit etstrengsanlæg som bare virker
meget anderledes på mange områder har jeg efterhånden lært O0 ;D
Der var du hurtig Sophus ;)
Har regnet lidt på det med ekstrapumpe og ventil til ægte vejrkompencering
tror strøm anskaffelse og løn til en smed æder fortjenesten i mange år frem..
-
Enig i at rørtab er en del af opvarmningen, men ekstra rørtab i fyrrum og skunk, under gulv mm. kan ikke altid udnyttes optimalt, selvom det er inden for klimaskærmen. Og selvom spildet fra tabet er lille, bliver det jo dobbelt så stor på et et-strengsanlæg.
Unødigt tab i et sydvendte rum i dagtimerne, kan jo også spare lidt, da rummet her bare bliver unødigt spild opvarmet.
Men overordnet er vi enige, resten er bare semantik.
Og når vi er ved semantikken, sagde den tømmer jeg arbejde for i sommer at klimaskærmen holder vand ude og isoleringen ikke var en del af denne, det hedder bare isolering ;D ;D ;D
Hej Frank,
Nu har jeg i min tid rodet meget med både et-strengs og to-strengs anlæg, og der er altså ikke forskel på husets varmebehov uanset hvilken type du har ;)
Det er stadig sådan at den mængde energi der skal tilføres huset er nøjagtigt den samme som den mængde der forsvinder ud gennem tag, vægge, døre og vinduer (eller klimaskærmen om du vil).
Uanset om du fremfører varmen gennem et-strengs system eller to-strengs system, så er energien den samme ;)
Der hvor forskellen kommer er hvor let det er at holde varme nok på de sidste radiatorer på strengen, og der er to-strengs anlæg langt overlegent, men fyret skal stadig lave den samme mængde energi :)
@Sophus, det eneste tidspunkt en vejrkompenseringskreds kan spare på energien er hvis man har varmetab fra rørsystemet, som havner udenfor huset (klimaskærmen).
Ellers vil varmetabet blot være en del af opvarmningen ;)
Altså, har man fyret i et udhus eller lignende og derfor rør der giver varmetab til jorden, eller rør der løber i skunken så varmetabet kun går til gråspurvene, så kan man spare noget ved vejrkompenseringskredsen.
Vejrkompensering hvor man sænker kedeltemperaturen og dermed røggastemperaturen kan give en lille besparelse, måske 0,5%, men hvis det skal give 1 kg træpiller i døgnet, så skal døgenforbruget altså være 200 kg ;)
Hilsen
Michael
@mhes
Jeg er sikker på at det er fordi i arbejder og er 100 meter
mester i tostrengsanlæg. 8)
og
jeg er derimod 100 meter mester i mit etstrengsanlæg som bare virker
meget anderledes på mange områder har jeg efterhånden lært O0 ;D
Der var du hurtig Sophus ;)
Har regnet lidt på det med ekstrapumpe og ventil til ægte vejrkompencering
tror strøm anskaffelse og løn til en smed æder fortjenesten i mange år frem..
-
Hej Sophus,
Man skal vist have fat i det meget fine måleinstrument for at finde forskellen i energiforbruget ved et-strengs og to-strengs anlæg, med mindre man har uisolerede rør i uisolerede skunke ;)
Ja, der kan være en forskel, men der er dælme så lille at den er til at se bort fra.
Varmetabet i et et-strengsanlæg er ikke dobbelt så stort.
For det første falder fremløbstemperaturen jo efterhånden som man kommer længer ud på strengen (det sker ikke på fremløbet i et to-strengs anlæg).
Lavere temperatur giver mindre varmetab ;)
For det andet er rørsystemets længde i et-strengs anlæg end i to-strengs anlæg, det er jo netop begrundelsen for at lave et-strengs anlæg.
Kortere rørsystemer giver også mindre varmetab ;)
Summa sumarum, fremløbstemperaturen er forholdsmæssigt lavere i et-strengs anlæg mens returtemperaturen typisk er forholdsvis højere og rørsystemet er kortere ;)
Et-strengs anlæg er noget "skod" rent varmekomfortmæssigt men det bruger ikke mere varmeenergi.
Til gengæld er strømforbruget til cirkulationspumpen også større i et-strengs anlægget.
Klimaskærmen er det der skille det indre fra det ydre, vægge, tag, vinduer, døre osv. ;)
Sålænge varmen bliver indenfor klimaskærmen bliver den altså i huset.
Varmen der slipper ud gennem klimaskærmen skal erstattes, ellers bliver der koldere i huset ;)
Så nej, isolering er ikke en del af klimaskærmen, den tjener bare det formål at holde varmen indenfor klimaskærmen ;)
Ordbogen siger... http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Teknik/Bygningsisolering/klimaskærm (http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Teknik/Bygningsisolering/klimaskærm)
Hilsen
Michael
Enig i at rørtab er en del af opvarmningen, men ekstra rørtab i fyrrum og skunk, under gulv mm. kan ikke altid udnyttes optimalt, selvom det er inden for klimaskærmen. Og selvom spildet fra tabet er lille, bliver det jo dobbelt så stor på et et-strengsanlæg.
Unødigt tab i et sydvendte rum i dagtimerne, kan jo også spare lidt, da rummet her bare bliver unødigt spild opvarmet.
Men overordnet er vi enige, resten er bare semantik.
Og når vi er ved semantikken, sagde den tømmer jeg arbejde for i sommer at klimaskærmen holder vand ude og isoleringen ikke var en del af denne, det hedder bare isolering ;D ;D ;D
Hej Frank,
Nu har jeg i min tid rodet meget med både et-strengs og to-strengs anlæg, og der er altså ikke forskel på husets varmebehov uanset hvilken type du har ;)
Det er stadig sådan at den mængde energi der skal tilføres huset er nøjagtigt den samme som den mængde der forsvinder ud gennem tag, vægge, døre og vinduer (eller klimaskærmen om du vil).
Uanset om du fremfører varmen gennem et-strengs system eller to-strengs system, så er energien den samme ;)
Der hvor forskellen kommer er hvor let det er at holde varme nok på de sidste radiatorer på strengen, og der er to-strengs anlæg langt overlegent, men fyret skal stadig lave den samme mængde energi :)
@Sophus, det eneste tidspunkt en vejrkompenseringskreds kan spare på energien er hvis man har varmetab fra rørsystemet, som havner udenfor huset (klimaskærmen).
Ellers vil varmetabet blot være en del af opvarmningen ;)
Altså, har man fyret i et udhus eller lignende og derfor rør der giver varmetab til jorden, eller rør der løber i skunken så varmetabet kun går til gråspurvene, så kan man spare noget ved vejrkompenseringskredsen.
Vejrkompensering hvor man sænker kedeltemperaturen og dermed røggastemperaturen kan give en lille besparelse, måske 0,5%, men hvis det skal give 1 kg træpiller i døgnet, så skal døgenforbruget altså være 200 kg ;)
Hilsen
Michael
@mhes
Jeg er sikker på at det er fordi i arbejder og er 100 meter
mester i tostrengsanlæg. 8)
og
jeg er derimod 100 meter mester i mit etstrengsanlæg som bare virker
meget anderledes på mange områder har jeg efterhånden lært O0 ;D
Der var du hurtig Sophus ;)
Har regnet lidt på det med ekstrapumpe og ventil til ægte vejrkompencering
tror strøm anskaffelse og løn til en smed æder fortjenesten i mange år frem..
-
Vi har diskuteret det før og vi er ikke enige. ;D
Hvis du har et hus med 2 strengs system og ingen varme tab
har du ingen cirkulation i varmerør.
Hvis du har et hus med 1 strengs system og ingen varme tab
sende du nu 60 grader varm vand igennem rør, og dine rum
vil i praktisk stige stille op roligt op mod 60 grader fordi man
ikke kan 100 % varme isolere sine rør.
Det gør at jeg selv om jeg efter isoleret og nye vinduer med mere
har rum der stille og roligt stiger i temperatur over de indstillede 21 grader
På mit gamle fyr havde jeg en manuel shunt med vejr
som idag kunne den stå 50/50 og jeg sparede ca 7 kg døgnet
Det var før jeg efter isolerede.
Med det som jeg har idag har jeg i vinteren 2013/2014 teste
at ved at sænke kedel fra 65-61 kun jeg hente ca 1 kg.
Satte jeg en ventil og pump på kunne jeg nøjes med at
sende ca 45 grader igennem mod de ca 59 grader idag
og det kan kun give en endnu større besparelse.
Men hvis det var optimalt teoretisk så har du da ret O0
-
pardon til et- kontra to- strenge!
Men så har tømmeren jo ret. Rørene kan ligge indenfor klimaskærm, men uden for isoleringen (ikke at det er smart), men det var faktisk et pexrør hvor jeg sagde det skulle indenfor klimaskærmen og han sagde det skulle indenfor isoleringen..
-
Hej Frank,
Dine betragtninger er korrekte sålænge varmetabet fra rørene er større end varmebehovet i huset, altså hvis du pumper varmt vand rundt i systemet mens du ikke har brug for varme.
Om vinteren kan det ikke være tilfældet (eller også har du verdens bedst isolerede hus).
Om sommeren, hvor du ikke har brug for varme, kan det være tilfældet, men med isolerede rør vil tabet herfra være minimalt i forhold til det skorstenstab du stadig vil have uanset om det er et- eller to-strengs anlæg.
I praksis i et to-strengs anlæg flyder der konstant vand rundt i systemet sålænge der er behov for varme et eller andet sted og derfor har du konstant varmetab her også.
Da fremløbstemperaturen er højere i hele fremløbsrøret og rørlængden er længere i et to-strengs anlæg vil du have et potentielt større tab her.
Læg venligst mærke til at jeg ikke anfægter varmetabet, det er den forskel du tror der er på det fra et-strengs til to-strengs anlæg jeg er uenig i ;)
Du tror at dit varmetab skyldes at du har et-strengs anlæg, jeg påstår at jeg har nøjagtigt det samme i mit to-strengs anlæg ;)
Det eneste tidspunkt et-strengs anlægget er "dyrere" i varmetab er hvis det køre om sommeren når der absolut ikke er brug for varme, og her vil tabet være mindre alene på grund af at omgivelsestemperaturen er højere.
Hilsen
Michael
Vi har diskuteret det før og vi er ikke enige. ;D
Hvis du har et hus med 2 strengs system og ingen varme tab
har du ingen cirkulation i varmerør.
Hvis du har et hus med 1 strengs system og ingen varme tab
sende du nu 60 grader varm vand igennem rør, og dine rum
vil i praktisk stige stille op roligt op mod 60 grader fordi man
ikke kan 100 % varme isolere sine rør.
Det gør at jeg selv om jeg efter isoleret og nye vinduer med mere
har rum der stille og roligt stiger i temperatur over de indstillede 21 grader
På mit gamle fyr havde jeg en manuel shunt med vejr
som idag kunne den stå 50/50 og jeg sparede ca 7 kg døgnet
Det var før jeg efter isolerede.
Med det som jeg har idag har jeg i vinteren 2013/2014 teste
at ved at sænke kedel fra 65-61 kun jeg hente ca 1 kg.
Satte jeg en ventil og pump på kunne jeg nøjes med at
sende ca 45 grader igennem mod de ca 59 grader idag
og det kan kun give en endnu større besparelse.
Men hvis det var optimalt teoretisk så har du da ret O0